ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 липня 2021 року
м. Київ
справа № 320/3816/19
провадження № К/9901/4768/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єзерова А.А.,
суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.,
розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою Комісії щодо розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні до отримання жилі приміщення окремим категоріям громадян виконавчого комітету Білоцерківської міської ради Київської області
на рішення Київського окружного адміністративного суду від 30.09.2019 (головуючий суддя Терлецька О.О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.01.2020 (колегія суддів у складі головуючого судді Кучми А.Ю., суддів Аліменка В.О., Бєлової Л.В.)
у справі № 320/3816/19
за позовом ОСОБА_1
до Комісії щодо розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні до отримання жилі приміщення окремим категоріям громадян виконавчого комітет Білоцерківської міської ради Київської області
про визнання протиправними дій.
I. РУХ СПРАВИ
1. ОСОБА_1 звернулась до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Комісії щодо розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні до отримання жилі приміщення окремим категоріям громадян виконавчого комітет Білоцерківської міської ради Київської області, в якому просила:
- визнати неправомірним та скасувати рішення від 13.03.2019 №98 Комісії щодо розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні до отримання жилі приміщення окремим категоріям громадян виконавчого комітету Білоцерківської міської ради про відмову у призначенні грошової компенсації за належні до отримання жилі приміщення окремим категоріям громадян, а також членам їх сімей;
- зобов`язати Комісію щодо розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні до отримання жилі приміщення окремим категоріям громадян виконавчого комітету Білоцерківської міської ради прийняти позивача заяву про призначення одноразової грошової компенсації та призначити одноразову грошову компенсацію відповідно до вимог законодавства.
2. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 30.09.2019, яке залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.01.2020, позов задоволено:
а) визнано протиправним та скасовано Рішення від 13.03.2019 №98 Комісії щодо розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні до отримання жилі приміщення окремим категоріям громадян виконавчого комітету Білоцерківської міської ради про відмову у призначенні ОСОБА_1 грошової компенсації за належні до отримання жилі приміщення окремим категоріям громадян, а також членам їх сімей;
б) зобов`язано Комісію щодо розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні до отримання жилі приміщення окремим категоріям громадян виконавчого комітету Білоцерківської міської ради прийняти заяву ОСОБА_1 про призначення одноразової грошової компенсації та призначити одноразову грошову компенсацію відповідно до вимог законодавства.
3. У поданій касаційній скарзі Комісія щодо розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні до отримання жилі приміщення окремим категоріям громадян виконавчого комітету Білоцерківської міської ради Київської області із посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржувані судові рішення та постановити нове, яким у задоволенні позову відмовити.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
4. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач має статус член сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 виданого Управлінням соціального захисту Білоцерківської міської ради.
5. ОСОБА_1 та її сім`я були взяті на квартирний облік як багатодітна сім`я, відповідно до рішення виконавчого комітету Білоцерківської міської ради від 26.02.2019 №127. На час виникнення спірних правовідносин перебувала на квартирному обліку.
6. Позивач звернулась до Комісії щодо розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні до отримання жилі приміщення окремим категоріям громадян виконавчого комітету Білоцерківської міської ради Київської області із заявою про отримання грошової компенсації за належне їй житло.
7. Рішенням виконавчого комітету Білоцерківської міської ради від 13.03.2019 № 98 позивачу було відмовлено в призначенні грошової компенсації, оскільки вона забезпечена житлом як така, що має у власності квартиру, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 .
8. Вважаючи незаконними зазначені дії відповідача, позивач звернулась до суду з цим позовом.
III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
9. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позивачем виконанні всі необхідні умови для отримання одноразової грошової компенсації за належне до отримання житло, вона має відповідний статус та з членами своєї сім`ї перебуває на обліку за місцем проживання. Наявність у власності заявника прав на нерухоме майно, в даному випадку квартири, яка розташована за адресою АДРЕСА_1, не є підставою для відмови у призначення та виплаті спірної компенсації, в розумінні Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення деяким категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 року №719 (далі - порядок №719).
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
10. У своїй касаційній скарзі відповідач наголошує, що суд невірно застосував положення п. 15 Порядку №719, оскільки окрім даного пункту також необхідно враховувати положення Порядку №719 в цілому у повному взаємозв`язку, а також положень Житлового кодексу України та Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
11. Відповідач наголошує, що позивач дійсно потребує поліпшення житлових умов як багатодітна мати, але не на підставі Порядку №719.
12. Окремо відповідач зазначив, що з травня 2020 року до законодавства внесено зміни і за чинного правового регулювання позивач як власниця нерухомого майна (квартири) вже не має права на отримання грошової компенсації відповідно до Порядку №719.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
13. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, виходить з наступного.
14. Порядок виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення деяким категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, врегульовано Порядком № 719.
15. Відповідно до пункту 2 Порядку 719 право на отримання грошової компенсації відповідно до цього Порядку мають члени сімей осіб, які загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час участі в антитерористичній операції або забезпеченні її проведення чи здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, статус яким надано відповідно до абзаців п`ятого - восьмого пункту 1 статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - особи, які загинули (пропали безвісти), померли) і які перебувають на квартирному обліку, за категоріями у такій черговості:
- категорія І - дружина (чоловік) і малолітні та неповнолітні діти загиблого (в тому числі усиновлені), які проживають разом з матір`ю (батьком); дружина (чоловік), якщо в загиблого немає дітей (в тому числі усиновлених);
- категорія II - малолітні та неповнолітні діти загиблого (в тому числі усиновлені), які на день його смерті проживали окремо від матері (батька), якщо загибла особа на день смерті була розлучена або не була розлучена і дружина (чоловік) цієї особи не була (не був) позбавлена (позбавлений) батьківських прав; малолітні та неповнолітні діти загиблого;
- категорія III - батьки загиблого.
16. Відповідно до пункту 4 Порядку 719 грошова компенсація виплачується у повному обсязі в порядку черговості взяття на квартирний облік та з урахуванням категорії отримувача грошової компенсації для членів сімей осіб, визначених пунктом 2 цього Порядку, за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей осіб, визначених абзацами п`ятим - восьмим пункту і статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", для осіб з інвалідністю I-II груп, яка настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції або здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, визначеній пунктами 11-14 частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", які потребують поліпшення житлових умов.
17. Судами встановлено та відповідачем не заперечується, що позивач належить до III категорії осіб, що мають право на отримання вищезгаданої одноразової грошової компенсації за належні до отримання жилі приміщення окремим категоріям громадян.
18. Відповідно до пункту 5 порядку №719 утворюються комісії щодо розгляду заяв членів сімей осіб, які загинули (пропали безвісти), померли, та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (далі - комісія).
19. За пунктом 6 Порядку №719 до повноважень комісії належить:
- перевірка наявності у особи статусу члена сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, та особи з інвалідністю;
- визначення категорії особи як члена сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла;
- перевірка складу сім`ї особи з інвалідністю;
- перевірка наявності документів про взяття на квартирний облік членів сім ʼї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, та особи з інвалідністю; перевірка факту спільного або роздільного проживання членів сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, які мають право на грошову компенсацію;
- прийняття рішення про призначення або відмову в призначенні грошової компенсації;
- визначення розміру грошової компенсації;
- перевірка наявності майнових прав на нерухоме майно членів сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, та особи з інвалідністю, а також всіх членів родини, на яких розраховується грошова компенсація, або відчуження такого майна протягом п`яти років, що передують даті подання заяви про виплату грошової компенсації.
20. Відповідно до пункту 8 Порядку №719 до заяви у випадку позивача необхідно додати копії:
- документа, що посвідчує особу заявника,
- посвідчення встановленого зразка, що підтверджує статус особи як члена сім "ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, або особи з інвалідністю;
- документів, що посвідчують родинні стосунки між заявником і особою, яка загинула (пропала безвісти), померла, між малолітніми чи неповнолітніми дітьми і особою, яка загинула (пропала безвісти), померла, між особою з інвалідністю і членами його сім`ї, на яких нараховується грошова компенсація, які разом з ним перебувають на квартирному обліку.
21. Відповідно до пункту 15 Порядку №719 Комісія може відмовити заявнику в призначенні грошової допомоги з таких підстав:
1) особа, яка загинула (пропала безвісти), померла, або особа з інвалідністю не належали до одного з військових формувань, визначених в абзаці восьмому, формувань, визначених абзацами шостим і сьомим, або не залучалися до діяльності, визначеної абзацом п`ятим пункту 1 статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту;
2) особа, яка загинула (пропала безвісти), померла, або особа з інвалідністю не брав безпосередню участь в антитерористичній операції (відсутня довідка, визначена в підпункті 3 пункту 8 цього Порядку);
3) заявник не є членом сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, визначеним в абзацах шістнадцятому - двадцять другому пункту 1 статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
4) заявник не є особою, визначеною у пунктах 11 - 14 частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
5) заявник не перебуває на квартирному обліку з урахуванням норми, визначеної у пункті 9цього Порядку;
6) заявник є членом сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, за категорією, нижчою, ніж категорія, до якої належить інший член цієї ж сім "і особи, яка загинула (пропала безвісти), померла. в разі одночасного подання ними заяви на отримання грошової компенсації;
7) заявник є членом сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, за категорією, нижчою, ніж категорія, до якої належить інший член цієї ж сім`ї, який вже отримав житло або грошову компенсацію, - до виплати грошової компенсації всім членам сімей осіб, які загинули (пропали безвісти), померли, які перебувають на обліку в Реєстрі і мають першочергове право на таку виплату;
8) заявнику вже надавалося житло або вже виплачувалася грошова компенсація як члену сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, або як особі з інвалідністю.
22. Суди вірно встановили, що наявність у власності заявника прав на нерухоме майно, в даному випадку квартири, не є підставою для відмови у призначенні та виплаті спірної компенсації в розумінні Порядку 719.
23. Доказів того, що на момент звернення до відповідача із заявою про виплату грошової компенсації позивач не перебувала на квартирному обліку, відповідачем суду не надано. Як і доказів того, що їй вже надавалося житло або виплачувалася грошова компенсація. Відповідач не заперечує той факт, що позивач дійсно потребує поліпшення житлових умов.
24. Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про те, що позивачем виконанні всі необхідні умови для отримання одноразової грошової компенсації за належне до отримання житло відповідно до Порядку №719.
25. Твердження відповідача про той факт, що позивач дійсно потребує поліпшення житлових умов як багатодітна мати, але не на підставі Порядку №719, колегія суддів вважає необґрунтованим, оскільки як вже зазначено вище позивач відповідає всім вимогам, встановленим Порядком №719 задля отримання відповідної компенсації.
26. Твердження відповідача про те, що з травня 2020 року до законодавства внесено зміни і за чинного правового регулювання позивач як власниця нерухомого майна (квартири) вже не має права на отримання грошової компенсації відповідно до Порядку №719, колегія суддів також не приймає, оскільки зазначений факт лише підтверджує протиправність дій відповідача станом на момент виникнення спірних правовідносин. Подальші зміни законодавства на спірні правовідносини не впливають, а відтак і не можуть бути застосовані до обставин цієї справи.
27. Враховуючи наведене, Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні оскаржуваних судових рішень і погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій.
28. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
29. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.Керуючись статтями 341, 343, 356 КАС України, Суд -