1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2021 року

м. Київ

Справа № 916/2442/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Бенедисюка І.М. (головуючий), Булгакової І.В., Малашенкової Т.М.,

за участю секретаря судового засідання Ковалівської О.М.,

представників учасників справи:

позивача - Сєбова О.І., Коваліш К.В. (виписка з ЄДРЮО);

відповідача - Остапов В.В. (виписка з ЄДРЮО)

розглянув у відкритому судовому засіданні

касаційну скаргу державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Чорноморської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (Адміністрація морського порту Чорноморськ)

на рішення господарського суду Одеської області від 19.01.2021 та

постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 31.03.2021

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "СПІЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО РИСОІЛ ТЕРМІНАЛ"

до державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Чорноморської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (Адміністрація морського порту Чорноморськ)

про стягнення 1 274 647, 81 грн.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "СПІЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО РИСОІЛ ТЕРМІНАЛ (далі - ТОВ "СП РИСОІЛ ТЕРМІНАЛ", позивач) звернулось до господарського суду Одеської області з позовною заявою про стягнення з державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Чорноморської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (Адміністрація морського порту Чорноморськ) про стягнення збитків в розмірі 1 274 647, 81 грн (з врахуванням заяви про збільшення розміру позовних вимог від 13.10.2020).

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги, ТОВ "СП РИСОІЛ ТЕРМІНАЛ" посилається на приписи статей 224, 225 ГК України, статті 1 Закону України "Про зерно та ринок зерна в Україні", статей 15, 19, 21 Закону України "Про морські порти України", постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження переліку спеціалізованих послуг, що надаються у морському порту суб`єктами природних монополій, які підлягають державному регулюванню" від 03.06.2013 № 405, наказу Міністерства інфраструктури України "Про затвердження Тарифів на послуги із забезпечення доступу портового оператора до причалу, що перебуває у господарському віданні адміністрації морських портів України" від 18.12.2015 № 541, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 22.12.2015 за №1608/28053, та вказує на завдання відповідачем збитків в процесі виконання договору про забезпечення доступу портового оператора до причалу(ів) від 22.12.2017 № 168-П-АМПУ-17 в результаті віднесення ріпаку, навантаженого на судна Cielo Di Valparaiso та Rising Wind, до насіння технічних культур (номер вантажу 021 згідно додатку 3 названого вище наказу Міністерства інфраструктури України), наслідком чого стало незастосування понижуючого коефіцієнту 0,7 до ставок за послуги Адміністрації, вартість яких визначена у виставлених нею рахунках. Останні оплачено ТОВ "СП РИСОІЛ ТЕРМІНАЛ" у повному обсязі, оскільки несплата могла б призвести до безпідставного розірвання договору від 22.12.2017 № 168-П-АМПУ-17, а, відтак, втрати позивачем можливості відвантажувати на експорт вантажі у морському порту " Чорноморськ".

Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

3. Рішенням господарського Одеської області від 19.01.2021 (суддя Лічман Л.В.) позов задоволено. Стягнуто з державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Чорноморської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (Адміністрація морського порту Чорноморськ) на користь ТОВ "СП РИСОІЛ ТЕРМІНАЛ" 1 274 647 (один мільйон двісті сімдесят чотири тисячі шістсот сорок сім) грн 81 коп. збитків, 19 119 (дев`ятнадцять тисяч сто дев`ятнадцять) грн 72 коп. судового збору.

4. Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 31.03.2021 (колегія суддів у складі: Головей В.М., Разюк Г.П., Савицький Я.Ф.) рішення господарського Одеської області залишено без змін.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Державне підприємство "Адміністрація морських портів України" в особі Чорноморської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (Адміністрація морського порту Чорноморськ); (далі - Адміністрація, відповідач), не погоджуючись з даними судовими рішеннями, звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, просить їх скасувати і прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

6. Касаційна скарга подана на підставі пункту 1 частини першої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), з обґрунтуванням того, в чому полягає порушення норм матеріального та процесуального права судом першої інстанції після апеляційного перегляду справи апеляційною інстанцією, з урахуванням вимог пункту 5 частини другої статті 290 ГПК України, пункту 3 частини другої статті 287 ГПК України (відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах).

Доводи інших учасників справи

7. У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "СП РИСОІЛ ТЕРМІНАЛ" доводи касаційної скарги не визнає і погоджується із висновками суду попередніх інстанцій, а також просить судові рішення попередніх інстанцій залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Місцевим та апеляційним господарськими судами у справі, зокрема, встановлено, таке.

8. Між Адміністрацією та ТОВ "СП РИСОІЛ ТЕРМІНАЛ" як Портовим оператором 22.12.2017 укладено договір № 168-П-АМГІУ-17, предметом якого є забезпечення доступу Портового оператора до причалу(ів) №№ 1, 3, 5. 6, 10. 11, 12 Іллічівської філії Адміністрації. Послуга надається на платній основі з метою забезпечення виконання Портовим оператором вантажно-розвантажувальних робіт та надання послуг із використанням причалу(ів).

9. Згідно з пунктом 3.1 цього договору нарахування плати за послуги із забезпечення доступу Портового оператора до причалу(ів), що перебуває(ють) у господарському віданні Адміністрації, здійснюється за тарифами відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України від 18.12.2015 № 541 "Про затвердження Тарифів на послуги із забезпечення доступу портового оператора до причалу, що перебуває у господарському віданні адміністрації морських портів України", зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 22.12.2015 за № 1608/28053 (далі - Тарифи).

10. На виконання договору ТОВ"СП РИСОІЛ ТЕРМІНАЛ" на причалі № 11 морського порту "Чорноморськ" відвантажено на експорт рапс, який навантажувався навалом на судна Cielo Di Valparaiso, Rising Wind, N Bonanza, Elbabe, Medi Astoria, Astra Centaurus, Sudety.

11. Для оплати вартості послуг Адміністрації, пов`язаних із забезпеченням доступу Портового оператора до причалу, виставлено відповідні рахунки. Факти виставлення цих рахунків, їх отримання та оплати Портовим оператором сторонами не заперечуються.

12. Згідно з пунктами 1, 2 розділу ІІ Тарифів, нарахування плати за послуги із забезпечення доступу портового оператора до причалу, що перебуває у господарському віданні адміністрації морських портів України, здійснюється при виконанні портовим оператором навантажувально-розвантажувальних робіт із використанням причалу в межах його паспортних характеристик (довжини та ширини). Для нарахування плати за послуги із забезпечення доступу портового оператора до причалу, що перебуває у господарському віданні адміністрації морських портів України, кількість вантажу, за яку здійснюється нарахування плати, визначається у таких одиницях виміру: у тоннах навалочні, наливні, генеральні вантажі… Для застосування ставок за ці послуги необхідно визначити номер вантажу відповідно до груп вантажів згідно з Тарифно-статистичною номенклатурою вантажів, наведених у додатку 3 до цих Тарифів.

13. В абзаці першому пункту 3 розділу ІІ Тарифів, передбачено, що нарахування плати за послуги із забезпечення доступу портового оператора до причалу, що перебуває у господарському віданні адміністрації морських портів України, здійснюється шляхом множення кількості вантажу, за яку здійснюється нарахування плати, визначеної у одиницях виміру згідно з п.1 цього розділу, на ставку за ці послуги для відповідного вантажу, визначену відповідно до пункт 2 цього розділу.

14. За правилами останнього абзацу цього пункту у випадку, коли зернові вантажі перевантажуються на спеціалізованих терміналах із застосуванням перевантажувальних машин (з продуктивністю навантаження не менше 500 тонн на годину), до цих ставок за послуги для вантажу " Зернові вантажі" (у томі числі насіння), що перевантажуються навалом застосовується коефіцієнт 0,7.

15. В додатках до рахунків на оплату перевантажений ріпак кваліфіковано Адміністрацією як насіння технічних культур та позбавлено Портового оператора права на нарахування понижувального коефіцієнту 0,7, передбаченого наказом Міністерства інфраструктури України від 18.12.2015 № 541.

16. Спір у рамках провадження у даній справі виник у зв`язку з відсутністю в законодавстві визначення "зерновий вантаж", виходячи з якого контрагенти за договором від 22.12.2017 № 168-П-АМГІУ-17 могли б дійти згоди щодо наявності або відсутності передумов для застосування до ставок за послуги Адміністрації коефіцієнту 0,7.

17. Суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний господарський суд, дійшов висновку, що ріпак відноситься до олійних культур (проти чого сторони не заперечували) та вантаж ріпаку є зерновим вантажем, при перевантаженні якого навалом на спеціалізованих терміналах із застосуванням перевантажувальних машин до ставок за послуги Адміністрації застосовується коефіцієнт 0,7. Викладене не враховано відповідачем, який хибно звужує перелік зернових вантажів, зводячи його виключно до вантажів зернових культур. Крім цього, суди встановили, що в діях Адміністрації наявний повний склад елементів господарського правопорушення у вигляді завдання Товариству збитків.

Порядок та межі розгляду справи судом касаційної інстанції

18. Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

19. Імперативними приписами частини другої статті 300 ГПК України чітко встановлено межі перегляду справи судом касаційної інстанції, а саме: суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ


................
Перейти до повного тексту