1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2021 року

м. Київ

справа № 818/2082/17

адміністративне провадження № К/9901/56589/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 01 березня 2018 року (суддя Опімах Л.М.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року (колегія суддів: Катунов В.В., Ральченко І.М., Бершов Г.Є.) у справі № 818/2082/17 за позовом Державної служби геології та надр України до Підприємства облспоживспілки "Охтирський цегельний завод" про припинення права користування надрами,

УСТАНОВИВ

В грудні 2017 року позивач, Державна служба геології та надр України, звернувся до суду з позовом про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 09.12.2005 №3717, виданого Підприємству облспоживспілки "Охтирський цегельний завод".

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 12.03.2018, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 19.06.2018, в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про задоволення позову.

Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що Підприємство облспоживспілки "Охтирський цегельний завод" порушило законодавство в сфері надрокористування та не усунуло порушення в повному обсязі, наведені у приписі Північного міжрегіонального відділу від 29.08.2016, отже наявні підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами. Вказує, що надрокористувач наділений не правом, а обов`язком вчасно усунути виявлені порушення. Неусунення у встановлений строк порушень є виключною виною відповідача, при тому що Держгеонадра України надали значний термін для їх усунення.

Ухвалою Верховного Суду від 10.09.2018 відкрито касаційне провадження.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить відмовити в задоволенні касаційної скарги, а судові рішення залишити без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами встановлено, Державною службою геології та надр України підприємству облспоживспілки "Охтирський цегельний завод" 09.12.2005 виданий спеціальний дозвіл на користування надрами з терміном дії до 09.12.2032. Додатком до дозволу укладена угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 23.12.2016.

З 22.08.2016 по 26.08.2016 позивачем проведена перевірка надрокористувача з питань дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин, про що складений акт №42/3717 від 26.08.2016.

Перевіркою встановлено порушення, а саме: підприємство не надало План розвитку гірничих робіт на 2016 рік, погоджений в установленому порядку; не завершено оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користуванням надрами; не погоджений план розвитку гірничих робіт на 2016 рік, щорічний радіаційний контроль за породами в кар`єрі та готовою продукцією на відповідність вимогам НРБУ-97 не здійснений в 2016 році; не виконана ст.5.3 угоди про умови користування надрами в частині дотримання вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм, пов`язаних з користуванням надрами, дотримання вимог, передбачених Дозволом та угодою; повторна державна експертиза та оцінка запасів копалин на підприємстві не проведена.

Північним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України 29.08.2016 складено Припис № 52/42/3717, в якому вказано на необхідність у строк до 30.09.2016 усунути вищезазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до відділу матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

Наказом Держгеонадр України № 491 від 19.12.2016 відповідачу зупинено дію дозволу та надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень, про що повідомлено листом від 29.12.2016.

Наказом Держгеонадр України № 121 від 09.03.2017 відповідачу було додатково надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень, про що повідомлено листом від 09.12.2016 №22912/13/14-16.

Наказом Держгеонадр України 121 від 09.03.2017 відповідачу було додатково надано термін до 01.05.2017 для усунення виявлених порушень, про що повідомлено листом від 22.03.2017 №6463/13/14-17

У строк, наданий для усунення порушень, встановленні актом перевірки порушення відповідачем усунуті не були.

Вважаючи, що вимоги припису не виконані, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що позивачем не наведено жодну з підстав, передбачених ст. 26 Кодексу України про надра, що містить перелік підстав припинення користування надрами. Водночас невиконання вимог припису не є підставою для анулювання дозволу, оскільки не передбачено ст. 26 Кодексу України про надра. Апеляційний суд також зазначив, що відповідачем на виконання вимог припису вчинено всі необхідні та залежні від нього дії.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Частина 1 ст. 19 Кодексу України про надра встановлює, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності, встановлення порядку діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та державних адміністраторів визначає Закон України "Про довільну систему у сфері господарської діяльності".

Згідно з ч. 1 ст. 4-1 вказаного Закону порядок видачі документів дозвільного характеру або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідного дозвільного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Таким центральним органом виконавчої влади відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174 є Держгеонадра, як згідно з покладеними на них завданнями, зокрема, видають в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) (пп. 9 п. 4 Положення).

Пунктом 9 вказаного Положення також визначено, що Держгеонадра у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України і наказів Мінприроди видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.

Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).

Зі змісту частини другої статті 24 Кодексу України про надра вбачається, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Статтею 60 Кодексу України про надра встановлено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та

................
Перейти до повного тексту