1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2021 року

м. Київ

справа № 640/18233/18

провадження № К/9901/24312/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єзерова А.А.,

суддів Желєзного І.В., Рибачука А.І.,

розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.07.2019 (колегія суддів у складі головуючого судді Безименної Н.В., суддів Аліменка В.О., Кучми А.Ю.)

у справі № 640/18233/18

за позовом ОСОБА_1

до Київського обласного військового комісаріату, Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

I. РУХ СПРАВИ

1. Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Київського обласного військового комісаріату, ГУ ПФ України в Київській області, в якому просив визнати протиправною бездіяльність КОВК щодо відмови скласти, оформити і подати до ГУ ПФ України в Київській області довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії в розмірі 59% грошового забезпечення з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення (премія - 450%, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50%), та зобов`язати його скласти, оформити і подати до ГУ ПФ України в Київській області таку довідку, визнати протиправною бездіяльність ГУ ПФ України в Київській області щодо не проведення перерахунку пенсії, та зобов`язати його нарахувати і виплачувати пенсію у розмірі 59% грошового забезпечення з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія - 450%, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50%, починаючи з 01 січня 2018 року.

2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.04.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04.04.2019, позов задоволено частково:

зобов`язано КОВК скласти та подати до ГУ ПФ України в Київській області довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років та такого додаткового виду грошового забезпечення, як премія, починаючи з 01 березня 2018 року. В іншій частині позову відмовлено.

3. У поданій касаційній скарзі ОСОБА_1 із посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржувані судові рішення в частині, якою у задоволенні позову відмовлено, та постановити нове рішення про повне задоволення позову.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивач перебуває на пенсійному обліку в ГУ ПФ України у Київській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", що підтверджується пенсійним посвідченням № НОМЕР_1 .

5. Відповідно до перерахунку пенсії ОСОБА_1 від 01 грудня 2017 року вона розраховувалась із сум грошового забезпечення: посадовий оклад; оклад за військове звання; процентна надбавка за вислугу років 35%; середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці, у тому числі надбавка за особливо важливі завдання 50%, премія 450%.

6. 22 березня 2018 року Київським міським військовим комісаріатом видано ОСОБА_1 довідку №ФК84419 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, у порядку, визначеному рішенням Кабінету Міністрів України, згідно з якою відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 розмір посадового окладу, окладу за військовим званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною посадою становить: посадовий оклад 4230,00 грн, оклад за військовим званням (ст. лейтенант) 1200,00 грн, надбавка за вислугу років (45%) 2443,50 грн. Всього - 7873,50 грн.

7. На підставі вказаної довідки позивачу з 01 травня 2018 року проведено перерахунок пенсії, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією відповідного перерахунку.

8. За наслідком звернення позивача до ГУ ПФ України в Київській області із заявою від 12 вересня 2018 року щодо підстав не врахування при перерахунку його пенсії надбавки за особливо важливі завдання та премії, листом від 27 вересня 2018 року №3113/Р-01 ОСОБА_1 повідомлено, що органи Пенсійного фонду виконують функції тільки з призначення та перерахунку пенсій, а функції визначення вислуги років, розміру грошового забезпечення чи окремих його складових для обчислення пенсій виходять за межі їх компетенції. Пенсія позивачу перерахована та виплачується відповідно до норм чинного законодавства.

9. З аналогічним зверненням позивач звернувся до Київського ОВК, у відповідь на яку листом від 22 жовтня 2018 року №1/2/5379 повідомлено, що КОВК не уповноважений надавати органам Пенсійного фонду України довідки про додаткові види грошового забезпечення осіб, звільнених з військової служби.

10. Вважаючи протиправними бездіяльність щодо ненадання довідки з врахуванням відповідних складових грошового забезпечення, позивач звернувся до суду з цим позовом.

III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що на Київський обласний військовий комісаріат покладено функції по складанню довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій згідно з нормами, що діють на день призначення пенсії за відповідною посадою та подання такої довідки до органу, що призначає пенсії.

12. Щодо вимог зобов`язати скласти, оформити і подати до ГУ ПФ України в Київській області довідку з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія - 450%, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50%, суди зазначили, що на момент виникнення спірних правовідносин чинною була постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова №103), яка і підлягала застосуванню.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

13. У касаційній скарзі відповідач зазначає про помилковість висновків судів першої та апеляційної інстанцій. Стверджує, що неврахування при перерахунку його пенсії всіх складових грошового утримання, які він отримував за час служби, є суттєвим звуженням його конституційних прав.

14. Також, на думку скаржника судами не враховано правові висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 06.02.2019 у справі №522/2738/17 та від 03.04.2019 у справі №638/9697/17.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходить з такого.

16. За змістом статті 328 КАС України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в касаційному порядку рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим Кодексом.

17. За змістом статті 341 КАС України Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

18. Відповідачем касаційна скарга у цій справі не подавалась, а позивачем судові рішення оскаржуються лише в частині, якою у задоволенні позову відмовлено. Тому рішення судів попередніх інстанцій переглядаються судом касаційної інстанції лише в частині, якою у задоволенні позову відмовлено.

19. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби" від 09 квітня 1992 року № 2262-XII (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 2262-XII)

20. Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону №2262-XII (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

21. Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Порядок № 45), згідно з пунктами 1, 2 та 3 якого передбачено, що перерахунок раніше призначених відповідно до Закону №2262-ХІІ пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

22. Відповідно до пункту 4 Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону №2262-ХІІ. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

23. 01.03.2018 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - постанова Уряду №704), якою затверджено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком 1. Згідно з пунктом 2 цієї постанови грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

24. 21.02.2018 Кабінет Міністрів України прийняв постанову №103, пунктами 1, 2 якої встановив перерахувати з 01.01.2018 пенсії, призначені згідно із Законом №2262-ХІІ до 01.03.2018 (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01.03.2018 відповідно до постанови №704.

25. Тобто, Постановою №103 встановлено, що перерахунок пенсій, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ, здійснюється з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років. Врахування інших видів грошового забезпечення цією постановою не передбачено.

26. Водночас, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18 (набрало законної сили 05 березня 2019 року) визнано протиправними та нечинними пункти 1,2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку №45.

27. Відповідно до частини другої статті 265 КАС України нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.

28. Отже, визнання постанови Кабінету Міністрів України нечинною означає втрату чинності таким актом з моменту набрання чинності відповідним судовим рішенням або з іншого визначеного судом моменту після прийняття такого акта.

29. Таким чином, з набранням законної сили рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 у справі № 826/3858/18, позивач має право на отримання пенсійних виплат з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення, визначених станом на 1 березня 2018 року, починаючи з 5 березня 2019 року.

30. Водночас скасування з 5 березня 2019 року в судовому порядку пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України № 103 не впливає на результат розгляду цієї справи по суті, оскільки станом на час виникнення спірних правовідносин відповідні норми постанови Кабінету Міністрів України №103 були діючими.

31. Правова позиція щодо застосування норм права у подібних правовідносинах висловлена у постановах Верховного Суду від 09.04.2020 у справі №640/19928/18 та від 11.08.2020 у справі №1440/2248/18.

32. Також Суд звертає увагу на те, що позивач у даному випадку, не позбавлений права звернення до суду з відповідним позовом, якщо його права продовжують порушуватися після набрання чинності рішенням суду у справі №826/3858/18.

33. Колегія суддів відхиляє доводи позивача, викладені у касаційній скарзі щодо неврахування судом апеляційної інстанції висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 06.02.2019 у справі №522/2738/17 та від 03.04.2019 у справі №638/9697/17, оскільки обставини, що виникли у межах спірних правовідносин, не є подібними до тих, які суди встановили під час розгляду цієї справи. Так, у справах № 522/2738/17 та №638/9697/17 спірні правовідносини виникли ще до моменту прийняття Постанови №103, натомість у цій справі позивач не погоджується з діями відповідачів щодо перерахунку його пенсії з 01.01.2018 на підставі цієї постанови.

34. Враховуючи наведене, Суд погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій. Доводи касаційної скарги висновків судів не спростовують.

35. Відповідно до частини першої статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

36. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 341, 350, 356 КАС України, Суд -


................
Перейти до повного тексту