РІШЕННЯ
Іменем України
13 липня 2021 року
Київ
справа №9901/39/19
адміністративне провадження №П/9901/39/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді - Гімона М.М. (суддя-доповідач),
суддів: Білоуса О.В., Желтобрюх І.Л., Усенко Є.А., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу №9901/39/19 за позовом ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про визнання протиправними дій,
ВСТАНОВИВ:
21 січня 2019 року ОСОБА_1 (надалі також позивач) звернувся до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (надалі також - відповідач, ВККС України, Комісія), в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просить:
- визнати протиправними дії ВККС України щодо здійснення оцінювання судді Львівського апеляційного адміністративного суду ОСОБА_1 на відповідність займаній посаді судді;
- визнати протиправним і скасувати рішення ВККС України від 12 листопада 2018 року №1963/КО-18 про невідповідність судді Львівського апеляційного адміністративного суду ОСОБА_1 займаній посаді;
- зобов`язати ВККС України повторно провести етап кваліфікаційного оцінювання судді Львівського апеляційного адміністративного суду ОСОБА_1 - дослідження досьє та проведення співбесіди відповідно до вимог чинного законодавства в іншому складі ВККС України;
- стягнути з ВККС України на користь позивача моральну шкоду у розмірі один мільйон гривень.
Ухвалою від 13 липня 2021 року Верховний Суд закрив провадження у справі №9901/39/19 за позовом ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України в частині позовних вимог про визнання протиправним і скасування рішення ВККС України від 12 листопада 2018 року №1963/КО-18 про невідповідність судді Львівського апеляційного адміністративного суду ОСОБА_1 займаній посаді; зобов`язання ВККС України повторно провести етап кваліфікаційного оцінювання; стягнення з ВККС України на користь позивача моральної шкоди.
Вирішуючи позовну вимогу ОСОБА_1 про визнання протиправними дій ВККС України щодо здійснення його оцінювання як судді Львівського апеляційного адміністративного суду на відповідність займаній посаді, колегія суддів виходить з такого.
В обґрунтування своїх вимог в цій частині ОСОБА_1 посилався на те, що оцінювання відповідності судді займаній посаді відбувається не на підставі закону, а проведення будь-якого оцінювання судді, призначеного на посаду безстроково, з подальшим можливим звільненням судді з посади не відповідає європейським стандартам, тому дії, які вчинені суб`єктом владних повноважень на проведення такого оцінювання вже є протиправними та не повинні спричиняти негативні наслідки для особи.
ВККС України подало відзив на адміністративний позов, в якому, посилаючись на безпідставність доводів позивача в цій частині, зазначає, що метою судової реформи, окрім досягнення міжнародних стандартів судочинства, є, в першу чергу, відновлення довіри суспільства до судової влади. Досягнення такої мети є справжнім викликом для держави Україна та неможливе без застосування дієвих, виняткових заходів, серед яких здійснення оцінювання суддів на відповідність займаній посаді.
Підтвердження здатності здійснювати правосуддя у відповідному суді та підтвердження відповідності займаній посаді хоча відрізняються метою їх проведення, однак є спільними за змістом, оскільки в обох процедурах передбачено встановлення відповідності судді (кандидата на посаду судді) критеріям кваліфікаційного оцінювання: компетентності, професійній етиці та доброчесності. Встановлення відповідності судді зазначеним критеріям здійснюється в межах процедури кваліфікаційного оцінювання, яка є закріпленою Законом та є загальною процедурою спрямованою на визначення кваліфікаційного рівня судді.
У судове засідання, призначене на 13 липня 2021 року, сторони (їх представники) не з`явилися. Від позивача надійшло клопотання про проведення судового засідання без його участі.
Відповідно до частини першої статті 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
При цьому, частиною сьомою статті 205 КАС України визначено, що у разі розгляду справи за відсутності позивача або відповідача суддя-доповідач оголошує стислий зміст позовної заяви або відзиву відповідно.
Колегія суддів (більшістю голосів) вирішила здійснити розгляд справи в порядку письмового провадження, оскільки сторони про дату і час слухання справи повідомлені належним чином, наявних у справі пояснень позивача і відповідача, а також зібраних доказів достатньо для ухвалення судового рішення.
Обговоривши позицію сторін у справі в означеній частині вимог, дослідивши надані докази на підтвердження обґрунтованості заявлених вимог та заперечень, суд встановив такі обставини.
ОСОБА_1 з 13 січня 1986 року по 17 липня 1990 року займав посаду народного судді Городоцького районного народного суду.
Ухвалою Львівської обласної ради народних депутатів від 29 січня 1991 року №113 позивач призначений головою Мостиського районного народного суду Львівської області.
Згідно з постановою Верховної Ради України від 18 вересня 2008 року №533-VІ "Про обрання суддів" ОСОБА_1 (обраний раніше безстроково) обраний на посаду судді Львівського апеляційного адміністративного суду.
Рішенням Вищої ради юстиції від 30 травня 2011 року №297/0/15-11 ОСОБА_1 призначено на посаду голови Львівського апеляційного адміністративного суду строком на п`ять років з 31 травня 2011 року по 30 травня 2016 року включно (суддівське досьє, том 1 стор. 81).
У зв`язку з набранням 11 квітня 2014 року чинності Законом України "Про відновлення довіри до судової влади в Україні) та на підставі Закону України "Про судоустрій і статус суддів" Наказом Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2014 року ОСОБА_1 визнано звільненим з посади голови цього суду (суддівське досьє, том 1 стор. 83).
Рішенням №05/1 зборів суддів Львівського апеляційного адміністративного суду від 14 квітня 2014 року ОСОБА_1 обрано і призначено на посаду голови цього суду строком на 1 (один) рік з 14 квітня 2014 року (суддівське досьє, том 1 стор. 84, 85)
На цій посаді ОСОБА_1 перебував станом на 1 лютого 2018 року.
1 лютого 2018 року рішенням ВККС України №8/зп-18 призначено кваліфікаційне оцінювання суддів місцевих та апеляційних судів на відповідність займаній посаді, в тому числі судді Львівського апеляційного адміністративного суду ОСОБА_1 (том 1, а. с. 68)
2 березня 2018 року ВККС України рішенням №33/зп-18 затвердила графік проведення іспиту в межах кваліфікаційного оцінювання стосовно 1673 суддів місцевих та апеляційних судів на відповідність займаній посаді, зокрема, 11 квітня 2018 року - для суддів апеляційних судів (адміністративна спеціалізація) згідно з додатком 13, в тому числі, судді ОСОБА_1 (том 1 а.с.71-73)
Позивачем було складено іспит у відповідності до встановлених вимог.
За результатами першого етапу оцінювання суддів на відповідність займаній посаді "Іспит", ОСОБА_1 отримав за виконані тестові завдання - 79,2 бали з 90 балів, за практичне завдання - 81,5 балів з 120 балів (том 1 а.с.74-78).
Відповідним рішенням ВККС України від 20 червня 2018 року №147/зп-18 ОСОБА_1 допущено до другого етапу оцінювання - "Дослідження досьє та проведення співбесіди" (суддівське досьє, том 1 стор. 69-72).
3 липня 2018 року з ОСОБА_1 було проведено співбесіду, за результатами якої оголошено перерву.
12 листопада 2018 року ВККС України прийняла рішення №1963/КО-18, яким вирішила, що суддя Львівського апеляційного адміністративного суду ОСОБА_1 за результатами кваліфікаційного оцінювання суддів місцевих і апеляційних судів на відповідність займаній посаді набрав 646,7 бала, а також визнала суддю Львівського апеляційного адміністративного суду ОСОБА_1 таким, що не відповідає займаній посаді (том 1 а.с.79-84).
30 липня 2020 року Вища рада правосуддя ухвалила рішення № 2317/0/15-20, яким відмовила у задоволенні подання Комісії про звільнення ОСОБА_1 з посади судді Львівського апеляційного адміністративного суду на підставі підпункту 4 пункту 16-1 розділу XV "Перехідні положення" Конституції України з тих підстав, що рішення ВККС не містить достатніх мотивів на обґрунтування висновку про невідповідність судді Львівського апеляційного адміністративного суду ОСОБА_1 займаній посаді (том 3 а. с. 4-14).
Вважаючи протиправними дії Відповідача по проведенню щодо ОСОБА_1 оцінювання на відповідність займаній посаді судді, позивач звернувся в суд з даним позовом.
Надаючи правову оцінку діям ВККС щодо проведення кваліфікаційного оцінювання, колегія суддів виходить з такого.
За правилами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як зазнач