РІШЕННЯ
Іменем України
12 липня 2021 року
м. Київ
справа №9901/58/20
адміністративне провадження №П/9901/58/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Рибачука А.І.,
суддів: Берназюка Я.О., Бучик А.Ю., Стрелець Т.Г., Желєзного І.В.,
за участю секретаря судового засідання - Кравченко Т.М.,
представника позивача - Дацьківа А.І.,
представника відповідача - Мовіле О.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 9901/58/20
за позовом ОСОБА_1 до Президента України про визнання протиправним та скасування Указу в частині,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 03.03.2019 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до Президента України, в якому просив визнати протиправним та скасувати Указ Президента України від 11.09.2019 №680/2019 "Про скасування деяких указів Президента України" в частині, яка стосується позивача.
Позов ОСОБА_1 обґрунтував посиланням на протиправність оспорюваного ним Указу Президента України з огляду на те, що відповідно до положень частини п`ятнадцятої статті 25 Закону України від 07.06.2018 № 2449-VIII "Про дипломатичну службу" (далі - Закон № 2449-VІІІ) він міг бути позбавлений дипломатичного рангу лише за рішенням суду. Щодо можливості присвоєння йому дипломатичного рангу Надзвичайного і Повноважного Посла, ОСОБА_1 послався на те, що він обіймав керівні посади в Парламентській Асамблеї Ради Європи (далі - ПАРЄ), що в силу положень частини шостої статті 22 вказаного Закону надавало можливість присвоєння Президентом України за поданням Міністра закордонних справ України дипломатичного рангу у порядку, передбаченому частиною четвертою статті 25 цього Закону, як громадянину України, який обіймав керівні посади в секретаріатах, органах міжнародних організацій та закордонних юрисдикційних органах, членом або учасником яких є Україна.
2. Ухвалою судді Верховного Суду від 04.03.2020 відкрито провадження у зазначеній справі та призначено підготовче засідання з повідомленням учасників справи.
3. 30.03.2020 від відповідача до Верховного Суду надійшов відзив на позовну заяву ОСОБА_1, в якому представник Президента України вказує на її необґрунтованість з огляду на те, що акт про присвоєння дипломатичного рангу є актом, який безпосередньо пов`язаний з проходженням дипломатичної служби або із виконанням дипломатичних функцій чи зайняттям посади в секретаріатах, органах міжнародних організацій та закордонних юрисдикційних органах, членом або учасником яких є Україна, проте позивач не обіймав таких посад. Також відповідач вказує на те, що її подано поза межами місячного строку звернення до суду, установленого частиною п`ятою статі 122 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
4. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 10.08.2020 залишив без розгляду позовну заяву ОСОБА_1 .
5. Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 17.02.2021 скасувала зазначену вище ухвалу Верховного Суду, а справу направила для продовження розгляду до цього ж суду.
6. Ухвалою судді Верховного Суду від 22.04.2021 прийнято зазначену справу до провадження.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
7. ОСОБА_1 - народний депутат України VII, VIII та IX скликань.
Як народний депутат України VIII скликання ОСОБА_1 в 2015 році був обраний Головою постійної делегації Верховної Ради України в ПАРЄ, віце-президентом ПАРЄ. Був членом фракції Європейської народної партії в ПАРЄ.
25.01.2016 був обраний президентом Комітету ПАРЄ з питань культури, освіти, науки і медіа на два роки.
У січні 2018 Голову Постійної делегації Верховної Ради у ПАРЄ, народного депутата України ОСОБА_1 було обрано віце-президентом ПАРЄ на один рік.
Міністр закордонних справ України поданням від 26.04.2019 № 201/11-910/5-1583 вніс Президенту України пропозицію про присвоєння дипломатичного рангу Надзвичайного і Повноважного Посла, зокрема ОСОБА_1 - Віце-Президенту ПАРЄ, Голові Комітету ПАРЄ з питань культури, освіти, науки і медіа.
Указом Президента України від 18.05.2019 № 275 відповідно до статті 25 Закону № 2449-VIII присвоєно дипломатичний ранг Надзвичайного і Повноважного Посла, зокрема ОСОБА_1 - Голові Постійної делегації Верховної Ради у ПАРЄ.
Даний Указ був прийнятий на підставі подання Міністра закордонних справ України Клімкіна П.А. від 26.04.2019 №201/11-910/5-1583.
Указом Президента України від 11.09.2019 № 680/2019 "Про скасування деяких указів Президента України" скасовано як такий, що видано безпідставно Указ Президента України від 18.05.2019 № 275 в частині, яка стосується присвоєння дипломатичного рангу Надзвичайного і Повноважного Посла, зокрема ОСОБА_1 .
Даний Указ від 11.09.2019 № 680/2019 був прийнятий на підставі подання Міністра закордонних справ України Пристайка В.В. від 04.09.2019 №721/11-601/1060.
Не погоджуючись із скасуванням присвоєного раніше дипломатичного рангу Надзвичайного і Повноважного Посла, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.
IІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
8. Суд, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, дійшов наступних висновків.
9. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
10. Відповідно до пункту 24 частини першої статті 106 Конституції України Президент України присвоює вищі військові звання, вищі дипломатичні ранги та інші вищі спеціальні звання і класні чини.
11. Згідно із пунктом 31 частини першої статті 106 Конституції України Президент України здійснює інші повноваження, визначені Конституцією України.
12. За змістом частини другої статті 106 Конституції України Президент України не може передавати свої повноваження іншим особам або органам.
13. Частиною третьою статті 106 Конституції України встановлено, що Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов`язковими до виконання на території України.
14. Закон № 2449-VIII визначає правові засади та порядок організації дипломатичної служби як складової частини державної служби, а також особливості її проходження та правового статусу посадових осіб дипломатичної служби.
15. Статтею 1 Закону № 2449-VIII передбачено, що дипломатична служба - це державна служба особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності посадових осіб дипломатичної служби, пов`язаній з реалізацією зовнішньої політики України, захистом національних інтересів України у сфері міжнародних відносин, а також прав та інтересів громадян і юридичних осіб України за кордоном.
16. Особливості роботи посадових осіб дипломатичної служби у секретаріатах міжнародних організацій визначені у статті 22 Закону №2449-VIII, згідно із частиною шостою якої, громадяни України, які обіймають посади в секретаріатах, органах міжнародних організацій та закордонних юрисдикційних органах, членом або учасником яких є Україна, користуються привілеями та імунітетами відповідно до міжнародних договорів, що визначають обсяг таких привілеїв та імунітетів. Громадянам, які обіймають керівні посади в зазначених органах, може бути присвоєно дипломатичний ранг у порядку, передбаченому частиною четвертою статті 25 цього Закону.
17. Відповідно до приписів статті 24 Закону №2449-VIII дипломатичний ранг - це спеціальне звання, яке відповідно до Конституції України та цього Закону присвоюється дипломатичним службовцям.
Встановлюються такі дипломатичні ранги:
Надзвичайний і Повноважний Посол;
Надзвичайний і Повноважний Посланник першого класу;
Надзвичайний і Повноважний Посланник другого класу;
радник першого класу;
радник другого класу;
перший секретар;
другий секретар;
третій секретар;
аташе.
18. Порядок присвоєння та позбавлення дипломатичних рангів врегульовано положеннями статті 25 Закону № 2449-VIII.
19. Так, частинами першою та четвертою статті 25 названого Закону дипломатичний ранг присвоюється згідно з посадою, яку займає дипломатичний службовець.
Дипломатичні ранги Надзвичайного і Повноважного Посла, Надзвичайного і Повноважного Посланника першого класу, Надзвичайного і Повноважного Посланника другого класу присвоюються дипломатичним службовцям Президентом України за поданням Міністра закордонних справ України.
За особами, яким присвоєно дипломатичний ранг Надзвичайного і Повноважного Посла, а також за їхніми дружинами (чоловіками) зберігається право на користування дипломатичним паспортом довічно.
20. Верховний Суд наголошує на тому, що Конституційний Суд України неодноразово вказував у своїх рішеннях, що повноваження Президента України визначаються виключно Основним Законом України і не можуть бути розширені законом або іншим нормативно-правовим актом.
21. Так, у Рішенні Конституційного Суду України від 07.04.2004 № 9-рп/2004 зазначено, що повноваження Президента України визначаються Конституцією України; у Рішенні від 25.12.2003 № 22-рп/2003 - що повноваження Президента України закріплені лише на конституційному рівні; у Рішенні від 10.04.2003 № 7-рп/2003 - що повноваження Президента України вичерпно визначені Конституцією України.
22. Основним Законом України передбачено обов`язковість існування одних органів державної влади і можливість утворення інших, чітко визначено суб`єктів і порядок формування кожного органу державної влади, сферу його діяльності та/або предмет відання.
23. В Основному Законі України закріплено виключний перелік дипломатичних рангів, звань, класних чинів у присвоєнні яких безпосередньо бере участь Президент України.
24. Це узгоджується з правовими позиціями, викладеними в рішеннях Конституційного Суду України, у яких неодноразово йшлося про встановлення лише Конституцією України повноважень Президента України.
25. Також, Конституційний Суд України у своїх рішеннях, серед іншого, наголошував, що Президент України при виконанні своїх повноважень згідно із частиною другою статті 19 Основного Закону України зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
26. Аналіз даної норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу "заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом". Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.
27. Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом чи у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та рішень, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.
28. Ураховуючи викладене, Верховний Суд доходить до висновку про те, що Президент України, реалізуючи надані йому повноваження щодо присвоєння вищих дипломатичних рангів, може приймати лише рішення про присвоєння таких. При цьому скасування свого ж Указу про присвоєння дипломатичного рангу, - Надзвичайного і Повноважного Посла не є способом реалізації конституційних повноважень Президента України.
29. У зв`язку із чим, оскаржуваний позивачем Указ Президента України №680/2019 від 11.09.2019 "Про скасування деяких указів Президента України" в частині скасування Указу Президента України від 18.05.2019 №275 "Про присвоєння дипломатичних рангів" в частині, яка стосується присвоєння дипломатичного рангу Надзвичайного і Повноважного Посла ОСОБА_1, підлягає скасуванню як такий, що прийнятий поза межами повноважень Президента України.
Керуючись статтями 193, 194, 242 - 244, 246, 250, 257, 266 Кoдексу адміністративнoгo судoчинства України, Верховний Суд,