1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 липня 2021 року

м. Київ

справа № 820/99/18

адміністративне провадження № К/9901/60332/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Рибачука А.І., Стеценка С.Г.

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2018 року (суддя Шляхова О.М.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2018 року (колегія суддів: Макаренко Я.М., Мінаєва О.М., Бенедик А.П.) у справі № 820/99/18 за позовом Державної служби геології та надр України до Дочірнього підприємства "Клінічний санаторій "Курорт Березівські мінеральні води" Закритого акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофздоровниця" про зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ

Позивач, Державна служба геології та надр України, звернулася до суду з позовом до Дочірнього підприємства "Клінічний санаторій "Курорт Березівські мінеральні води" Закритого акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофздоровниця", в якому просив суд припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4427 від 29.07.2013 виданого ДП "Клінічний санаторій "Курорт Березівські мінеральні води" ЗАТ "Укрпрофоздоровниця".

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 12.04.2018, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 11.07.2018, в задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про задоволення позову.

Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що ДП "Клінічний санаторій "Курорт Березівські мінеральні води" ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" порушило законодавство в сфері надрокористування та не усунуло порушення в повному обсязі, наведені у приписі Східного міжрегіонального відділу № 72/4427 від 22.09.2016 р., отже наявні підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4427 від 29.07.2013. Вказує, що надрокористувач наділений не правом, а обов`язком вчасно усунути виявлені порушення. Не усунення у встановлений строк порушень є виключною виною відповідача, при тому що Держгеонадра України надали значний термін для їх усунення.

Ухвалою Верховного Суду від 05.09.2018 відкрито касаційне провадження.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить відмовити в задоволенні касаційної скарги, а судові рішення залишити без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами встановлено, що ДП "Клінічний санаторій "Курорт Березівські мінеральні води" ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4427 від 29.07.2013 з метою геологічного вивчення, у т.ч. дослідно-промислової розробки мінеральних підземних вод, затвердження запасів корисної копалини ДКЗ України, та, як додаток до спеціального дозволу 29.07.2013 укладено угоду № 4427 про умови користування надрами.

Відповідно до п.1.1 Угоди № 4427, Держгеонадра надає Надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин, а Надрокористувач зобов`язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених дозволом, цією угодою та нормами діючого законодавства.

Вимогами п. 7.1 розділу 7 Угоди передбачено, що надрокористувач зобов`язаний щороку подавати до Держгеонадр інформацію щодо стану виконання Програми робіт за формою згідно законодавства та надавати відповідні пояснення з питань, що входять до компетенції Держгеонадр.

В період з 05.09.2016 по 16.09.2016 Східним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України, проведено перевірку дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ДП "Клінічний санаторій "Курорт Березівські мінеральні води" ЗАТ "Укрпрофоздоровниця".

Вказану перевірку проведено на підставі наказів № 193 від 21.06.2016 "Про затвердження Плану проведення перевірок надрокористувачів у III кварталі 2016 року", №194 від 23.06.2016 "Про проведення перевірок надрокористувачів у III кварталі 2016 року", та відповідно до направлення на проведення перевірки №192/16 від 31.08.2016.

За наслідками перевірки складено Акт № 72/4427 від 16.09.2016, яким встановлено наступні порушення:

1) порушення статей 14, 24 Кодексу України про надра № 132/94-ВР від 27.07.1999 (далі - КУпН), а саме не дотримується мета спеціального дозволу на користування надрами № 4427 від 29.07.2013, геологічне вивчення не розпочате, дослідно-промислова розробка проводиться лише по свердловині № 3-Б, свердловина № 2-Б досі не введена в дію;

2) порушення положень Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, що затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 р. (далі Порядок № 615), а саме не внесено зміни до спеціального дозволу на користування кадрами № 4427 від 29.07.2013 р. в зв`язку із скасуванням визначеної у спецдозволі особливої умови щодо проведення обов`язкового моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов, передбачених дозволом та Угодою про умови користування надрами;

3) порушення статті 24 КУпН, Порядку № 615, а саме не виконується Програма робіт до Угоди про умови користування надрами щодо складання, погодження та затвердження в І кв. 2014 р. проекту на геологічне вивчення, у т.ч. дослідно-промислової розробки;

4) порушення статті 24 КУпН, Порядку № 615, а саме не виконана особлива умова спеціального дозволу на користування надрами № 4427 від 29.07. 2013 р. стосовно реєстрації робіт з геологічного вивчення надр за формою 3-гр у ДНВП "Геоінформ України";

5) порушення ст. 98 Водного Кодексу України від 06.06.1995 р. №213/95-ВР, Порядку державного обліку артезіанських свердловин, облаштування їх засобами вимірювання об`єму видобутих підземних вод, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2012 р. № 963 (далі Порядок № 963), а саме свердловини №№ 2-В. 3-Б не обладнані контрольно-вимірювальними приладами для прямого обліку видобутку мінеральних, вод;

6) порушення статті 24 КУпН, Порядку № 615, а саме до Держгеонадр України не надана інформація про виконання Програми робіт до Угоди про умови користування надрами за 2015 р.;

7) порушення Порядку № 963, а саме до Держгеонадр України не відправлена заява на внесення підприємства (водокористувача) до автоматизованої бази обліку видобутку підземних вод та щорічні копії паспортів діючих артезіанських свердловин питних підземних вод, які враховуються на балансі надрокористувача;

8) порушення статті 24 КУпН, Порядку № 615, а саме не проводяться режимні спостереження за рівнями підземних мінеральних вод в свердловинах №№ 2-Б, 3-Б.

За результатами розгляду акту перевірки Східним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України прийнято припис від 22.09.2016 року № 72/4427. Встановлено термін для усунення порушень до 22.11.2016.

Цей строк був продовжений відповідними наказами позивача №491 від 19.12.2016, №121 від 09.03.2017.

У зв`язку з неусуненням в повному обсязі ДП "Клінічний санаторій "Курорт Березівські мінеральні води" ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" виявлених порушень, Наказом № 227 від 17.05.2017 року зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 4427 від 29.07.2013 та надано надрокористувачу 30 календарних днів для усунення порушень.

Вважаючи, що вимоги припису не виконані в повному обсязі, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з відсутності підстав для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4427 від 29.07.2013 виданого ДП "Клінічний санаторій "Курорт Березівські мінеральні води" ЗАТ "Укрпрофоздоровниця", оскільки відповідачем вчинено всі можливі дії, спрямовані на усунення порушень.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Частина 1 ст. 19 Кодексу України про надра встановлює, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності, встановлення порядку діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та державних адміністраторів визначає Закон України "Про довільну систему у сфері господарської діяльності".

Згідно з ч. 1 ст. 4-1 вказаного Закону порядок видачі документів дозвільного характеру або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідного дозвільного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Таким центральним органом виконавчої влади відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174 є Держгеонадра, як згідно з покладеними на них завданнями, зокрема, видають в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) (пп. 9 п. 4 Положення).

Пунктом 9 вказаного Положення також визначено, що Держгеонадра у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України і наказів Мінприроди видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.

Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).

Зі змісту частини другої статті 24 Кодексу України про надра вбачається, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Статтею 60 Кодексу України про надра встановлено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.

Згідно з положеннями частини першою статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Відповідно до підпункту 12 пункту 4 Положення №1174 Державна служба геології та надр України, згідно із покладеними на неї завданнями, здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр та раціональним і ефективним використанням надр України.

Пунктом 22 Порядку №615 встановлено, щ

................
Перейти до повного тексту