ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2021 року
м. Київ
справа №804/1472/17
адміністративне провадження №К/9901/37283/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Кривбастехнопром" на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 05.09.2017 (судді - Коршун А.О., Головко О.В., Ясенова Т.І.) у справі за позовом Приватного акціонерного товариства "Кривбастехнопром" до Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області, третя особа: Криворізька міська рада про визнання протиправним та скасування витягу, зобов`язання вчинити дії, -
встановив:
У лютому 2017 року ПрАТ "Кривбастехнопром" звернулось до суду з позовом, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №40 від 14.02.2017, виданий управлінням Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області;
-зобов`язати управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області видати витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 1,7839 га, розташованої за адресою вул. Каховська, 82а, яка знаходиться у користуванні ПрАТ "Кривбастехнопром" на підставі договору оренди від 28.04.2009 із застосуванням коефіцієнту функціонального призначення, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 1,2.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 28.04.2009 між позивачем (Орендодавець) та Криворізькою міською радою (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого Орендодавець на підставі рішень міської ради №871 від 24.01.2007 та №3029 від 29.01.2009 надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку житлової та громадської забудови для розміщення виробничих приміщень, яка знаходиться на вул. Каховській, 82а у Дзержинському районі м. Кривого Рогу, річна орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю", на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконаного управлінням Держкомзему у м. Кривий Ріг Дніпропетровської області.
24.06.2015 Криворізькою міською радою прийнято рішення №3728 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу", яке набрало чинності 01.01.2016 та яке прийнято за розглядом технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста, виконану на підставі Генерального плану м. Кривий Ріг Державним підприємством "Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "Дніпромісто" імені Ю.М. Білоконя", з урахуванням позитивного висновку державної експертизи землевпорядної документації №1624-14 від 10.12.2014, виконаної на підставі Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" Державним агентством земельних ресурсів України.
Вищевказаним рішенням Криворізької міської ради №3728 від 24.06.2015 затверджено грошову оцінку земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон, зокрема: землі комерційного використання - 2,50, та рекомендовано Управлінню Держземагенства у Криворізькому районі Дніпропетровської області забезпечити видачу витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, тобто саме технічна документація містить визначені величини коефіцієнтів, що зазначаються у витягах з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
10.02.2017 позивач звернувся до Центру надання адміністративних послуг із заявою про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
14.02.2017 відповідачем було підготовлено витяг №40 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 17839,00 кв.м., відповідно до якого: - назва земельної ділянки: 1.11.3 (кадастровий №1211000000021560016) для розміщення виробничих приміщень; - місцезнаходження: м. Кривий Ріг, вул. Каховська, 82а ; - площа земельної ділянки, кв.м.: 17839,00; - економіко-планувальна зона: ДЗ-16; - коефіцієнт Кф: 2,50.
Не погодившись з зазначеним витягом, оскільки на думку позивача, відповідачем у ньому безпідставно зазначено коефіцієнт функціонального використання (Кф) 2,5, який встановлюється для земель комерційного використання, позивач звернувся до суду з даним позовом.
В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що відповідачем у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки необґрунтовано завищено розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки за рахунок застосування коефіцієнта 2,5 функціонального призначення - землі комерційного призначення, оскільки за договором оренди земельна ділянка, надана ПАТ "Кривбастехнопром" для розміщення виробничих приміщень, що передбачає застосування коефіцієнту - 1,2.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.05.2017 позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №40 від 14.02.2017 виданий управлінням Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області.
Зобов`язано управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області видати витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 1,7839 га, розташованої за адресою вул. Каховська, 82а, яка знаходиться у користуванні ПрАТ "Кривбастехнопром" на підставі договору оренди від 28.04.2009 із застосуванням коефіцієнту функціонального призначення, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 1,2.
Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що чинні, на момент звернення ПрАТ "Кривбастехпром" до відповідача з вимогою про надання Витягу із технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, нормативно-правові акти, які регулюють порядок нормативної грошової оцінки земельних ділянок у м. Кривому Розі, не встановлюють залежності нормативно грошової оцінки земель від видів економічної діяльності користувачів земельних ділянок, джерел фінансування діяльності, яка ведеться на земельній ділянці, а також не передбачають можливості застосування інших актів центральних органів виконавчої влади при виконанні витягів із затвердженої міською Радою документації по нормативно грошовій оцінці земель міста Кривого Рогу.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області у Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 1,7839 га, розташованої у Дзержинському районі за адресою вул. Каховська, 82а, за №40 від 14.02.2017 який було видано позивачу, безпідставно застосувало коефіцієнт функціонального використання (Кф) 2,5, який встановлюється для земельних ділянок комерційного використання, оскільки за договором оренди земельна ділянка надана ПрАТ "Кривбастехнопром" для розміщення виробничих приміщень.
Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 05.09.2017 постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.05.2017 скасовано та ухвалено нову постанову, якою у задоволенні позову відмовлено.
Скасовуючи постанову суду першої інстанції та ухвалюючи нову про відмову в позові, суд апеляційної інстанції виходив з того, що рішенням Криворізької міської ради №871 від 24.01.2007 "Про припинення права постійного користування земельною ділянкою на вул. Каховській, 82а та передачу її в оренду для розміщення виробничих приміщень", позивачу в оренду передано земельну ділянку комерційного використання (код 1.11.3). Тобто в самому рішенні органу місцевого самоврядування визначена категорія переданої в оренду земельної ділянки за функцією її використання, і ні договором, як на те посилається скаржник, ні домовленістю між сторонами, ні у будь-який інший, не передбачений законодавством спосіб, категорія переданої в оренду земельної ділянки змінена бути не може.
Суд дійшов висновку, що отримання позивачем в оренду земельної ділянки саме комерційного використання, підтверджено в тому числі, і судовими рішеннями, що набрали законної сили, зокрема постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 13.02.2013, в якій за розглядом заяви Криворізького міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері про перегляд за нововиявленими обставинами постанови Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 21.02.2012 у справі №17/5005/12953/2011 за позовом Публічного акціонерного товариства "Кривбастехнопром" до Управління Держкомзему у м. Кривий Ріг Дніпропетровської області про скасування витягу з технічної документації і довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та зобов`язання видати нові, встановлено, що п. 2. Рішення Криворізької міської ради №871 від 24.01.2007 "Про припинення права постійного користування земельною ділянкою на вул. Каховській, 82а та передачу її в оренду для розміщення виробничих приміщень" визначено, що в оренду позивачу передано земельну ділянку саме комерційного використання (код 1.11.3).
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що Криворізькою міською радою у межах наданих повноважень, у спосіб, встановлений чинним законодавством, прийняті рішення, у яких зазначено і категорію земельної ділянки (комерційне використання - 1.11.3), переданої позивачу в оренду, і коефіцієнт, що характеризує функціональне використання цієї ділянки (Кф=2,5). Враховуючи, що рішення органів місцевого самоврядування, прийняті в межах визначених законом повноважень, є обов`язковими до виконання на відповідній території в силу ч. 1 ст. 144 Конституції України, і вищевказані рішення міської ради на час виникнення спірних правовідносин та на момент розгляду справи у судовому порядку не скасовувались та не визнавались нечинними, суд дійшов висновку, що відповідачем - територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, до завдань якого, зокрема, відноситься видача витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, підготовку та оформлення спірного витягу з технічної документації №40 від 14.02.2017 здійснено з дотриманням вимог діючого законодавства.
З рішенням суду апеляційної інстанції не погодився позивач, звернувся з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення апеляційним судом норм матеріального та процесуального права просив рішення суду апеляційної інстанції скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що при визначенні нормативно-грошової оцінки землі необхідно виходити з доходу, який ця земля дає або може дати. В свою чергу, відповідно до договору оренди землі, укладеного між товариством та міською радою спірна земельна ділянка надана в оренду ПАТ "Кривбастехнопром" з цільовим призначенням: для розміщення виробничих приміщень, а тому, на думку позивача, відповідач безпідставно застосовує коефіцієнт функціонального використання при визначенні розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки Кф 2,5, як для земель комерційного використання.
У відзиві на касаційну скаргу Криворізька міська рада просить у її задоволенні відмовити, а оскаржуване рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши в межах доводів касаційної скарги на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних мотивів та передбачених законом підстав.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Під час розгляду спорів щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень суди повинні перевіряти їх на відповідність того, чи прийняті (вчинені) останні з дотриманням усіх вимог, визначених ч. 3 ст. 2 КАС України.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про оцінку земель" (тут і далі - Закон №1378-IV в редакції на час виникнення спірних правовідносин), нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. (ч. 5 ст. 5 Закону).
У статті 13 вищевказаного Закону передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
За нормами ч. 1 ст. 15 Закону №1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Статтею 18 Закону №1378-IV встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше, ніж один раз на 5 - 7 років.
За результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. (ч.ч.1, 2 статті 20 Закону №1378-IV).
Згідно з положеннями статті 23 Закону №1378-IV виготовлена технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Рішення рад щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України. Зокрема, у цьому пункті зазначено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що рішенням Криворізької міської ради від 24.06.2015 №3728 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу" затверджено грошову оцінку земель різного функціонального призначення у розрі