1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 червня 2021 року

м. Київ

справа № 545/1663/17

адміністративне провадження № К/9901/1099/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 545/1663/17

за позовом ОСОБА_1 до Куликівської сільської ради Полтавського району про визнання незаконним та скасування рішення, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 27 листопада 2017 року

(постановлену у складі колегії суддів: головуючий суддя Бенедик А.П., суддів: Донець Л.О., Мельнікової Л.В.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1.У липні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Куликівської сільської ради Полтавського району, у якому просив:

- визнати протиправним та скасування рішення чотирнадцятої сесії сьомого скликання Куликівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 25 травня 2017 року про відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства та зобов`язати Куликівську сільську раду Полтавського району Полтавської області (с. Коломацьке Полтавського району Полтавської області) надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в розмірах 0,692 гектара;

- зобов`язати відповідача подати до суду звіт про виконання постанови суду, ухваленої за наслідками розгляду даного адміністративного позову у місячний термін з дня набрання постановою суду законної сили.

2. Позовні вимоги мотивовано тим, що позивач звернувся до Куликівської сільської ради Полтавського району про надання дозволу про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, проте оскаржуваним рішенням йому відмовлено та запропоновано згідно ст. 377 ЦКУ взяти в оренду земельну ділянку під будівлями автопарку та пожежного депо. Вважає вказане рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки звернення розглянуто з порушенням вимог ст.118 Земельного кодексу України (далі - ЗК України).

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. 31 серпня 2017 року Полтавський районний суд Полтавської області вирішив:

Позовні вимоги ОСОБА_1 - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення чотирнадцятої сесії сьомого скликання Куликівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 25 травня 2017 року про відмову ОСОБА_1, в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства та зобов`язати Куликівську сільську раду Полтавського району Полтавської області ( село Коломацьке Полтавського району Полтавської області ) надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в розмірах 0,692 гектара.

Зобов`язати відповідача подати до суду звіт про виконання постанови суду, ухваленої за наслідками розгляду даного адміністративного позову у місячний термін з дня набрання постановою суду законної сили.

Стягнути з Куликівської сільської ради Полтавського району на користь ОСОБА_1 судові витрати, а саме витрати по сплаті судового збору в сумі 640 гривень та витрати на правову допомогу в розмірі 6 000 гривень, всього в сумі 6 640 гривень.

4. Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що у відповідача були відсутні правові підстави для відмови у задоволенні заяви позивача про надання дозволу про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. 27 листопада 2017 року Харківського апеляційного адміністративного суду вирішив:

Апеляційну скаргу Куликівської сільської ради Полтавського району Полтавської області задовольнити частково.

Постанову Полтавського районного суду Полтавської області від 31 серпня 2017р. по справі №545/1663/17 скасувати в частині задоволення позовних вимог ОСОБА_1 про зобов`язання Куликівську сільську раду Полтавського району Полтавської області (с. Коломацьке Полтавського району Полтавської області) надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в розмірах 0,692 гектара та стягнення з Куликівської сільської ради Полтавського району на користь ОСОБА_1 витрат на правову допомогу в розмірі 6 000 гривень.

Прийняти в цій частині нову постанову, якою зобов`язати Куликівську сільську раду Полтавського району Полтавської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 24.05.2017 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в с. Коломацьке, орієнтовною площею 0,692 га.

В іншій частині постанову Полтавського районного суду Полтавської області від 31 серпня 2017р. по справі №545/1663/17 залишити без змін.

6. Апеляційний суд задовольняючи частково апеляційну скаргу позивача зазначив, що питання надання або відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства є дискреційними повноваженнями відповідача, а суд у свою чергу не вправі переймати на себе повноваження органу місцевого самоврядування.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. 19 грудня 2017 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга позивача.

8. У касаційній скарзі скаржник просить постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 27 листопада 2017 року у справі № 545/1663/17 скасувати та залишити в силі постанову Полтавського районного суду Полтавської області від 31 серпня 2017 року.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення суду апеляційної інстанції винесене з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягає скасуванню.

У касаційній скарзі позивач стверджує, що судом апеляційної інстанції було помилково скасовано рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог про зобов`язання відповідача надати позивачу дозвіл на розробку землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення селянського господарства, оскільки, на думку скаржника, такий спосіб захисту є найефективнішим та підлягає застосуванню до спірних правовідносин.

9. 10. Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20 грудня 2017 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Гриціва М. І., суддів Барназюка Я.О., Коваленко Н.В.

10.Ухвалою Верховного Суду від 27 грудня 2017 року було відкрито касаційне провадження за скаргою позивача.

11. 23 січня 2018 року до Верховного Суду надійшов відзив відповідача на касаційну скаргу.

12. 06 квітня 2018 року Верховного Суду надійшли доповнення позивача до касаційної скарги.

13. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 26 червня 2019 року, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої палати судді Гімона М.М., було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценко С.Г., Тацій Л.В.

14. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 29 червня 2021 року прийнято до провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 .

II. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, 24 травня 2017 року позивач звернувся до Куликівської сільської ради Полтавського району з заявою про надання дозволу про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.

Рішенням чотирнадцятої сесії сьомого скликання Куликівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 25 травня 2017 року відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в с. Коломацьке, орієнтовною площею 0,692 га та запропоновано позивачу згідно ст. 377 ЦКУ взяти в оренду земельну ділянку під будівлями автопарку та пожежного депо.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

17. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до частин першої-четвертої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом. Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

Частиною шостою статті 118 ЗК України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з частиною сьомою статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін. У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

У частині восьмій статті 118 ЗК України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Частинами десятою і одинадцятою статті 118 ЗК України встановлено, що відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду. У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розг

................
Перейти до повного тексту