1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 червня 2021 року

м. Київ

справа № 813/2077/17

адміністративне провадження № К/9901/32216/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу № 813/2077/17

за позовом Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Львові до Колективного виробничого підприємства "Енергомонтаж" про стягнення заборгованості, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань в м. Львові

на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 25 липня 2017 року

(ухвалену у складі головуючого судді Сакалоша В.М.)

та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду 25 вересня 2017 року року

(постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Запотічного І.І., суддів: Довгої О.І., Матковської З.М.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У червні 2017 року Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Львові звернулося до суду з позовом до Колективного виробничого підприємства "Енергомонтаж", в якому просило суд стягнути з Колективного виробничого підприємства "Енергомонтаж" на користь Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Львові заборгованість зі сплати страхових внесків у розмірі 12 993 (дванадцять тисяч дев`ятсот дев`яносто три) грн. 51 коп.

2. Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідно до звіту щодо сплати заборгованості зі сплати страхових коштів до Фонду за 1 квартал 2014 року та 1 квартал 2017 року, що був наданий КВП "Енергомонтаж" до позивача, заборгованість відповідача зі сплати страхових внесків перед позивачем становить - 12 993,51 грн. Таким чином, відповідач самостійно визначив суму заборгованості за страховими внесками, що належить сплатити, але заборгованість добровільно не сплатив.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3.25 липня 2017 року Львівський окружний адміністративний суд ухвалив постанову у справі № 813/2077/17:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що відповідачем було виконано всі необхідні дії щодо сплати позивачу страхових внесків, проте платежі було не проведено з вини банку, в якому обслуговується Колективне виробниче підприємство "Енергомонтаж".

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. 25 вересня 2017 року Львівський апеляційний адміністративний суд вирішив:

Апеляційну скаргу Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Львові залишити без задоволення, а постанову Львівського окружного адміністративного суду від 25 липня 2017 року у справі № 813/2077/17 - без змін.

6. Апеляційний суд при вирішенні цієї справи керувався тим, що КВП "Енергомонтаж" було надано банку необхідні платіжні документи для перерахування сум страхових внесків, що підтверджується відмітками банку на платіжних дорученнях. Суми, вказані в таких платіжних документах і не сплачені не з вини підприємства, не можуть вважатися його недоїмкою.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. 20 жовтня 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Львові.

8. У касаційній скарзі скаржник просить постанову Львівського окружного адміністративного суду від 25 липня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2017 року у справі № 813/2077/17 скасувати та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення судів першої та апеляційної інстанції винесенні з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягають скасуванню.

Скаржник в обґрунтування своєї правової позиції посилається на той факт, що судами попередніх інстанцій не було досліджено обставин у справі стосовно стягнення відповідачем на свою користь у судовому порядку грошових коштів з рахунків ВАТ СКБ "Дністер", які первісно передбачалися у якості сплати страхових внесків позивачу, а отже в такому сенсі скаржник вважає, що зобов`язання Колективного виробничого підприємства "Енергомонтаж" з цього приводу виконано не було і за ним досі обліковується заборгованість зі сплати страхових внесків у сумі 12 993,51 грн.

9. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 20 жовтня 2017 року відкрито касаційне провадження за скаргою позивача на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 25 липня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2017 року у справі № 813/2077/17.

10. 21 листопада 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшли заперечення відповідача на касаційну скаргу.

11. 02 березня 2018 року справу було передано до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

12. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02 березня 2018 року сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Анцупової Т.О., суддів Стародуба О.П., Кравчука В.М.

13. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 11 червня 2019 року, було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Рибачук А.І., Тацій Л.В.

14. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 29 червня 2021 року прийнято до провадження касаційну скаргу Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Львові..

II. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, 01 червня 2017 року згідно журналу вхідної кореспонденції за №96 КВП "Енергомонтаж" було отримано претензію про погашення заборгованості зі сплати страхових внесків від 30 травня 2017 року №1417/05. На дану претензію відповідачем надано відповідь позивачу, яка отримана позивачем наручно 14 червня 2017 року.

КВП "Енергомонтаж" 09 квітня 2009 року сплачено страхові внески в розмірі 12 993,51 грн., що підтверджується платіжними дорученнями від 09 квітня 2009 року №1976 на суму 4 641,56 грн., №1977 на суму 4 307,78 грн., №1078 на суму 4 044, 17 грн, поданими до ВАТ СКВ "Дністер".

Згодом, 13 листопада 2009 року відповідачем було скеровано звернення до ВАТ СКБ "Дністер" щодо виконання вищезазначених платіжних доручень. Листом від 15 листопада 2009 року №302-6532/9а банк повідомив КВП "Епергомонтаж", що відповідно до нормативних вимог НБУ кошти, згідно вищезазначених платіжних доручень від 09 квітня 2009 року, обліковано у ВАТ СКБ "Дністер" на рахунку 9804 "Документи клієнтів банку (крім фізичних осіб), що не виконані в строк з вини банку" та підлягають перерахуванню за призначенням після закінчення мораторію та/або відновлення платоспроможності банку.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 30 червня 2009 року у справі №2/100 за позовом КВП "Енергомонтаж" до ВАТ "Селянський комерційний банк "Дністер" про спонукання до виконання договору - задоволено позовні вимоги КВП "Енергомоптаж" та зобов`язано ВАТ "Селянський комерційний банк "Дністер", в тому числі, здійснити перерахування коштів в сумі 12 993,51 грн. на рахунок управління Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у Личаківському районі м. Львова згідно платіжних доручень від 09 квітня 2009 року №1978 на суму 4 044,17 грн., №1977 на суму 4 307,78 грн., №1976 на суму 4 641, 56 грн. Зазначене рішення Господарського суду Львівської області набрало законної сили 11 липня 2009 року.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

14. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

15. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я регулюються Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", загальнообов`язкове державне соціальне страхування - система прав, обов`язків та гарантій, яка передбачає матеріальне забезпечення, страхові виплати та надання соціальних послуг застрахованим особам за рахунок коштів Фонду соціального страхування України.

Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" визначено, що Фонд соціального страхування є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування витрат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції.

Відповідно до статті 7 Закону № 1105-XIV роботодавцем вважається: власник підприємства або уповноважений ним орган та фізична особа, яка використовує найману працю; власник розташованого в Україні іноземного підприємства, установи, організації (у тому числі міжнародних), філії або представництва, який використовує найману працю, якщо інше не передбачено міжнародним договором, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України.

Пункт другий частини другої статті 45 Закону № 1105-ХІV передбачає, що роботодавець як страхувальник зобов`язаний своєчасно та повністю нараховувати і сплачувати в установленому порядку страхові внески до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.

Пунктом 2.1 постанови Правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 30 листопада 2010 року №31 "Про порядок стягнення та обліку заборгованості зі сплати страхових внесків до Фонду соціальног

................
Перейти до повного тексту