1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 червня 2021 року

м. Київ

справа № 813/2047/17

адміністративне провадження № К/9901/5554/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши в порядку письмовому провадження адміністративну справу 813/2047/17

за позовом Публічного акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" в особі філії Львівського обласного управління АТ "Ощадбанк" до Львівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі виконавчої дирекції Львівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання протиправним та скасування рішення, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Публічного акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" в особі філії - Львівське обласне управління АТ "Ощадбанк" (нове найменування Публічного акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" - Акціонерне товариство "Державний ощадний банк України")

на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 17 липня 2017 року

(ухвалену у складі головуючого судді Гулика А.Г.)

та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду 04 жовтня 2017 року

(постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Іщук Л.П., судді: Онишкевича Т.В., Попка Я.С.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У червні 2017 року Публічне акціонерне товариство "Державний ощадний банк України" в особі філії - Львівського обласного управління АТ "Ощадбанк" звернулося з позовом до Львівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі виконавчої дирекції Львівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання протиправним і скасування рішення від 16 березня 2017 року №51 про повернення коштів та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності.

2. Позовні вимоги мотивовані тим, що при наданні заявок-розрахунків для надання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду ним дотримано вимоги щодо їх оформлення та надання пояснень з підтверджуючими документами для їх отримання, а саме: копій листків непрацездатності та розрахунків. Вважає, що рішення відповідача про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності є протиправним, а тому підлягає скасуванню.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. 17 липня 2017 року Львівський окружний адміністративний суд вирішив:

У задоволенні позову публічного акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" в особі філії Львівського обласного управління АТ "Ощадбанк" до Львівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі виконавчої дирекції Львівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання протиправним та скасування рішення відмовити повністю.

4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що в порушення п.3 Порядку №1266 позивачем при визначенні середньоденного заробітку з розрахункового періоду не виключались місяці, в яких певні застраховані особи не працювали з першого до першого числа з поважних причин, що у свою чергу спричинило неправомірне збільшення розміру виплат допомоги з тимчасової непрацездатності.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. 04 жовтня 2017 року Львівський апеляційний адміністративний суд вирішив:

Апеляційну скаргу публічного акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" в особі філії - Львівського обласного управління АТ "Ощадбанк" залишити без задоволення, а постанову Львівського окружного адміністративного суду від 17 липня 2017 року у справі № 813/2047/17 - без змін.

6. Апеляційний суд залишаючи в силі рішення суду першої інстанції керувався тим, що якщо застраховані особи у розрахунковому періоді не працювали у деяких місяцях з першого до першого числа з причини тимчасової непрацездатності, то зазначені місяці виключаються з розрахункового періоду при обчисленні середньої заробітної плати для розрахунку допомоги по тимчасовій непрацездатності разом з виплатами, нарахованими у цих місяцях, а отже рішення відповідача з цього приводу, на думку суду, є законним.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. 06 листопада 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Публічного акціонерного товариства "Державний ощадний банк України".

У касаційній скарзі скаржник просить постанову Львівського окружного адміністративного суду від 17 липня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 04 жовтня 2017 року у справі № 813/2047/17 скасувати, ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення судів першої та апеляційної інстанції винесенні з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягають скасуванню.

У касаційній скарзі позивач наполягає на вірності власних дій щодо включення в розрахунковий період вихідних та святкових днів з посиланням на листи Міністерства соціальної політики України та Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

8. 29 грудня 2017 року касаційну скаргу передано до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

9. Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29 грудня 2017 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Гриціва М. І., суддів Берназюка Я.О., Коваленко Н.В.

10. Ухвалою Верховного Суду від 09 січня 2018 року відкрито касаційне провадження за скаргою позивача на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 17 липня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 04 жовтня 2017 року у справі № 813/2047/17.

11. 06 лютого 2018 року до Верховного Суду надійшов відзив відповідача на касаційну скаргу, у якому він просив залишити касаційну скаргу без задоволення, рішення судів попередніх інстанцій - без змін. Крім того просив здійснити заміну відповідача - Львівське обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, в особі виконавчої дирекції обласного відділення Фонду на його правонаступника - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області.

Відповідно до частини першої статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

Відповідно до прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999р. № 1105-XIV Фонд соціального страхування України та його робочі органи є правонаступниками Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництва та професійних захворювань України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції цього Фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, відділень у районах і містах обласного значення, а також Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, його виконавчої дирекції, відділень цього фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі та їх робочих органів.

Пунктом 4 постанови правління Фонду соціального страхування України "Деякі питання реорганізації фондів соціального страхування" від 24 травня 2017 року № 34 встановлено, що виконання Фондом соціального страхування України функцій і завдань, визначених Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 р. №1105- XIV, забезпечується з 01 серпня 2017р.

31 жовтня 2017 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про припинення діяльності Львівське обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності як юридичної особи.

Враховуючи наведене, Верховний Суд допускає заміну відповідача - Львівське обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, в особі виконавчої дирекції обласного відділення Фонду на його правонаступника - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області.

12. На підставі розпоряджень заступника керівника апарату Верховного Суду від 03 липня 2019 року, у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Гриціва М.І., було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, унаслідок якого для розгляду касаційних скарг сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценко С.Г., Тацій Л.В.

14. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 29 червня 2021 року прийнято до провадження касаційну скаргу позивача.

II. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, згідно з наказом виконавчої дирекції Львівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 05 грудня 2016 №71"Про затвердження плану-графіку проведення перевірок", на підставі направлення від 17 лютого 2017 №72 посадовими особами виконавчої дирекції Львівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в період з 20 лютого 2017 по 13 березня 2017 проведено планову перевірку ПАТ "Державний ощадний банк України" в особі філії Львівського обласного управління АТ "Ощадбанк" з питань правильності та правомірності використання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

За результатами перевірки складено акт №38 від 28 лютого 2017, в якому зазначені порушення позивачем ч.1 ст.24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 № 1105 та абз.2 п.3 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 №1266 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2015 № 439 при призначенні та виплаті допомоги по тимчасовій непрацездатності.

Перевіркою, зокрема, встановлено, що при визначенні середньоденного заробітку з розрахункового періоду не виключались місяці, в яких застрахована особа не працювала з першого до першого числа з поважних причин (тимчасова непрацездатність), а саме:

- ОСОБА_1 по листку непрацездатності №579051 за період з 16 червня 2016 по 05 липня 2016 до розрахункового періоду включено лютий 2016р. (тимчасова непрацездатність в розрахунковому періоді з 28 січня 2016 по 12 лютого 2016 та з 15 лютого 2016 по 11 березня 2016);

- ОСОБА_2 по листку непрацездатності №522167 за період з 08 листопада 2016 по 14 листопада 2016 включено березень 2016р. (тимчасова непрацездатність в розрахунковому періоді з 20 лютого 2016 по 04 березня 2016, з 07 березня 2016 по 01 квітня 2016);

- ОСОБА_3 по листку непрацездатності №389510 за період з 01 квітня 2016 по 22 квітня 2016 включено березень 2016р. (тимчасова непрацездатність у розрахунковому періоді з 22 лютого 2016 по 11 березня 2016, з 14 березня 2016 по 31 березня 2016);

- ОСОБА_3 по листках непрацездатності №317448 за період з 25 квітня 2016 по 04 травня 2016, № 525787 за період з 05 травня 2016 по 26 травня 2016, №207106 за період з 27 травня 2016 по 10 червня 2016, № 595673 за період з 29 вересня 2016 по 05 жовтня 2016 включено березень, квітень 2016р. (тимчасова непрацездатність у розрахунковому періоді з 22 лютого 2016 по 11 березня 2016, з 14 березня 2016 по 31 березня 2016,з 01 квітня 2016 по 22 квітня 2016, з 25 квітня 2016 по 04 травня 2016).

Акт підписаний позивачем із запереченнями від 02 березня 2017 № 15-09/1878. За результатами розгляду заперечень відповідач повідомив позивача про те, що такі до уваги не взяті (лист від 16 березня 2017 № 05-16-342).

За результатами перевірки відповідач прийняв Рішення №51 від 16 березня 2017 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій у загальній сумі 1061,04 грн., у т. ч. неправомірно витрачені кошти у сумі 707,36 грн. та фінансові санкції (50 % неправомірно витрачених страхових коштів) у сумі 353,68 грн.

Позивач оскаржив Рішення №51 і за результатами розгляду скарги виконавчою дирекцією Львівського обласного відділення Фонду прийнято рішення від 13 квітня 2017 №05-16-548, яким позивачу відмовлено у задоволенні скарги.

Не погоджуючись із рішенням №51 від 16 березня 2017, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

17. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

Зазначені правовідносини регулюються Законом № 1105-XIV, Порядком № 1266, а також іншими законами та підзаконними нормативно - правовими актами.

Статтею 19 Закону № 1105-XIV визначено, що право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України.

Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), якщо інше не передбачено законом.

Відповідно до частини 1 статті 20 Закону № 1105-XIV за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності надаються такі види матеріального забезпечення та соціальних послуг: 1) допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хв

................
Перейти до повного тексту