ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2021 року
м. Київ
справа № 815/6412/16
адміністративне провадження № К/9901/46827/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):
cудді-доповідача - Радишевської О.Р.,
суддів - Кашпур О.В., Уханенка С.А.
розглянув як суд касаційної інстанції в порядку письмового провадження адміністративну справу №815/6412/16
за позовом ОСОБА_1 до Роздільнянської районної державної адміністрації Одеської області про стягнення заборгованості по заробітній платі, моральної шкоди, компенсації за затримку розрахунку, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Роздільнянської районної державної адміністрації Одеської області на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2018 року, ухвалену в складі: головуючого судді Шевчук О.А., суддів Осіпова Ю.В., Скрипченка В.О.,
УСТАНОВИВ:
І. Суть спору
1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивачка) звернулася до суду з адміністративним позовом до Роздільнянської районної державної адміністрації Одеської області (далі - Роздільнянська РДА, відповідач) з вимогами стягнути з Роздільнянської районної РДА на її користь заборгованість по заробітній платі в сумі 31 75,34 грн, моральну шкоду в сумі 15 000 грн і компенсацію за затримку розрахунку у розмірі середнього заробітку по день фактичного остаточного розрахунку.
2. На обґрунтування позовних вимог позивачка зазначила, що в липні 2016 року їй було надано відпустку з виплатою матеріальної допомоги на оздоровлення, які відповідач відмовився перераховувати після збільшення заробітної плати.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
3. ОСОБА_1 з 19 серпня 2014 року проходила державну службу на посаді спеціаліста Відділу житлово-комунального господарства Роздільнянської районної державної адміністрації.
4. 01 травня 2016 року набрав чинності Закон України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року №889-VIII, яким змінено структуру заробітної плати державних службовців і збільшено їхні посадові оклади.
5. Як установили суди попередніх інстанцій, після набрання чинності Законом України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року №889-VIII заробітну плату в Роздільнянській районній державній адміністрації продовжили виплачувати за правилами, що діяли до набрання чинності вказаним законом. Так, за травень 2016 року позивачці було нараховано 3 004,10 грн, а за червень 2016 року - 3 262,55 грн заробітної плати.
6. Розпорядженням Роздільнянської районної державної адміністрації від 09 червня 2016 року №36/В-2016 ОСОБА_1 було надано чергову щорічну відпустку у розмірі 30 календарних днів з 04 липня 2016 року по 02 серпня 2016 року з виплатою матеріальної допомоги на оздоровлення.
7. На підставі цього розпорядження позивачці було виплачено 2 763,65 грн оплачуваної відпустки та 2 940,10 грн матеріальної допомоги.
8. Розпорядженням Роздільнянської районної державної адміністрації від 05 вересня 2016 року ОСОБА_1 було звільнено з посади головного спеціаліста Відділу житлово-комунального господарства з 07 вересня 2016 року відповідно до пункту 1 статті 40 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України) у зв`язку зі змінами організаційної структури та припиненням Відділу житлово-комунального господарства Роздільнянської районної державної адміністрації.
9. Розпорядженням Роздільнянської районної державної адміністрації від 31 жовтня 2016 року №561/А-2016 "Про проведення перерахунку працівникам районної державної адміністрації за травень та червень 2016 року" був здійснений перерахунок заробітної плати позивачки, унаслідок чого її заробітна плата за травень 2016 року склала 4 171,20 грн, за червень 2016 року - 4 429,65 грн.
10. Водночас перерахунку відпускних і матеріальної допомоги для оздоровлення, базою для обчислення розміру яких була заробітна плата позивачки за травень і червень 2016 року, відповідач не зробив.
11. Уважаючи, що відповідач протиправно не провів донарахувань відпускних і матеріальної допомоги на оздоровлення, позивачка звернулася до суду.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
12. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2017 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
13. Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що відпускні та матеріальну допомогу на оздоровлення позивачці було нараховано правильно та підстав для її перерахунку немає.
14. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2018 року постанову Одеського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2017 року скасовано та прийнято нову, якою адміністративний позов задоволено частково:
14.1. стягнуто з Роздільнянської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 заборгованість із заробітної плати в розмірі 3 175,34 грн і компенсацію за весь час затримки розрахунку по день фактичного розрахунку в розмірі 4 8045,50 грн;
14.2. у задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
15. Частково задовольняючи адміністративний позов, суд апеляційної інстанції керувався тим, що базою для обчислення розміру відпускних і матеріальної допомоги є заробітна плата позивачки за травень і червень 2016 року, перерахунок якої має наслідком пропорційне збільшення розміру відпускних і матеріальної допомоги.
16. Суд апеляційної інстанції також дійшов висновку, що відповідач, не провівши перерахунок відпускник і матеріальної допомоги на оздоровлення, несвоєчасно розрахувався з позивачкою, що є підставою для стягнення з нього середнього заробітку за увесь час затримки такого розрахунку.
IV. Провадження в суді касаційної інстанції
17. У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права та недотримання норм процесуального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
18. На обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник зазначив, що провів позивачці перерахунок заробітної плати за травень і червень 2016 року, виплатив відповідну різницю та не має будь-якої заборгованості перед позивачкою.
19. З урахуванням викладеного відповідач уважає, що суд апеляційної інстанції помилково скасував правильне рішення суду першої інстанції.
20. За наслідками автоматизованого розподілу касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: судді-доповідача Стрелець Т.Г., суддів Білоуса О.В., Желтобрюх І.Л.
21. Ухвалою Верховного Суду від 12 квітня 2018 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
22. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду - від 12 червня 2019 року, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача в цій справі, призначений повторний автоматизований розподіл указаної касаційної скарги.
23. За наслідками повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12 червня 2019 року касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Кашпур О.В., Уханенку С.А.
V. Джерела права й акти їхнього застосування
24. За правилами частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
25. Водночас 08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15 січня 2020 року №460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", яким до окремих положень КАС України, у тому числі щодо меж касаційного перегляду, унесені зміни.
26. Пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону від 15 січня 2020 року №460-IX передбачено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
27. З урахуванням викладеного, розглядаючи цю справу, Суд керується положеннями Кодексу адміністративного судочинства України, що діяли до набрання чинності змін, унесених Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX.
28. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
29. 01 травня 2016 року набрав чинності Закон України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII "Про державну службу" (далі - Закон №889-VIII).
30. Відповідно до статті 57 Закону №889-V державним службовцям надається щорічна основна оплачувана відпустка тривалістю 30 календарних днів, якщо законом не передбачено більш тривалої відпустки, з виплатою грошової допомоги у розмірі середньомісячної заробітної плати.
31. Постановою Кабінету Міністрів України від 08 лютого 1995 року №100 затверджено Порядок обчислення середньої заробітної плати (далі - Порядок № 100).
32. Згідно з пунктом 1 Порядку №100 цей порядок обчислення середньої заробітної плати застосовується у випадках: надання працівникам щорічної відпустки, вимушеного прогулу, інших випадках, коли згідно з чинним законодавством виплати провадяться виходячи із середньої заробітної плати.
33. Абзацом першим пункту 2 Порядку №100 передбачено, що обчислення середньої заробітної плати для оплати часу щорічної відпустки, додаткових відпусток у зв`язку з навчанням, творчої відпустки, додаткової відпустки працівникам, які мають дітей, або для виплати компенсації за невикористані відпустки провадиться виходячи з виплат за останні 12 календарних місяців роботи, що передують місяцю надання відпустки або виплати компенсації за невикористані відпустки.
34. Відповідно до абзацу третього пункту 2 Порядку №100 у всіх інших випадках збереження середньої заробітної плати середньомісячна заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов`язана відповідна виплата. Працівникам, які пропрацювали на підприємстві, в установі, організації менше двох календарних місяців, середня заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за фактично відпрацьований час.
35. Згідно з пунктом 7 Порядку №100 нарахування виплат за час щорічної відпустки, додаткових відпусток у зв`язку з навчанням, творчої відпустки, додаткової відпустки працівникам, які мають дітей, або компенсації за невикористані відпустки, тривалість яких розраховується в календарних днях, провадиться шляхом ділення сумарного заробітку за останні перед наданням відпустки 12 місяців або за менший фактично відпрацьований період на відповідну кількість календарних днів року чи меншого відпрацьованого періоду (за винятком святкових і неробочих днів, встановлених законодавством). Одержаний результат перемножується на число календарних днів відпустки.
36. Абзацом першим пункту 8 Порядку №100 встановлено, що нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів / годин, а у випадках, передбачених чинним законодавством, календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком.
37. Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, - на число календарних днів за цей період.
38. Згідно з абзацом сьомим пункту 2 Порядку №100 у разі зміни структури заробітної плати з одночасним підвищенням посадових окладів працівникам органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до актів законодавства період до зміни структури заробітної плати виключається з розрахункового періоду.
39. Відповідно до абзацу восьмого пункту 2 Порядку №100 у разі коли зміна структури заробітної плати з одночасним підвищенням посадових окладів працівників органів державної влади та органів місцевого самоврядування відбулася у період, протягом якого за працівником зберігається середня заробітна плата, а також коли заробітна плата у розрахунковому періоді не зберігається, обчислення середньої заробітної плати провадиться з урахуванням виплат, передбачених працівникові згідно з умовами оплати праці, що встановлені після підвищення посадових окладів.