ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 червня 2021 року
м. Київ
справа № 440/4738/18
адміністративне провадження № К/9901/21676/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Білоуса О.В.,
суддів - Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 26 березня 2019 року (головуючий суддя Головко А.Б.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 3 липня 2019 року (головуючий суддя Спаскін О.А., судді - Любчич Л.В., Присяжнюк О.В.) у справі за адміністративним позовом Головного управління ДФС у Полтавській області до Виконавчого комітету Полтавської міської ради, Комунального підприємства "Центр державної реєстрації", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Державна податкова інспекція у місті Полтаві, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Євро Еліт Буд" про скасування державної реєстрації змін до установчих документів та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
У грудні 2018 року Головне управління ДФС у Полтавській області (далі - ГУ ДФС у Полтавській області) звернулося до суду з позовом до Виконавчого комітету Полтавської міської ради, Комунального підприємства "Центр державної реєстрації" (КП "Центр державної реєстрації"), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору Державної податкової інспекції у місті Полтаві та Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Євро Еліт Буд" (далі - ТОВ "Будівельна компанія "Євро Еліт Буд"), в якому просило: скасувати реєстраційні дії КП "Центр державної реєстрації" щодо державної реєстрації змін до установчих документів ТОВ "Будівельна компанія "Євро Еліт Буд" (код ЄДРПОУ 41970636) від 31 травня 2018 року №10701050001073887, які стосуються зміни місцезнаходження підприємства, з моменту внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань; зобов`язати Виконавчий комітет Полтавської міської ради внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань запис стосовно скасування змін до установчих документів ТОВ "Будівельна компанія "Євро Еліт Буд" (код ЄДРПОУ 41970636) від 31 травня 2018 року №10701050001073887, які стосуються зміни місцезнаходження підприємства.
В обґрунтування позовних вимог посилалося на те, що державним реєстратором внесено до Державного реєстру запис, який фактично не відповідає дійсності, а тому відповідно до положень статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", відомості стосовно ТОВ "Будівельна компанія "Євро Еліт Буд", що містяться в державному реєстрі, є недостовірними.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 26 березня 2019 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 3 липня 2019 року, у задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з ухваленими у справі судовими рішеннями першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДФС у Полтавській області звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просило рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати, ухвалити нове рішення, яким адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про залишення касаційної скарги без задоволення.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ТОВ "Будівельна компанія "Євро Еліт Буд" (код ЄДРПОУ 41970636) 28 лютого 2018 року зареєстроване як юридична особа Дніпровською районною в місті Києві державною адміністрацією.
31 травня 2018 року КП "Центр державної реєстрації" вчинено реєстраційну дію щодо державної реєстрації змін до установчих документів ТОВ "Будівельна компанія "Євро Еліт Буд", яка стосується зміни місцезнаходження зазначеного товариства (запис №10701050001073887), нове місцезнаходження зареєстровано за адресою: вул. Заводська, 12, к. 303, м. Полтава, 36007.
За результатами перевірки вказаного вище місця реєстрації платника податків державними інспекторами ГУ ДФС у Полтавській області складено акти № 819/16-31-12-02 від 25 вересня 2018 року та № 1634/16-31-50-12 від 19 грудня 2018 року, у яких зазначено, що у будівлі по вулиці Заводській, 12 у м. Полтаві ТОВ "Будівельна компанія "Євро Еліт Буд", не знаходиться, а також отримано письмові пояснення керівника СФГ "Скакун" ОСОБА_1, згідно яких СФГ "Скакун" не має господарських відносин з ТОВ "Будівельна компанія "Євро Еліт Буд", приміщення в орендну цьому підприємству не надавались, інформація щодо місцезнаходження ТОВ "Будівельна компанія "Євро Еліт Буд", відсутня.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна нежитлове приміщення за адресою: вул. Заводська, 12, м. Полтава на праві власності належить СФГ "Скакун" (код ЄДРПОУ 21069036).
ГУ ДФС у Полтавській області вважає, що державним реєстратором внесено до Державного реєстру запис щодо недостовірних відомостей про місцезнаходження ТОВ "Будівельна компанія "Євро Еліт Буд", у зв`язку із чим, на думку позивача, така реєстраційна дія підлягає скасуванню.
Посилаючись на наведені обставини, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що позивач не надав доказів невідповідності законодавству поданих державному реєстратору документів для державної реєстрації зміни місцезнаходження ТОВ "Будівельна компанія "Євро Еліт Буд", внесення до них завідомо неправдивих відомостей або наявність підстав для відмови у державній реєстрації зміни місцезнаходження юридичної особи. Також державний реєстратор не наділений перевіряти фактичне знаходження юридичної особи за її юридичною адресою, а тому виявлення іншими особами, в тому числі контролюючими органами, факту відсутності особи за адресою, внесеною до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, не може бути безумовною підставою для скасування реєстраційної дії, якою зареєстровано відповідні зміни у відомостях про юридичну особу.
Зазначена позиція підтримана Другим апеляційним адміністративним судом, який за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
Колегія суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду погоджується із зазначеними висновками судів попередніх інстанцій, враховуючи наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, урегульовані Законом України від 15 травня 2003 року №755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Закон №755-IV).
Відповідно до пунктів 4, 7 частини першої статті 1 Закону №755-IV, державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом; Єдиний державний реєстр - єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи.
Згідно із частиною другою статті 6 Закону №755-IV, державний реєстратор: приймає документи; перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; веде Єдиний державний реєстр; веде реєстраційні справи; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Пунктом 10 частини другої статті 9 Закону №755-IV передбачено, що в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб, зокрема, місцезнаходження юридичної особи.
За приписами частини першої статті 10 вказаного Закону вбачається, що якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.
У частині четвертій статті 17 Закону №755-IV наведено перелік документів, які подаються юридичною особою державному реєстратору для проведення державної реєстрації змін до установчих документів.
Згідно із пунктом 1 частини першої статті 25 Закону №755-IV, державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.
Відповідно до частини другої цієї ж статті, порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає: заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника); прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі; виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі; внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру; перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів; перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації; прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об`єднання; проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів; видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).
Частина перша статті 28 Закону № 755-IV передбачає такі підстави для відмови у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи: 1) документи подано особою, яка не має на це повноважень; 2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії; 3) у Єдиному дер