ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 червня 2021 року
м. Київ
справа № 140/2034/19
адміністративне провадження № К/9901/3202/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Білоуса О.В.,
суддів - Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртрейд Компані" на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 грудня 2019 року (головуючий суддя Гудим Л.Я., судді - Довгополов О.М., Святецький В.В.) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртрейд Компані" до Головного управління ДФС у Волинській області, правонаступником якого є Головне управління ДПС у Волинській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
У С Т А Н О В И В:
У червні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Укртрейд Компані" (далі - ТОВ "Укртрейд Компані") звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Волинській області (далі - ГУ ДФС у Волинській області), правонаступником якого є Головне управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області), Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України), в якому просило: визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДФС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія ГУ ДФС у Волинській області) від 7 червня 2019 року №1186764/36310587 про відмову у реєстрації податкової накладної від 15 травня 2019 року №43; зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 15 травня 2019 року №43.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2019 року позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії ГУ ДФС у Волинській області від 7 червня 2019 року №1186764/36310587 про відмову у реєстрації податкової накладної від 15 травня 2019 року №43. Зобов`язано ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану ТОВ "Укртрейд Компані" податкову накладну від 15 травня 2019 року №43. Стягнуто на користь ТОВ "Укртрейд Компані" за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДФС у Волинській області судові витрати у розмірі 4421 грн.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 грудня 2019 року рішення суду першої інстанції скасовано та ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду апеляційної інстанції, ТОВ "Укртрейд Компані" подало до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просило рішення суду апеляційної інстанції скасувати, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2019 року залишити в силі.
У зв`язку з реорганізацією податкового органу та на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року №537 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби", згідно зі статтею 52 КАС України, проведено заміну відповідача ГУ ДФС у Волинській області на його правонаступника - ГУ ДПС у Волинській області
ГУ ДПС у Волинській області, скориставшись своїм правом надало до суду відзив на касаційну скаргу, в якому, посилаючись на встановлені обставини та висновки оскаржуваного судового рішення зазначило, що рішення суду апеляційної інстанції прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим просило відмовити у задоволенні касаційної скарги, а рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судові рішення першої та апеляційної інстанцій в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про часткове задоволення касаційної скарги.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ "Укртрейд Компані" є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому законом порядку, про що до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідний запис. Основним видом діяльності позивача є КВЕД 43.32 "оптова торгівля м`ясом та м`ясними продуктами".
При здійсненні операції з продажу ТОВ "ВП Рогатинський м`ясокомбінат" м`ясної продукції (окіст свинний заморожений з кісткою) у кількості 11538,8 кг на суму 621987,48 грн (у тому числі ПДВ 103664,58 грн) ТОВ "Укртрейд Компані" 15 травня 2019 року складено податкову накладну №43, яку надіслало для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
31 травня 2019 року контролюючим органом прийнято квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної №43. У графі "результати обробки" вказано, що реєстрація податкової накладної зупинена. Додатково повідомлено - Особистий ключ електронного підпису розміщено на незахищеному носії інформації. У графі "виявлені помилки" записи відсутні.
У свою чергу позивачем, з метою реєстрації зупиненої податкової накладної, 3 червня 2019 року в електронній формі до податкового органу були надіслані письмові пояснення та копії документів на підтвердження факту постачання товару ТОВ "ВП Рогатинський м`ясокомбінат".
7 червня 2019 року Комісією ГУ ДФС у Волинській області прийнято рішення №1186764/36310587 про відмову у реєстрації податкової накладної від 15 травня 2019 року №43.
Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної у рішенні від 7 червня 2019 року №1186764/36310587 обрано: "Ненадання платником податку копій документів, а саме розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків". При цьому, в рядку, що має назву: "Додаткова інформація зазначено: "Відсутні розрахункові документи за реалізований товар (окист свинний заморожений з кісткою); у рядку Додаткова інформація (вказати конкретні документи) - жодна інформація відсутня.
Позивач, вважаючи рішення Комісії ГУ ДФС у Волинській області про відмову в реєстрації податкової накладної необґрунтованим, звернувся з позовом до суду з позовом про визнання його протиправним та його скасування.
Так, пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - ПК України) передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно із пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до пункту 201.16 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
За приписами підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Водночас, за приписами пункту 74.2 статті 74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
На час зупинення реєстрації податкової накладної дана процедура регулювалася наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567 "Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, та вичерпного переліку документів, до