ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 червня 2021 року
м. Київ
справа № 200/7631/20-а
адміністративне провадження № К/9901/6083/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,
розглянув у попередньому судовому засіданні справу
за касаційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2020 року (суддя Логойда Т.В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 19 січня 2021 року (колегія у складі суддів Гаврищук Т.Г., Блохіна А.А., Сіваченка І.В.)
у справі № 200/7631/20-а
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська теплова електрична станція"
до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
про визнання протиправною та скасування постанови в частині
І. РУХ СПРАВИ
1. У серпні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська теплова електрична станція" (далі - ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС") звернулося до суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Комісія, НКРЕКП), в якому (з урахуванням заяв про уточнення та збільшення позовних вимог) просило:
- визнати протиправним та скасувати п. 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 12.08.2020 №1536;
- визнати протиправним та скасувати п. 3 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 12.08.2020 №1536 в частині, що стосується Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська теплова електрична станція";
- визнати протиправним та скасувати абз. 3 та абз. 4 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 02.09.2020 №1661.
2. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 09.10.2020, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 19.01.2021, позов задоволено.
3. 22.02.2021 позивач подав касаційну скаргу, що 23.02.2021 надійшла до Верховного Суду, у якій просить скасувати зазначені вище судові рішення та ухвалити нове рішення по відмову у задоволенні позову.
4. Ухвалою Верховного Суду від 12.03.2021 відкрито провадження у справі.
5. Відповідач клопотав про розгляд справи за його участі, однак відповідно до ч.1 ст. 343 КАС України попередній розгляд справи проводиться без повідомлення учасників справи.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що основними видом діяльності ТОВ "ДТЕК Курахівcька ТЕС" є виробництво електроенергії.
7. У 2020 році позивач звернувся до НКРЕКП із заявами про отримання ліцензій з виробництва електричної та теплової енергії.
8. За наслідками розгляду заяв відповідач прийняв постанову від 30.06.2020 №1255 "Про видачу ліцензії з виробництва електричної енергії ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС" та постанову від 30.06.2020 №1256 "Про видачу ліцензії з виробництва теплової енергії ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС".
9. Відповідно до п. 1 цих постанов позивачу видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії відповідно до додатка і, відповідно, ліцензію на право провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії у межах місць провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії відповідно до додатка.
10. Пунктом 2 зазначених постанов позивача зобов`язано у термін до 01.09.2020 (включно) надати до НКРЕКП копію акта приймання-передачі об`єкта оренди (далі - Акт), що засвідчує фактичну передачу ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС" цілісного майнового комплексу Курахівської ТЕС відповідно до договору оренди від 30.04.2020 № 184-ТРП.
11. Пунктом 3 вказаних постанов визначено, що вони набирають чинності з дня їх прийняття, крім пункту 1, який набирає чинності з 01.09.2020, та підлягають визнанню такими, що втратили чинність, у разі не надання до НКРЕКП Акта в термін, встановлений пунктом 2 цієї постанови.
12. Додатком до цих постанов є місця провадження господарської діяльності з виробництва електричної та, відповідно, теплової енергії: Донецька обл., Мар`їнський р-н, м. Курахове, вул. Енергетиків, 34.
13. Постанови оприлюднено 02.07.2020 на офіційному веб-сайті НКРЕКП.
14. Згодом 12.08.2020 відповідач прийняв постанову №1536 "Про внесення змін до деяких постанов НКРЕКП та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов НКРЕКП".
15. Пунктом 2 цієї постанови до постанови НКРЕКП від 30.06.2020 №1255 "Про видачу ліцензії з виробництва електричної енергії ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС" внесено такі зміни:
- назву постанови після слів "з виробництва електричної енергії" доповнено словами "та виробництва теплової енергії";
- пункти 1, 3 викладено в такій редакції:
" 1. Видати товариству з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська теплова електрична станція" (код ЄДРПОУ 43594541) ліцензії на право провадження господарської діяльності з:
виробництва електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії відповідно до додатка 1;
виробництва теплової енергії у межах місць провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії відповідно до додатка 2.
За видачу ліцензії справляється плата в розмірі одного прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що діє на день прийняття цієї постанови, яку має бути внесено на рахунок Державної казначейської служби України за кодом класифікації доходів бюджету 22011500 "Плата за ліцензії, сертифікацію оператора системи передачі електричної енергії, оператора газотранспортної системи, видані/здійснену Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" у строк не пізніше десяти робочих днів з дня оприлюднення цього рішення в установленому порядку.
Зобов`язати товариство з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська теплова електрична станція" надати до НКРЕКП:
у термін до 01.09.2020 (включно) документи, що підтверджують правонаступництво ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС" за борговими зобов`язаннями ТОВ "ДТЕК Східенерго" перед НАК "Нафтогаз України";
у термін до 30.12.2020 (включно) копію акта приймання-передачі об`єкта оренди (далі Акт), що засвідчує фактичну передачу ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС" цілісного майнового комплексу Курахівської ТЕС відповідно до договору оренди від 30.04.2020 № 184-ТРП.
Ця постанова набирає чинності з дня її прийняття, крім пункту 1, який набирає чинності з 01.01.2021, та підлягає визнанню такою, що втратила чинність, у разі ненадання до НКРЕКП Акта та Документів у терміни, встановлені пунктом 2 цієї постанови.".
Наказано додаток вважати додатком 1; доповнити додатком 2, що додається.
Пунктом 3 постанови від 12.08.2020 №1536 постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.06.2020 № 1256 "Про видачу ліцензії з виробництва теплової енергії ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС" визнано такою, що втратила чинність.
16. Постанову оприлюднено на офіційному веб-сайті регулятора 13.08.2020.
17. Підставою постанови від 12.08.2020 №1536 в частині, що стосується позивача, стало обґрунтування Управління ліцензування до рішення НКРЕКП. У ньому зазначено, що на даний час виробництво електричної та теплової енергії на цілісному майновому комплексі Курахівської ТЕС здійснює ТОВ "ДТЕК Східенерго" згідно з договором оренди майна від 27.12.2011 № 41/А-2011.
Відповідно до інформації Служби безпеки України та НАК "Нафтогаз України" ТОВ "ДТЕК Східенерго" має заборгованість перед НАК "Нафтогаз України" за спожитий природний газ в розмірі понад 724 млн. грн.
При цьому згідно із ст. 22 Закону України "Про теплопостачання" у разі якщо суб`єкту господарювання надано в користування (оренду, концесію, управління тощо) цілісний майновий комплекс (індивідуально визначене майно) з вироблення теплової енергії, такий суб`єкт стає правонаступником за борговими зобов`язаннями з оплати спожитих енергоносіїв та послуг з їх транспортування і постачання, що виникли у суб`єкта господарювання, який раніше використовував зазначене майно (володів або користувався ним).
ТОВ "ДТЕК Східенерго" та ТОВ "ДТЕК Луганська ТЕС", ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС" не зверталися до НАК "Нафтогаз України" щодо правонаступництва за борговими зобов`язаннями ТОВ "ДТЕК Східенерго" та умов погодження порядку погашення заборгованості з оплати спожитих енергоносіїв.
Відповідно до п. 6.3 Порядку суб`єкт господарювання, який має намір передати цілісний майновий комплекс іншому суб`єкту господарювання, має не пізніше ніж за місяць до передачі цілісного майнового комплексу звернутися до НКРЕКП щодо проведення перевірки додержання ним ліцензійних умов та законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг (якщо статутними документами не передбачено, що до суб`єкта господарювання, якому передається цілісний майновий комплекс, переходять усі права і обов`язки попереднього ліцензіата).
Відповідно до постанов НКРЕКП від 30.06.2020 № 1243 "Про проведення позапланової виїзної перевірки ТОВ "ДТЕК Східенерго" та від 30.06.2020 №1244 "Про проведення позапланової виїзної перевірки ТОВ "ДТЕК Східенерго" 03.08.2020 НКРЕКП було здійснено вихід для проведення позапланових виїзних перевірок дотримання ТОВ "ДТЕК Східенерго" вимог Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії, Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з виробництва електричної енергії та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії.
У зв`язку з виявленням у працівників товариства симптомів короновірусної хвороби СОVID-19, члени комісії з перевірки були недопущені до проведення зазначених позапланових виїзних перевірок ТОВ "ДТЕК Східенерго". Про це було складено акти від 03.08.2020 № 298 та № 299.
Листом від 31.07.2020 №01/195 ТОВ "ДТЕК Східенерго" запропонувало відтермінувати перевірки до підтвердження відсутності загрози зараження та розповсюдження хвороби, про що товариство зобов`язується повідомити НКРЕКП додатково.
Враховуючи те, що позапланові виїзні перевірки охоплюють періоди діяльності з виробництва теплової енергії - з 22.05.2015 по 30.06.2020, з виробництва електричної енергії - з 01.01.2016 по 30.06.2020 та перенесені на невизначений період, а комісії з перевірки мають опрацювати великий обсяг матеріалу, а також ураховуючи лист НАК "Нафтогаз України" (від 17.07.2020 № 39-2201/1.2-20) щодо наявності суттєвої заборгованості ТОВ "ДТЕК Східенерго" за спожитий природний газ у сумі 724,1 млн. грн, лист Служби безпеки України (від 14.07.2020 № 3994) щодо усунення передумов до нанесення економічних збитків державному підприємству, запропоновано прийняти рішення щодо внесення відповідних змін до відповідних постанов НКРЕКП щодо позивача.
18. 02.09.2020 відповідач прийняв постанову № 1661 "Про скасування деяких постанов Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", якою скасовано постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуго від 30.06.2020 № 1255 "Про видачу ліцензії з виробництва електричної енергії ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС"; від 30.06.2020 № 1256 "Про видачу ліцензії з виробництва теплової енергії ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС".
19. Постанову оприлюднено на офіційному веб-сайті регулятора 03.09.2020.
20. Позивач з цими рішеннями не погодився і звернувся до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
21. Позивач вважає, що в частині, що його стосується, постанова від 12.08.2020 №1536:
- прийнята з перевищенням повноважень відповідача, оскільки законодавством не передбачено можливості, підстав та процедури відтермінування (перенесення) погоджених строків видачі ліцензії та вимагання надання додаткових документів (зокрема щодо підтвердження правонаступництва) в якості обов`язкової умови видачі ліцензій на виробництво теплової та електричної енергії;
- має дискримінаційний характер та порушує законі права та інтереси позивача як суб`єкта господарювання, суттєво обмежує здійснення позивачем господарської діяльності та ставить під загрозу сам факт його існування, адже без отримання ліцензій позивач щонайменше до 01 січня 2021 року не зможе здійснювати господарську діяльність з виробництва електричної та теплової енергії; позбавлений можливості отримання прибутку; не зможе забезпечити належну роботу станції протягом осінньо-зимового періоду.
22. Позивач вважав, що правові підстави для прийняття постанови від 02.09.2020 №1661 в частині, що його стосується, були відсутні, оскільки позивач у встановлений строк виконав вимоги п. 2 постанов відповідача від 30.06.2020 № 1255, а саме 01.09.2020 надав відповідачу копію акту приймання-передачі об`єкта оренди - цілісного майнового комплексу Курахівської ТЕС, що засвідчує фактичну передачу ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС" цілісного майнового комплексу Курахівської ТЕС відповідно до договору оренди від 30.04.2020 № 184-ТРП.
23. Відповідач заперечував проти позову. Вважає, що постанову від 12.08.2020 №1536 прийнято в межах компетенції та у спосіб, визначений законодавством України з дотриманням балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, а також основних принципів діяльності Регулятора - законності, справедливості та недопущення дискримінації. НКРЕКП має повноваження приймати рішення для забезпечення ефективного функціонування ринків у сферах енергетики та комунальних послуг, з метою досягнення балансу інтересів всіх учасників ринку та забезпечення енергетичної безпеки.
IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
24. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що при прийнятті оскаржених пунктів постанови від 12.08.2020 №1536 "Про внесення змін до деяких постанов НКРЕКП та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов НКРЕКП" слід застосовувати Закон України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" та Порядок ліцензування видів господарської діяльності, державне регулювання яких здійснюється Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затверджений постановою НКРЕКП від 03.03.2020 № 548.
25. Проте ні Закон, ні Порядок не дають Комісії повноважень вносити зміни до рішень про видачу ліцензії з виробництва електричної енергії та з виробництва теплової енергії шляхом зміни (відтермінування, перенесення) дати видачі ліцензії з виробництва електричної та теплової енергії через необхідність надання, на думку відповідача, здобувачем ліцензії додаткових документів.
26. Зобов`язання заявника надати документи, що підтверджують правонаступництво ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС" за борговими зобов`язаннями ТОВ "ДТЕК Східенерго" перед НАК "Нафтогаз України" суди вважали протиправним, оскільки вони не включені до переліку документів, які додаються до заяв про отримання таких ліцензій. Їх виключний перелік визначений Порядком №548, Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії затверджені постановою НКРЕКП від 27.12.2017 №1467, та Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії затверджені постановою НКРЕКП від 22.03.2017 № 308.
27. На час прийняття відповідачем постанови від 02.09.2020 №1661 "Про скасування деяких постанов Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" відповідачем не враховано, що позивач виконав відповідні пункти постанов відповідача, а саме встановлений відповідачем строк надав до НКРЕКП акт приймання-передачі об`єкта оренди та його огляду від 01.09.2020, підписаний між сторонами договору оренди від 30.04.2020 №184-ТРП, що укладений між ТОВ "Техремпоставка" як орендодавцем та ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС" як орендарем. Тому підстав для прийняття постанови від 02.09.2020 №1661 не було.