ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 червня 2021 року
м. Київ
справа № 352/2316/17
адміністративне провадження № К/9901/29523/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мацедонської В.Е.
суддів: Кашпур О.В., Шевцової Н.В.,
за участю:
секретаря судового засідання - Морозенко С.П.
представника відповідача - Максиміва І.І.,
третіх осіб - ОСОБА_1, ОСОБА_2,
представника третьої особи - Якубовського О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції касаційну скаргу Фермерського господарства "Фортуна"
на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 вересня 2019 року (головуючий суддя - Шавель Р.М., судді: Улицький В.З., Кузьмич С.М.)
у справі № 352/2316/17
за позовом Фермерського господарства "Фортуна"
до Хом`яківської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області, правонаступником якої є Тисменицька міська рада
треті особи без самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6
про визнання протиправним та скасування рішення органу місцевого самоврядування щодо заборони проїзду транспортних засобів, -
в с т а н о в и в :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ.
1. Короткий зміст позовних вимог.
Фермерське господарство "Фортуна" (далі - позивач) звернулось до Тисменицького районного суду Івано-Франківської області з позовом до Хом`яківської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області (далі - відповідач), в якому просило:
- визнати протиправним та нечинним рішення відповідача Хом`яківської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області № 1 від 15 листопада 2017 року "Про розгляд колективного звернення".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуване рішення відповідача прийнято з порушенням статті 20 Закону України "Про автомобільні дороги", статей 4, 8, 9, 13, 34, 36 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", частини третьої статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації".
2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій.
Рішенням Тисменицького районного суду Івано-Франківської обл. від 11 травня 2019 року позов задоволено:
- визнано протиправним та нечинним рішення відповідача Хом`яківської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської обл. № 1 від 15.11.2017 року "Про розгляд колективного звернення".
Приймаючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуване рішення виходить за межі передбачених ст.20 Закону України "Про автомобільні дороги" повноважень органу місцевого самоврядування у частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, а також відповідачем не дотримано порядку, передбаченого частиною другою статті 16 вищенаведеного Закону, щодо погодження питань пов`язаних із закриттям або обмеженням руху, з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення, та відповідним підрозділом Національної поліції.
Окрім цього, оскаржуване рішення суперечить вимогам ч.3 ст.15 Закону України "Про доступ до публічної інформації", відповідно до якої проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Спірне рішення є нормативно-правовим актом, оскільки встановлює норму права локального характеру щодо заборони проїзду транспортних засобів двома вулицями населеного пункту, стосується необмеженого кола осіб та застосовується неодноразово. Однак, проєкт цього рішення не пройшов попереднього обов`язкового оприлюднення.
З огляду на те, що оскаржуване рішення є нормативним актом органу місцевого самоврядування, оскільки встановлює норму права локального характеру щодо заборони проїзду транспортних засобів двома вулицями населеного пункту, що знаходяться у віданні органу місцевого самоврядування, стосується необмеженого кола осіб та застосовується неодноразово, - суд першої інстанції дійшов висновку, що прийняття оскаржуваного рішення відповідачем без попереднього обов`язкового оприлюднення його проєкту з метою прийняття є незаконним.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 вересня 2019 року рішення Тисменицького районного суду Івано-Франківської області від 11 травня 2019 року скасовано та прийнято нову постанову, якою в задоволенні позову відмовлено.
Приймаючи оскаржуване рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що організація дорожнього руху та його обмеження на дорогах комунальної власності віднесені до компетенції органу місцевого самоврядування.
Також суд апеляційної інстанції зазначив, що вул. В.Великого та вул. Затишна у с. Хом`яківка є вулицями місцевого значення, які розташовані перпендикулярно та примикають до автодороги Тисмениця - Марківці в ділянці вул. Грушевського, а не до магістральної дороги безперервного руху Н10 Стрий - Івано-Франківськ - Чернівці - Мамалига.
На думку суду апеляційної інстанції, позивач не навів належних доказів того, що оскаржуване рішення безпосередньо порушує його права, свободи чи інтереси. Наведені позивачем аргументи не доводять існування реального негативного впливу на його конкретні права чи інтереси від видання оскарженого рішення, що унеможливлює застосування обраного ним юрисдикційного способу визнання цього акту незаконним.
Окрім того, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що положення рішення відповідача Хом`яківської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської обл. № 1 від 15.11.2017р. "Про розгляд колективного звернення" не мають загального характеру, оскільки цим рішенням розглянуті звернення жителів вул.В .Великого та вул .Затишній у с.Хом`яківка ; за результатами такого розгляду вирішено заборонити проїзд по цим вулицям.
Таким чином, рішенням відповідача Хом`яківської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської обл. № 1 від 15.11.2017р. "Про розгляд колективного звернення" не встановлено норми права, отже, воно не є нормативно-правовим актом, а належить до індивідуально-правових актів.
Також суд апеляційної інстанції зауважив, що спірне рішення не є регуляторним актом, який спрямований на правове регулювання господарських відносин, а тому на нього не поширюються норми Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень).
У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду апеляційної інстанції скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
В обґрунтування поданої касаційної скарги скаржник вказує на те, що всі учасники процесу підтримують той факт, що оскаржуване рішення було прийнято з єдиною метою, щоб по вул. В. Великого та Затишна не їздили транспортні засоби, які прямують до орендованої фермерським господарством земельної ділянки. Скаржник зауважує, що вулиці В. Великого та Затишна належать до територій загального користування, а тому такими об`єктами мають право користуватися всі без винятку особи. Оскаржуване рішення Хом`яківської сільської ради носить нормативний характер, адже воно встановлює норму права локального характеру, яка стосується необмеженого кола осіб та діє на постійній основі. Матеріали справи не містять доказів того, що оскаржуване рішення прийнято відповідачем з метою організації дорожнього руху на підставі відповідних планів, схем, проєктів тощо. Також скаржник зазначає, що вул. В. Великого виходить на вул. Грушевського, яка з`єднується із автомобільною дорогою Стрий-Мамалига. З наведеного слідує, що дороги, які проходять по вулицях Грушевського та В. Великого є продовженням автомобільної дороги державного значення, тобто суміщаються з ними. Такі дороги (вулиці), у відповідності до ч. 2 ст.16 Закону України "Про автомобільні дороги", належать до Єдиної транспортної системи України і питання, пов`язані з обмеженням на них руху, мають бути погоджені з органом державного управління автомобільними дорогами загального користування та відповідними державними органами з безпеки дорожнього руху. Окрім того, позивач вказує про те, що жодних доказів руйнування будинків мешканців села третіми особами не надано. Наявний в матеріалах справи Акт від 20.11.2017 року містить відомості про наявність тріщин, але не містить відомостей про час та причини їх виникнення.
Також скаржник зазначає, що оскаржуване рішення прийнято без додержання процедур, визначених Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", а проєкт рішення не було оприлюднено всупереч частини третьої статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Відповідачем відзив на касаційну скаргу не подано, що не перешкоджає її розгляду по суті.
Третьою особою - ОСОБА_1 надано відзив на касаційну скаргу, в якому вказано на безпідставність та необґрунтованість доводів скаржника, якими не спростовано законність рішення відповідача Хом`яківської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області № 1 від 15 листопада 2017 року "Про розгляд колективного звернення", а тому ОСОБА_1 просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.
Ухвалою Верховного Суду від 29 жовтня 2019 року відкрито провадження за касаційною скаргою Фермерського господарства "Фортуна" на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 вересня 2019 року по справі № 352/2316/17 за позовом Фермерського господарства "Фортуна" до Хом`яківської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області, треті особи без самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про визнання протиправним та скасування рішення органу місцевого самоврядування щодо заборони проїзду транспортних засобів.
Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 03 березня 2021 року № 374/0/78-21 призначено повторний автоматизований розподіл, у зв`язку з постановленням Верховним Судом 03.03.2021 ухвали № К/9901/29523/19 про відведення судді-доповідача Тацій Л.В. та суддів Бучик А.Ю., Стеценка С.Г. від розгляду матеріалів касаційної скарги Фермерського господарства "Фортуна" на рішення Тисменицького районного суду Івано-Франківської області від 11.05.2019 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.09.2019 у справі № 352/2316/17.
За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи, адміністративна справа №352/2316/17 була передана на розгляд колегії суддів: Мацедонської В.Е. (суддя-доповідач), Радишевської О.Р., Шевцової Н.В.
Ухвалою Верховного суду від 29 квітня 2021 року призначено розгляд даної справи в судовому засіданні з повідомленням сторін, на 18 травня 2021 року о 15 год. 00 хв.
За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи, адміністративна справа №352/2316/17 була передана на розгляд колегії суддів: Мацедонської В.Е. (суддя-доповідач), Кашпур О.В., Шевцової Н.В.
У судовому засіданні протокольною ухвалою від 18 травня 2021 року замінено відповідача правонаступником Тисменицькою міською радою та розгляд справи перенесено на 22 червня 2021 року на 15:00.
ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Як установлено судами попередніх інстанцій та підтверджується доказами, наявними в матеріалах справи, 15.11.2017р. відповідачем Хом`яківською сільською радою Тисменицького району Івано-Франківської обл. на 17 сесії 7-го скликання прийнято рішення № 1 "Про розгляд колективного звернення", відповідно до якого заборонено проїзд транспортних засобів в с.Хом`яківка по вул.В. Великого та вул.Затишній, оскільки дороги, які проходять через дані вулиці не є дорогами державного та магістрального значення, належать до вулиць населених пунктів, перебувають у комунальній власності та в розпорядженні органу місцевого самоврядування.
Відповідно до договору оренди землі, складеного за матеріалами проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, укладеного 30.12.2011р. між ОСОБА_7, засновником і керівником ФГ "Фортуна" (орендар), та Тисменицькою районною державною адміністрацією Івано-Франківської обл. (орендодавець), орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 2625887300:03:006:1000) площею 20 га, яка належить до земель сільськогосподарського призначення - для ведення фермерського господарства, та знаходиться за межами населеного пункту с.Хом`яківка.
Факт передачі вказаної земельної ділянки орендарю засвідчений Актом прийому-передачі земельної ділянки від 30.12.2011р.
29.05.2012р. до вказаного договору оренди внесені зміни, згідно яких орендарем є ФГ "Фортуна".
Розпорядженням Тисменицької районної державної адміністрації Івано-Франківської обл. № 525 від 19.07.2012р. надано дозвіл ФГ "Фортуна" на складання проекту для будівництва та облаштування ставків на земельній ділянці площею 5,0 га, яка знаходиться на території Хом`яківської сільської ради, за межами населеного пункту с. Хом`яківка, в урочищі "Уніва", та використовується останнім на умовах оренди.
Відповідно до декларації про початок виконання будівельних робіт, зареєстрованої в Інспекції ДАБК в Івано-Франківській обл. 03.07.2013р., позивачем здійснюється будівництво ставків для риборозведення; загальна площа ставків (забудови) 3,219 га.
Рішенням Хом`яківської сільської ради від 15.11.2017 р. "Про розгляд колективного звернення" заборонено проїзд транспортних засобів в с. Хом`яківка по вул. В. Великого та вул. Затишній, оскільки дороги, які проходять через дані вулиці, не являються дорогами державного та магістрального значення, і згідно Закону України "Про автомобільні дороги" являються вулицями населених пунктів і належать до комунальної власності та є у розпорядженні органу місцевого самоврядування.
Єдиним влаштованим під`їзним шляхом до земельної ділянки, де здійснює господарську діяльність позивач, є дорога, що проходить від автотраси державного значення Н-10 Стрий - Івано-Франківськ - Чернівці - Мамалига, частково через вулицю В. Великого в с. Хом`яківка та виходить за межі населеного пункту до місця проведення господарської діяльності позивача. Автотраса державного значення Н-10 проходить по вул. Грушевського в с. Хом`яківка Тисменицького району Івано-Франківської області, до якої примикає вулиця В. Великого.
Не погоджуючись з вищенаведеними рішенням, оскільки воно, як зауважує позивач, обмежує його доступ до орендованої ним земельної ділянки, останній звернувся до суду з відповідним позовом.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин)
Частина 2 статті 19 Конституції України: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Частиною 1 статті 144 Конституції України визначено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
5. Закон України "Про дорожній рух" від 30 червня 1993 року №3353-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №3353-XII), який регулює суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, визначає права, обов`язки і відповідальність суб`єктів - учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та господарювання (далі - міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та об`єднань).
Статтею 7 вказаного Закону регламентовано, що до компетенції сільської, селищної ради та її виконавчого органу належать певні повноваження у сфері дорожнього руху, зокрема, забезпечення виконання вимог законодавства та рішень центральних органів виконавчої влади з питань дорожнього руху і його безпеки, сприяння діяльності по утриманню у безпечному для дорожнього руху стані автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів та їх облаштуванню об`єктами сервісу; здійснення заходів щодо профілактики дитячого дорожньо-транспортного травматизму та інші.
Відповідно до статті 9 Закону №3353-XII до компетенції власників автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважених ними органів у сфері дорожнього руху належить:
- розробка програм та здійснення заходів щодо розвитку, удосконалення, ремонту та утримання у безпечному для дорожнього руху стані доріг, вулиць та залізничних переїздів, зон відчуження;
- визначення структур управління, проектування, будівництва та утримання доріг, вулиць та залізничних переїздів;
- участь у розробці положень про спеціальні структури управління дорожнім рухом;
- компенсація витрат власникам транспортних засобів, якщо дорожньо-транспортні пригоди сталися з причин незадовільного експлуатаційного утримання автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, за рішеннями судових органів;
- забезпечення безпечних, економічних та комфортних умов дорожнього руху;
- організація і здійснення заходів, спрямованих на захист навколишнього природного середовища;
- забезпечення учасників дорожнього руху інформацією з питань стану аварійності та дорожнього покриття, гідрометеорологічних та інших умов;
- вирішення питань експлуатації автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів у надзвичайних ситуаціях;
- передача права на експлуатаційне утримання доріг, вулиць та залізничних переїздів іншим юридичним особам;
- визначення нормативів та виділення необхідних коштів на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів;
- передача права на будівництво комунальних та інших споруд, прокладання комунікацій, на захисні роботи і споруди, сервісні споруди та обладнання відповідно до чинного законодавства;
- проведення робіт по створенню і утриманню придорожніх зелених насаджень та інше;
- термінове усунення пошкоджень на автомобільних дорогах, вулицях та залізничних переїздах;
- влаштування місць для зупинок транспортних засобів, стоянок і відпочинку учасників дорожнього руху та створення інших об`єктів дорожнього сервісу;
- розробка та облаштування автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів системами термінового зв`язку для виклику Національної поліції, екстреної медичної допомоги та технічної допомоги;
- обладнання доріг, вулиць та залізничних переїздів технічними засобами регулювання дорожнього руху та їх утримання;
- проведення лінійного аналізу аварійності на підвідомчих автомобільних дорогах, вулицях та залізничних переїздах;
- виявлення аварійно-небезпечних ділянок та місць концентрації дорожньо-транспортних пригод і впровадження у таких місцях відповідних заходів щодо удосконалення організації дорожнього руху;
- забезпечення роботи спеціалізованих служб по здійсненню заходів щодо організації дорожнього руху;
- своєчасне виявлення перешкод дорожньому руху та їх усунення, а у разі неможливості - невідкладне позначення дорожніми знаками, огороджувальними і направляючими засобами;
- організація виконання встановлених вимог щодо забезпечення безпеки дорожнього руху;
- вирішення інших питань дорожнього руху згідно з чинним законодавством.
Згідно з частиною першою статті 24 Закону №3353-XII власники доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважені ними органи несуть відповідальність за створення безпечних умов руху на дорогах, вулицях та залізничних переїздах, що знаходяться у їх віданні.
Частиною першою статті 27 Закону №3353-XII визначено, що організація дорожнього руху на автомобільних дорогах, вулицях та залізничних переїздах здійснюється із застосуванням технічних засобів інформаційно-телекомунікаційних та автоматизованих систем керування та нагляду за дорожнім рухом відповідно до правил і стандартів, а також на основі проектів і схем організації дорожнього руху, погоджених із відповідними підрозділами Національної поліції. До вказаних проектів і схем за приписами відповідних підрозділів Національної поліції можуть бути внесені зміни та доповнення.
Частиною другою статті 27 Закону №3353-XII установлено, що організація дорожнього руху здійснюється спеціалізованими службами, що створюються відповідними органами: на автомобільних дорогах, що перебувають у власності територіальних громад, - органами місцевого самоврядування; на інших автомобільних дорогах - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами; на залізничних переїздах - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпеки на залізничному транспорті.
Відповідно до статті 52 Закону №3353-XII контроль у сфері безпеки дорожнього руху здійснюється Кабінетом Міністрів України, місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, Національною поліцією, іншими спеціально уповноваженими на те державними органами (державний контроль), а також міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади (відомчий контроль).
Частина перша статті 52-3 Закону №3353-XII визначає, що до повноважень Національної поліції у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху належать: участь у реалізації в межах своїх повноважень державної політики у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечення безпеки дорожнього руху; організація супроводження і забезпечення безпечного руху транспортних засобів спеціального призначення; погодження відповідно до вимог цього Закону, інших законодавчих актів проектів на будівництво, реконструкцію і ремонт автомобільних доріг, залізничних переїздів, комплексів дорожнього сервісу та інших споруд у межах відведення автомобільних доріг або червоних ліній міських вулиць і доріг; погодження поданих у встановленому порядку пропозицій стосовно обладнання засобами організації дорожнього руху місць виконання дорожніх робіт, проектів та схем організації дорожнього руху, маршрутів руху пасажирського транспорту, маршрутів організованого руху громадян і місць їх збору, порядку проведення спортивних та інших масових заходів, які можуть створити перешкоди дорожньому руху; видача в установленому порядку у випадках, передбачених законом, дозволів на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні; здійснення контролю за безпекою дорожнього руху під час надання послуг з перевезення пасажирів чи вантажів, у тому числі небезпечних, додержанням законодавства у зазначеній сфері, розробленням і видачею в установленому порядку документів щодо погодження маршрутів руху транспортних засобів під час дорожнього перевезення небезпечних вантажів; інформування учасників дорожнього руху про фіксацію фактів правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі.
6. Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, Закон № 280/97-ВР) визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Статтею 26 Закону № 280/97-ВР визначена виключна компетенція сільських, селищних, міських рад.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 30 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління об`єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв`язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню.
7. Закон України "Про автомобільні дороги" від 08 вересня 2005 року №2862-IV (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, Закон №2862-IV).
Стаття 1 Закону №2862-IV визначає, що наведені нижче терміни вживаються в такому значенні, зокрема:
автомобільна дорога - лінійний комплекс інженерних споруд, призначений для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів;
вулиця - автомобільна дорога, призначена для руху транспорту і пішоходів, прокладання наземних і підземних інженерних мереж у межах населених пунктів.
Відповідно до статті 5 Закону №2862-IV автомобільні дороги поділяються на: автомобільні дороги загального користування; вулиці і дороги міст та інших населених пунктів; відомчі (технологічні) автомобільні дороги; автомобільні дороги на приватних територіях.
Пунктом 1 частини першої статті 19 Закону №2862-IV встановлено, що основними обов`язками органів місцевого самоврядування у частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів є забезпечення безперервних, безпечних, економічних та зручних умов руху транспортних засобів і пішоходів вулицями і дорогами міст та інших населених пунктів.
Відповідно до частин першої - другої статті 7 Закону №2862-IV автомобільні дороги загального користування є складовою Єдиної транспортної системи України і задовольняють потреби суспільства в автомобільних пасажирських і вантажних перевезеннях.
Автомобільні дороги загального користування перебувають у державній власності і не підлягають приватизації.
Згідно із положеннями статті 8 Закону №2862-IV автомобільні дороги загального користування поділяються на автомобільні дороги державного та місцевого значення. Автомобільні дороги державного значення підрозділяються на міжнародні, національні, регіональні та територіальні.
До територіальних автомобільних доріг належать автомобільні дороги, що з`єднують адміністративні центри Автономної Республіки Крим і областей з адміністративними центрами районів, містами обласного значення, міста обласного значення між собою, адміністративні центри районів між собою, а також автомобільні дороги, що з`єднують з дорогами державного значення основні аеропорти, морські та річкові порти, залізничні вузли, об`єкти національно-культурного надбання та курортного і природно-заповідного фонду, автомобільні пункти пропуску міжнародного та міждержавного значення через державний кордон.
Перелік доріг державного значення, у тому числі їх ділянок, що суміщаються з вулицями міст та інших населених пунктів і фінансуються з державного бюджету, затверджує Кабінет Міністрів України один раз на три роки.
Перелік автомобільних доріг загального користування державного значення згідно з додатком (у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 року № 712, до яких, зокрема, віднесено дорогу Н10 Стрий - Івано-Франківськ - Чернівці - Мамалига (на м. Кишинів), під`їзд до м. Івано-Франківська, під`їзд до м. Тисменці (разом 286, 2км.)
Автомобільні дороги місцевого значення поділяються на обласні та районні.
Статтею 20 Закону №2862-IV визначені основні права органів місцевого самоврядування щодо управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів. Зокрема, органи місцевого самоврядування в частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів мають право встановлювати за погодженням з відповідними державними органами з безпеки дорожнього руху тимчасові обмеження на рух транспортних засобів при проведенні ремонтних та інших робіт на вулицях і дорогах міст та інших населених пунктів (п. 4); обмежувати або забороняти рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, визначені для них державними стандартами, у разі відсутності відповідного спеціального погодження (п. 7).
Частини перша - третя статті 16 Закону №2862-IV. Вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю.
Ділянки вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, що суміщаються з автомобільними дорогами державного значення, належать до Єдиної транспортної системи України і не підлягають приватизації. Питання виробничої діяльності комунальних служб на них, пов`язані із закриттям або обмеженням руху, погоджуються з органом державного управління автомобільними дорогами загального користування та відповідними державними органами з безпеки дорожнього руху.
Вулиці і дороги міст та інших населених пунктів поділяються на магістральні дороги (безперервного руху та регульованого руху), магістральні вулиці загальноміського значення (безперервного руху та регульованого руху), магістральні вулиці районного значення, а також вулиці і дороги місцевого значення.
Відповідно до статті 17 Закону №2862-IV управління функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування, у віданні яких вони знаходяться.