1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 червня 2021 року

м. Київ

справа № 824/214/18-а

адміністративне провадження № К/9901/13728/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,

суддів - Мацедонської В.Е.,

Шевцової Н.В.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Державної казначейської служби України

на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2018 року (головуючий суддя - Левицький В.К.)

та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 26 березня 2019 року (головуючий суддя - Сторчак В. Ю., судді: Мельник-Томенко Ж. М., Ватаманюк Р.В.)

у справі № 824/214/18-а

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад"

до Державної казначейської служби України,

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Міністерство аграрної політики України, Головне управління казначейської служби України у Чернівецькій області, Департамент агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації, Відділ агропромислового розвитку Сокирянської державної адміністрації

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

В лютому 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" (далі - позивач, ТОВ "Буковинський сад") звернулося до Чернівецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної казначейської служби України (далі -відповідач, скаржник, ДКСУ), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Міністерство аграрної політики України, Головне управління казначейської служби України у Чернівецькій області, Департамент агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації, Відділ агропромислового розвитку Сокирянської державної адміністрації, в якому просило:

- визнати протиправною бездіяльність Державної казначейської служби України щодо ненарахування та некомпенсації трьох відсотків річних від несплаченої суми для товариства з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад";

- зобов`язати Державну казначейську службу України нарахувати компенсацію товариству з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" за порушення строку перерахування коштів по виконавчому листу у справі №824/2178/15-а, виданому Чернівецьким окружним адміністративним судом 23 березня 2017 року на підставі рішення Вінницького апеляційного адміністративного суду від 21 лютого 2017 року за період з 10 квітня до 24 листопада 2017 року і негайно виплатити нараховану компенсацію в розмірі 503379,02 грн. на розрахунковий рахунок п/р НОМЕР_1 ПАТ "Кредобанк", м. Хмельницький, МФО 325365, товариству з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад".

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2018 року адміністративний позов задоволено повністю.

Визнано бездіяльність Державної казначейської служби України щодо ненарахування та некомпенсації трьох відсотків річних від несплаченої суми для товариства з обмеженою відповідальність "Буковинський сад".

Зобов`язано Державну казначейську службу України повторно розглянути заяву товариства з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" від 07.12.2017 р. № 321 про здійснення нарахування та перерахування трьох відсотків річних за несвоєчасне виконання рішення суду.

Стягнуто з Державної казначейської служби України (вулиця Бастіонна, 6, місто Київ, код ЄДРПОУ 37567646) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" (вулиця Шевченка, будинок, 1, село Сербичани, Сокирянський район, Чернівецька область) судові витрати (судовий збір) в сумі 9312,69 грн.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що виплата коштів на виконання виконавчого документу мала місце після спливу встановленого законом трьохмісячного строку, а відтак, позивач у відповідності до Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" має право на нарахування компенсації за порушення строку перерахування коштів при виконанні виконавчого листа. При прийнятті вказаного рішення суд посилався на правову позицію, висловлену Верховним Судом у постанові від 11.05.2018 у справі №820/3052/17 та у постанові від 08.05.2018 у справі №825/370/17. Суд також зауважив, що, оскільки відповідачем не розглядалась заява товариства з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" від 07.12.2017 №321 по суті, жодного рішення за результатами розгляду заяви не приймалось, а тому суд вважає, що не може підміняти державний орган та зобов`язувати Державну казначейську службу України нарахувати компенсацію товариству з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" за порушення строку перерахування коштів по виконавчому листу у справі №824/2178/15-а, виданому Чернівецьким окружним адміністративним судом 23 березня 2017 року на підставі рішення Вінницького апеляційного адміністративного суду від 21 лютого 2017 року за період з 10 квітня до 24 листопада 2017 року та негайно виплатити нараховану компенсацію в розмірі 503379,02 грн. Суд також не взяв до уваги посилання представника відповідача на те, що списання коштів на користь позивача не здійснювалось Державною казначейською службою України (борг сплачений відділом агропромислового розвитку Сокирянської районної державної адміністрації), тому нарахування компенсації не відбувається з тих же причин. Проте, такі твердження відповідача є безпідставними, оскільки не спростовують допущення ним протиправної бездіяльності.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕННЯ СУДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 26 березня 2019 року апеляційну скаргу Державної казначейської служби України залишено без задоволення.

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" задоволено.

Скасовано пункт 3 резолютивної частини рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2018 року.

Прийнято в цій частині іншу постанову, якою зобов`язано Державну казначейську службу України нарахувати компенсацію товариству з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" за порушення строку перерахування коштів по виконавчому листу у справі №824/2178/15-а, виданому Чернівецьким окружним адміністративним судом 23 березня 2017 року на підставі рішення Вінницького апеляційного адміністративного суду від 21 лютого 2017 року за період з 10 квітня до 24 листопада 2017 року та виплатити нараховану компенсацію в розмірі 503379,02 грн. на розрахунковий рахунок п/р НОМЕР_1 ПАТ "Кредобанк", м. Хмельницький, МФО 325365, товариству з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад".

В решті рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2018 року залишено без змін.

Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" (вулиця Шевченка, будинок, 1, село Сербичани, Сокирянський район, Чернівецька область) за рахунок бюджетних асигнувань Державної казначейської служби України (вулиця Бастіонна, 6, місто Київ, код ЄДРПОУ 37567646) понесені судові витрати в сумі 11326,04 грн.

Скасовуючи частково рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції, зазначив, що суд першої інстанції прийшов до вірного висновку, що позивач, у відповідності до Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень", має право на нарахування компенсації за порушення строку перерахування коштів при виконанні виконавчого листа, виданого Чернівецьким окружним адміністративним судом в адміністративній справі №824/2178/15-а про стягнення коштів у сумі 26744300,00 за державною програмою КПК 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними". Окрім того, на думку колегії суддів, Чернівецький окружний адміністративний суд, задовольняючи позовні вимоги повністю, безпідставно прийняв рішення в частині пункту третього резолютивної частини рішення про яке позивач не просив у заявленому адміністративному позові, чим порушив норми процесуального законодавства. Зокрема, судом не було враховано, що у відповідності до листа Державної казначейської служби від 01.02.2018 за вих. №5-08/946-2028 відповідач надав відповідь саме на лист позивача від 07.12.2017 №321, із якої вбачається, що відповідач фактично відмовив позивачу у виплаті компенсації та зазначив, що виплата компенсації можлива виключно після остаточного погашення Казначейством заборгованості за рахунок коштів Програми. Судом першої інстанції не було правильно застосовано норми чинного законодавства, які зазначають, що згідно зі статтею 3 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" № 4901-VI перерахування коштів стягувачу здійснюється у тримісячний строк з дня надходження до Державної казначейської служби України необхідних для цього документів та відомостей. Тобто вказана норма вказує на пряме порушення відповідачем норм чинного законодавства. Таким чином, взявши до уваги положення КАС України, застосувавши практику Європейського суду з прав людини, колегія суддів апеляційного суду вважає, що в даному випадку, суд першої інстанції, задовольнивши повністю адміністративний позов позивача, не вирішив в повній мірі позовні вимоги, які були заявлені позивачем у позові, чим допустив порушення процесуальних норм КАС України.

КОРОТИЙ ЗМІСТ ВИМОГ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)

13 травня 2019 року на адресу суду касаційної інстанції надійшла касаційна скарга Державної казначейської служби України на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2018 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 26 березня 2019 року, в якій відповідач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій, просить скасувати зазначені рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування поданої касаційної скарги Державна казначейська служба України вказує на те, що перерахування коштів стягувачам із затримкою відбувається не через протиправні дії або бездіяльність відповідача, а виключно у зв`язку з наявністю сформованої черги, в якій перебуває на виконанні значна кількість виконавчих документів та передбаченими у Законах про Державний бюджет України обмеженими асигнуваннями для погашення наявної заборгованості за поданими судовими рішеннями. Окрім того, оскільки виконавчий лист у справі № 824/2178/15 виконаний добровільно боржником за рахунок спеціальної бюджетної програми КПК 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними", а не Казначейством за рахунок Бюджетної програми для забезпечення виконання рішень суду, то підстави для нарахування та виплати компенсації в розмірі трьох відсотків річних від несплаченої суми відсутні. Скаржник також звертає увагу, що механізму нарахування та виплати компенсації за вказаною бюджетною програмою (КПК 2801350) законодавством не передбачено. Необґрунтованим також відповідач вважає самостійне визначення розміру компенсації судом апеляційної інстанції.

19 липня 2019 року на адресу суду касаційної інстанції надійшов відзив Товариства з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" на вказану касаційну скаргу, в якому, посилаючись на необґрунтованість і безпідставність доводів останньої, позивач просить залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

Ухвалою Верховного Суду від 05 липня 2019 року за даною касаційною скаргою відкрито касаційне провадження.

Ухвалою Верховного Суду від 23 червня 2021 року касаційну скаргу Державної казначейської служби України призначено до касаційного розгляду.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

В серпні 2017 р. товариство з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" звернулось до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства аграрної політики та продовольства України, Головного управління державної казначейської служби України у Чернівецькій області про визнання неправомірною бездіяльності та стягнення компенсації.

Постановою Чернівецького окружного адміністративного суду у справі №824/2178/15-а від 25.11.2016 в задоволенні позову відмовлено повністю (а.с. 20-28).

Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду №824/2178/15-а від 21.02.2017 апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" задоволено. Постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 25 листопада 2016 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" до Міністерства агарної політики, Головного управління Державної казначейської служби України у Чернівецької області, треті особи - департамент агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації, управління агропромислового розвитку Сокирянської районної державної адміністрації про визнання неправомірною бездіяльності та стягнення коштів скасовано. Прийнято нову постанову. Позов задоволено частково. Стягнуто з Державного бюджету України в особі Міністерства агарної політики через Головне управління Державної казначейської служби України у Чернівецької області на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" бюджетні кошти в сумі 26 744 300 грн. за державною програмою КПК 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними". У решті позову відмовлено (а.с. 30-35).

На виконання вимог даної постанови, 23.03.2017 Чернівецьким окружним адміністративним судом видано виконавчий лист по справі №824/2178/15-а (а.с. 36).

24.03.2017 товариство з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" звернулось до Державної казначейської служби України із заявою №20, в якій повідомило про направлення для виконання виконавчого листа по адміністративній справі №824/2178/15-а.

До вказаного листа позивачем було додано оригінал виконавчого листа та оригінал постанови Вінницького апеляційного адміністративного суду від 21 лютого 2017 року по справі №824/2178/15-а (а.с. 39).

Листом №5-08/2433-6984 від 18 квітня 2017 року Державна казначейська служба України повідомила товариство з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад", що на підставі підпункту 2 пункту 11 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2011 року №845, виконання виконавчого листа суду відкладається до отримання Казначейством реквізитів банківського рахунка.

Для повного перерахування коштів відповідач пропонував подати до Казначейства повні реквізити банківського рахунка, або відповідну довідку банку (а.с. 41).

10.05.2017 позивач звернувся до Державної казначейської служби України із листом №42, в якому повідомив про надання довідки банківської установи про повні реквізити банківського рахунку товариства з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" (а.с. 42).

Згідно вказаної довідки, товариство з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" має поточний рахунок № НОМЕР_1 відкритий 13.01.2016 у відділенні ПАТ "Кредобанк" у м. Кам`янець-Подільський, пр-т Грушевського, 42, МФО 325365 у валюті 980 (гривня) (а.с. 43).

14.06.2017 товариство з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" звернулось до Державної казначейської служби України із листом №55, в якому просило надати повну інформацію, із наданням копій відповідних документів стосовно стадії виконання виконавчого листа по адміністративній справі №824/2178/15-а та вжитих заходів по виконанню останнього (а.с. 44).

Листом №5-08/5090-13028 від 01.08.2017 Державна казначейська служба України повідомила товариство з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад", що 31.03.2017 на виконання до Казначейства надійшов виконавчий лист, виданий 23.03.2017 Вінницьким апеляційним адміністративним судом у справі №824/2178/15-а .

Зазначений виконавчий лист прийнято Казначейством та опрацьовано відповідно до пункту 8 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників. Під час опрацювання виконавчого листа Казначейством встановлено обставину, яка унеможливила здійснення безспірного списання коштів, а саме відсутність у надісланих документах відомостей щодо банківських реквізитів стягувача, на підставі чого Казначейством відповідно до пункту 11 Порядку було вжито заходи з відкладення безспірного списання коштів.

Повідомило, що після отримання 15 травня 2017 року уточнених банківських реквізитів товариства Казначейством поновлено безспірне списання коштів та вжито заходи, передбачені пунктами 28-31 Порядку.

Вказувало, що відповідно до статті 23 Закону України "Про державний бюджет України на 2017 рік" розподіл коштів за напрямами (об`єктами, заходами) за КПКВК 2801350 КПКВК 3504040 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" можливо здійснити тільки за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Міністерством аграрної політики та продовольства України вжито заходи щодо виконання рішення суду та направлено на розгляд Уряду проекти змін до нормативно-правових актів, що сприятимуть врегулюванню проблематики, яка виникає під час обігу коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.

Зазначило, що питання щодо виділення коштів за рахунок бюджетної програми "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" залишається невирішеним.

Відповідно до пунктів 33,47 Порядку у разі коли судове рішення неможливо виконати протягом двох місяців з дня надходження документів, зазначених у пункті 6 цього Порядку, його виконання здійснюється за бюджетною програмою для забезпечення виконання судових рішень та виконавчих документів.

Казначейство зазначало, що виконавчий лист обліковується на виконанні за бюджетною програмою "Заходи щодо виконання рішень суду, що гарантовані державною" (далі КПКВК 3504040).

Посилаючись на пункт 3 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення "Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" відповідач вказував, що заборгованість за виконавчим листом підлягає виконанню у третю чергу.

В листі також повідомлялося, що виконання виконавчого листа за КПКВК 3504040 можливе тільки після погашення заборгованості по першій та другій черзі (у першу чергу погашається заборгованість за рішеннями суду щодо пенсійних та соціальних виплат, про стягнення аліментів, відшкодування збитків та шкоди, завданих внаслідок злочину або адміністративного правопорушення, каліцтва або іншого ушкодження здоров`я, а також у зв`язку з втратою годувальника; у другу чергу погашається заборгованість за рішення суду, пов`язаними з трудовими правовідносинами).

Казначейство вказувало, що станом на 04 серпня 2017 року у Казначействі на виконанні за КПКВК 3504040 перебуває близько 193 тис. судових рішень на загальну суму 5,09 млрд гривень, з них заборгованість по першій та другій черзі складає понад 2 млрд гривень, в той час, як Законом України "Про державний бюджет України на 2017 рік" за КПКВК 3504040 передбачено 500,00 млн гривень.

Казначейство зазначало, що встановлений обсяг коштів не дозволяє Казначейству здійснити у поточному році погашення заборгованості за рахунок КПКВК 3504040 за всіма рішеннями судів, гарантованих державою. Строк погашення заборгованості за такими рішеннями залежить від суми коштів, встановленої у законі про Державний бюджет України на відповідний рік.

Казначейство повідомило, що переймаючись проблематикою пов`язаною із значною тривалістю виконання рішень судів, постійно звертається до Міністерства фінансів України із пропозиціями щодо необхідності визначення у законі про Державний бюджет України достатнього обсягу коштів за КПКВК 3504040, що дозволить виконувати судові рішення, гарантовані державою, у встановлені законом строки.

Казначейство також звертало увагу позивача на те, що знаходження виконавчого листа на виконанні у Казначействі за рахунок КПКВК 3504040 не забороняє боржникові самостійно вживати заходів щодо погашення заборгованості. Здійснення таких заходів боржником прискорить виконання даного виконавчого документа за рахунок коштів, що знаходяться в його розпорядженні.

Повідомило, що у разі вирішення питання щодо розподілу коштів за напрямками за КПКВК 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" Казначейством невідкладно будуть вжиті заходи щодо перерахування коштів на користь товариства (а.с. 45-47).

05.10.2017 товариство з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" звернулось до Державної казначейської служби України із листом №86, в якому просило з метою володіння інформацією щодо вжиття відповідних заходів щодо вчасного, якісного та повного виконання рішення суду, надати повну інформацію, із наданням копій відповідних документів стосовно стадії виконання виконавчого листа по адміністративній справі №824/2178/15-а та вжитих заходів по виконанню останнього (а.с. 48).

Листом №5-08/7169-19174 від 16.11.2017 Державна казначейська служба України повідомила товариство з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" все те, що й в листі №5-08/5090-13028 від 01.08.2017. Крім цього, зазначило, що головним розпорядником коштів за КПКВК 2801350 є Міністерство аграрної політики та продовольства України. Питання погашення заборгованості, встановленої рішенням суду, залежить від дій боржника або від визначеного у Законі про Державний бюджет України на відповідний рік обсягу коштів за програмою.

Вказувало, що для прискорення вирішення питання щодо своєчасного погашення заборгованості пропонувало звернутись до боржника з приводу вжиття ним заходів, спрямованих на виконання рішення суду (а.с. 51-53).

28.11.2017 позивач отримав на свій рахунок в ПАТ "Кредобанк" кошти в сумі 26744300,00 грн, що підтверджується банківською випискою ПАТ "Кредобанк" та платіжними дорученням №1 від 24.11.2017 на суму 728800,00 грн та №2 від 24.11.2017 на суму 26015500,00 грн (а.с. 54-55).

07.12.2017 товариство з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" звернулось до Державної казначейської служби України із листом №321, в якому просило з метою досудового врегулювання спору здійснити нарахування та перерахування трьох відсотків річних за несвоєчасне виконання рішення суду на розрахунковий рахунок: п/р НОМЕР_1 ПАТ "Кредобанк", м. Хмельницький МФО 325365 товариства з обмеженою відповідальністю "Буковинський сад" (а.с. 56).

Листом №5-08/946-2028 від 01.02.2018 Державна казначейська служба України повідомила позивача, що заборгованість за виконавчим листом підлягає погашенню у третю чергу.

Вказувало, що прийняття рішення про виплату компенсації можливо виключно після остаточного погашення Казначейством заборгованості за рахунок коштів Програми.

При цьому, наголошувало, що законодавством не визначено окремий порядок виплати компенсації за рахунок Програми. Відтак, усі рішення про виплату компенсації обліковуються Казначейством як такі, що підлягають погашенню в третю чергу відповідно до пункту 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" (а.с. 58).

Листом №5-12/1916-15605 від 24.09.2018 Державна казначейська служба України повідомила Вінницький апеляційний адміністративний суд про повернення до суду виконавчого листа у справі №824/2178/15-а, де стягувачем є ТОВ "Буковинський сад", у зв`язку із добровільним виконанням. До вказаного листа Державною казначейською службою України додано виконавчий лист та платіжні доручення.

Листом №02-23/155555/2018 від 26.09.2018 вказані документи Вінницький апеляційний адміністративний суд направив на адресу Чернівецького окружного адміністративного суду (а.с. 183-186).

Не погоджуючись із бездіяльністю Державної казначейської служби України щодо ненарахування та некомпенсації трьох відсотків річних від несплаченої суми, товариство звернулось до суду із цим позовом.


................
Перейти до повного тексту