ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 червня 2021 року
м. Київ
справа № 200/1178/20-а
провадження № К/9901/6385/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Уханенка С. А., Шевцової Н. В.
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом ОСОБА_1 до Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про поновлення на роботі, визнання дій неправомірними, зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2020 року, ухваленого у складі головуючого судді Олішевської В. В., та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 20 січня 2021 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Геращенка І. В., суддів: Казначеєва Е. Г., Міронової Г. М.
І. Суть спору
1. У січні 2020 року ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держпраці у Донецькій області, в якому, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, просила:
1.1. визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держпраці у Донецькій області від 24 грудня 2019 року № 516-к про переведення з 01 січня 2020 року позивача з посади начальника відділу контролю східного напряму управління з питань праці Головного управління Держпраці у Донецькій області на посаду головного державного інспектора відділу контролю північно-східного напрямку з питань праці Головного управління Держпраці у Донецькій області у зв`язку зі зміною організаційної структури та скороченням посади;
1.2. поновити на посаді начальника відділу контролю східного напрямку управління з питань праці Головного управління Держпраці у Донецькій області;
1.3. стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу з 01 січня 2020 року;
1.4. визнати протиправною відмову у переведенні з 01 січня 2020 року позивача з посади начальника відділу контролю східного напрямку управління з питань праці Головного управління Держпраці у Донецькій області на рівнозначну посаду заступника начальника управління - начальника відділу контролю північно-східного напрямку управління з питань праці Головного управління Держпраці у Донецькій області;
1.5. зобов`язати здійснити переведення позивача на посаду заступника начальника управління - начальника відділу контролю північно-східного напрямку управління з питань праці Головного управління Держпраці у Донецькій області.
2. В обґрунтування позову зазначає, що, починаючи з 02 листопада 2015 року обіймала посаду начальника відділу контролю східного напрямку управління з питань праці Головного управління Державної у Донецькій області.
Однак, наказом Головного управління Держпраці у Донецькій області від 24 грудня 2019 року № 516-к позивача з 01 січня 2020 року переведено на посаду головного державного інспектора відділу контролю північно-східного напрямку управління з питань праці, яка відноситься до категорії "В" посад державної служби, зі збереженням присвоєного 6 рангу державного службовця.
Стверджує, що підстава для переведення зумовлена скороченням посади державної служби внаслідок зміни штатного розпису від 01 листопада 2019 року № 10-87/26.
Позивач зазначає, що переведення її на нижчу вакантну посаду здійснено без її згоди, що, на її переконання, є порушенням законодавства на працю.
Вважаючи наказ від 24 грудня 2019 року № 516-к неправомірним, ОСОБА_1 звернулась до суду з вимогою про поновлення її на посаді начальника відділу контролю східного напрямку управління з питань праці Головного управління Держпраці у Донецькій області.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
3. Згідно з наказом Головного управління Держпраці у Донецькій області від 30 жовтня 2015 року № 193-вп ОСОБА_1 призначено на посаду начальника відділу контролю східного напрямку управління з питань праці, як таку, що була зарахована до кадрового резерву з 02 листопада 2015 року, присвоєно 10 ранг державного службовця п`ятої категорії посад.
4. Наказом Головного управління Держпраці у Донецькій області від 01 листопада 2019 року № 423-к введено в дію штатний розпис Головного управління Держпраці у Донецькій області на 2020 рік з 01 січня 2020 року; ліквідовано у складі управління з питань праці: відділ контролю південного напрямку - штатною чисельністю 15 одиниць (начальник відділу - 1 одиниця, заступник начальника відділу - 1 одиниця, головний державний інспектор - 13 одиниць), відділ контролю північного напрямку - штатною чисельністю 16 одиниць (начальник відділу - 1 одиниця, заступник начальника відділу - 1 одиниця, головний державний інспектор - 13 одиниць, старший інспектор - 1 одиниця), відділ контролю західного напрямку - штатною чисельністю 15 одиниць (начальник відділу - 1 одиниця, заступник начальника відділу - 1 одиниця, головний державний інспектор - 13 одиниць), відділ контролю східного напрямку - штатною чисельністю 15 одиниць (начальник відділу - 1 одиниця, заступник начальника відділу - 1 одиниця, головний державний інспектор - 13 одиниць). Утворено у складі управління з питань праці: відділ контролю південно-західного напрямку - штатною чисельність 28 одиниць (заступник начальника управління - начальник відділу - 1 одиниця, заступник начальника відділу - 1 одиниця, головний державний інспектор - 25 одиниць, старший інспектор - 1 одиниця); відділ контролю північно-східного напрямку - штатною чисельність 28 одиниць (заступник начальника управління - начальник відділу - 1 одиниця, заступник начальника відділу - 1 одиниця, головний державний інспектор - 25 одиниць, старший інспектор - 1 одиниця); сектор аналітичного забезпечення та контролю діяльності управління з питань праці - штатною чисельністю 5 одиниць, головний спеціаліст - 2 одиниці, старший інспектор - 2 одиниці, водій автотранспортних заходів - 1 одиниця, прибиральник службових приміщень - 1 одиниця. (т. 1 а.с. 12-15).
5. Попередженням про наступне звільнення у зв`язку зі скороченням посади державної служби внаслідок зміни штатного розпису без скорочення чисельності державних службовців від 01 листопада 2019 року № 10-87/26 позивача повідомлено, що у зв`язку з введенням в дію з 01 січня 2020 року штатного розпису на 2020 рік Головного управління Держпраці у Донецькій області, передбачено скорочення штату державних службовців за рахунок ліквідації певних посада та зменшення кількості штатних одиниць за певними посадами без скорочення чисельності державних службовців, а саме: зменшення кількості штатних одиниць за рахунок ліквідації посад "начальник в;ідділу" - на 6 штатних одиниць; зменшення кількості штатних одиниць за рахунок ліквідації посад "заступник начальника відділу" - 4 штатні одиниці. Посада начальника відділу контролю східного напрямку управління з питань праці підлягатиме скороченню, у зв`язку з чим попереджено позивача відповідно до статті 49-2 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України), про наступне звільнення та запропоновано продовжити проходження державної служби з 01 січня 2020 року на посаді головного державного інспектора відділу контролю північно-східного напрямку з питань праці. Позивача ознайомлено з попередженням 04 листопада 2019 року.
6. Відповідно до наказу Головного управління Держпраці у Донецькій області від 24 грудня 2019 року № 516-к ОСОБА_1, начальника відділу контрольно східного напрямку управління з питань праці з 01 січня 2020 року переведено на посаду головного державного інспектора відділу контролю північно-східного напрямку управління з посадовим окладом відповідно до штатного розпису, зі збереженням раніше встановлених надбавок; збережено присвоєний 6 ранг в межах категорії "В" посад державної служби. Підставою прийняття наказу слугувало попередження про наступне звільнення у зв`язку зі скороченням посади державної служби внаслідок зміни штатного розпису без скорочення чисельності державних службовців з пропозицією продовжити проходження державної служби з 01 січня 2020 року на посаді головного державного інспектора відділу контролю по північно-східному напрямку управління з питань праці. Копію наказу отримано позивачем 28 грудня 2019 року, в якому остання зазначила, що не згодна з переведенням на посаду головного державного інспектора відділу контролю північно-східного напрямку управління з питань праці.
7. При цьому 26 грудня 2019 року позивачем подано заяву першому заступнику начальника Головного управління Держпраці у Донецькій області про переведення з 01 січня 2020 року на рівнозначну посаду заступника начальника управління - начальника відділу контролю північно-східного напрямку управління з питань праці з урахуванням обмежень на звільнення згідно зі статтею 184 КЗпП України відповідно до статті 41 Закону України "Про державну службу".
8. Листом Головного управління Держпраці у Донецькій області від 02 січня 2020 року № 10-44/32/20 за результатами розгляду заяви від 26 грудня 2019 року про переведення на рівнозначну посаду позивача повідомлено, що з 01 січня 2020 року введено в дію штатний розпис Головного управління Держпраці у Донецькій області на 2020 рік, в якому посаду начальника відділу контролю східного напрямку управління з питань праці скорочено. Згідно з попередженням від 01 листопада 2019 року № 10-87/26 попереджено про скорочення посад начальників та заступників начальників відділу в загальній кількості 10 одиниць, серед яких і посада начальника відділу контролю східного напрямку управління з питань праці, та запропоновано продовжити проходження державної служби на посаді головного державного інспектора відділу контролю північно-східного напрямку управління з питань праці. Також зазначено, що під штатом працівників слід розуміти сукупність посад, встановлених штатним розписом державного органу тому скорочення штату є зміною штатного розпису за рахунок ліквідації певних посад або зменшення кількості штатних одиниць. Тому у даному випадку відбувається зміна істотних умов державної служби в розумінні абзаців 2, 3 частини третьої статті 43 Закону України "Про державну службу". Відповідно до приписів частини четвертої статті 43 Закону України "Про державну службу" про зміну істотних умов служби керівник державної служби письмово повідомляє державного службовця не пізніш як за 30 календарних днів до зміни істотних умов державної служби. Якщо протягом 30 календарних днів з дня ознайомлення державного службовця з повідомленням про зміну істотних умов служби від нього не надійшли заяви, зазначені в абзацу 2 цієї частини, державний службовець вважається таким, що погодився на продовження проходження державної служби. Наказом Головного управління Держпраці у Донецькій області від 24 грудня 2019 року № 516-к "Про переведення ОСОБА_1" вирішено перевести ОСОБА_1, начальника відділу контролю східного напрямку управління з питань праці з 01 січня 2020 року на посаду головного державного інспектора відділу контролю північно-східного напрямку управління з питань праці. Заява від 26 грудня 2019 року написана з пропуском встановленого законодавством строку, та після прийняття рішення, оформленого наказом Головного управління Держпраці у Донецькій області від 24 грудня 2019 року № 516-к "Про переведення ОСОБА_1". Також, запропоновано позивачу прийняти участь у конкурсі на посаду заступника начальника управління - начальника відділу контролю північно- східного напрямку управління з питань праці. Вказану відповідь позивач отримала 03 січня 2020 року.
9. 02 січня 2020 року позивачем подано заяву першому заступнику начальника Головного управління Держпраці у Донецькій області, в якій просила скасувати наказ від 24 грудня 2019 року № 516-к про переведення з 01 січня 2020 року на посаду головного державного інспектора відділу контролю північно-східного напрямку управління з питань праці та задовольнити заяву від 26 грудня 2019 року про переведення на утворювану з 01 січня 2020 року внаслідок зміни структури та штатного розпису Головного управління Держпраці у Донецькій області рівнозначну посаду заступника начальника управління - начальника відділу контролю північно-східного напрямку управління з питань праці відповідно до законодавства.
10. Листом Головного управління Держпраці у Донецькій області від 16 січня 2020 року № 10-44/270/20 позивача повідомлено, що заяву від 26 грудня 2019 року розглянуто та вирішено по суті, про що надано відповідь від 02 січня 2020 року № 10-44/32/20. Головне управління Держпраці у Донецькій області за таких обставин не може повторно розглядати заяву від 26 грудня 2019 року, оскільки станом на час розгляду цієї заяви наказ від 24 грудня 2019 року № 516-к вже вичерпав свою дію у часі - Управління Держпраці не має повноважень щодо скасування виконаного наказу.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
11. Ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 20 січня 2021 року замінено відповідача у справі, а саме Головне управління Держпраці у Донецькій області на Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці.
12. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2020 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 20 січня 2021 року, позовні вимоги задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Держпраці у Донецькій області від 24 грудня 2019 року № 516-к про переведення ОСОБА_1 з посади начальника відділу контролю східного напряму управління з питань праці Головного управління Держпраці у Донецькій області з 01 січня 2020 року на посаду головного державного інспектора відділу контролю північно-східного напрямку управління з питань праці Головного управління Держпраці у Донецькій області.
Поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника відділу контролю східного напрямку управління з питань праці Головного управління Держпраці у Донецькій області з 01 січня 2020 року.
Стягнуто з Головного управління Держпраці у Донецькій області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 01 січня 2020 року по 12 жовтня 2020 року в сумі 254258, 29 гривень.
В решті позову - відмовлено.
13. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивача попереджено про наступне звільнення та в подальшому переведено на посаду головного державного інспектора відділу, яка є нижчою посадою, без надання згоди (заяви) на переведення та з порушенням двомісячного строку передбаченого частиною першою статті 49-2 КЗпП України.
14. Зазначена позиція підтримана Першим апеляційним адміністративним судом, який за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
IV. Касаційне оскарження
15. Позивач подала касаційну скаргу на вказані судові рішення в частині відмови в задоволенні заявлених позовних вимог з підстав, передбачених пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення за виключенням частини позовних вимог, що були задоволені та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
16. Так, автор скарги зауважує на тому, що судом апеляційної інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення не враховано висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 03 жовтня 2019 року у справі № 826/10460/16, а саме щодо поновлення на посаді, яка за обсягом та переліком функціональних завдань і обов`язків, повноважень та відповідальністю є рівнозначною посадою, яку було скорочено, а не поновлення за такою відсутньою посадою.
17. Верховний Суд ухвалою від 16 березня 2021 року відкрив касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на вказані судові рішення з підстави, передбаченої пунктом 1 частини четвертої статті 328 КАС України.
18. Представник Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці подав відзив на касаційну скаргу, в якому, наполягаючи на безпідставності останньої, просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
19. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
20. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
21. Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях визначає Закон України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII "Про державну службу", в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Закон № 889-VIII).
22. Згідно з пунктом 4 частини першої статті 2 Закону № 889-VIII посада державної служби - визначена структурою і штатним розписом первинна структурна одиниця державного органу з установленими відповідно до законодавства посадовими обов`язками у межах повноважень, визначених частиною першою статті 1 цього Закону.
23. Процедура переведення державних службовців передбачена статтею 41 Закону № 889-VIII, згідно з якою державний службовець з урахуванням його професійної підготовки та професійних компетентностей може бути переведений без обов`язкового проведення конкурсу:
1) на іншу рівнозначну або нижчу вакантну посаду в тому самому державному органі, у тому числі в іншій місцевості (в іншому населеному пункті), - за рішенням керівника державної служби або суб`єкта призначення;
2) на рівнозначну або нижчу вакантну посаду в іншому державному органі, у тому числі в іншій місцевості (в іншому населеному пункті), - за рішенням суб`єкта призначення або керівника державної служби в державному органі, з якого переводиться державний службовець, та суб`єкта призначення або керівника державної служби в державному органі, до якого переводиться державний службовець.
Державний службовець, призначений на посаду без конкурсу, не може бути переведений на вищу посаду державної служби без проведення конкурсу.
Переведення здійснюється лише за згодою державного службовця.
Не допускається переведення в іншу місцевість державного службовця - вагітної жінки або особи, яка є єдиним опікуном дитини віком до 14 років, а також державного службовця, який у встановленому законодавством порядку визнаний особою з інвалідністю. Не допускається таке переведення також у разі виникнення у державного службовця особливо важливих особистих або сімейних обставин.
У разі переведення державного службовця на іншу посаду йому виплачується заробітна плата, що відповідає посаді, на яку його переведено.
Суб`єкт призначення з урахуванням професійної підготовки та професійних компетентностей може прийняти рішення про одночасне переведення не менше двох державних службовців між посадами, які вони займають. Переведення здійснюється лише на рівнозначні посади та за згодою державних службовців.
Переведення не зупиняє перебіг п`ятирічного строку призначення на посаду державної служби категорії "А", визначеного пунктом 1 частини другої статті 34 цього Закону.
Переведення не повинно бути прихованим покаранням.
24. Визначення рівнозначної посади міститься у пункті 6 частини першої статті 2 Закону № 889-VIII та означає посаду державної служби, що належить до однієї групи оплати праці з урахуванням юрисдикції державного органу.
25. Згідно з частинами другою, третьою статті 5 Закону № 889-VIII відносини, що виникають у зв`язку із вступом, проходженням та припиненням державної служби, регулюються цим Законом, якщо інше не передбачено законом.
Дія норм законодавства про працю поширюється на державних службовців у частині відносин, не врегульованих цим Законом.
26. В силу пункту 4 частини першої статті 83 Закону № 889-VIII державна служба припиняється за ініціативою суб`єкта призначення (статті 87, 87-1 цього Закону).
27. Приписами пункту 1 частини першої статті 87 Закону № 889-VIII визначено, що підставою для припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення є скорочення чисельності або штату державних службовців, скорочення посади державної служби внаслідок зміни структури або штатного розпису державного органу без скорочення чисельності або штату державних службовців, реорганізація державного органу.
28. Приписами частини третьої статті 49-2 КЗпП України обумовлено, що одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівникові іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, крім випадків, передбачених цим Кодексом. При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації працівник, на власний розсуд, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно. У разі якщо вивільнення є масовим відповідно до статті 48 Закону України "Про зайнятість населення", власник або уповноважений ним орган доводить до відома державної служби зайнятості про заплановане вивільнення працівників.
29. За змістом статті 235 КЗпП України, у разі звільнення без законної підстави працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір. При винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижче оплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року, не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.