ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 червня 2021 року
Київ
справа №460/3147/19
адміністративне провадження №К/9901/19343/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Соколова В.М.,
суддів: Єресько Л.О., Калашнікової О.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного підприємства "Надія Авто" на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2020 року (суддя Зозуля Д. П.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2020 року (судді Бурновська Н. В., Макарик В. Я., Шавель Р. М.) у справі № 460/3147/19 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Пас-Транс" до Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації, третя особа - Приватне підприємство "Надія Авто", про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування рішення,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
У листопаді 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Укр-Пас-Транс" (далі -ТОВ "Укр-Пас-Транс") звернулося до суду з позовом у якому просило:
- визнати протиправним дії організатора Конкурсу на перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування (далі - Конкурс) - Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації в частині допущення до участі в Конкурсі, що відбувся 08 жовтня 2019 року, перевізника-претендента Приватне підприємство "Надія Авто" по об`єкту № 21 маршрут "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню".
- визнати протиправним та скасувати рішення конкурсного комітету по перевезенню пасажирів на автобусному маршруті загального користування Рівненської обласної державної адміністрації, оформлене протоколом № 3 від 08 жовтня 2019 року, в частині визнання Приватного підприємства "Надія Авто" (далі - ПП "Надія Авто") переможцем конкурсу по об`єкту № 21 .
Позовні вимоги ТОВ "Укр-Пас-Транс" обґрунтовує тим, що під час проведення Конкурсу, що відбувся 08 жовтня 2019 року, організатором було неправомірно допущено до його участі перевізника-претендента ПП "Надія Авто" та, в подальшому, визначено його переможцем по даному конкурсу, оскільки останнім було представлено до участі у конкурсі транспортний засіб який не пройшов обов`язкового технічного огляду. За таких обставин позивач уважає, що рішення відповідача у частині визнання ПП "Надія Авто" переможцем конкурсу по об`єкту № 21 є неправомірним та підлягає скасуванню, як таке, що не відповідає підпункту 3 пункту 12 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року № 1081 (далі - Порядок №1081) та статті 34 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2020 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2020 року, позовні вимоги ТОВ "Укр-Пас-Транс" задоволено.
Приймаючи означене судове рішення, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що організатор перевезень не провів належну перевірку поданих ПП "Надія Авто" документів на відповідність обов`язковим і додатковим умовам конкурсу та наявності усіх документів, передбачених Порядком № 1081, що дає підстави дійти висновку про порушення ним пункту 12 Порядку № 1081 та статті 45 Закону України "Про автомобільний транспорт", оскільки у перевізника-претендента ПП "Надія Авто" наявний транспортний засіб, який, на дату подання документів на конкурс і на дату проведення Конкурсу, не пройшов обов`язкового технічного огляду. За даних обставин організатор перевезень зобов`язаний був прийняти рішення про недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента ПП "Надія Авто", однак в порушення вимог чинного законодавства провів конкурс та визначив ПП "Надія Авто" переможцем по даному конкурсу. Таким чином суди дійшли висновків, що відповідач діяв не у спосіб, що визначені законами та Конституцією України, а отже прийняте ним рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції. Позиція інших учасників справи
ПП "Надія Авто" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2020 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2020 року, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
У касаційній скарзі скаржник вказує на те, що висновки судів у цій справі не враховують правові позиції, висловлені Верховним судом України у справі № 826/17640/14 від 10 листопада 2015 року (про те, що застосування пункту 12 Постанови №1081 може мати місце лише на підставі встановленого судами факту невідповідності вимогам Порядку № 1081 поданих перевізником-претендентом документів для участі в конкурсі), а також Верховним Судом у справі № 808/934/18 від 29 квітня 2020 року (згідно якої суд прийшов до висновку про те, що законодавцем наділено конкурсний комітет повноваженнями щодо прийняття ним рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, однією з підстав якого є подання неналежним чином оформлених документів чи не в повному обсязі, а також таких, що містять недостовірну інформацію).
Скаржник уважає, що цитовані вище правові позиції судів передбачають, що у подібних правовідносинах правомірність рішень конкурсного комітету про допущення чи недопущення претендента-перевізника до конкурсу повинна оцінюватися судами виключно на підставі аналізу відомостей, які містяться в документах, що подані перевізником-претендентом на конкурс, в той же час, оскаржувані рішення базуються на твердженні позивача та аналізі судом змісту інформаціїʼ (про відсутність чинного станом на дату проведення конкурсу протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу). Вказану інформацію ПП "Надія Авто" конкурсному комітету у складі конкурсної пропозиціїʼ не подавало і обов`язок надання такої не передбачений статтею 46 Закону України "Про автомобільний транспорт" та пунктами 29, 37, 40, 67 Постанови № 1081. Відтак, на думку скаржника, згідно пункту 12 Постанови № 1081 відсутність таких документів не могла бути розглянута конкурсним комітетом під час проведення конкурсу як підстава недопуску ПП "Надія Авто" до конкурсу.
Третя особа зазначає, що жодна норма законодавства України не ототожнює належний технічний стан транспортного засобу (далі - ТЗ) з наявністю чи відсутністю чинного документу, який свідчить про проходження ТЗ періодичного технічного огляду, оскільки навіть при наявності такого документа у ТЗ може виникнути технічна несправність.
За таких мотивів ПП "Надія Авто" уважає, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовані норми матеріального права, що мають значення для правильного її вирішення, у зв`язку із чим оскаржувані судові рішення підлягають скасуванню з ухваленням протилежного рішення у цій справі.
Ухвалою від 25 серпня 2020 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
Ухвалою від 26 жовтня 2020 року Верховний Суд задовольнив клопотання ПП "Надія Авто" та зупинив виконання оскаржуваних у цій справі рішень до закінчення їх перегляду в касаційному порядку.
Позивач подав відзив (пояснення) на касаційну скаргу, у якому просить залишити касаційну скаргу ПП "Надія Авто" без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін. Вказує, що обов`язковий технічний контроль транспортного засобу представленого перевізником-претендентом ПП "Надія Авто" здійснено лише після закінчення Конкурсу, який відбувся 08 жовтня 2019 року, таким чином організатором помилково допущеного такого перевізника-претендента до конкурсу та в подальшому визначеного його переможцем. За указаних обставин судами об`єктивно ураховано таке порушення та скасовано результати конкурсу.
На відзив ТОВ "Укр-Пас-Транс" третя особа подала пояснення, у яких наводить аргументи, що за змістом є аналогічними доводам касаційної скарги.
Ухвалою від 18 червня 2021 року Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду Соколова В. М. провів необхідні дії з підготовки справи до касаційного розгляду та призначив її до розгляду у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи
Організатором Конкурсу- Управлінням інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації проведено конкурс на право здійснення перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування, який відбувся 08 жовтня 2019 року, зокрема, по об`єкту № 21 маршрут "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню".
Позивач ТОВ "Укр-Пас-Транс" та третя особа ПП "Надія Авто" приймали участь у даному конкурсі по об`єкту № 21.
Для участі у конкурсі ПП "Надія Авто" подано наступні транспортні засоби: Mercedes-benz 611D державний реєстраційний номер (далі - д.р.н.) НОМЕР_1, Mercedes-benz О 817 д.р.н. НОМЕР_2, Mercedes-benz 814D д.р.н. НОМЕР_3 .
08 жовтня 2019 року по об`єкту № 21 "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню" на закритому засіданні обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування було обговорено конкурсні пропозиції перевізників-претендентів ПП "Надія Авто" та ТОВ "Укр-Пас-Транс".
За результатами голосування (протокол № 3 від 08 жовтня 2018 року) переможцем конкурсу по об`єкту № 21 визначено ПП "Надія Авто"; претендентом, який за кількістю нарахованих балів посів друге місце - ТОВ "Укр-Пас-Транс".
Регіональним сервісним центром Міністерства внутрішніх справ у Рівненській області надано інформацію № 31/17-2909 та № 31/17-72, згідно якої обов`язковий технічний огляд автобусом Mercedes-benz О 817 д.р.н. НОМЕР_2 було пройдено - 04 травня 2019 року, а наступний - 08 жовтня 2019 року.
Ураховуючи таку інформацію позивач звернувся з цим позовом до суду, оскільки уважає, що на момент подання документів для участі у конкурсі та станом на час проведення конкурсу один із заявлених транспортних засобів переможця Конкурсу не відповідав вимогам статті 45 Закону України "Про автомобільний транспорт", відтак останній здобув перемогу надавши недостовірну інформацію.
Застосування норм права, оцінка доказів та висновки за результатами розгляду касаційної скарги
Верховний Суд, надаючи оцінку правильності застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та дотримання норм процесуального права в межах доводів і вимог касаційної скарги, визначених статтею 341 КАС України, виходить з такого.
Обсяг судового контролю в адміністративних справах визначено частиною другою статті 2 КАС України, у якій зазначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Тож адміністративні суди мали з`ясувати, чи були дії відповідача здійснені в межах повноважень, відповідно до закону та з дотриманням установленої процедури, а також, чи було його рішення прийнято на законних підставах.
За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 45 Закону України "Про автомобільний транспорт" у конкурсі на визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування можуть брати участь автомобільні перевізники, які мають ліцензію на той вид послуг, що виносять на конкурс, на законних підставах використовують у достатній кількості сертифіковані автобуси відповідного класу, відповідають вимогам, викладеним у статті 34 цього Закону.
До участі в конкурсі не допускаються автомобільні перевізники, які:
- визнані банкрутами або щодо яких порушено справу про банкрутство чи ліквідацію як суб`єкта господарювання;
- подали до участі в конкурсі документи, що містять недостовірну інформацію;
- не відповідають вимогам статті 34 цього Закону;
- передбачають використовувати на маршрутах автобуси, переобладнані з вантажних транспортних засобів.
Статтею 46 Закону України "Про автомобільний транспорт" встановлено, що для участі в конкурсі на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник подає конкурсному комітету такі документи:
- заяву претендента встановленого зразка із зазначенням автобусного маршруту загального користування, на якому має намір працювати претендент;
- відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником;
- відомості про додаткові умови обслуговування маршруту;
- документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі.
Постановою КМУ від 03 грудня 2008 року № 1081 затверджений Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, який визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (далі - Порядок № 1081)
Відповідно до пункту 2 Порядку № 1081 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) перевізник-претендент - це автомобільний перевізник, який в установленому порядку подав заяву та документи для участі в конкурсі.
організатор - орган виконавчої влади, виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, який самостійно або із залученням робочого органу проводить конкурс.
Відповідно до пункту 12 Порядку № 1081 організатор перевезень приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента, який:
1) подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію;
2) визнаний банкрутом або щодо якого порушено провадження у справі про банкрутство (за винятком того, стосовно якого проводиться процедура санації), або який перебуває у стадії ліквідації;
3) не відповідає вимогам статті 34 Закону України "Про автомобільний транспорт";
4) не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів (дозволів). Достатня кількість транспортних засобів визначається як кількість автобусів, необхідних для виконання перевезень, та кількість резервних транспортних засобів, яка становить 10 відсотків необхідної кількості автобусів для виконання перевезень;
5) має несплачені штрафні санкції, накладені Укртрансбезпекою, або водії якого мають несплачені штрафи, накладені відповідно до статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, неоскаржені у судовому порядку (що були накладені не пізніше ніж за 20 днів до дати проведення конкурсу);
6) подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов`язковим та додатковим умовам конкурсу, крім випадків, передбачених частиною третьою статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт";
7) подав до участі в конкурсі більшу кількість автобусів, ніж це передбачено умовами конкурсу.
Згідно з пунктом 27 Порядку № 1081 члени конкурсного комітету:
- беруть участь в обговоренні, розгляді оцінки пропозицій за бальною системою та зіставленні конкурсних пропозицій перевізників-претендентів на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах і забезпечують прийняття рішення щодо результатів конкурсу на таких маршрутах та подають організатору перевезень пропозицію щодо переможця конкурсу;
- мають право на ознайомлення з усіма матеріалами, що стосуються перевізників-претендентів, а також на відображення своєї окремої думки у протоколі засідання комітету на підставі інформації, що підтверджена документально та врахування якої не порушуватиме процедуру проведення конкурсу;
- зобов`язані дотримуватися норм законодавства, цього Порядку, об`єктивно та неупереджено розглядати конкурсні пропозиції перевізників-претендентів.
Згідно з пунктом 28 Порядку №1081 організатор або робочий орган публікує в друкованих засобах масової інформації не пізніше ніж за 30 календарних днів до початку конкурсу оголошення про конкурс (крім друкованих оголошення може бути розміщено також в інших засобах масової інформації).
Пунктом 29 Порядку №1081 визначено, що для участі у конкурсі перевізник-претендент подає окремо щодо кожного об`єкта конкурсу документи, визначені статтею 46 Закону України "Про автомобільний транспорт", за формою згідно з додатками 1 - 4, а саме:
- заява на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування;
- відомості про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті;
- відомості про додаткові умови обслуговування маршруту;
- анкета до заяви про участь у конкурсі з перевезення пасажирів або продовження строку дії договору (дозволу).
Перевірку поданих документів на відповідність обов`язковим і додатковим (за наявності) умовам конкурсу та наявності усіх документів, передбачених цим Порядком, проводить організатор перевезень.
Згідно з пунктом 30 Порядку документи, подані перевізником-претендентом для участі в конкурсі, пронумеровуються, прошнуровуються, підписуються автомобільним перевізником або уповноваженою особою автомобільного перевізника із зазначенням кількості сторінок цифрами і словами.
Документи для участі в конкурсі подаються перевізником-претендентом у двох закритих конвертах (пакетах).
Конверт (пакет) з позначкою "N 1", який містить документи для участі в конкурсі, відкривається наступного дня після закінчення строку їх прийняття.
Конверт (пакет) з позначкою "N 2", який містить документи з інформацією про те, на який об`єкт конкурсу подає документи перевізник-претендент, відкривається під час засідання конкурсного комітету.
Відповідно до пункту 37 Порядку достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 цього Порядку, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу.
Згідно з пунктом 42 Порядку № 1081 у разі коли на один з об`єктів конкурсу з перевезення пасажирів на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах претендує два або більше перевізники-претенденти, конкурсний комітет визначає переможця з використанням бальної системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів та подає пропозиції організатору перевезень.
Сумарна кількість балів, одержаних кожним перевізником-претендентом на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах, є підставою для подання пропозицій організатору перевезень для визначення переможця конкурсу.
У разі подання на участь у конкурсі з перевезення пасажирів за одним із об`єктів конкурсу на міжобласних автобусних маршрутах двох або більше перевізників-претендентів конкурсний комітет подає організатору перевезень пропозицію щодо визначення переможцями конкурсу всіх перевізників, які відповідають вимогам статей 45 і 46 Закону України "Про автомобільний транспорт" та цього Порядку.
Пунктом 40 Порядку № 1081 визначено, що під час проведення конкурсу конкурсний комітет розглядає пропозиції перевізників-претендентів на підставі інформації, поданої ними в конвертах N 1 і 2.
Пунктом 46 Порядку № 1081 визначено, що організатор перевезень визнає переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах того перевізника-претендента, який за результатами розгляду набрав найбільшу кількість балів відповідно до системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів, підготовлених конкурсним комітетом.
Організатор перевезень визнає переможцем чи переможцями конкурсу з перевезення пасажирів на міжобласних автобусних маршрутах того перевізника чи перевізників, які відповідають вимогам статей 45 і 46 Закону України "Про автомобільний транспорт" та цього Порядку.
Відповідно до пункту 67 Порядку № 1081 документи та зазначена в них інформація, що подані автомобільними перевізниками-претендентами для участі у конкурсі, повинні бути достовірними станом на дату подання таких документів на конкурс і на дату проведення самого конкурсу.
Перелік показників за якими оцінюються автомобільні перевізники-претенденти визначено у Додаток 5 до Порядку:
- робота перевізника-претендента на визначеному організатором перевезень об`єкті конкурсу протягом усього строку дії попереднього дозволу (договору) як переможця попереднього конкурсу;
- наявність у перевізника-претендента у власності, співвласності (або таких, що використовуються ними на правах фінансового лізингу) автобусів для відповідного виду перевезень категорії Євро-3; Євро-4, Євро-5, Євро-6
- наявність у перевізника-претендента у власності, співвласності (або таких, що використовуються ними на правах фінансового лізингу) електроавтобусів;
- наявність у перевізника-претендента у власності, співвласності (або таких, що використовуються ними на правах фінансового лізингу) низькопідлогових автобусів;
- наявність у перевізника-претендента у власності, співвласності (або таких, що використовуються ними на правах фінансового лізингу) автобусів із спеціальним обладнанням для їх експлуатації на екологічно чистих видах палива (газодизелі) ;
- наявність у перевізника-претендента у власності, співвласності (або таких, що використовуються ними на правах фінансового лізингу) автобусів, пристосованих для перевезення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, заявлених для участі на об`єкті конкурсу;
- наявність матеріально-технічної бази, на якій забезпечується проведення медичного огляду водіїв, їх стажування та інструктажі, а також огляд технічного стану автобусів та їх зберігання у разі розміщення такої бази на відстані не більш як 20 кілометрів від місця формування рейсу);
- наявність дорожньо-транспортних пригод, скоєних з вини водія перевізника-претендента, у яких є загиблі, доведених у судовому порядку, які сталися протягом року до дати проведення конкурсу.
Відповідно до статті 21 Закону України "Про автомобільний транспорт" власники (користувачі) автобусів, що використовуються для перевезення пасажирів на комерційній основі, повинні забезпечувати їх зберігання у спеціально пристосованих для цього приміщеннях, гаражах, на майданчиках, стоянках, забезпечених засобами охорони.
Статтею 34 цього Закону закріплено вимоги до автомобільного перевізника, який повинен:
- виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів;
- утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 цього Закону;
- забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут;
- забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв;
- організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання до медичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод;
- забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства;
- забезпечувати проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту;
- забезпечувати безпеку дорожнього руху;
- забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.
На підставі статті 12 Закону України "Про дорожній рух" підприємства, установи та організації незалежно від форм власності та господарювання розробляють і здійснюють заходи для забезпечення безпеки дорожнього руху, проводять у трудових колективах профілактичну роботу по дотриманню вимог законодавства про дорожній рух, за згодою з первинними профспілковими організаціями включають до колективних договорів вимоги щодо форм впливу на членів трудового колективу у разі порушення ними обов`язків учасників дорожнього руху, встановлених чинним законодавством про дорожній рух.
Посадові особи, які відповідають за експлуатацію і технічний стан транспортних засобів, зобов`язані:
забезпечувати добір, підвищення кваліфікації та професійного рівня водіїв, здійснювати контроль за станом їх здоров`я і дотриманням режиму праці та відпочинку;
забезпечувати належний технічний стан транспортних засобів та дотримання екологічних вимог їх експлуатації;
не допускати до керування транспортними засобами осіб, які не мають права на керування транспортним засобом відповідної категорії, не пройшли у встановлений строк медичного огляду, перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції;
не випускати на лінію транспортні засоби, технічний стан яких не відповідає вимогам державних стандартів, правил дорожнього руху, а також якщо вони не зареєстровані у встановленому порядку, переобладнані з порушенням вимог законодавства або не пройшли обов`язкового технічного контролю.
Відповідно до статті 33 Закону України "Про дорожній рух" технічний стан транспортних засобів, що перебувають в експлуатації, у частині, що стосується безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього середовища, має відповідати правилам, нормативам і стандартам, затвердженим у встановленому порядку.
Обов`язок щодо забезпечення належного технічного стану транспортних засобів покладається на їх власників або інших осіб, які їх експлуатують, згідно з чинним законодавством.
Згідно статті 35 Закону України "Про дорожній рух" транспортні засоби, що беруть участь у дорожньому русі та зареєстровані територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України, підлягають обов`язковому технічному контролю відповідно до цієї статті.
Обов`язковий технічний контроль транспортного засобу передбачає перевірку технічного стану транспортного засобу, а саме: системи гальмового і рульового керування, зовнішніх світлових приладів, пневматичних шин та коліс, світлопропускання скла, газобалонного обладнання (за наявності), інших елементів у частині, що безпосередньо стосується безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього природного середовища.
Порядок проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів визначає Кабінет Міністрів України.
Пунктом 3 Порядку проведення обов`язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, затвердженого постановою КМУ від 30 січня 2012 року № 137 (далі - Порядок № 137) встановлено періодичність проходження обов`язкового технічного контролю.
Зокрема, для автобусів та спеціалізованих транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, незалежно від строку експлуатації встановлено періодичність проходження обов`язкового технічного контролю - двічі на рік.
Відповідно до підпункту 5 пункту 2 Порядку № 137 істотна невідповідність - невідповідність технічного стану транспортного засобу, що характеризується наявністю небезпечного для дорожнього руху недоліку, який не може бути усунений замовником на місці перевірки, за якого допускається можливість руху транспортного засобу у застережному режимі під відповідальність водія.
Згідно з підпунктом 10 пункту 2 Порядку № 137 незначна невідповідність - невідповідність технічного стану транспортного засобу, що характеризується наявністю недоліку, який може бути усунений замовником на місці перевірки, за якого допускається можливість руху транспортного засобу.
Відповідно до пункту 18 Порядку № 137 у разі позитивного результату після проведення обов`язкового технічного контролю транспортного засобу замовникові видається протокол перевірки технічного стану. У разі негативного результату або невідповідності даних у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу даним ідентифікації транспортного засобу складається акт невідповідності технічного стану транспортного засобу за формою згідно з додатком 4.
У протоколі перевірки технічного стану транспортного засобу виконавець зазначає дату проведення наступного обов`язкового технічного контролю транспортного засобу відповідно до пункту 3 цього Порядку.
З наведенного правового регулювання слідує, що власники (користувачі) автобусів, що використовуються для перевезення пасажирів на комерційній основі, повинні утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 Закону України "Про автомобільний транспорт", також забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут.
Судами установлено, що один із автобусів, представлених ПП "Надія Авто" до участі у конкурсі 08 жовтня 2019 року (який тривав з 10.00 до 13.00 год.), пройшов обов`язковий технічний контроль транспортного засобу лише о 17 год. 05 хв. цього ж дня, тобто після закінчення Конкурсу.
На підставі цього суди попередніх інстанцій дійшли висновків, що організатор перевезень не провів належну перевірку поданих документів на відповідність обов`язковим і додатковим умовам конкурсу та наявності усіх документів, передбачених Порядком № 1081, що свідчить про порушення вимог пункту 12 Порядку № 1081 та статті 45 Закону України "Про автомобільний транспорт", оскільки за даних обставин організатор перевезень зобов`язаний був прийняти рішення про недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента як такого, що надав недостовірну інформацію.
Колегія суддів не погоджується з таким висновком судів попередніх інстанцій зважаючи на наступне.
Перелік умов, коли Конкурсний комітет приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника визначено статтею 45 Закону України "Про автомобільний транспорт" та пунктом 12 Порядку № 1081.
Законодавець чітко визначив умови недопущення автомобільного перевізника до участі в конкурсі та наділив Конкурсний комітет повноваженнями щодо прийняття ним рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, однією з підстав якої є подання неналежним чином оформлених документів чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію.
При цьому достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 Порядку, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу (пункт 37 Порядку № 1081).
Правомірність рішень конкурсного комітету про допущення чи недопущення претендента-перевізника до конкурсу повинна оцінюватися судами виключно на підставі аналізу відомостей, які містяться в документах, що подані перевізником-претендентом для участі у конкурсі, в той же час, оскаржувані рішення судів базуються на відсутності чинного станом на дату проведення конкурсу - протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу.
Протокол перевірки технічного стану транспортного засобу (Mercedes-benz О 817 д.р.н. НОМЕР_2 ) ПП "Надія Авто" конкурсному комітету у складі конкурсної пропозиціїʼ не подавало і обов`язок надання його саме до участі у конкурсі не передбачений Законом України "Про автомобільний транспорт" та Порядком № 1081.
Від переможців на час проведення конкурсу вимагається інформація не щодо проходження обов`язкового технічного огляду транспортних засобів у відповідності до Порядку проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів, а щодо умов їх утримання (забезпечення їх зберігання у спеціально пристосованих для цього приміщеннях, гаражах, на майданчиках, стоянках, забезпечених засобами охорони) та забезпечення контролю технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут.
Як зазначалась вище, судами установлено що обов`язковій технічний контроль автобус Mercedes-benz О 817 д.р.н. НОМЕР_2 пройшов 08 жовтня 2019 року, що підтверджується протоколом перевірки технічного транспортного засобу № 00750-05602-19.
Оскільки відповідно до Порядку №137 технічний огляд повинен проводитися двічі на рік, то ПП "Надія Авто" перед укладанням договорів на регулярні перевезення пасажирів на постійному приміському та міжміському (внутрішньообласному) автобусному маршруті загального користування підтвердила проходження обов`язкового технічного огляду транспортних засобів, відтак, в наявності підстави щодо забезпечення переможцями належного стану транспортних засобів заявлених до участі у конкурсі.
Також відповідно до вимог статті 34 Законом України "Про автомобільний транспорт" та пункту 40 Порядку № 1081 з`ясуванню підлягають наявність або відсутність у автомобільного перевізника ПП "Надія Авто" умов належного обов`язкового технічного огляду перед виїздом на маршрут.
Колегія суддів зауважує, що оскільки Закону України "Про автомобільний транспорт" та пунктами 29, 37, 40, 67 Порядку № 1081 не передбачено надання протоколу технічного огляду транспортного засобу конкурсному комітету у складі конкурсної пропозиціїʼ відтак, згідно пункту 12 Постанови № 1081 відсутність таких документів не могла бути розглянута конкурсним комітетом під час проведення конкурсу як підстава недопуску ПП "Надія Авто" до конкурсу.
За таких обставин Верховний Суд уважає, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкових висновків, що відповідач як суб`єкт владних повноважень не перевірив достовірність інформації, яка викладена у заяві та документах перевізника-претендента ПП "Надія Авто" та допустив його до участі в Конкурсі, оскільки чинним законодавством не визначено обов`язку учасника-претендента подавати інформацію щодо стану проходження транспортним засобом обов`язкового технічного контролю саме до участі у конкурсі.
Верховний Суд зауважує, що недостовірність наданої претендентом-перевізником інформації чи подання документів не у повному обсязі може бути встановлено лише на підставі підтвердженими судами факту невідповідності вимогам Порядку № 1081 поданих перевізником-претендентом документів для участі в конкурсі та не може бути установлена на підставі інших документів чи зазначення відомостей надання яких до участі у конкурсі не завбачено Законом України "Про автомобільний транспорт" та Порядком № 1081.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 19 березня 2020 року у справі № 812/732/17 і колегія суддів не вбачає підстав для відступу від правової позиції викладеної у цій постанові.
Таким чином Верховний Суд приходить до висновку, що дії відповідача та прийняте ним спірне рішення відповідають статті 19 Конституції України, статті 2 КАС України та вимогам інших законів.
Ураховуючи правове регулювання спірних правовідносин у поєднанні з обставинами цієї справи, Верховний Суд дійшов висновку, що судами першої та апеляційної інстанцій правильно встановлено фактичні обставини справи, але неправильно застосовано до них норми матеріального права.
Отже, покладені в основу обґрунтування касаційної скарги аргументи скаржника знайшли своє підтвердження під час касаційного розгляду справи, адже, суди не урахували і не застосували висновки викладені Верховним Судом України у справі № 826/17640/14 від 10 листопада 2015 року, а також Верховним Судом у справі № 808/934/18 від 29 квітня 2020 року.
Суд касаційної інстанції в межах своїх повноважень, визначених статтею 341 КАС України, не може давати правову оцінку доказам, якими сторони обґрунтовують свої позиції. Водночас аргументи, викладені в касаційній скарзі, зокрема цього і вимагають.
Згідно з частиною першою статті 351 КАС України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права.
Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.
За таких обставин, зважаючи на приписи частини першої статті 351 КАС України, касаційна скарга підлягає задоволенню, а оскаржувані судові рішення - скасуванню із ухваленням у справі нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.