1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Ухвала суду


УХВАЛА

17 червня 2021 року

м. Київ

Справа № 9901/184/21

Провадження № 11-241ав21

Велика Палата Верховного Суду у складі:

судді-доповідача Гриціва М. І.,

суддів Анцупової Т. О., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Григор`євої І. В.,Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Катеринчук Л. Й., Князєва В. С., Крет Г. Р., Лобойка Л. М., Пількова К. М., Пророка В. В., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Ткача І. В., Штелик С. П.

перевірила матеріали апеляційної скарги ОСОБА_1 на ухвалу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 26 травня 2021 року у справі № 9901/184/21 за позовом ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК, Комісія), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача - Політична партія "Слуга народу" (далі - ПП "Слуга народу"), про визнання протиправним і скасування протоколів щодо встановлення результатів виборів, та

ВСТАНОВИЛА:

24 травня 2021 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до ЦВК, в якому просив визнати протиправним і скасувати:

- протокол ЦВК від 03 серпня 2019 року про результати позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в частині депутатських мандатів, отриманих політичною ПП "Слуга народу", що висунула кандидатів у народні депутати України у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі у кількості 124 депутатські мандати;

- протоколи ЦВК про результати позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в 130 одномандатних виборчих округах, куди ПП "Слуга народу" висунула кандидатів в народні депутати України від своє політичної сили.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 26 травня 2021 року позовну заяву ОСОБА_1 на підставі частини п`ятої статті 270 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) залишив без розгляду.

Своє рішення мотивував тим, що оскарження рішень про встановлення ЦВК результатів виборів, зокрема й тих, які надійшли поза межами виборчого процесу, обумовлені особливостями судового розгляду виборчих спорів. Подання позовних заяв щодо рішень, дій чи бездіяльності, виборчої комісії можливе у п`ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності. З посиланням на положення частини п`ятої статті 270 КАС України зазначив, що строк подання позовних заяв з цих правовідносин не може бути поновлено. Оскільки позов ОСОБА_1 подано поза межами встановленого п`ятиденного строку, тому він не підлягає вирішенню в суді.

Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції й 15 червня 2021 року подав до Великої Палати Верховного Суду апеляційну скаргу на ухвалу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 26 травня 2021 року, у якій просить її скасувати та направити справу для продовження розгляду.

Покликається на те, що на спірні правовідносини не є виборчими, тому на них не розповсюджуються особливості, встановлені статтями 172-179 КАС України. На цій підставі стверджує, що апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції може бути подано в межах строків, передбачених пунктом 2 частини другої статті 295 КАС України.

Початком відліку строків звернення до суду називає час ознайомлення (травень 2021 року) з постановою Великої Палати Верховного Суду від 23 березня 2021 року у справі № 761/3540/20, зі змісту якої зробив висновок, що предмет спору у цій справі не стосується виборчого процесу, а тому підлягає вирішенню в загальному порядку, передбаченому КАС України.

На цій підставі стверджує, що своїми рішеннями Комісія протиправно зареєструвала кандидатів у народні депутати на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунутих ПП "Слуга народу", тому строк звернення до суду підлягає поновленню.

Вирішуючи питання щодо можливості відкриття апеляційного провадження Велика Палата Верховного Суду зазначає таке.

Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначено статтею 273 КАС України.

Частиною третьою цієї статті КАС України передбачено, що рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо встановлення нею результатів виборів чи всеукраїнського референдуму оскаржуються до Верховного Суду. Усі інші рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена цієї комісії, прийняті у межах виборчого процесу, оскаржуються до апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає місто Київ.

Водночас частиною шостою статті 273 КАС України визначено, що позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п`ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

За змістом статті 270 КАС України на обчислення строків, встановлених статтями 273-277, 280-283 цього Кодексу, не поширюються правила частин другої - десятої статті 120 цього Кодексу.

Днем подання позовної заяви, апеляційної скарги є день їх надходження до відповідного суду. Строки подання позовних заяв і апеляційних скарг, встановлені у справах, визначених цією статтею, не може бути поновлено. Позовні заяви, апеляційні скарги, подані після закінчення цих строків, суд залишає без розгляду.

З наведених норм вбачається, що адміністративний позов щодо встановлення ЦВК результатів виборів може бути поданий до Верховного Суду у п`ятиденний строк із дня встановлення ЦВК результатів виборів і цей строк поновленню не підлягає.

Відповідно до частин другої, четвертої статті 278 КАС України апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 цього Кодексу, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення. Суд апеляційної інстанції розглядає справу у дводенний строк після закінчення строку на апеляційне оскарження з повідомленням учасників справи.

Оскільки апеляційна скарга ОСОБА_1 на ухвалу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 26 травня 2021 року надійшла до Великої Палати Верховного Суду (через Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду) 15 червня 2021 року (відповідно до вхідного штампа суду), тобто після спливу встановленого процесуальним законом дводенного строку на її оскарження, який не підлягає поновленню незалежно від причин його пропуску, така апеляційна скарга, відповідно до наведених положень частини п`ятої статті 270 КАС України, залишається без розгляду.

З огляду на викладене, керуючись статтями 270, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, Велика Палата Верховного Суду


................
Перейти до повного тексту