1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Рішення


РІШЕННЯ

Іменем України

16 червня 2021 року

Київ

справа №9901/61/20

адміністративне провадження №П/9901/61/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Головуючої судді Юрченко В.П.,

Суддів: Васильєвої І.А., Гусака М.Б., Пасічник С.С., Хохуляка В.В.

секретар судового засідання - Титенко М.П.,

за участю:

представників позивача - Харіна О.М., Ситника О.Ф.

представника відповідача - Мовіле О.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку спрощеного провадження адміністративний позов ОСОБА_1 до Президента України про визнання протиправним та скасування Указу Президента України №680/2019 від 11.09.2019, в частині,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду (як суду першої інстанції) з позовом до Президента України про визнання протиправним та скасування Указу Президента України №680/2019 від 11.09.2019 "Про скасування деяких указів Президента України" (в частині), яким скасовано Указ Президента України від 19.05.2019 №298 про присвоєння йому дипломатичного рангу Надзвичайного і Повноважного Посла.

На обґрунтування позовних вимог зазначено, що скасування Президентом України раніше прийнятого Указу Президента України від 19.05.2019 №298 "Про присвоєння дипломатичного рангу" порушує Закони і Конституцію України, та відповідно до приписів статті 106 Конституції України у Президента України відсутні повноваженням позбавляти дипломатичного рангу у такий спосіб.

Позивач, посилаючись на приписи Закону України "Про дипломатичну службу України" від 7.06.2018 № 2449-VIII (далі - Закон № 2449-VIII) зазначає, що позбавлення дипломатичного рангу можливе лише в судовому порядку, оскільки чинне законодавство України не передбачає можливості позбавлення особи дипломатичного рангу у будь-який інший спосіб, в тому числі, шляхом прийняття нового Указу. Більше того, в такому Указі не зазначено належного обґрунтування.

ОСОБА_1 доводить суду про законність винесення Президентом України Указу від 19.05.2019 № 298 "Про присвоєння дипломатичного рангу Надзвичайного і Повноважного Посла". Зокрема, позивач вказує, що для отримання ним дипломатичного рангу Надзвичайного і Повноваженого Посла були всі підстави, тому що він був народним депутатом України, заступником Голови постійної делегації Верховного Ради України в Парламентській Асамблеї Ради Європи у Верховний Раді України VII скликання, до січня 2020 року.

Дипломатичний ранг Надзвичайного і Повноважного Посла йому надано як громадянину України, який обіймав керівні посади в Парламентській Асамблеї Ради Європи (керівна посада віце-президент ПАРЄ у 2017 році), законно та у відповідності до повноважень Президента України у порядку, передбаченому частиною четвертою статті 25 Закону №2449-УІІІ, за поданням Міністра закордонних справ України П.А. Клімкіна від 26.04.2019, з урахуванням того, що він займав посади в органах Ради Європи, ПАРЄ, зокрема: посаду Віце-Президента Парламентської асамблеї Ради Європи; посаду Голови Підкомітету з проблем злочинності та боротьби із тероризмом Парламентської асамблеї Ради Європи; посаду Віце-Президента Політичної Групи Європейської народної партії в Парламентській асамблеї Ради Європи; посаду Віце-Президента Комітету з юридичних питань та прав людини Парламентської асамблеї Ради Європи; був членом Парламентської асамблеї Ради Європи; членом Комітету по рівності і недискримінації; членом Комітету з юридичних питань та прав людини Парламентської асамблеї Ради Європи; представником Комітету з юридичних питань та прав людини Парламентської асамблеї Ради Європи.

Згідно із протоколом автоматизованого розподілу справи між суддями Верховного Суду, справа №9901/61/20 розподілена на колегію суддів: Юрченко В.П. - головуюча суддя; судді: Васильєва І.А., Гусак М.Б., Пасічник С.С. Хохуляк В.В.

Ухвалою Верховного Суду від 16.03.2020, суддя Юрченко В.П. прийняла до свого провадження справу за позовом ОСОБА_1 та призначила її до розгляду в судове засідання на 15.04.2020.

У судовому засіданні, що було призначено на 16.06.2021, представники позивача позов підтримали, просили його задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні надав пояснення, аналогічні письмовому відзиву, який міститься в матеріалах справи, де зазначив, що позовні вимоги є необґрунтованими, оскільки статус позивача, а також його місце працевлаштування на час видання Президентом України Указу від 19.05.2019 №298 про присвоєння йому дипломатичного рангу Надзвичайного та Повноважного Посла, не надавали підстав для присвоєння такого рангу. Присвоєння дипломатичного рангу Надзвичайного і Повноважного Посла позивачу, як народному депутату України, який виконував функції лише заступника Голови національної парламентської делегації в ПАРЄ (не відноситься до керівних посад в органах міжнародних організацій) є незаконним, у зв`язку з чим, Указом Президента України №680/2019 від 11.09.2019 було скасовано Указ Президента України від 19.05.2019 № 298 "Про присвоєння дипломатичного рангу".

У відповіді на відзив, представник позивача Ситников О.Ф., заперечуючи проти доводів представника відповідача, звертає увагу Суду на низку рішень Конституційного Суду України в яких констатовано, що Президент України наділений виключною компетенцією присвоювати вищий дипломатичний ранг, а не позбавляти його.

Ухвалою Верховного Суду від 17.03.2021 відмовлено в задоволенні клопотання представника Президента України про залишення без розгляду позовної заяви в зв`язку із пропуском позивачем місячного строку звернення до суду.

Заслухавши доповідь головуючого судді, пояснення представників позивача відповідача, встановивши обставини справи та перевіривши їх доказами, колегія суддів приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.

Судом встановлено, що 19.05.2019 Президентом України ОСОБА_3 прийнято Указ №298/2019 "Про присвоєння дипломатичного рангу", яким відповідно до статті 25 Закону України "Про дипломатичну службу" постановлено: присвоїти ОСОБА_1 - заступнику Голови Постійної делегації Верховної Ради України у Парламентській Асамблеї Ради Європи - дипломатичний ранг Надзвичайного і Повноважного Посла.

Даний Указ був прийнятий на підставі подання Міністра закордонних справ України П.А. Клімкіна від 26.04.2019 №201/11-910/5-1582.

11.09.2019 Президентом України ОСОБА_4 прийнято Указ №680/2019 "Про скасування деяких указів Президента України", відповідно до якого скасовано як такі, що видані безпідставно:

1) Указ Президента України від 18.05.2019 № 275 "Про присвоєння дипломатичних рангів" в частині, яка стосується присвоєння дипломатичного рангу Надзвичайного і Повноважного Посла В. Ар`єву та А. Герасимову ;

2) Указ Президента України від 19.05.2019 № 298 "Про присвоєння дипломатичного рангу".

Даний Указ від 19.05.2019 № 298 був прийнятий на підставі подання Міністра закордонних справ України В.В. Пристайка від 4.09.2019 №721/11-601/1060.

Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно із частиною першою статті 5 КАС кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 24 частини першої статті 106 Конституції України Президент України присвоює вищі військові звання, вищі дипломатичні ранги та інші вищі спеціальні звання і класні чини.

Згідно з пунктом 31 указаної вище норми Президент України здійснює інші повноваження, визначені Конституцією України.

За змістом частини другої статті 106 Конституції України Президент України не може передавати свої повноваження іншим особам або органам.

Частиною третьою вказаної статті встановлено, що Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов`язковими до виконання на території України.

Статтею 1 Закону № 2449-VIII передбачено, що дипломатична служба - це державна служба особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності посадових осіб дипломатичної служби, пов`язаній з реалізацією зовнішньої політики України, захистом національних інтересів України у сфері міжнародних відносин, а також прав та інтересів громадян і юридичних осіб України за кордоном.

У відповідності до частини шостої статті 22 Закону №2449-VIII громадяни України, які обіймають посади в секретаріатах, органах міжнародних організацій та закордонних юрисдикційних органах, членом або учасником яких є Україна, користуються привілеями та імунітетами відповідно до міжнародних договорів, що визначають обсяг таких привілеїв та імунітетів. Громадянам, які обіймають керівні посади в зазначених органах, може бути присвоєно дипломатичний ранг у порядку, передбаченому частиною четвертою статті 25 цього Закону.

Відповідно до приписів статті 24 Закону №2449-VIII дипломатичний ранг - це спеціальне звання, яке відповідно до Конституції України та цього Закону присвоюється дипломатичним службовцям.

Встановлюються такі дипломатичні ранги:

- Надзвичайний і Повноважний Посол;

- Надзвичайний і Повноважний Посланник першого класу;

- Надзвичайний і Повноважний Посланник другого класу;

- радник першого класу;

- радник другого класу;

- перший секретар;

- другий секретар;

- третій секретар;

- аташе.

Частиною першою, четвертою статті 25 названого Закону дипломатичний ранг присвоюється згідно з посадою, яку займає дипломатичний службовець.

Дипломатичні ранги Надзвичайного і Повноважного Посла, Надзвичайного і Повноважного Посланника першого класу, Надзвичайного і Повноважного Посланника другого класу присвоюються дипломатичним службовцям Президентом України за поданням Міністра закордонних справ України.

За особами, яким присвоєно дипломатичний ранг Надзвичайного і Повноважного Посла, а також за їхніми дружинами (чоловіками) зберігається право на користування дипломатичним паспортом довічно.

Конституційний Суд України неодноразово вказував у своїх рішеннях, що повноваження Президента України визначаються виключно Основним Законом України і не можуть бути розширені законом або іншим нормативно-правовим актом.

Так, у Рішенні Конституційного Суду України від 7.04.2004 № 9-рп/2004 зазначено, що повноваження Президента України визначаються Конституцією України; у Рішенні від 25.12.2003 № 22-рп/2003 - що повноваження Президента України закріплені лише на конституційному рівні; у Рішенні від 10.04.2003 № 7-рп/2003 - що повноваження Президента України вичерпно визначені Конституцією України.

Основним Законом України передбачено обов`язковість існування одних органів державної влади і можливість утворення інших, чітко визначено суб`єктів і порядок формування кожного органу державної влади, сферу його діяльності та/або предмет відання.

В Основному Законі України закріплено виключний перелік дипломатичних рангів, звань, класних чинів у присвоєнні яких безпосередньо бере участь Президент України.

Це узгоджується з правовими позиціями, викладеними в рішеннях Конституційного Суду України, у яких неодноразово йшлося про встановлення лише Конституцією України повноважень Президента України.

Конституційний Суд України у своїх рішеннях, серед іншого, наголошував, що Президент України при виконанні своїх повноважень згідно із частиною другою статті 19 Основного Закону України зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Ураховуючи викладене, Верховний Суд доходить до висновку про те, що Президент України, реалізуючи надані йому повноваження щодо присвоєння вищих дипломатичних рангів, може приймати лише рішення про присвоєння таких. При цьому скасування свого ж Указу про присвоєння дипломатичного рангу, - Надзвичайного і Повноважного Посла не є способом реалізації конституційних повноважень Президента України.

У зв`язку із чим, оскаржуваний позивачем Указ Президента України №680/2019 від 11.09.2019 "Про скасування деяких указів Президента України" в частині скасування Указу Президента України від 19.05.2019 №298 "Про присвоєння дипломатичного рангу" підлягає скасуванню як такий, що прийнятий поза межами повноважень Президента України.

Керуючись статтями 193, 194, 242 - 244, 246, 250, 257, 266 Кoдексу адміністративнoгo судoчинства України,


................
Перейти до повного тексту