1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 червня 2021 року

м. Київ

справа № 826/11385/17

адміністративне провадження № К/9901/4765/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра" до Луганської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 листопада 2018 року (суддя Аблов Є.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 4 лютого 2019 року (судді: Мєзєнцев Є.І. (головуючий), Файдюк В.В., Чаку Є.В.) у справі № 826/11385/17.

У С Т А Н О В И В:

І. Суть спору

Короткий зміст позовних вимог

1. Публічне акціонерне товариство "Комерційний банк "Надра" (далі - позивач, ПАТ "КБ "Надра") звернулось до суду з позовом до Луганської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області (далі - відповідач, контролюючий орган, Луганська ОДПІ ГУ ДФС у Луганській області) про визнання протиправною бездіяльності Луганської ОДПІ ГУ ДФС у Луганській області по неповерненню ПАТ "КБ "Надра" грошових коштів (надміру сплачених грошових зобов`язань), зобов`язання Луганської ОДПІ ГУ ДФС у Луганській області повернути ПАТ "КБ "Надра" (04053, м. Київ, вул. Січових Стрільців,15, ідентифікаційний код 20025456, п/р НОМЕР_1, банк отримувача - Національний банк України, МФО 300001) грошові кошти (надміру сплачені грошові зобов`язання) на суму 21 488,26 грн.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в період проведення антитерористичної операції суб`єкти господарювання звільняються від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно з переліком, передбаченим частиною четвертою статті 4 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", у зв`язку з чим позивачем було надміру сплачено грошових зобов`язань на суму 21 488,26 грн.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 4 лютого 2019 року, у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.

4. Суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що наявність у позивача податкового боргу станом на час звернення до контролюючого органу із відповідною заявою, зумовлює відсутність правових підстав для повернення надміру сплачених сум грошового зобов`язання з орендної плати за землю у відповідності до приписів пункту 43.1 статті 43 Податкового кодексу України.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "КБ "Надра" подала касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 листопада 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 4 лютого 2019 року та прийняти рішення, яким задовольнити позовні вимоги ПАТ "КБ "Надра" у повному обсязі.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 26.03.2007 між Луганською міською радою та Відкритим акціонерним товариством Комерційний банк "Надра" (правонаступник - позивач) укладено договір оренди землі, відповідно до якого останнім прийнято в тимчасове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,0643 га, що знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. К.Маркса, 26-А, строком на 49 років.

Відповідно до пункту 8 Договору оренди землі від 26.03.2007, річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) у гривнях, збільшеного на коефіцієнт 2,5, тобто 250 відсотків земельного податку (річного), який діє на момент укладення договору оренди землі у гривнях. Згідно пункту 11 Договору оренди землі від 26.03.07, орендна плата сплачується за базовий податковий (звітній період), який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Судами попередніх інстанцій з наявних в матеріалах справи платіжних доручень встановлено, що за квітень-грудень 2014 року позивачем по договору оренди землі від 26.03.2007 було сплачено орендні платежі: 30.05.2014 - 1 878,22 грн, меморіальний ордер № 149599558, за квітень 2014 року (з 14.04 до 30.04 - 1 064,32 грн); 25.06.2014 - 219,04 грн, меморіальний ордер № 153897918, за травень 2014; 25.06.2014 - 1 633,39 грн, меморіальний ордер № 153888862, за травень 2014; 28.07.2014 - 1 878,22 грн, меморіальний ордер № 159075975, за червень 2014; 22.08.2014 - 1 878,22 грн, меморіальний ордер № 163365299, за липень 2014; 26.09.2014 - 1 878,22 грн, меморіальний ордер № 168537086, за серпень 2014; 21.10.2014 - 1 878,22 грн, меморіальний ордер № 171881355, за вересень 2014; 21.11.2014 - 1 878,22 грн, меморіальний ордер № 175625216, за жовтень 2014; 19.12.2014 - 1 878,22 грн, меморіальний ордер № 178267455, за листопад 2014; 27.01.2015 - 1 878,21 грн, меморіальний ордер № 180895477, за грудень 2014. За період з 14.04.2014 по 30.12.2014 позивачем сплачені кошти за договором оренди землі у розмірі 16 064,28 грн.

Відповідно до акта звірення розрахунків платника з бюджетом № 2421-20 від 01.11.2013 за ПАТ "КБ "Надра" обліковувалась переплата по надходженню від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах, крім розміщення окремих видів відходів як вторинної речовини у розмірі 3 981,82 грн та сума надміру сплачених коштів по надходженню від викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення у розмірі 14,80 грн.

На підставі листа ПАТ "КБ "Надра" за вих. № 1-4-14968 від 27.11.2013 та відповідно до акта звірення розрахунків платника з бюджетом № 5806-20 від 31.01.2014 з вказаної надміру сплаченої суми збору 3975,48 грн було зараховано (меморіальний ордер № 134095459 від 04.03.2014) у якості оплати орендної плати по Договору оренди землі від 26.03.2007 за: березень 2014 року - 1878,22 грн; квітень 2014 року - 1878,22 грн, травень 2014 року (частково) - 219,04 грн.

Також, судами попередніх інстанцій встановлено, що 28 вересня 2012 року між Алчевською міською радою та ПАТ "КБ "Надра" було укладено Договір оренди землі відповідно до якого ПАТ "КБ "Надра" прийняло в тимчасове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,4347 га, що знаходиться за адресою: Луганська область, м. Алчевськ, вул. Леніна, буд. 62, строком до 01.09.2017. Відповідно до пункту 9 вказаного договору оренди землі від 28.09.2012, орендна плата вноситься орендарями у грошовій формі. На час укладення договору розмір орендної плати становить для ПАТ "КБ "Надра" 633,15 грн, що складає 7,5 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік, за користування умовною часткою земельної ділянки розміром 0,0115 га для експлуатації вбудовано-прибудованого нежитлового приміщення № 137 (відділення банку). Відповідно до пункту 10 вказаного договору, щороку станом на 1 січня орендна плата за землю індексується на коефіцієнт індексації. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженою Кабінетом міністрів України формою, що заповнюється під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Відповідно до пункту 11 договору оренди землі від 28.09.2012, терміни внесення орендної плати встановлюються згідно діючого законодавства та узгоджуються з органами, які здійснюють облік та нарахування орендної плати.

За квітень-грудень 2014 року ПАТ "КБ "Надра" по договору оренди землі від 28.09.2012 було сплачено орендних платежів: 26.05.2014 - 633,15 грн, меморіальний ордер № 06, за квітень 2014 року (з 14.04 до 30.04 - 358,78 грн); 25.06.2014 - 633,15 грн, меморіальний ордер № 06, за травень 2014 року; 28.07.2014 - 633,15 грн, меморіальний ордер № 159130673, за червень 2014 року; 22.08.2014 - 633,15 грн, меморіальний ордер № 163387607, за липень 2014 року; 25.09.2014 - 633,15 грн, меморіальний ордер № 168396572, за серпень 2014 року; 21.10.2014 - 633,15 грн, меморіальний ордер № 171858697, за вересень 2014 року; 21.11.2014 - 633,15 грн, меморіальний ордер № 175625501, за жовтень 2014 року; 19.12.2014 - 633,15 грн, меморіальний ордер № 178267452, за листопад 2014 року; 27.01.2015 - 633,15 грн, меморіальний ордер № 180895474, за грудень 2014 року. Таким чином за період з 14.04.2014 до 30.12.2014 сплачені ПАТ "КБ "Надра" кошти по договору оренди землі від 28.09.2012 складають 5 423,98 грн.

Позивач 24.03.2017 за вих. № 1-4-2084 та вих. № 1-4-2086 звернувся до Луганської ОДПІ ГУ ДФС у Луганській області з заявами про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань, у відповідь на які відповідачем не вжито ніяких заходів по поверненню позивачу надміру сплачених грошових зобов`язань та відповіді на зазначені заяви не надано.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що спірні правовідносини виникли у період проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.

Судами першої та апеляційної інстанції зазначено, що Указом Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.

Законом України № 1669-VIІ від 02.09.2014 "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" (далі - Закон № 1669-VIІ) визначаються тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення.

Абзацом першим статті 2 Закону № 1669-VIІ визначено, що територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014.

Статтею 6 Закону № 1669-VII було встановлено, що під час проведення АТО суб`єкти господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення АТО, звільняються від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.

Період проведення АТО - це час між датою набрання чинності Указом Президента України від 14.04.2014 № 405/2014 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення АТО або військових дій на території України (абзац перший статті 1 Закону № 1669-VII).

Суди першої та апеляційної інстанції зазначили, що зазначеним Законом № 1669-VII встановлено пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території, а саме щодо податку який сплачується суб`єктами господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення АТО. Вказані норми Закону № 1669-VII не суперечать вимогам Податкового кодексу України.

Перелік земельних ділянок державної та комунальної власності, на які розповсюджуються пільги, встановлені статтею 6 Закону № 1669-VII, визначається виходячи з переліку населених пунктів, на території яких здійснюється антитерористична операція, згідно переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України, відповідно до вимог пункту 5 статті 11 Закону № 1669-VII. Остаточний перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, буде затверджено у десятиденний строк з дня закінчення антитерористичної операції (абзац третій пункту 5 статті 11 Закону № 1669-VII).

Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження № 1053-р від 30.10.2014, яким затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція. У подальшому, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.11.2014 № 1079-р зупинено дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 № 1053 "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція". Тобто, зазначене розпорядження Кабінету Міністрів України було чинним та не скасовувалось, його дія лише була зупинена на відповідний час.

2 грудня 2015 року Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження № 1275-р "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України". Пунктом 1 та 3 вказаного розпорядження, затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, згідно з додатком, та визнано такими, що втратили чинність: розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053 "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція"; розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 року № 1079 "Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053".

Вказаними розпорядженнями затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція з початку її проведення та на час звернення позивача із даним позовом до суду.

Згідно з додатками до розпоряджень Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1275-р та № 1053-р від 30.10.2014, до зазначених населених пунктів належить м. Луганськ. З огляду на викладене, пільги, встановлені статті 6 Закону № 1669-VII, поширювались на позивача як платника орендної плати за землю.

Відповідно до статті 11 Закону № 1669-VII, Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, і втрачає чинність через шість місяців з дня завершення антитерористичної операції, крім пункту 4 статті 11 "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону. Дія цього Закону поширюється на період проведення антитерористичної операції та на шість місяців після дня її завершення. Закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Суди попередніх інстанцій обґрунтовано зазначили, що стаття 6 Закону № 1669-VII мала пряму дію та не вимагала додаткового вчинення будь-яких дій (отримання сертифікату про засвідчення форс-мажорних обставин, тощо) для звільнення від сплати від орендної плати.

Крім того, судами попередніх інстанцій встановлено, що не заперечувалось відповідачем, що позивачем було подано уточнюючі декларації з плати за землю за 2014-2016 роки.

Законом України про внесення змін до Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції щодо безперешкодної діяльності органів місцевого самоврядування" від 17.05.2016 внесено зміни до Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", які набрали чинності з 08.06.2016. Статті 6 і 7 Закону № 1669-VII були викладені у наступній редакції: "Звільнити суб`єктів господарювання від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону"; "Скасувати суб`єктам господарювання орендну плату за користування державним та комунальним майном, розташованим в населених пунктах, згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону". Серед іншого, також доповнено статтю 4 Закону № 1669-VII частиною 4 наступного змісту: "Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджуються Кабінетом Міністрів України, який забезпечує своєчасну їх актуалізацію".


................
Перейти до повного тексту