ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 червня 2021 року
м. Київ
справа № 2540/3020/18
адміністративне провадження № К/9901/5469/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу №2540/3020/18
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, Чернігівського обласного військового комісаріату про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2018 року (суд у складі: головуючого судді - Баргаміної Н.М.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2019 року (суд у складі колегії суддів: головуючого судді - Костюк Л.О., суддів: Бужак Н.П., Кузьменка В.В)
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У вересні 2018 року, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, Чернігівського обласного військового комісаріату, в якому, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, просив:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області при здійсненні перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2018 в частині обмеження пенсії максимальним розміром у 13730,00 грн.;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного Фонду України в Чернігівській області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1, обчислену відповідно до статті 21 Закону України № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", починаючи з 01.01.2018 без обмеження пенсії будь-яким максимальним розміром з урахуванням раніше виплачених сум;
- визнати протиправними дії Чернігівського обласного військового комісаріату в частині відмови у наданні довідки "Про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії" станом на 01.03.2018 ОСОБА_1 за посадою до відрядження - начальник військового представництва Міністерства оборони України, з включенням до складу грошового забезпечення відповідно до частини другої статті 9 Закону України № 2011-ХІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" усіх видів грошового забезпечення, що отримують військовослужбовці за посадою начальник військового представництва Міністерства оборони України, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб";
- зобов`язати Чернігівський обласний військовий комісаріат скласти та надати до Головного управління Пенсійного Фонду України в Чернігівській області довідку "Про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії" станом на 01.03.2018 ОСОБА_1 за посадою до відрядження - начальник військового представництва Міністерства оборони України, з включенням до складу грошового забезпечення відповідно до частини другої статті 9 Закону України № 2011-ХІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" усіх видів грошового забезпечення, що отримують військовослужбовці за посадою начальник військового представництва Міністерства оборони України, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" у розмірах: оклад за посадою начальник військового представництва - 7330 грн.; оклад за військовим званням полковник - 1480 грн.; надбавка за вислугу років (50%) - 4405 грн.; надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцям (10%) - 1321,50 грн.; надбавка за роботу в умовах режимних обмежень (15%) - 1099,50 грн.; премія (10%) - 733 грн.; усього: 16369 грн.;
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного Фонду України в Чернігівській області в частині відмови у здійсненні перерахунку пенсії ОСОБА_1 з урахуванням складових грошового забезпечення, що отримують військовослужбовці за посадою начальник військового представництва Міністерства оборони України відповідно до частини другої статті 9 Закону України № 2011-ХІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" за нормами законодавства, чинними на 01.03.2018;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного Фонду України в Чернігівській області у 10-денний термін із дня отримання від Чернігівського обласного військового комісаріату довідки "Про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії" станом на 01.03.2018 ОСОБА_1 за військовою посадою до відрядження - начальник військового представництва Міністерства оборони України здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії з урахуванням складових грошового забезпечення у розмірах: оклад за посадою начальник військового представництва - 7330 грн.; оклад за військовим званням полковник - 1480 грн.; надбавка за вислугу років (50%) - 4405 грн.; надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцям (10%) - 1321,50 грн.; надбавка за роботу в умовах режимних обмежень (15%) - 1099,50 грн.; премія (10%) - 733 грн.; усього: 16369 грн., починаючи з 01.04.2018 без обмеження максимальним розміром з урахуванням раніше виплачених сум.
2. В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що обмеження Головним управлінням Пенсійного фонду України в Чернігівській області розміру пенсії з 01.01.2018 року, призначеної за перерахунком відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", та відмова Чернігівського обласного військового комісаріату від включення у довідку про склад грошового забезпечення для перерахунку пенсії усіх видів грошового забезпечення, що отримують військовослужбовці за посадою начальника військового представництва Міністерства оборони України станом на 01.03.2018 року, порушують чинне законодавство України, спотворюють положення законодавства щодо порядку та умов перерахунку пенсії військовослужбовцям, не відповідають рішенням Конституційного суду України та правовій позиції Верховного Суду.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2019 року, позов задоволено частково.
Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області при здійсненні перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2018 року в частині обмеження пенсії максимальним розміром у 13730,00 грн.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного Фонду України в Чернігівській області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1, обчислену відповідно до статті 21 Закону України № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", починаючи з 01.01.2018 року без обмеження пенсії максимальним розміром з урахуванням раніше виплачених сум. В решті позову відмовлено.
4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в частині позовної вимоги про визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного Фонду України в Чернігівській області в частині відмови у здійсненні перерахунку пенсії ОСОБА_1 з урахуванням складових грошового забезпечення, що отримують військовослужбовці за посадою начальник військового представництва Міністерства оборони України відповідно до частини другої статті 9 Закону України № 2011-ХІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" за нормами законодавства, чинними на 01.03.2018 року, суди виходили з того, що органи Пенсійного фонду не наділені повноваженнями самостійно визначати розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій. До їх функцій належать виключно питання призначення (перерахунку) і виплати пенсій. Розмір складових грошового забезпечення визначається уповноваженим органом, в даному випадку Чернігівським обласним військовим комісаріатом.
Щодо позовних вимог до Чернігівського обласного військового комісаріату, які стосуються правомірності довідки про грошове забезпечення позивача із врахуванням показників посадового окладу, окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугу років для здійснення перерахунку пенсії суди зазначили, що форма та зміст вказаної довідки відповідає вимогам Закону України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України № 103 від 21.02.2018 року "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" та Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями в частині відмови у задоволенні позову, ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
6. Касаційна скарга аргументована тим, що суди першої та апеляційної інстанцій, відмовляючи у задоволенні вимог позивача в частині перерахунку пенсії із врахуванням додаткових видів грошового забезпечення, не встановили:
- чи відповідають положення постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі Постанова №103) в частині звуження переліку видів грошового забезпечення при перерахунку пенсії чинним нормам Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 року №2262-ХП, Закону України "Про державні гарантії соціального захисту військовослужбовців, які звільняються із служби у зв`язку з реформуванням Збройних Сил України, та членів їхніх сімей" від 15.06.2004 року №1763-ІУ, Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 року №2011-ХІІ;
- чи отримають військовослужбовці ЗСУ, які проходять військову службу на посаді начальник військового представництва МОУ, додаткові види грошового забезпечення, окремо: надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям, надбавку за роботу в умовах режимних обмежень та премію, станом на 01.03.2018 року;
- чи враховано відповідачами при призначення пенсії позивачу у 2006 році та наступних перерахунках на протязі 2007 - 2017 роках додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за особливості проходження служби військовослужбовцям, надбавки за роботу в умовах режимних обмежень та премії, які він отримував при проходження військової служби за умови, що ці складові не скасовані, та чи враховувались вони при перерахунку пенсії у 2018 року;
- чи делегувала Верховна Рада України Кабінету Міністрів України повноваження щодо визначення видів грошового забезпечення для призначення/перерахунку та обчислення пенсії військовослужбовцям.
7. Верховний Суд ухвалою від 06 березня 2019 року відкрив провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.
8. Відповідачі надали відзиви на касаційну скаргу, в яких просили залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
9. Позивач з 05.12.2006 року отримував пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" № 2262-ХІІ, а з 24.06.2011 року отримує пенсію по ІІ групі інвалідності.
10. З 01.10.2017 року позивачу було проведено перерахунок пенсії з врахуванням складових грошового забезпечення: посадового окладу - 3725 грн., окладу за військове звання полковник - 135 грн.; надбавки за вислугу років (40%) - 1544 грн.; надбавки за роботу в умовах режимних обмежень (10%) - 372,50 грн.; надбавки за складність та напруженість в роботі (13,9%) - 517,78 грн.; надбавки за високі досягнення та або виконання особливо важливої роботи (50%) - 1862,50 грн.; премії (90%) - 3352,50 грн. та підсумковий розмір пенсії з надбавками склав 13 052, 43 грн.
11. У квітні 2018 року позивачу відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 103 від 21.02.2018 року "Про перерахунок пенсії особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" Головним управлінням Пенсійного фонду України в Чернігівській області проведено перерахунок пенсії з 01.01.2018 року, згідно якого підсумок пенсії з надбавками складав 13845,80 грн., а з урахуванням максимального розміру пенсії 13730,00 грн., попередньої суми пенсії 13052,43 грн., та підвищення 338,79 грн. (50% від 677,57), розмір пенсії до виплати складав 13 391, 22 грн.
12. Перерахунок пенсії проведено з грошового забезпечення, зазначеного в довідці Чернігівського обласного військового комісаріату № ФЧ55183 від 31.03.2018 року про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, а саме: посадового окладу - 7330,00 грн., окладу за військове званням полковник - 1480,00 грн.; надбавки за вислугу років (50%) - 4 405, 00 грн.
13. Не погоджуючись з розмірами грошового забезпечення, вказаними в довідці Чернігівського обласного військового комісаріату № ФЧ55183 від 31.03.2018 року, позивач звернувся до відповідача 2 із заявою від 13.08.2018 року про надання довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 за посадою до відрядження - начальник військового представництва Міністерства оборони України, за нормами, чинними на 01.03.2018 року, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", зазначивши відповідно до частини третьої статті 43 Закону № 2262-XII, статті 9 Закону № 2011-XII усі види грошового забезпечення, що отримують військовослужбовці за вказаною посадою.
14. Листом від 20.08.2018 року № 2825 Чернігівський обласний військовий комісаріат повідомив, що довідку надіслано до Управління пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області у суворій відповідності до форми довідки, встановленої додатком 2 до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45 із зазначенням лише тих відомостей, які визначені формою довідки.
15. Одночасно позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області із заявою, в якій, крім іншого, просив здійснити перерахунок пенсії з 01.01.2018 року за нормами законодавства чинного на 01.03.2018 року без обмеження її максимальним розміром.
16. Листом від 28.08.2018 року № 3882/03/А-12 позивачу повідомлено про те, що пенсія виплачується згідно з чинним законодавством .
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
17. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
18. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
19. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".
20. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
21. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.
22. Зі змісту касаційної скарги вбачається, що позивач оскаржує висновки судів першої та апеляційної інстанцій виключно в частині відмови у задоволенні позовних вимог.
23. Таким чином, з огляду на вимоги статті 341 КАС України, касаційному перегляду підлягають рішення судів в частині позовних вимог про:
- визнання протиправними дій Чернігівського обласного військового комісаріату в частині відмови у наданні довідки "Про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії" станом на 01.03.2018 ОСОБА_1 за посадою до відрядження - начальник військового представництва Міністерства оборони України, з включенням до складу грошового забезпечення відповідно до частини другої статті 9 Закону України № 2011-ХІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" усіх видів грошового забезпечення, що отримують військовослужбовці за посадою начальник військового представництва Міністерства оборони України, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб";
- зобов`язання Чернігівського обласного військового комісаріату скласти та надати до Головного управління Пенсійного Фонду України в Чернігівській області довідку "Про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії" станом на 01.03.2018 ОСОБА_1 за посадою до відрядження - начальник військового представництва Міністерства оборони України, з включенням до складу грошового забезпечення відповідно до частини другої статті 9 Закону України № 2011-ХІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" усіх видів грошового забезпечення, що отримують військовослужбовці за посадою начальник військового представництва Міністерства оборони України, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" у розмірах: оклад за посадою начальник військового представництва - 7330 грн.; оклад за військовим званням полковник - 1480 грн.; надбавка за вислугу років (50%) - 4405 грн.; надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцям (10%) - 1321,50 грн.; надбавка за роботу в умовах режимних обмежень (15%) - 1099,50 грн.; премія (10%) - 733 грн.; усього: 16369 грн.;
- визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного Фонду України в Чернігівській області в частині відмови у здійсненні перерахунку пенсії ОСОБА_1 з урахуванням складових грошового забезпечення, що отримують військовослужбовці за посадою начальник військового представництва Міністерства оборони України відповідно до частини другої статті 9 Закону України № 2011-ХІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" за нормами законодавства, чинними на 01.03.2018;
- зобов`язання Головного управління Пенсійного Фонду України в Чернігівській області у 10-денний термін із дня отримання від Чернігівського обласного військового комісаріату довідки "Про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії" станом на 01.03.2018 ОСОБА_1 за військовою посадою до відрядження - начальник військового представництва Міністерства оборони України здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії з урахуванням складових грошового забезпечення у розмірах: оклад за посадою начальник військового представництва - 7330 грн.; оклад за військовим званням полковник - 1480 грн.; надбавка за вислугу років (50%) - 4405 грн.; надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцям (10%) - 1321,50 грн.; надбавка за роботу в умовах режимних обмежень (15%) - 1099,50 грн.; премія (10%) - 733 грн.; усього: 16369 грн., починаючи з 01.04.2018 без обмеження максимальним розміром з урахуванням раніше виплачених сум.
24. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновків про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.
Стосовно позовної вимоги про визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного Фонду України в Чернігівській області в частині відмови у здійсненні перерахунку пенсії ОСОБА_1 з урахуванням складових грошового забезпечення, що отримують військовослужбовці за посадою начальник військового представництва Міністерства оборони України відповідно до частини другої статті 9 Закону України № 2011-ХІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" за нормами законодавства, чинними на 01.03.2018, колегія суддів звертає увагу на таке.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ (далі - Закон № 2262-ХІІ).
Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
У касаційній скарзі позивач вказує про те, що суди попередніх інстанцій, приймаючи оскаржувані судові рішення, не перевірили, чи делегувала Верховна Рада України Кабінету Міністрів України повноваження щодо визначення видів грошового забезпечення для призначення/перерахунку та обчислення пенсії військовослужбовцям.
З цього приводу колегія суддів Верховного Суду звертає увагу на наступне.
Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII (у редакції Закону України від 06 грудня 2016 року № 1774-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (далі - Закон № 1774-VIII)) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Зазначеною нормою закону Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) делеговані повноваження для встановлення умов, порядку та розміру перерахунку пенсій у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ.
Вказане, на думку судів, узгоджується з приписами статей 19, 113, 116, 117 Конституції України.
Таким чином, доводи касатора в цій частині є необґрунтованими.
Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-XII, затверджений Постановою КМУ № 45.
21 лютого 2018 року Кабінетом Міністрів України ухвалено постанову № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", пунктом 1 якої постановлено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом № 2262-ХІІ до 01 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01 березня 2018 року відповідно до постанови КМУ № 704.
Пунктом 2 Постанови КМУ № 103 визначено, що виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постанови підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) проводити з 01 січня 2018 року у таких розмірах: з 1 січня 2018 року - 50 відсотків; з 01 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - 75 відсотків; з 01 січня 2020 року - 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01 березня 2018 року.
Судами попередніх встановлено, що перерахунок пенсії проведено з грошового забезпечення, зазначеного в довідці Чернігівського обласного військового комісаріату № ФЧ55183 від 31.03.2018 року про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, а саме: посадового окладу - 7330,00 грн., окладу за військове званням полковник - 1480,00 грн.; надбавки за вислугу років (50%) - 4 405, 00 грн.
Згідно з положеннями пунктів 1-5 Порядку №45 зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМУ №103, пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-XII, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із цим Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Пенсійний фонд України (далі - ПФУ), відповідно до Положення затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2014 року №280, є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України, що реалізує державну політику з питань пенсійного забезпечення та ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню. Пенсійний фонд України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
ПФУ після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі - державні органи). Головні управління ПФУ у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням ПФУ. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.
Перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону № 2262-XII. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.
Під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.
У відповідності до вказаних вище норм, підставою для перерахунку пенсії є довідка встановленої форми, видана уповноваженим органом.
При цьому, до видів грошового забезпечення, які використовуються під час перерахунку пенсій, законодавець відносить:
- посадовий оклад
- оклад за військовим (спеціальним) званням
- відсоткова надбавка за вислугу років
Як зазначено вище, відповідачем при здійсненні перерахунку пенсії позивача, було використано дані, які містились у довідці Чернігівського обласного військового комісаріату № ФЧ55183 від 31.03.2018 про розмір грошового забезпечення, відповідно до якої розмір грошового забезпечення позивача складається з посадового окладу, окладу за військове (спеціальне) звання, надбавки за вислугу років 50%.
Такі дії відповідача повністю узгоджуються із вимогами Порядку №45 зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМУ №103.
Таким чином, суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку, що позовна вимога про визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного Фонду України в Чернігівській області в частині відмови у здійсненні перерахунку пенсії ОСОБА_1 з урахуванням складових грошового забезпечення, що отримують військовослужбовці за посадою начальник військового представництва Міністерства оборони України відповідно до частини другої статті 9 Закону України № 2011-ХІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" за нормами законодавства, чинними на 01.03.2018 є необґрунтованою та задоволенню не підлягає.
25. Щодо позовних вимог до Чернігівського обласного військового комісаріату, колегія суддів Верховного Суду дійшла таких висновків.
Відповідно до частини 3 статті 43 Закону № 2262-XII пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Як вже зазначалось, відповідно до частини четвертої статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб" усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Так, пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України № 103 від 21.02.2018 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова № 103) постановлено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" до 01.03.2018 (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01.03.2018 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб".
Одночасно, зазначеною Постановою № 103 були внесені зміни до Порядку № 45.
Так, відповідно до пункту 5 Порядку № 45 під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.
Судами встановлено, що для здійснення перерахунку пенсії позивача відповідно до частини четвертої статті 63 Закону та Постанови № 103, Чернігівським обласним військовим комісаріатом було складено та направлено до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області довідку про грошове забезпечення позивача із врахуванням показників посадового окладу, окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугу років від № ФЧ55183 від 31.03.2018.
Суди попередніх інстанцій правильно вказали, що форма та зміст вказаної довідки відповідає вимогам Закону України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України № 103 від 21.02.2018 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" та Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45.
Колегія суддів Верховного Суду звертає увагу, що Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду надавав правову оцінку питанню застосування норм вже розглядав подібні справи і висловлював правову позицію щодо застосування норм Постанови №103 пункту 5 Порядку № 45 за період з 01 січня 2018 року до 05 березня 2019 року.
Зокрема, у постановах від 09.04.2020 року у справі №640/19928/18, від 21.10.2020 року у справі №640/20174/18, від 22.10.2020 року у справі №640/17732/19, від 30.11.2020 року у справі №520/9127/18 Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду дійшов висновку, що з 01.01.2018 року до 05.03.2019 року відповідні норми Постанови №103 пункту 5 Порядку № 45 були діючими, а тому підлягали застосуванню при здійсненні перерахунку пенсій.
Відтак, доводи касатора про те, що положення постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 в частині звуження переліку видів грошового забезпечення при перерахунку пенсії не відповідає чинним нормам Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", Закону України "Про державні гарантії соціального захисту військовослужбовців, які звільняються із служби у зв`язку з реформуванням Збройних Сил України, та членів їхніх сімей", Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", а тому не підлягають застосуванню, є необґрунтованими.
Таким чином, Чернігівський обласний військовий комісаріат у спосіб, визначений чинним на той момент законодавством, у зв`язку з чим відсутні підстави для задоволення позовних вимог про визнання протиправними дій Чернігівського обласного військового комісаріату в частині відмови у наданні довідки "Про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії" станом на 01.03.2018 ОСОБА_1 за посадою до відрядження - начальник військового представництва Міністерства оборони України, з включенням до складу грошового забезпечення відповідно до частини другої статті 9 Закону України № 2011-ХІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" усіх видів грошового забезпечення, що отримують військовослужбовці за посадою начальник військового представництва Міністерства оборони України, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб"; зобов`язання Чернігівський обласний військовий комісаріат скласти та надати до Головного управління Пенсійного Фонду України в Чернігівській області довідку "Про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії" станом на 01.03.2018 ОСОБА_1 за посадою до відрядження - начальник військового представництва Міністерства оборони України, з включенням до складу грошового забезпечення відповідно до частини другої статті 9 Закону України № 2011-ХІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" усіх видів грошового забезпечення, що отримують військовослужбовці за посадою начальник військового представництва Міністерства оборони України, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" у розмірах: оклад за посадою начальник військового представництва - 7330 грн.; оклад за військовим званням полковник - 1480 грн.; надбавка за вислугу років (50%) - 4405 грн.; надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцям (10%) - 1321,50 грн.; надбавка за роботу в умовах режимних обмежень (15%) - 1099,50 грн.; премія (10%) - 733 грн.; усього: 16369 грн.
Враховуючи відмову у задоволенні вищезазначених позовних вимог та похідний характер позовної вимоги позивача про зобов`язання Головного управління Пенсійного Фонду України в Чернігівській області у 10-денний термін із дня отримання від Чернігівського обласного військового комісаріату довідки "Про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії" станом на 01.03.2018 ОСОБА_1 за військовою посадою до відрядження - начальник військового представництва Міністерства оборони України здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії з урахуванням складових грошового забезпечення у розмірах: оклад за посадою начальник військового представництва - 7330, грн.; оклад за військовим званням полковник - 1480 грн.; надбавка за вислугу років (50%) - 4405 грн.; надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцям (10%) - 1321,50 грн.; надбавка за роботу в умовах режимних обмежень (15%) - 1099,50 грн.; премія (10%) - 733 грн.; усього: 16369 грн., починаючи з 01.04.2018 без обмеження максимальним розміром, з урахуванням раніше виплачених сум, суди дійшли правильного висновку, що така позовна вимога не підлягає задоволенню.
26. Стосовно посилань касатора на те, що суди попередніх інстанцій в рамках розгляду даної справи мали перевірити, чи отримають військовослужбовці ЗСУ, які проходять військову службу на посаді начальник військового представництва Міністерства оборони України, додаткові види грошового забезпечення, окремо: надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям, надбавку за роботу в умовах режимних обмежень та премію, станом на 01.03.2018 року та чи враховано відповідачами при призначення пенсії позивачу у 2006 році та наступних перерахунках на протязі 2007 - 2017 роках додаткові види грошового забезпечення: надбавки за особливості проходження служби військовослужбовцям, надбавки за роботу в умовах режимних обмежень та премії, які він отримував при проходження військової служби, за умови, що ці складові не скасовані, та чи враховувались вони при перерахунку пенсії у 2018 році, колегія суддів Верховного Суду зазначає, що дослідження вказаних обставин не матиме значення для правильного вирішення справи з огляду на таке.
В даному випадку спірним питанням, яке має вирішити суд при розгляді цієї справи, є види грошового забезпечення, які враховуються при перерахунку пенсії військовослужбовцям ЗСУ.
Судами правильно встановлено, що форма довідки про види грошового забезпечення встановлена додатком 2 до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45.
В свою чергу, перелік видів грошового забезпечення, які використовуються під час перерахунку пенсій, міститься у пункті 5 Порядку № 45.
Станом на момент виникнення спірних правовідносин вказана норма була чинною та неконституційною не визнавалась, а тому підлягала обов`язковому застосуванню.
Таким чином, оскільки Чернігівський обласний військовий комісаріат при складанні довідки № ФЧ55183 від 31.03.2018 року про розмір грошового забезпечення мав відобразити у ній лише ті відомості, які визначені чинним на той час Порядком № 45, а, відповідно, Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області - застосувати вказані відомості при перерахунку пенсії позивачу, встановлення обставин щодо інших видів додаткового грошового забезпечення позивача, які не відображені у довідці, за попередні періоди не матиме відношення до предмету спору.
27. У касаційній скарзі заявник посилається на висновки Верховного Суду за результатами розгляду зразкової справи №802/2196/17-а.
З цього приводу колегія суддів звертає увагу, що за змістом зразкового рішення Верховного Суду від 12.03.2018 року у справі №802/2196/17-а "Висновки Верховного Суду в цій зразковій справі належить застосовувати в адміністративних справах щодо звернення пенсіонерів органів внутрішніх справ, яким призначено пенсію згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ", до суду з адміністративними позовами щодо виготовлення та направлення до органів Пенсійного фонду України нової довідки про розмір грошового забезпечення із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення.
Натоміть, у справі, що розглядається, судами встановлено, що позивачу пенсія призначена у відповідності до норм Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" № 2262-ХІІ.
Таким чином, висновки Верховного Суду, викладені у зразковій справі №802/2196/17-а не підлягають застосуванню при вирішенні справи №2540/3020/18.
28. Касатор також вказав, що суди попередніх інстанцій при вирішенні справи не застосували висновки Конституційного Суду України, викладені у рішенні №7-рп/2016 від 20.12.2016 року.
Проте, як видно зі змісту рішень судів попередніх інстанцій, визнаючи протиправними дії відповідача в частині обмеження пенсії позивача максимальним розміром, суди попередніх інстанцій вказали: "рішенням Конституційного суду України від 20.12.2016 № 7-рп/2016 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", а саме: частини сьомої статті 43, згідно з якими максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність; тимчасово, у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740 гривень. Положення частини сьомої статті 43, першого речення частини першої статті 54 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення".
Вказане вище спростовує доводи касатора про незастосування судами висновків Конституційного Суду України, викладених у рішенні №7-рп/2016 від 20.12.2016 року.
29. Стосовно рішення Конституційного Суду України від 13 травня 2015 року № 4-рп/2015 щодо офіційного тлумачення положень частини третьої статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", яке, на думку заявника, мали застосувати суди при вирішенні справи, колегія суддів звертає увагу на те, що у даній справі Конституційний Суд України вирішив: "Положення першого речення частини третьої статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ з наступними змінами, згідно з якими "усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством", в аспекті порушених у конституційному зверненні питань необхідно розуміти так, що до встановлених виключно законами України нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, на підставі введення яких усі призначені за цим законом пенсії підлягають перерахунку, належать лише надбавки, доплати, підвищення."
Конституцій Суд України зазначив, що "граматичний аналіз положень першого речення частини третьої статті 63 Закону дає підстави стверджувати, що слова "надбавок, доплат, підвищень" є вставленою конструкцією словосполучення "нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення", яка вказує на те, що такими видами є лише надбавки, доплати, підвищення. З огляду на наведене Конституційний Суд України дійшов висновку, що додаткові види грошового забезпечення військовослужбовців, які враховуються при перерахунку пенсій, визначаються виключно законами України, а встановлений у положеннях першого речення частини третьої статті 63 Закону перелік нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, який включає надбавки, доплати, підвищення, є вичерпним."
Таким чином, у вказаному вище рішенні від 13 травня 2015 року № 4-рп/2015 Конституційний Суд України надавав тлумачення положенню першого речення частини третьої статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" в аспекті того, чи є наведений у них перелік нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення вичерпним, чи в цей перелік можуть включатися й інші види грошового забезпечення.
Натомість, у справі, яка розглядається, позивач зазначає про те, що наведений у Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45, перелік видів грошового забезпечення, які використовуються при перерахунку пенсій військовослужбовцям, звужує його права на пенсійне забезпечення.
Відтак, висновки Конституційного Суду України, викладених у рішенні від 13 травня 2015 року № 4-рп/2015 не підлягали застосуванню до спірних правовідносин.
30. Касатор також направив на адресу Верховного Суду клопотання про передачу справи на розгляд палати, об`єднаної палати або Великої Палати Верховного Суду, аргументоване тим, що питання застосування судами норм права у справі №2540/3020/18 має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики.
Вказав, що на даний час відсутній висновок Верховного Суду щодо регулювання подібних правовідносин.
В подальшому позивач надіслав клопотання, в якому просив залишити без розгляду клопотання про передачу справи №2540/3020/18 на розгляд палати, об`єднаної палати або Великої Палати Верховного Суду.
Зазначив, що Верховний Суд в ухвалі від 20 січня 2021 року по справі №560/3762/18 висловив правову позицію про те, що "суди не повинні застосовувати положення нормативно-правових актів, які не відповідають Конституції та законам України, незалежно від того, чи оскаржувались такі акти в судовому порядку та чи є вони чинними на момент розгляду справи, тобто згідно з правовою позицією Верховного Суду такі правові акти (як закони, так і підзаконні акти) не можуть застосовуватися навіть у випадках, коли вони є чинними (постанови від 12 березня 2019 року у справі № 913/204/18, від 10 березня 2020 року у справі № 160/1088/19). З урахуванням вимог статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України, беручи до уваги, що Верховним Судом постановою від 12 листопада 2019 року у справі № 826/3858/18 встановлено, що пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів № 103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45 є протиправними та такими, що не відповідають правовим актам вищої юридичної сили, суди у період з 01 січня 2018 року по 05 березня 2019 року (дата чинності норм постанови Кабінету Міністрів України №103), мають застосовувати норми Закону України № 2262-ХІІ як ті, що мають вищу юридичну силу."
З цього приводу колегія суддів Верховного Суду зазначає, що вказаною вище ухвалою Верховного Суду від 20 січня 2021 року справу №560/3762/18 було передано на розгляд Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у зв`язку із необхідністю відступити від висновків щодо застосування норм пунктів 1, 2 Постанови №103 за період з 01 січня 2018 року по 05 березня 2019 року, викладених у постановах Верховного Суду від 21 жовтня 2020 року по справі №640/20174/18, від 30 листопада 2020 року №520/9127/18, від 22 жовтня 2020 року по справі №640/17732/19, від 09 квітня 2020 року по справі №640/19928/18.
Разом з тим, за результатами розгляду справи №560/3762/18 Судова палата з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду дійшла висновку, що із набранням 05.03.2019 року законної сили рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18, яким скасовано пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45, особи мають право на отримання пенсійних виплат у розмірі 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018 року, починаючи з 05.03.2019 року.
Натомість, з 01.01.2018 року до 05.03.2019 року відповідні норми пунктів 1, 2 Постанови №103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45 були діючими, а тому підлягали застосуванню до спірних правовідносин.
Таким чином, судова палата з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду дійшла висновку про відсутність підстав для відступу від правової позиції, викладеної у постановах Верховного Суду від 09.04.2020 року у справі №640/19928/18, від 21.10.2020 року у справі №640/20174/18, від 22.10.2020 року у справі №640/17732/19, від 30.11.2020 року у справі №520/9127/18.
31. З огляду на викладене, колегія суддів Верховного Суду зазначає, що доводи, викладені у касаційній скарзі, не спростовують висновків судів першої та апеляційної інстанцій, а тому у її задоволенні слід відмовити.
32. Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
33. Зважаючи на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.
34. Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду