1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 червня 2021 року

м. Київ

справа № 810/4083/17

адміністративне провадження № К/9901/58528/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шарапи В.М.,

суддів - Стеценка С.Г., Чиркіна С.М.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України) на рішення Київського окружного адміністративного суду від 7 березня 2018 року у складі судді Кушнової А.О. та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 27 червня 2018 року у складі колегії суддів: Ісаєнко Ю.А. (головуючий), суддів: Земляної Ю.А., Мельничука В.П. у справі за позовом ОСОБА_1 до ДФС України про визнання незаконним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. У грудні 2017 року позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

1.1 - визнати незаконним та скасувати рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України від 5 жовтня 2017 року про відмову у наданні позивачу статусу учасника бойових дій, про яке позивача повідомлено листом від 5 жовтня 2017 року за вих. №13150/С/99-99-04-04-01-14;

1.2 - зобов`язати ДФС України повторно розглянути надані позивачем документи та прийняти рішення про надання позивачу статусу учасника бойових дій, як особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брала безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпечення її проведення;

1.3 - зобов`язати ДФС України видати ОСОБА_1 посвідчення учасника бойових дій встановленого законодавством зразка.

2. Київський окружний адміністративний суд рішенням від 7 березня 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 27 червня 2018 року, позов задовольнив частково.

Визнав протиправним та скасував рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України про відмову у наданні ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій, викладене у протоколі №3 від 3 жовтня 2017 року засідання Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України.

Зобов`язав ДФС України повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання статусу учасника бойових дій та додані до неї документи та прийняти рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

У задоволенні решти позовних вимог відмовив.

Ухвалюючи рішення суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції виходив із того, що позивач перебуваючи у службовому відрядженні в зоні АТО та ризикуючи власним життям і здоров`ям, мав законні сподівання бути визнаним державою учасником бойових дій, що має бути враховано відповідачем.

Відповідач, направляючи позивача у зону проведення АТО у службове відрядження з метою виконання службових (бойових) завдань в період з 3 березня по 16 травня 2016 року, заздалегідь усвідомлював, що позивач не є посадовою особою рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, а відтак направивши такого співробітника у службове відрядження до зони проведення АТО відповідач мав розраховувати наслідки таких дій.

Крім того, рішення відповідача - Комісії з питань розгляду матеріалів про визнані учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України про відмову позивачу в наданні статусу учасника бойових дій, оформлене листом від 5 жовтня 2017 року №13150/С/99-99-04-04-01-14, не містить будь-яку передбачену Положенням про Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 14 листопада 2016 року №957, зареєстрованим в Мін`юсті 30 листопада 2016 року №1553/29683 (далі - Положення №957), підставу для відмови.

3. Судами попередніх інстанцій встановлено що:

3.1 ОСОБА_1 працює в органах податкової міліції з серпня 1997 року, у тому числі з січня 2012 року начальник відділу розслідування кримінальних справ слідчого управління ДПС у Київській області, з грудня 2013 року старший слідчий з ОВС відділу процесуального контролю управління планування та моніторингу Головного слідчого управління фінансових розслідувань Міністерства доходів і зборів України, з жовтня 2014 року - начальник третього відділу лінійного процесуального контролю контрольно-методичного управління Головного слідчого управління фінансових розслідувань ДФС України, з лютого 2015 року начальник першого відділу лінійного процесуального контролю контрольно-методичного управління Головного слідчого управління фінансових розслідувань ДФС України, з квітня 2016 року - начальник другого відділу процесуального контролю управління організації досудового розслідування Головного слідчого управління фінансових розслідувань ДФС України, підполковник податкової міліції, що підтверджується послужним списком позивача (особистий №М-110810).

3.2 Наказом ДФС України "Про відрядження працівників податкової міліції" від 29.02.2016 № 637-о позивача відряджено до Головного управління ДФС у Донецькій області та Головного управління ДФС у Луганській області на період з 3 по 31 березня 2016 року (29 календарних днів).

3.3 Наказом ДФС України "Про відрядження працівників податкової міліції" від 1 квітня 2016 року №1139-о позивача відряджено до Головного управління ДФС у Донецькій області та Головного управління ДФС у Луганській області з 1 квітня 2016 року.

3.4 Наказом ДФС України "Про відрядження працівників податкової міліції" від 29 квітня 2016 року №1831-о позивача відкликано з відрядження до ГУ ДФС у Донецькій області та ГУ ДФС у Луганській області з 16 травня 2016 року.

3.5 Згідно витягів з наказів керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 14 квітня 2016 року №020 та 8 червня 2016 року №029 "Про залучення до проведення антитерористичної операції сил та засобів суб`єктів боротьби з тероризмом" наказано вважати залученим ОСОБА_1 до проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях та відрядженими в район її проведення з підпорядкуванням керівнику антитерористичною операцією в Донецькій та Луганській областях співробітників ДФС України, з 3 по 31 березня 2016 року, та з 1 квітня 2016 року відповідно.

3.6 Відповідно до витягу з наказу Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей (по стройовій частині) від 11 серпня 2016 року №224дск вважати такими, що прибули до складу сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей, забезпеченні її проведення, з метою виконання службових (бойових) завдань, співробітників ДФС України, зокрема, з 3 березня 2016 року підполковника податкової міліції ОСОБА_1, начальника першого відділу лінійного процесуального контролю контрольно-методичного управління Головного слідчого управління фінансових розслідувань ДФС України.

3.7 На підставі вищенаведеного, позивачем на адресу Голови Комісії ДФС України з питань визначення учасників бойових дій направлено заяву про надання позивачу статусу учасника бойових дій від 24 липня 2017 року, до якої додано повний пакет необхідних документів.

3.8 28 березня 2017 року на засіданні Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України, що відбулось 28 березня 2017 року та оформлене протоколом №3, останньою одноголосно прийнято рішення направити запит до Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій щодо можливості надання Комісією ДФС України статусу учасника бойових дій працівникам слідчих підрозділів фінансових розслідувань ДФС України, за умови залучення до матеріалів про надання статусу документів, передбачених законодавством.

3.9 Згідно отриманої відповіді на вказане звернення Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників бойових дій листом від 21 квітня 2017 року №1730/02/05.1-17 вказала, що надання статусу учасника бойових дій іншим працівникам ДФС України окрім осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції без внесення змін до Закону не вбачається можливим.

3.10 Відповідно до витягу з Протоколу №9 засідання Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України від 3 жовтня 2017 року, Комісією у зв`язку з відсутністю правових підстав прийнято рішення відмовити позивачу в наданні статусу учасника бойових дій, чим повідомлено листом ДФС України від 5 жовтня 2017 року №13150/с/99-99-04-04-01-14, та повернуто направлені до Комісії заяву та матеріали.

3.11 Підставою для відмови у наданні позивачу відповідного статусу учасника бойових дій стала норма Закону України від 22 жовтня 1993 року №3551-ХІІ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон №3551-ХІІ), згідно якої статус учасника бойових дій може бути наданий лише особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС України, до яких позивач не належить.

3.12 Уважаючи відмову у наданні статусу учасника бойових дій протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, ДФС України звернулася із касаційною скаргою, у якій просить скасувати ці рішення та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.

4.1 На обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначив, що надання статусу учасника бойових дій іншим працівникам ДФС окрім осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення АТО без внесення змін до чинного законодавства не вбачається можливим, тому вважають, що обґрунтовано відмовили позивачу у наданні статусу учасника бойових дій.

4.2 Посилається також на те, що виключно за рішенням Голови ДФС питання надання статусу учасника бойових дій може бути розглянуто Комісією повторно, відтак суд не може своїм рішенням підміняти повноваження Голови ДФС і зобов`язувати Комісію повторно розглянути звернення позивача.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

5. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

6. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

7. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

8. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

9. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

10. Нормами матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, є: Конституція України, Закон №3551-ХІІ, Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року №413 (у редакції, що діяла на час виникнення спірних відносин; далі - Порядок №413), Положення про Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 14 листопада 2016 року №957, що зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 листопада 2016 року №1553/29683 (далі - Положення №957).

11. Відповідно до статті 5 Закону №3551-ХІІ, учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.

12. Пунктом 19 статті 6 Закону №3551-ХІІ визначено, що учасниками бойових дій визнаються: військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані) та працівники Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

13. Механізм надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 19 частини першої статті 6 Закону, визначений Порядком №413.

14. Відповідно до пункту 2 Порядку №413 статус учасника бойових дій надається: військовослужбовцям (резервістам, військовозобов`язаним) та працівникам Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військовослужбовцям військових прокуратур, особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, поліцейським, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям, працівникам МВС, Управління державної охорони, Держспецзв`язку, ДСНС, ДПтС, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

15. У пункті 4 Порядку №413 закріплено, що підставою для надання особам статусу учасника бойових дій є такі документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення: витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, витяги з наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією чи його заступників або керівників секторів (командирів оперативно-тактичних угруповань) про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення та про прибуття (вибуття) до (з) районів проведення антитерористичної операції, документи про направлення у відрядження до районів проведення антитерористичної операції або інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення.

16. Відповідно до пункту 5 Порядку №413, рішення про надання статусу учасника бойових дій приймається:

- комісіями з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, утвореними, зокрема, в ДФС України;

- міжвідомчою комісією з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, яка утворюється Державною службою у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, - у разі виникнення спірних питань, що потребують міжвідомчого врегулювання.

17. Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Положення №957, комісія призначена для прийняття рішень про надання (позбавлення) статусу учасника бойових дій, розгляду та вивчення поданих заяв та інших матеріалів, які є підставою для надання статусу учасника бойових дій особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах проведення антитерористичної операції.

18. Підстави для відмови в наданні статусу учасника бойових дій визначені пунктом 7 розділу ІІ Положення №957, і такими підставами є:

відсутність документів, що містять достатні докази безпосередньої участі особи у виконанні завдань антитерористичної операції у районах її проведення;

надання недостовірних даних про особу;

виявлення факту підроблення документів про участь в антитерористичній операції, у забезпеченні її проведення;

наявність обвинувального вироку суду, який набрав законної сили, за вчинення особою умисного тяжкого або особливо тяжкого злочину в період участі в антитерористичній операції.

19. Отже, вказана відповідачем підстава для відмови у наданні позивачу статусу учасника бойових дій (неналежність до осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС України) не передбачена Положенням №957.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом, зокрема, у постановах від 4 березня, 28 квітня 2020 року (справа №№813/2122/17, 826/7722/17).

20. Як встановлено судами позивач з 3 березня по 16 травня 2016 року, на підставі вищенаведених наказів ДФС України та витягів з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ, відряджався до зони проведення АТО на території Донецької та Луганської областей та брав безпосередню участь в проведенні та виконанні завдань, що покладені на підрозділи ДФС, брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України.

21. Виходячи з аналізу наведених норм права та встановивши наявність у позивача усіх необхідних документів, визначених Порядком №413, суди попередніх інстанцій обґрунтовано зазначили про наявність у позивача права на отримання статусу учасника бойових дій як особи, яка безпосередньо брала участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення.

22. Наведені доводи касаційної скарги висновки судів попередніх інстанцій не спростовують.

23. Ураховуючи наведене, Верховний Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судами першої та апеляційної інстанцій оскаржуваних рішень і погоджується з їх висновками у справі, якими доводи скаржника відхилено.

24. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -


................
Перейти до повного тексту