1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 червня 2021 року

м. Київ

справа №554/2811/17

адміністративне провадження №К/9901/17974/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шарапи В.М.,

суддів - Желєзного І.В., Чиркіна С.М.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 10 січня 2018 року у складі колегії суддів: Мінаєвої О.М. (головуючий), суддів: Макаренко Я.М., Донець Л.О. у справі за його позовом до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Полтавській області в особі Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Полтавській області, третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. У квітні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом у якому просив:

1.1 - визнати протиправною бездіяльність Ліквідаційної комісії УМВС України в Полтавській області, яка полягає в не включенні у довідку на його ім`я повної і фактичної інформації про його грошове забезпечення;

1.2 - зобов`язати УМВС України в Полтавській області в особі Ліквідаційної комісії УМВС України в Полтавській області виготовити та направити до Головного управління ПФУ в Полтавській області уточнену (оновлену) довідку про його грошове забезпечення з повною фактичною інформацією відповідно до Закону України від 23 грудня 2015 року №900 "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей", статті 63 Закону України від 9 квітня 1992 року №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених х військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-ХІІ), постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - постанова КМУ №988), пунктів 3,5,6 постанови Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених х військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Порядок №45), станом на 1 січня 2016 року з дати виникнення права на перерахунок пенсії, виходячи з розміру 56% грошового забезпечення та із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення в наступних розмірах: посадовий оклад 2500 гривень; оклад за спеціальним званням 2000 гривень; надбавка за вислугу років 40% посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням 1800 грн; надбавка 50% (встановлена на момент звільнення) за особливо важливі завдання 3150 гривень; надбавка за безперервну службу в ОВС 50%; премія 33,3% (встановлена на момент звільнення) 3146,85 грн; 100% надбавка по Указу Президента (771-2001), яка носила постійний характер, у тому числі і на момент звільнення) у перерахованому вигляді; одноразова грошова допомога при звільненні у перерахованому вигляді.

2. Октябрський районний суд м. Полтави постановою від 18 серпня 2017 року позов задовольнив частково.

Визнав протиправною бездіяльність Ліквідаційної комісії УМВС України в Полтавській області, яка полягає в не включенні у довідку на ім`я ОСОБА_1 повної інформації про його грошове забезпечення.

Зобов`язав УМВС України в Полтавській області в особі Ліквідаційної комісії УМВС України в Полтавській області виготовити та направити до Головного управління ПФУ в Полтавській області довідку про грошове забезпечення ОСОБА_1 з повною інформацією у відповідності до законодавства станом на 1 січня 2016 року з дати виникнення права на перерахунок пенсії, виходячи з розміру 56% грошового забезпечення та із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення в наступних розмірах: посадовий оклад 2500 грн; оклад за спеціальним званням 2000 грн; надбавка за вислугу років 40% посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням 1800 гривень; надбавка 50% (встановлена на момент звільнення) за особливо важливі завдання 3150 грн; надбавка за безперервну службу в ОВС 50%; премія 33,3% (встановлена на момент звільнення) 3146,85 грн; 100% надбавка по Указу Президента (771-2001), яка носила постійний характер, у тому числі і на момент звільнення) у перерахованому вигляді; одноразова грошова допомога при звільненні у перерахованому вигляді.

У іншій частині позовних вимог відмовив.

3. Харківський апеляційний адміністративний суд постановою від 10 січня 2018 року, скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове, яким відмовив у задоволенні позову.

3.1 Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення суд апеляційної інстанції виходив із того, що додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), для перерахунку пенсії не враховуються.

4. Судами попередніх інстанцій встановлено що:

4.1 ОСОБА_1 на підставі наказу УМВС України в Полтавській області №56 о/с від 18 квітня 2005 року звільнений з органів внутрішніх справ України за власним бажанням з посади помічника начальника відділу-оперативного чергового чергової частини штабу Семенівського РВ УМВС України в Полтавській області та є пенсіонером МВС України. Його вислуга станом на 18 квітня 2005 року в календарному обчисленні склала 19 років 7 місяців 3 дні, в пільговому обчисленні 22 роки 02 місяці 6 днів. При цьому, він перебуває на обліку в Головному управлінні ПФУ в Полтавській області (пенсійна справа №9411682-МВС).

4.2 Також судом апеляційної інстанції встановлено, що на підставі списку осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, відповідачем сформовано та надіслано на адресу Головного управління ПФУ в Полтавській області довідку №4/11682 для перерахунку пенсії ОСОБА_1 відповідно до статті 63 Закону №2262-ХІІ, постанови Кабінету Міністрів України №988 та наказу Міністерства внутрішніх справ від 6 квітня 2016 року №260.

4.3 Зі змісту вищезазначеної довідки №4/11682 убачається, що розмір грошового забезпечення, за нормами, чинними на 1 січня 2016 року за посадою помічник начальника відділу-оперативний черговий чергової частини штабу Семенівського РВ. становить: посадовий оклад - 2500,00; оклад за військовим (спеціальним) званням майор міліції - 2000,00; надбавка за вислугу років (40% ) - 1800,00; премія ( 2,73%) - 171,99; Всього: 6471,99.

4.4 Позивач із визначеним в довідці №4/11682 розміром грошового забезпечення не погоджується та вважає, що відповідачем протиправно зменшено відсоток премії з 33,3% до 2,73% та зовсім не включено такі види грошового забезпечення як надбавка за особливо важливі завдання - 50%; надбавка за указом Президента України (771-2001) - 100%; надбавка за безперервну службу в органах внутрішніх справ - 50%; одноразова грошова допомога при звільненні у перерахованому вигляді.

4.5 Апеляційним судом встановлено, що згідно грошового атестату за 2002-2005 роки до складу грошового забезпечення позивача входили: посадовий оклад -130 грн; оклад за військове звання - 125 грн; надбавка за особливі умови служби (за особливі завдання) - 50%; надбавка за вислугу років - 30%; надбавка за безперервну службу в органах внутрішніх справ - 50%; премія - 33,3%. Також при звільненні 25 липня 2008 року позивачу була виплачена згідно рішення суду справа №2а-285/08 р. вихідна допомога в сумі 3100 грн.

4.6 При цьому, надбавка за особливі умови служби, надбавка за указом Президента України та надбавка за безперервну службу в органах внутрішніх справ, які були встановлені наказом МВС України від 31 грудня 2007 року №499, не передбачені постановою КМУ №988, якою визначено структуру грошового забезпечення поліцейських, а тому відповідно не були змінені.

4.7 29 листопада 2016 року та 20 січня 2017 року ОСОБА_1 звертався до Ліквідаційної комісії УМВС України в Полтавській області із письмовою заявою про видачу відповідної довідки про розмір його грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

4.8 Відповідач листом від 2 грудня 2016 року №39/к-358 повідомив, що станом на дату розгляду листа, у Ліквідаційної комісії УМВС України в Полтавській області, відсутні правові підстави для складання документів відповідно до Постанови КМУ №45 та видачі довідки про розмір грошового забезпечення.

4.9 Уважаючи таку бездіяльністю відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з позовом.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати це рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

5.1 На обґрунтування касаційної скарги скаржник, зокрема зазначив, що має право на перерахунок пенсії з 1 січня 2016 року на підставі частини третьої статті 51 Закону №2262-ХІІ (у редакції Закону України від 15 липня 2015 року №614), який набрав чинності з 1 січня 2016 року.

6. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, зазначає, що діяв виключно на підставі, в межах та у спосіб, передбачений законодавством. Уважає, що рішення суду апеляційної інстанції відповідає вимогам матеріального та процесуального права, тому у задоволенні касаційної скарги необхідно відмовити.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

7. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

8. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

9. Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, є Закон №2262-ХІІ.

10. 29 грудня 2015 року набрав чинності Закон України від 23 грудня 2015 року №900-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей", яким статтю 63 Закону №2262-ХІІ доповнено новою частиною такого змісту: "Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських".

11. Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону №2262-ХІІ, (у редакції, чинній на момент виникнення права на перерахунок пенсії), усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

12. Кабінет Міністрів України постановою від 11 листопада 2015 року №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" та постановою від 18 листопада 2015 року №947 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268" встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ. Постанова №988 набрала чинності 2 грудня 2015 року.

13. Порядок проведення перерахунку пенсій встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393".

14. Відповідно до пунктів 1, 2, 3 Порядку №45, перерахунок раніше призначених відповідно до Закону №2262-ХІІ пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

15. На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

16. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

17. Згідно з пунктом 4 Порядку №45, перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону №2262-ХІІ. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

18. Відповідно до пункту 5 Порядку №45, для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:

- посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;

- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання "заслужений" чи "народний", службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;

- щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;

- інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;

- щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах "С", у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром "Байконур", якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення із служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 року для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.

19. Відповідно до абзацу сьомого пункту 5 Порядку №45, додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою, крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахування пенсії не враховуються.

20. Статтею 9 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон №2011-XII) встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

21. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

22. Частиною першою статті 15 Закону №2011-XII визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону №2262-ХІІ.

23. Частиною третьою статті 43 Закону №2262-ХІІ визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

24. Відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей", пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

25. Таким чином, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

26. Відповідно до абзацу другого розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" від 2 липня 2015 року №580-VIII, за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

27. Кабінет Міністрів України постановою №988 встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ.

28. Отже, збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичне складовим грошового забезпечення колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції.

29. Відповідно до абзацу сьомого пункту 5 Порядку №45, додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

30. Оскільки надбавка за виконання особливо важливих завдань, надбавка за Указом президента України та надбавка за безперервну службу в органах внутрішніх справ, які отримував позивач, на момент виникнення у нього права на перерахунок пенсії вже не виплачувались, тому, ці надбавки правомірно не вказані у довідці про розмір грошового забезпечення.

31. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом, зокрема, у зразковій справі від 12 березня 2018 року № Пз/9901/1/18.

32. Щодо не включення у довідку для перерахунку пенсії позивачу суми одноразової грошової допомоги при звільненні, колегія суддів зазнгачає наступне.

33. Велика Палата Верховного Суду приймаючи у подібних правовідносинах постанову від 6 лютого 2019 року у справі №522/2738/17 дійшла висновку, що при обчисленні пенсії на підставі статті 43 Закону №2262-ХІІ не враховується такий складовий елемент грошового забезпечення як одноразові додаткові види грошового забезпечення, зокрема щорічні, щоквартальні, разові додаткові види грошового забезпечення, крім щомісячних, або тих, що виплачуються раз на місяць. Крім того, факт сплати єдиного внеску не є безумовною підставою для включення виплати, з якої цей внесок утримано, до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, та має значення лише для включення до цього грошового забезпечення його видів з переліку, визначеного статтею 43 Закону №2262-ХІІ, який є вичерпним.

Оскільки позивач просив відповідача врахувати при обчисленні розміру пенсії одноразові грошові допомоги при звільненні, які не віднесено у статті 43 Закону №2262-ХІІ до щомісячних основних та додаткових видів грошового забезпечення, відповідач правомірно відмовив позивачу у здійсненні перерахунку його пенсії.

34. З огляду на зазначене, колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про те, що не зазначення УМВС України в Полтавській області у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50%; надбавки за Указом Президента України - 100%, надбавки за безперервну службу в органах внутрішніх справ - 50%, а також зазначення премії у розмірі 2,73% узгоджується з вимогами чинного на момент видачі такої довідки законодавства, а тому апеляційним судом правомірно відмовлено в цій частині позову.

35. Доводи касаційної скарги не спростовують вищезазначених висновків суду апеляційної інстанції та не дають підстав вважати, що цим судом невірно застосовано норми матеріального чи процесуального права.

36. За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення суду апеляційної інстанції у цій справі є законним та обґрунтованим і не підлягає скасуванню, оскільки апеляційний суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

37. У відповідності до частини першої статті 350 КАС України, суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX " Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -


................
Перейти до повного тексту