1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 червня 2021 року

м. Київ

Справа № 910/5642/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Краснов Є. В. - головуючий, Могил С. К., Уркевич В. Ю.,

секретар судового засідання - Астапова Ю. В.,

розглянувши касаційну скаргу Фонду державного майна України на постанову Північного апеляційного господарського суду від 23.02.2021 (колегія суддів: Гаврилюк О. М., Ткаченко Б. О., Коротун О. М.) і рішення Господарського суду міста Києва від 21.09.2020 (суддя Гумега О. В.) у справі

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Прикарпаття-готель-сервіс" до Фонду державного майна України, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях, про визнання незаконним, скасування наказу та зобов`язання вчинити дії,

за участю представників:

позивача - Мирончук О. В., Радь І. І.,

відповідача - Бабій А. Б.,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - не з`явилися,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

1. У квітні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Прикарпаття-готель-сервіс" (далі - ТОВ "Прикарпаття-готель-сервіс") звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Фонду державного майна України (далі - ФДМУ) про визнання незаконним і скасування наказу останнього від 28.12.2019 № 1574 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2020 році" у частині включення до додатку № 3 "Перелік окремого майна, що підлягає приватизації в 2020 році" окремого індивідуально визначеного майна - будівлі готелю " ІНФОРМАЦІЯ_1 " загальною площею 7 896,4 кв. м, розташованого за адресою: АДРЕСА_1, та визначення органом управління - апарат Фонду, а також зобов`язання ФДМУ включити це майно до пункту 2 наказу від 28.12.2019 № 1574 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2020 році" та до додатку 8 "Перелік окремого майна, приватизацію якого розпочато в 2018-2019 роках" з визначенням органу управління - Регіональне відділення ФДМУ по Львівській, Закарпатській та Волинській областях.

2. На обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що, прийнявши оскаржуваний наказ від 28.12.2019 № 1574, ФДМУ фактично відмінив попередньо затверджену та майже виконану процедуру приватизації державного майна в порядку, визначеному статтею 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", шляхом викупу. Згідно з оскаржуваним наказом ФДМУ включив будівлю готелю "ІНФОРМАЦІЯ_1" до "Переліку окремого майна, що підлягає приватизації в 2020 році (додаток 3)", не врахувавши, що це майно вже перебуває в процедурі приватизації шляхом викупу відносно позивача. На думку позивача, якщо процедура приватизації шляхом викупу вже була визначена відносно нього, то будівля готелю " ІНФОРМАЦІЯ_1 " повинна була бути включена до пункту 2 оскаржуваного наказу "Перелік окремого майна, приватизацію якого розпочато в 2018 - 2019 роках (додаток 8)".

Фактичні обставини справи, встановлені судами

3. 22.10.2018 між ТОВ "Прикарпаття-готель-сервіс" як орендарем та Регіональним відділенням ФДМУ по Волинській області, правонаступником якого є Регіональне відділення ФДМУ по Львівській, Закарпатській та Волинській областях, як орендодавцем укладено договір оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності № 1256, згідно з яким орендодавець на підставі акта приймання-передавання передав орендарю в строкове платне користування державне окреме індивідуально визначене майно - готель " ІНФОРМАЦІЯ_1 " загальною площею 7896,4 кв. м, розташований за адресою: АДРЕСА_1, що перебуває на балансі Державного підприємства "Управління справами Фонду державного майна України" (балансоутримувач), вартість якого визначена незалежною оцінкою в сумі 14 793 150 грн без ПДВ (далі - об`єкт державної власності, майно, готель " ІНФОРМАЦІЯ_1 ").

4. Це майно належить державі Україна в особі ФДМУ на праві державної власності (рішення Господарського суду Волинської області від 30.11.2011 у справі № 5004/2013/11), зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за реєстраційним номером 1672582407101 (пункт 1.4 договору).

5. Відповідно до пункту 2.1 договору орендар вступає у строкове платне користування майном у термін, указаний у договорі, але не раніше дати підписання сторонами цього договору акта приймання-передавання майна та дати нотаріального посвідчення цього договору.

6. Пунктами 4.4, 5.8, 6.5 договору передбачено, що для отримання згоди орендодавця на здійснення поліпшень орендар подає заяву і матеріали згідно з Порядком надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, затвердженим наказом ФДМУ від 25.05.2018 № 686 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11.06.2018 за № 711/32163 (далі - Порядок № 686). У разі, якщо орендар подає заяву на погодження орендодавцем здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна він зобов`язаний надати експертний висновок на проектно-кошторисну документацію на здійснення цих поліпшень. Право на викуп орендованого майна набувається на підставах, визначених статтею 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна".

7. Відповідно до пункту 10.1 договору строк його дії становить 10 років - з 22.10.2018 по 21.10.2028 включно.

8. Позивач, користуючись правом, наданим умовами договору оренди, та керуючись вимогами пункту 3 Порядку № 686, підготував і подав орендодавцю повний пакет документів, необхідний для отримання згоди на здійснення поліпшення майна, та отримав від орендодавця погодження на відповідні поліпшення у листі від 05.03.2019 № 11-04-552.

9. 28.03.2019 ТОВ "Прикарпаття-готель-сервіс" отримало дозвіл на виконання будівельних робіт № ВЛ 112190870736 (об`єкт будівництва "Капітальний ремонт покрівлі, зовнішніх прорізів, ліфтів та окремих приміщень готелю " ІНФОРМАЦІЯ_1 " за адресою: АДРЕСА_2 ") та листом від 29.03.2019 № 29 надало Регіональному відділенню ФДМУ графік виконання відповідних робіт.

10. Листом від 23.04.2019 № 40 ТОВ "Прикарпаття-готель-сервіс" повідомило Регіональне відділення ФДМУ про завершення виконання робіт з капітального ремонту готелю " ІНФОРМАЦІЯ_1 " та на виконання пункту 9 Порядку № 686 надало копії актів приймання виконаних робіт та документів, що підтверджують оплату цих робіт.

11. Висновком судового експерта Маркуса Якова Ісаковича від 27.05.2019 № 1/5-19 установлено факт здійснення робіт, а також те, що роботи, ідентифіковані цим експертним дослідженням, поліпшили фізичний і технічний стан майна та його споживчі якості, мають невід`ємний характер і є невід`ємними поліпшеннями орендованого нерухомого майна - будівлі готелю " ІНФОРМАЦІЯ_1 " загальною площею 7896,4 кв. м за адресою: АДРЕСА_2, які неможливо відокремити від орендованого нерухомого майна без заподіяння йому шкоди та зменшення його ринкової вартості.

12. Аудиторським звітом щодо підтвердження витрат, понесених ТОВ "Прикарпаття-готель-сервіс", та їх фінансування у зв`язку зі здійсненням невід`ємних поліпшень орендованого нерухомого майна від 28.05.2019, складеним Аудиторською фірмою "Віталіна-Аудит" у формі товариства з обмеженою відповідальністю, підтверджена сума витрат, пов`язаних зі здійсненням невід`ємних поліпшень індивідуально визначеного орендованого нерухомого майна, що належить до державної власності, - спірного приміщення у розмірі 8 021 300,96 грн.

13. Листом від 10.06.2019 № 59 ТОВ "Прикарпаття-готель-сервіс" повідомило Регіональне відділення ФДМУ про здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна, які неможливо відокремити від відповідного об`єкта без заподіяння йому шкоди, на суму, що перевищує 25 % ринкової вартості майна, визначеної суб`єктом оціночної діяльності для цілей оренди майна, та просило розпочати процедуру приватизації готелю " ІНФОРМАЦІЯ_1 " шляхом викупу.

14. Наказом Регіонального відділення ФДМУ від 05.07.2019 № 00300 "Про прийняття рішення про включення об`єкта до Переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації" прийнято рішення про включення до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації, цього об`єкта державної власності.

15. Наказом ФДМУ від 23.07.2019 № 728 "Про внесення змін до наказу Фонду державного майна України від 27.12.2018 № 1637 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2019 році" зі змінами, готель "ІНФОРМАЦІЯ_1" внесено у розділ "Регіональне відділення Фонду по Львівській, Закарпатській та Волинській областях" додатку 3 "Перелік окремого майна, що підлягає приватизації в 2019 році".

16. Наказом Регіонального відділення ФДМУ від 06.08.2019 № 00504 "Про прийняття рішення про приватизацію об`єктів малої приватизації державної власності" прийнято рішення про приватизацію готелю " ІНФОРМАЦІЯ_1 ", а наказом цього ж відділення від 07.08.2019 № 00509 "Про забезпечення здійснення заходів з приватизації об`єктів державної власності" Управлінню забезпечення реалізації повноважень у Волинській області доручено забезпечити визначення способу приватизації готелю " ІНФОРМАЦІЯ_1 " та здійснити заходи з його приватизації.

17. Наказом Управління забезпечення реалізації повноважень у Волинській області Регіонального відділення ФДМУ від 23.08.2019 № 98 "Про визначення способу приватизації об`єктів малої приватизації державної власності - окремого майна" визначено спосіб приватизації готелю " ІНФОРМАЦІЯ_1 " шляхом викупу його орендарем - ТОВ "Прикарпаття-готель-сервіс".

18. Наказом Управління забезпечення реалізації повноважень у Волинській області Регіонального відділення ФДМУ від 20.09.2019 № 124 "Про визначення дати оцінки та створення комісії з інвентаризації об`єктів малої приватизації державної власності - окремого майна" визначено дату оцінки готелю " ІНФОРМАЦІЯ_1 " станом на 30.09.2019.

19. Наказом Регіонального відділення ФДМУ від 03.10.2019 № 00941 "Про призупинення приватизації об`єктів малої приватизації державної власності" призупинено вчинення дій щодо приватизації готелю " ІНФОРМАЦІЯ_1 ".

20. Наказом від 12.12.2019 № 01480 Регіональне відділення ФДМУ визнало таким, що втратив чинність, свій наказ від 03.10.2019 № 00941.

21. 25.10.2019 ФДМУ видало наказ № 1055 "Про проведення перевірки дотримання законодавства під час оренди, здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна, включення державного майна до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації, судових спорів та виконавчих проваджень державної власності - будівлі готелю " ІНФОРМАЦІЯ_1 " та будівлі готелю "Лісова пісня" Регіональним відділенням ФДМУ по Львівській, Закарпатській та Волинській областях", за результатами якої складено акт від 05.12.2019 № 45/12. Позивач стверджує, що обставини, відображені в цьому акті, безпідставні та протиправні.

22. Згодом Регіональне відділення ФДМУ видало наказ від 08.01.2020 № 00019 "Про скасування рішення про приватизацію об`єктів малої приватизації державної власності", яким скасувало рішення про приватизацію окремого майна - готелю " ІНФОРМАЦІЯ_1 ". Цей наказ прийнято з урахуванням наказу ФДМУ від 28.12.2019 № 1574 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації у 2020 році".

23. ТОВ "Прикарпаття-готель-сервіс" вважає наказ від 28.12.2019 № 1574 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2020 році" у частині включення до додатку № 3 "Перелік окремого майна, що підлягає приватизації в 2020 році" окремого індивідуально визначеного майна - будівлі готелю " ІНФОРМАЦІЯ_1 " загальною площею 7 896,4 кв. м, розташованого за адресою: АДРЕСА_1, таким, що порушує його права, змінює попередньо затверджену та майже виконану процедуру приватизації спірного приміщення, оскільки ним було виконано всі вимоги закону.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

24. 21.09.2020 Господарський суд міста Києва ухвалив рішення, залишене без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 23.02.2021, яким позов задовольнив повністю.

25. Судові рішення мотивовані тим, що позивачем виконано кожну з умов, визначених частиною другою статті 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", необхідних для одержання орендарем права на викуп орендованого згідно договору оренди № 1256 від 22.10.2018 державного окремого індивідуально визначеного майна - будівлі готелю " ІНФОРМАЦІЯ_1 " загальною площею 7 896,4 кв. м, розташованого за адресою: АДРЕСА_1, що перебуває на балансі Державного підприємства "Управління справами Фонду державного майна України". Тобто позивачем дотримано процедуру, встановлену законом, необхідну для одержання права на викуп орендованого майна (будівлі готелю " ІНФОРМАЦІЯ_1 ").

26. Суди також указали, що оскаржуваний наказ у відповідній частині, яка стосується об`єкта малої приватизації - спірного приміщення, не відповідає вимогам частини другої та третьої статті 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" та порушує права позивача на приватизацію шляхом викупу орендованого та поліпшеного майна (спірного приміщення). Майно на момент прийняття оскаржуваного наказу вже перебувало в процедурі приватизації шляхом викупу, орган приватизації має право припинити приватизацію об`єкта приватизації у випадках, визначених статтею 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", тоді як посилання на наявність таких випадків оскаржуваний наказ не містить, що в свою чергу свідчить про його незаконність. Тобто суди зазначили, що оскаржуваним наказом відповідач припинив акти індивідуальної дії, тобто відмінив процедуру приватизації державного майна шляхом викупу без наявності на це будь-яких підстав, оскільки законодавством позивачу не надано права змінювати попередньо визначені умови приватизації державного майна.

Короткий зміст доводів та вимог касаційної скарги

27. ФДМУ у касаційній скарзі просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

28. Касаційна скарга обґрунтована положеннями пунктів 3, 4 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) - відсутній висновок Верховного Суду щодо обов`язку прийняття рішення органом приватизації про викуп в контексті частини третьої статті 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна".

29. Скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій не взяли до уваги посилання ФДМУ на Методику оцінки майна, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 № 1891 (далі - Методика № 1891), а саме те, що висновок про вартість і звіт про оцінку майна є належним виключно у випадку, якщо замовником є орган приватизації.

30. Вважає, що позивачем не виконані всі умови частини другої статті 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", зокрема, вартість невід`ємних поліпшень, підтверджених висновком будівельної експертизи, не визначена суб`єктом оціночної діяльності, тому орендар не одержав права на викуп спірного приміщення. Належним і допустимим доказом у цій справі, який може підтвердити визначення суб`єктом оціночної діяльності вартості невід`ємних поліпшень спірного приміщення, є висновок про вартість майна, який затверджений наказом органу приватизації, додатками до якого є акт оцінки, висновок про вартість та звіт про оцінку майна, замовником якого у свою чергу повинен бути виключно орган приватизації.

31. Указує також на те, що суб`єкти владних повноважень користуються певною свободою розсуду під час вирішення питань, віднесених до їх компетенції, тобто наділені дискреційними повноваженнями. Утім, зобов`язання ФДМУ вчинити дії, визначені у судових рішеннях попередніх інстанцій, є втручання у його дискреційні повноваження.

Узагальнений виклад позицій інших учасників справи

32. ТОВ "Прикарпаття-готель-сервіс" у відзиві на касаційну скаргу просить залишити її без задоволення, оскільки ним не порушено приписів частини другої статті 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", так як приписи цієї статті не мають жодного відношення до Методики № 1891; вважає, що повноваження щодо зміни процедури приватизації та позбавлення права позивача на викуп орендованого та поліпшеного майна у чітко визначеному законом порядку, за умов виконання з боку останнього всіх вимог закону щодо приватизації, не є дискреційними повноваженнями.

33. Разом з цим залишається без розгляду клопотання ТОВ "Прикарпаття-готель-сервіс" про поновлення строку на подання відзиву на касаційну скаргу внаслідок дотримання останнім строків, установлених судом касаційної інстанції в ухвалі про відкриття касаційного провадження від 28.04.2021, для подання цього відзиву, що передбачено статтею 295 ГПК України.


................
Перейти до повного тексту