1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

09 червня 2021 року

Київ

справа №820/5758/16

адміністративне провадження №К/9901/39216/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 820/5758/16

за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру про скасування наказу та рішення, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 22 березня 2017 року

(ухвалену у складі головуючого судді Мар`єнко Л.М.)

та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 19 квітня 2017 року

(постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Лях О.П., суддів: Старосуда М.І., Яковенка М.М.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, в якому просила суд (з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог):

- скасувати наказ Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 13 вересня 2016 №239 "Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів" в частині анулювання сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 24 грудня 2012 №000114;

- скасувати рішення Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру про внесення подання до Держгеокадастру щодо анулювання сертифіката інженера - землевпорядника ОСОБА_1 від 24 грудня 2012 №000114, викладеного у протоколі засідання Кваліфікаційної комісії від 31 серпня 2016 №9.

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що оскаржувані рішення прийнятті всупереч Закону України "Про землеустрій", Порядку роботи Кваліфікаційної комісії, видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника, затвердженого наказом Мінагрополітики України від 24 грудня 2012 №000114, оскільки відсутній факт грубого порушення позивачем вимог положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, у зв`язку з тим, що проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ПАТ "Укргазвидобування" позивачем були розроблені у відповідності до чинного законодавства. Крім того, позивач вважає, що оскаржувані рішення є неправомірними та підлягають скасування, оскільки Держгеокадастром будь - якої перевірки дотримання позивачем вимог законодавства не проводилося, акти перевірки не складалися та не направлялися на розгляд Кваліфікаційної комісії.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. 22 березня 2017 року Харківський окружний адміністративний суд вирішив:

У задоволені адміністративного позову ОСОБА_1 до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру про скасування наказу від 13 вересня 2016 №239 та рішення викладеного у протоколі засідання від 31 серпня 2016 №9 - відмовити.

4. Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції керувався тим, що кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника ОСОБА_1 анульовано на підставі наявності грубого порушення вимог положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. 19 квітня 2017 року Харківський апеляційний адміністративний суд вирішив:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 22 березня 2017р.у справі № 820/5758/16 залишити без змін.

6. Апеляційний суд мотивував своє рішення тим, що суд першої інстанції правильно і в повному обсязі встановив обставини справи, прийняв обґрунтоване рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права.

Суд апеляційної інстанції керувався тим, що наявність негативних висновків державної землевпорядної експертизи щодо розробленої позивачем документації з землеустрою варто кваліфікувати як грубе порушення, за вчинення якого положеннями ст. 68 Закону України "Про землеустрій" передбачено позбавлення кваліфікаційного сертифіката.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. 13 травня 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 .

У касаційній скарзі скаржник просить постанову Харківського окружного адміністративного суду від 22 березня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 19 квітня 2017 року у справі № 820/5758/16 скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення судів першої та апеляційної інстанції винесенні з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягають скасуванню.

У касаційній скарзі позивач стверджує, що в порушення вимог ст. 68 Закону України "Про землеустрій" Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру будь-які перевірки дотримання позивачем вимог законодавства не проводилися, акти перевірки не складалися та не направлялися на розгляд кваліфікаційної комісії, а оскаржене рішення було прийняті лише на підставі листа Держгеокадастру.

Крім того скаржник зазначає, що наявність негативного висновку державної експертизи землевпорядної документації згідно з діючим законодавством не є безумовною підставою для анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника.

8. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 13 травня 2017 року було відкрито касаційне провадження за скаргою позивача.

9. 09 червня 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшли заперечення Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.

10. 15 березня 2018 року справу передано до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

12. Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15 березня 2018 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Гімона М. М., суддів Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.

13. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 26 червня 2019 року, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої палати судді Гімона М.М., було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценко С.Г., Тацій Л.В.

14. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 08 червня 2021 року прийнято до провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 .

II. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, наказом від 16 липня 2012 року за №3/ о/к позивача прийнято на посаду інженера-землевпорядника ТОВ "ЗЕМТЕХСТАНДАРТ".

Кваліфікаційним сертифікатом від 24 грудня 2012 року №000114, виданим на ім`я ОСОБА_1,підтверджено відповідність інженера-землевпорядника кваліфікаційним характеристикам професії та його спроможність самостійно складати окремі види документації із землеустрою та документації з оцінки земель (крім грошової оцінки земельних ділянок), виконувати топографо-геодезичні і картографічні роботи, проводити інвентаризацію земель, перевіряти якість гранатових, геоботанічних та інших обстежень земель при здійсненні землеустрою.

Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі - Держгеокадастр) направлено до Кваліфікаційної комісії лист від 18 серпня 2016 року №26-28-0.23-13422/2-16, в якому зазначено про направлення інформації щодо порушення вимог положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, в тому числі, сертифікованим інженером-землевпорядником, за участі якого було зроблено документацію із землеустрою, ОСОБА_1 .

За результатами розгляду вказаної інформації Кваліфікаційною комісією прийнято рішення, оформлене протоколом засідання від 31 серпня 2016 року №9, щодо направлення подання про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника від 24 грудня 2012 року №000114, виданого ОСОБА_1 .

За результатами направленого подання, Держгеокадастром прийнято наказ від 13 вересня 2016 року №239 "Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів", в додатку "Перелік інженерів - землевпорядників, кваліфікаційні сертифікати яких анулюються на підставі листа Кваліфікаційної комісії від 01 вересня 2016 року №16/477" до якого внесено інформацію про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника від 24 грудня 2012 року №000114, виданого ОСОБА_1 .

Держгеокадастр листом від 16 вересня 2016 року №31-28-0.23-14602/2-16 повідомив ОСОБА_1, що відповідно до наказу від 13 вересня 2016 року №239 "Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів" позивачу анульовано кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника від 24 грудня 2012 року №000114.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

17. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

Повноваження Держгеокадастру у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, ЗК України, законами України "Про землеустрій", "Про державну експертизу землевпорядної документації" (тут і далі у редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пункту "ж" частини першої статті 184 ЗК України землеустрій передбачає, зокрема, складання проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін, упорядкування угідь, а також розроблення заходів щодо охорони земель.

Згідно з положеннями частини шостої статті 186-1 ЗК України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Пунктом 1 частини четвертої статті 25 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що відповідність документації із землеустрою положенням нормативно-технічних документів, державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується: у паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою.

Відповідно до статті 61-1 Закону України "Про землеустрій" державний нагляд у сфері землеустрою здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до підстав, визначених Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Під час здійснення заходів державного нагляду виконавців робіт із землеустрою центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, перевіряє дотримання сертифікованим інженером-землевпорядником вимог положень законів, інших нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою.

За наявності підстав для анулювання чи зупинення дії кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника акт перевірки є обов`язковим для розгляду на засіданні Кваліфікаційної комісії. За результатами розгляду акта Кваліфікаційна комісія направляє подання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, про анулювання чи зупинення дії кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника.

На підставі подання Кваліфікаційної комісії про анулювання чи зупинення дії кваліфікаційного сертифіката центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, приймає рішення про анулювання чи зупинення дії кваліфікаційного сертифіката та повідомляє інженера-землевпорядника письмово у двотижневий строк після надходження відповідного протоколу засідання Кваліфікаційної комісії.

Частиною третьою статті 66 Закону України "Про землеустрій" встановлено, що відповідальними особами за якість робіт із землеустрою можуть бути лише сертифіковані інженери-землевпорядники.

Відповідно до частин дев`ятнадцятої - двадцять першої статті 66 Закону України "Про землеустрій" кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника анулюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин: а) за зверненням сертифікованого інженера-землевпорядника; б) у разі набрання законної сили рішенням суду про обмеження дієздатності особи (інженера-землевпорядника), визнання її недієздатною, безвісно відсутньою; в) за поданням Кваліфікаційної комісії в разі встановлення факту порушення інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою відповідно до статті 68 цього Закону; г) на підставі свідоцтва про смерть.

Кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника може бути також анульований за рішенням суду.

Рішення про зупинення дії чи анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника може бути оскаржено до суду.

Статтею 68 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що особи, винні у порушенні законодавства у сфері землеустрою, несуть відповідальність згідно із законом.

Кваліфікаційна комісія за результатами розгляду письмових звернень заінтересованих осіб, замовників документації із землеустрою, органів державної влади та місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері землеустрою робить подання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката (його анулювання) з таких підстав: грубе порушення сертифікованим інженером-землевпорядником вимог положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою; рішення суду за фактами неякісного проведення землеустрою сертифікованим інженером-землевпорядником; наявність у сертифікованого інженера-землевпорядника непогашеної судимості за корисливі злочини; з`ясування факту неправомірної видачі кваліфікаційного се

................
Перейти до повного тексту