1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 червня 2021 року

м. Київ

справа № 826/26883/15

адміністративне провадження № К/9901/17031/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу №826/26883/15

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Світ Соломи" до Управління екології та природних ресурсів Миколаївської обласної державної адміністрації, третя особа - Кривоозерська районна державна адміністрація Миколаївської області, про визнання протиправними рішення та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Світ Соломи" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 22 березня 2017 року, ухвалену у складі головуючого судді Арсірія Р.О., та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2017 року, постановлену у складі: головуючого судді Бабенка К.А., суддів: Кузьменка В.В., Собківа Я.М.,

в с т а н о в и в :

ТОВ "Світ Соломи" звернулося до суду з позовом до Управління екології та природних ресурсів Миколаївської обласної державної адміністрації, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Кривоозерської районної державної адміністрації, про:

- визнання протиправними рішень відповідача про відмову у видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами об`єкту ТОВ "Світ Соломи" з виробництва міцелію їстівних грибів субстратного за адресою: Миколаївська область, Кривоозерський район, смт. Криве Озеро, вул. Кірова, 110, що викладені у листах від 01.09.2015 №01-04/1706-05, від 01.10.2015 №01-04/1872-05 та від 10.11.2015 №01-04/2081-05;

- зобов`язання відповідача видати ТОВ "Світ Соломи" дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами об`єкту ТОВ "Світ Соломи" з виробництва міцелію їстівних грибів субстратного за адресою: Миколаївська область, Кривоозерський район, смт. Криве Озеро, вул. Кірова, 110.

Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю прийняття оскаржуваних рішень у зв`язку з тим, що Товариством були усунуті зауваження відповідача, викладені в листі - відмові від 15.07.2015, а тому оскаржувані рішення є такими, що прийняті з порушенням статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 22 березня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2017 року, в задоволенні позову відмовлено.

Судами встановлено, що 15 червня 2015 року ТОВ "Світ Соломи" звернулося до Управління екології та природних ресурсів Миколаївської обласної державної адміністрації з заявою №538/01 про видачу дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами об`єкту ТОВ "Світ Соломи" з виробництва міцелію їстівних грибів субстратного за адресою: Миколаївська область, Кривоозерський район, смт. Криве Озеро, вул. Кірова, 110.

За результатами розгляду заяви, відповідач листом від 15.07.2015 №01-04/1240-05 відмовив позивачу у видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами у зв`язку із такими зауваженнями:

- необхідно внести зміни до документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для ТОВ "Світ Соломи", а саме:

- максимальні масові концентрації сірководню (джерела викидів №№9-12), зазначені в таблиці 6.2 "Характеристика джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та їх параметри", не приведено у відповідність до протоколу вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел ТОВ "Ліміт Плюс" від 10.09.2014р. №49. Врахування зазначених зауважень вимагає коригування документації за текстом;

- відповідно до вимог "Методичних рекомендацій щодо оформлення дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців" у підрозділі 12.1 "Умови, які пропонуються у дозволі на викиди" навести умову щодо забезпечення доступу до точок відбору проб "Умова 2). До того ж, враховуючи дані таблиці 6.1, об`єкт відноситься до об`єктів другої групи за ступенем впливу на забруднення атмосферного повітря, тому відповідно до наказу Мінприроди від 10.05.2002р. №177 ТОВ "Світ Соломи" підлягає постановці на державний облік об`єктів, які справляють або можуть справити шкідливий вплив на здоров`я людей і на стан атмосферного повітря. Враховуючи зазначене, необхідно внести до підрозділу 12.1 умову щодо постановки ТОВ "Світ Соломи" на державний облік. Врахування зазначених зауважень вимагає коригування документації за текстом;

- розділ 16. "Пропозиції на отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря" не приведено у відповідність до п. 2.17 Інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, що затверджена наказом Мінприроди України від 09.03.2006р. №108;

- відповідно до вимог Інструкції та п.п. 4.1-4.7 Порядку визначення величин фонових концентрацій забруднювальних речовин в атмосферному повітрі, що затверджений наказом Мінекології від 30.07.2001р. №286, необхідно навести розрахунки та скласти звіт за встановленою формою стосовно розрахунків величин фонових концентрацій. Зазначена документація відсутня в пакеті документів, наданих до управління.

Зазначеним листом також було додатково повідомлено, що у таблиці 2.1 "Характеристика джерел утворення забруднюючих речовин" звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від джерел ТОВ "Світ Соломи" наведені максимальні та мінімальні значення концентрацій сірководню (джерела викидів №№9-12), що не відповідають значенням, зазначеним в протоколі вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел ТОВ "Ліміт Плюс" від 10.09.2014 №49, та у розділі 2.8 зазначено звіту вказано кількість стаціонарних джерел викидів, що не відповідає інформації, наведеній в розділі 2.5 "Характеристика джерел викидів забруднюючих речовин".

Листами Кривоозерської районної державної адміністрації від 05.12.2014 №614/02-33-7/14 та від 22.01.2015 №20/02-33-7/15 повідомлено Управління про наявність зауважень громадян та громадських організацій стосовно отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ "Світ Соломи" та проведення їх обговорення. Враховуючи стурбованість мешканців смт. Криве Озеро, необхідно враховувати зазначені зауваження при розробці документів.

Листом від 15.07.2015 відповідач повідомив, що після відпрацювання зауважень управління повернеться до розгляду питання видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ "світ Соломи".

26 серпня 2015 року позивачем повторно подав заяву №1113/01 до Управління екології та природних ресурсів Миколаївської обласної державної адміністрації про видачу дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами з усуненими зауваженнями.

Листом від 01.09.2015 №01-04/1706-05 відповідач відмовив позивачу у видачі зазначено дозволу, у зв`язку із наступними зауваженнями:

у розділі 2.8 звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин вказано кількість стаціонарних джерел викидів, що не відповідає інформації, наведеній в розділі 2.5 "Характеристика джерел викидів забруднюючих речовин". Необхідно відкоригувати зазначений розділ та внести стаціонарне джерело викидів №15 (ворота ангару) до обґрунтовуючих документів;

- у звіті про визначення величин фонових концентрацій забруднюючих речовин розрахунковим методом концентрації аміаку та сірководню, вказані у формі видачі величин фонових концентрацій, не відповідають величинам, вказаних у формі встановлення величин фонових концентрацій;

- у п. 1.3.2 розділу 12.1 "Умови, які пропонуються в дозволі на викиди" повинні бути вказані конкретні умови до технологічного процесу. Запропоновано надати до управління копію ДСТУ 7316:2013 "Міцелій їстівних грибів субстратний".

Додатково позивача було повідомлено, що у документах, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин відсутні таблиця 6.1 "Перелік видів та обсягів забруднюючих речовин, які викидаються в атмосферне повітря стаціонарними джерелами".

Також повідомлено, що після відпрацювання зауважень управління повернеться до розгляду питання видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ "Світ Соломи".

24.09.2015 позивач повторно подав до відповідача заяву про видачу дозволу №1247/05.

Відповідач листом від 01.10.2015 №01-04/1872-05 відмовив позивачу у видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами у зв`язку з такими зауваженнями:

- відповідно до листів Кривоозерської районної державної адміністрації від 30.09.2015 №527/02-33-9/15 та Кривоозерської районної ради від 30.09.2015 №128-01.16-15 постійно надходять скарги мешканців району стосовно забруднення атмосферного повітря від промислового майданчика ТОВ "Світ Соломи". Згідно з п. 7 Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали дозволи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 №302, управління під час підготовки дозволу для видачі повинно враховувати зауваження громадян та громадських організацій. У зв`язку з цим, запропоновано розробити заходи щодо укриття всіх неорганізованих джерел викидів з метою зменшення навантаження на навколишнє природне середовище та внести зміни до документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин, а саме: відкоригувати розділ 13. "Заходи щодо скорочення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря"; до розділу 12.1 "Умови, які пропонуються в дозволі на викиди" внести умову: "Забезпечити моніторинг стану атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони підприємства щодекади та надання звітів з моніторингу до управління екології та природних ресурсів Миколаївської облдержадміністрації щомісячно".

Додатково було повідомлено, що в документах, у яких обґрунтовуються обсяги викидів для отримання дозволу у р. 12 "Пропозиції щодо дозволених обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами", відсутні пропозиції щодо викидів від джерела викидів №15. Запропоновано внести зміни до зазначеного розділу та відкоригувати документацію за текстом.

У формах видачі та встановлення величин фонових концентрацій забруднювальних речовин звіту про визначення методом відсутні підпис та печатка уповноваженої особи органу, яка встановлює фонові концентрації.

У розділі 2.8 звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від джерел ТОВ "Світ Соломи" вказано кількість джерел викидів від стаціонарного технологічного обладнання, що не відповідає інформації, наведеній в розділі 2.5 "Характеристика джерел викидів забруднюючих речовин".

Також повідомлено, що після відпрацювання зауважень управління повернеться до розгляду питання видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ "Світ Соломи".

3 листопада 2015 року позивач повторно звернувся до відповідача з заявою №1464/05 про видачу дозволу.

Листом від 10.11.2015 №01-04/2081-05 відповідач відмовив у видачі позивачу дозволу у зв`язку із тим, що не всі зауваження викладені в листі від 01.10.2015 №01-04/1872-05 виконані, а саме:

- не відкориговано розділ 13. "Заходи щодо скорочення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря" шляхом розробки заходів щодо укриття всіх неорганізованих джерел викидів з метою зменшення навантаження на навколишнє природне середовище;

- не внесено до р. 12.1 "Умови, які пропонуються в дозволі на викиди" умови: "Забезпечити моніторинг стану атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони підприємства щодекади та надання звітів з моніторингу до управління екології та природних ресурсів Миколаївської облдержадміністрації щомісячно".

Також повідомлено, що після відпрацювання зауважень управління повернеться до розгляду питання видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ "Світ Соломи".

Вважаючи, що позивачем були усунуті у поновному обсязі всі зауваження відповідача, зазначені у його першому листі - відмові від 15.07.2015 №01-04/1240-05, тому всі наступні листи-відмови відповідача, на думку позивача, є неправомірними, оскільки винесені з порушенням статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Суди приймаючи рішення про відмову в задоволенні позову, виходили з того, що відповідач діяв у межах та у спосіб визначений Законом та правомірно відмовив у видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, оскільки Товариством не виконано вимогу в частині зауважень громадян та громадських організацій стосовно отримання дозволу.

У касаційній скарзі позивач заявив вимогу про скасування ухвалених у справі судових рішень та направлення справи на новий судовий розгляд.

В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права, а саме недослідження документів, наявних в матеріалах справи, та мають значення для правильного її вирішення.

У поданих запереченнях відповідач просить відмовити у задоволенні скарги.

Суд, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на таке.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" від 06.09.2005 №2806-ІV (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) порядок видачі документів дозвільного характеру або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідного дозвільного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Порядок видачі документів дозвільного характеру або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання, видача або відмова у видачі яких законами України віднесена до повноважень органів місцевого самоврядування, встановлюється їх рішенням, а у випадках, передбачених законом, - на підставі типових порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Строк видачі документів дозвільного характеру становить десять робочих днів, якщо інше не встановлено законом. Документи дозвільного характеру видаються безоплатно, на необмежений строк, якщо інше не встановлено законом.

Представницький орган місцевого самоврядування розглядає та приймає на пленарних засіданнях рішення щодо видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання або відмови у видачі документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності протягом місяця з дня одержання від суб`єкта господарювання відповідної заяви.

Підставами для відмови у видачі документа дозвільного характеру є:

подання суб`єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, згідно із встановленим вичерпним переліком;

виявлення в документах, поданих суб`єктом господарювання, недостовірних відомостей;

негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру.

Законом можуть встановлюватися інші підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру.

Відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами, не допускається.

Письмове повідомлення дозвільного органу про відмову у видачі документа дозвільного характеру надається суб`єкту господарювання особисто або надсилається поштовим відправленням з описом вкладення або у випадках, передбачених законом, - в електронній формі за допомогою засобів телекомунікацій із зазначенням передбачених законом підстав для такої відмови у строк, встановлений для видачі документа дозвільного характеру.

У разі усунення суб`єктом господарювання причин, що стали підставою для відмови у видачі документа дозвільного характеру, повторний розгляд документів здійснюється дозвільним органом у строк, що не перевищує п`яти робочих днів з дня отримання відповідної заяви суб`єкта господарювання, документів, необхідних для видачі документа дозвільного характеру, і документів, які засвідчують усунення причин, що стали підставою для відмови у видачі документа дозвільного характеру, якщо інше не встановлено законом.

При повторному розгляді документів не допускається відмова у видачі документа дозвільного характеру з причин, раніше не зазначених у письмовому повідомленні заявнику (за винятком неусунення чи усунення не в повному обсязі заявником причин, що стали підставою для попередньої відмови).

Заява про одержання (переоформлення, одержання дубліката, анулювання) документа дозвільного характеру, що оформляється дозвільними органами, або декларація подається суб`єктом господарювання в паперовій формі - особисто, через уповноважену ним особу, надсилається поштою або у випадках, передбачених законом, - в електронній формі за допомогою засобів телекомунікацій (електронною поштою або через Єдиний державний портал адміністративних послуг).

Вимоги до змісту заяви визначаються Кабінетом Міністрів України.

Так, постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 №302 затверджено Порядок проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - підприємців, які отримали такі дозволи (далі по тексту - Порядок), який встановлює єдиний механізм проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Відповідно до п. 2 Порядку дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам-підприємцям (далі - суб`єкт господарювання) експлуатувати об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну.

Дозвіл видається суб`єкту господарювання за формою, встановленою Мінприроди.

Для отримання дозволу суб`єкт господарювання:

оформляє заяву;

готує документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин;

проводить інвентаризацію стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, видів та обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, пилогазоочисного обладнання;

проводить оцінку впливу викидів забруднюючих речовин на стан атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони;

розробляє плани заходів щодо: досягнення встановлених нормативів граничнодопустимих викидів для найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин; охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру; ліквідації причин і наслідків забруднення атмосферного повітря; остаточного припинення діяльності, пов`язаної з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря, та приведення місця діяльності у задовільний стан; запобігання перевищенню встановлених нормативів граничнодопустимих викидів у процесі виробництва; здійснення контролю за дотриманням встановлених нормативів граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин та умов дозволу на викиди;

обґрунтовує розміри нормативних санітарно-захисних зон, проводить оцінку витрат, пов`язаних з реалізацією заходів щодо їх створення;

проводить оцінку та аналіз витрат, пов`язаних з реалізацією запланованих заходів щодо запобігання забрудненню атмосферного повітря;

готує інформацію про отримання дозволу для ознайомлення з нею громадськості відповідно до законодавства.

Суб`єкт господарювання для розроблення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, може залучати установи, організації та заклади, яким Мінприроди надає право на розроблення цих документів (п. 4 Порядку).

Згідно з п. 7 Порядку місцеві держадміністрації розглядають зауваження громадських організацій, у разі потреби організовують проведення їх публічного обговорення і протягом 30 календарних днів з дати опублікування інформації про намір суб`єкта господарювання отримати дозвіл повідомляють про це орган, який видав дозвіл.

Органи, які видавали дозвіл, аналізують зауваження та у разі необхідності пропонує суб`єкту господарювання врахувати їх під час підготовки дозволу до видачі.

Як встановлено судами, ТОВ "Світ Соломи" звернулось до відповідача з заявою №538/01 від 15.06.2015 про видачу дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами об`єкту з виробництва міцелію їстівних грибів субстратного за адресою: Миколаївська область, Кривоозерський район, смт. Криве Озеро, вул. Кірова, 110.

Відповідач листом від 15.07.2015 №01-04/1240-05 відмовив позивачу у видачі зазначено дозволу у зв`язку із наявними зауваженнями. Підставою зазначеної відмови було зокрема те, що листами Кривоозерської районної державної адміністрації від 05.12.2014 №614/02-33-7/14 та від 22.01.2015 №20/02-33-7/15 повідомлено управління про наявність зауважень громадян та громадських організацій стосовно отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ "Світ Соломи" та проведення їх обговорення. Враховуючи стурбованість мешканців смт. Криве Озеро, необхідно враховувати зазначені зауваження при розробці обгрунтовуючих документів.

У зв`язку з неусуненням зазначеного зауваження, відповідач листами від 01.10.2015 №01-04/1872-05 та від 10.11.2015 №01-04/2081-05 повторно відмовив ТОВ "Світ Солома" у видачі вказаного дозволу.

Отже, з урахуванням норм п. 7 Порядку та у зв`язку з тим, що ТОВ "Світ Солома" не усунуло зауваження Управління екології та природних ресурсів Миколаївської обласної державної адміністрації, яке викладене в листі - відмові від 15.07.2015 №01-04/1240-05 в частині зауважень громадян та громадських організацій стосовно отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ "Світ Соломи", всі послідуючі листи - відмови відповідача від 01.09.2015 №01-04/1706-05, від 01.10.2015 №01-04/1872-05 та від 10.11.2015 №01-04/2081-05 прийняті правомірно.

З урахуванням встановлених судами попередніх інстанцій обставин, Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.

Доводи касаційної скарги не спростовують зазначених висновків судів першої та апеляційної інстанцій, а зводяться до переоцінки досліджених судами доказів, та не дають підстав вважати, що цими судами невірно застосовано норми матеріального права.

Відповідно до частини третьої статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції, здійснивши попередній розгляд справи, залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.

Керуючись статтями 343, 349, 350, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд, -


................
Перейти до повного тексту