1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 червня 2021 року

м. Київ

справа № 804/1317/17

адміністративне провадження № К/9901/52300/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2017 року (суддя Єфанова О.В.) та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2018 року (колегія суддів: Шлай А.В., Круговий О.О., Горшков В.В.) у справі № 804/1317/17 за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області до Відділу освіти в Амур-Нижньодніпровської у місті Дніпрі ради в особі голови ліквідаційної комісії Темченко Людмили Олександрівни, третя особа - Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради, про стягнення суми,

УСТАНОВИВ

Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Дніпро Дніпропетровської області звернулося до суду з позовом, в якому просило стягнути з відділу освіти в Амур-Нижньодніпровської у місті Дніпрі ради грошову суму по платежам, що підлягають капіталізації, в розмірі 456 407,57 грн.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2017 року, залишеною без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2018 року, в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про задоволення позову в повному обсязі.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що 21.12.2016 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про припинення юридичної особи - Відділу освіти Амур-Нижньодніпровської у місті Дніпрі ради. За вимогами чинного законодавства у разі ліквідації підприємства повинна бути проведена капіталізація платежів для продовження страхових виплат та соціальних послуг особам, які потерпіли на підприємстві, протягом їх життя, шляхом здійснення у майбутньому Фондом періодичних страхових виплат. У зв`язку із відмовою відповідача у задоволенні заяви про визнання кредиторських вимог в процедурі ліквідації, Відділенням була розрахована сума капіталізованого платежу, яка пред`явлена до стягнення. Вказує, що суди дійшли помилкового висновку про те, що відповідач є юридичною особою публічного права, тому він фактично не ліквідується, а його функції переходять до Департаменту гуманітарної політики.

Такі висновки суду не відповідають наявним у справі доказам, оскільки Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради не є правонаступником відділу освіти, вказані органи виконавчої влади мають різне підпорядкування. Відповідно до Положення про департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради, затвердженого рішенням міської ради від 20 жовтня 2016 року № 40/15, Департамент є виконавчим органом міської ради, правонаступником Управління освіти і науки Дніпропетровської міської ради, а не відділу освіти Центральної районної у місті Дніпрі ради.

Ухвалою Верховного Суду від 11.06.2018 відкрито касаційне провадження.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами встановлено, що 21 грудня 2016 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про припинення юридичної особи - відділу освіти Амур-Нижньодніпровської районної у місті Дніпрі ради в результаті ліквідації, Головою ліквідаційної комісії відділу освіти Амур-Нижньодніпровської районної у місті Дніпрі ради призначено Темченко Людмилу Олександрівну, строк для заявлення кредиторами своїх вимог встановлено до 21 лютого 2017 року.

У зв`язку з припиненням відділу освіти Амур-Нижньодніпровської районної у місті Дніпрі ради в результаті ліквідації Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в місті Дніпро Дніпропетровської області 05.01.2017 направило на адресу ліквідаційної комісії Заяву про визнання кредиторських вимог щодо відшкодування шкоди, заподіяної життю та здоров`ю громадян, на загальну суму 456 407,57 грн.

Відділенням Фонду розрахована сума капіталізації платежів страхових виплат ОСОБА_2 та ОСОБА_3 (роботодавцем яких є Комунальний заклад освіти "Дошкільний навчальний заклад ясла-садок №116"), які отримують страхові виплати по трудовому каліцтву та справи яких передані до Відділення відповідачем. Зазначена сума склала 456 407,57 грн.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов висновку про їх безпідставність, оскільки ліквідація Відділу освіти в Амур-Нижньодніпровської у місті Дніпрі ради без правонаступництва не впливає на питання стягнення капіталізованих платежів, оскільки заклади освіти, які були у його підпорядкуванні, передані Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, який здійснює їх фінансування. Отже, відповідач є органом публічної влади, а відтак його ліквідація пов`язана з передачею відповідних функцій іншій особі публічного права.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначаються Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV (далі - Закон № 1105-XIV).

Відповідно до частин першої та другої статті 4 Закону № 1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.

Положення статті 11 Закону № 1105-XIV визначають джерела формування коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків, зокрема, страхові внески страхувальників та застрахованих осіб; капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року № 765 затверджено Порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань суб`єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю (далі - Порядок № 765).

Пунктом 1 Порядку № 765 встановлено, що відповідно до цього Порядку здійснюється капіталізація платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань суб`єкта підприємницької діяльності - банкрута відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров`ю громадян, у тому числі застрахованих у Фонді соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.

Разом з тим, як встановлено судами попередніх інстанцій, ліквідація відділу освіти здійснюється на підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 20 жовтня 2016 року № 24/15 передано з 01 січня 2017 року з балансу відділів освіти районних у місті рад на баланс Департаменту гуманітарної політики основні засоби, нематеріальні активи та запаси і внесено відповідні зміни до бухгалтерського обліку. Відтак, ліквідація відділу освіти здійснюється внаслідок втрати повноважень у зв`язку з їх передачею Департаменту гуманітарної політики.

На цій підставі колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про те, що Порядок № 765 не може бути застосований до спірних правовідносин.

Відповідно до частини другої статті 1 Закону № 1105-XIV терміни "застрахована особа", "страхувальники" та "роботодавці" вживаються у цьому Законі у значеннях, наведених у Законі України "Про збір та облік є

................
Перейти до повного тексту