1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 червня 2021 року

м. Київ

справа № 815/2874/17

адміністративне провадження № К/9901/29454/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Юніон Стандарт Банк" на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2017 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2018 року у справі № 815/2874/17 за позовом Публічного акціонерного товариства "Юніон Стандарт Банк" до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області про визнання нечинним рішення,

УСТАНОВИВ

В травні 2017 року Публічне акціонерне товариство "Юніон Стандарт Банк" (далі - ПАТ "Юніон Стандарт Банк") звернулося до суду з позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області про визнання нечинним рішення №64/60 від 28.03.2017 про повернення неправомірно витрачених коштів Фонду в сумі 7179,37 грн., застосування штрафу в розмірі 3589,69грн.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2017 року, залишеною без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2018 року, позов задоволений частково.

Визнано протиправним рішення №64/60 від 28.03.2017 в частині визначення позивачу грошового зобов`язання у розмірі 3589,69 грн. (штраф за неправомірно витрачені кошти Фонду після 01.01.2015р. у розмірі 50%); в іншій частині позову відмовлено.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про задоволення позову в повному обсязі.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами не враховано норму ст. 46 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" згідно якої під час здійснення ліквідації у банку не виникає жодних додаткових зобов`язань (у тому числі зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), крім витрат, безпосередньо пов`язаних із здійсненням ліквідаційної процедури. Вказує, що донарахування оскаржуваним рішенням відбулось після початку процедури ліквідації, а тому є протиправним. Зазначає, що зобов`язання за період до ліквідації банку відповідач повинен був заявити протягом 30 днів з дня опублікування відомостей про відкликання банківської ліцензії та ліквідації банку заявити Фонду гарантування вкладів про свої вимоги до банку.

Ухвалою Верховного Суду від 05.03.2018 відкрито касаційне провадження.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами встановлено, що 17.03.2017 на підставі наказу від 16.12.2016 №332-ос Одеської міської виконавчої дирекції Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, направлення від 28.02.2017 №105 та плану графіку проведення планових перевірок, проведена планова документальна перевірка ПАТ "Юніон Стандарт Банк".

За результатами перевірки складений акт про результати планової перевірки по коштах Фонду соціального страхування втрати працездатності №114 від 17.03.2017, яким встановлено, що ПАТ "Юніон Стандарт Банк" неправомірно витрачені кошти Фонду (після 01.01.2015) у розмірі 7179,37 грн.

При перевірці правильності призначення, нарахування та виплати матеріального забезпечення за перевірений період встановлено неправомірно витрачені кошти в сумі 7179,37 грн.:

1) по тимчасовій непрацездатності неправомірно витрачені кошти в сумі 7170,55 грн., а саме:

- порушено п, 14 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 року № 1266 (в редакції до 26.06.2015 року), невірно визначено кількість відпрацьованих робочих днів у розрахунковому періоді при розрахунку середньоденної заробітної плати для виплати допомоги застрахованій особі. Сума неправомірно витрачених коштів Фонду складає 5,46 грн.;

- порушено п. 32 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 року № 1266, невідповідність розрахунку середньої заробітної плати по тимчасовій непрацездатності даним, що, містяться у звіті про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Сума неправомірно витрачених коштів Фонду складає 34,20 грн.

- порушено п. 1 ч. 4 статті 19 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105, допомога надана в розмірі, що перевищує в розрахунку на місяць мінімальну заробітну плату застрахованій особі, яка протягом 12 місяців перед настанням страхового випадку має страховий стаж менше шести місяців. Сума неправомірно витрачених коштів Фонду складає 6904,79 грн.;

- порушено п.3 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 року № 1266, невірно визначено кількість календарних днів у розрахунковому періоді. Сума неправомірно витрачених коштів Фонду складає 226,10 грн.

2) по вагітності та пологах неправомірно витрачені кошти в сумі 8,82 грн., а саме:

- порушено п.3 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 року № 1266 (в редакції до 26.06.2015), невірно визначений розрахунковий період. Сума неправомірно витрачених коштів Фонду складає 8,82 грн.

До вказаного акту перевірки складено додатки №1 та №2, а саме: розрахунок, реєстр порушень, виявлених у страхувальника публічного акціонерного товариства "Юніон Стандард Банк", які привели до неправомірних витрат за рахунок коштів Фонду при розрахунку допомоги по тимчасовій непрацездатності та по вагітності та пологах за період з 29.01.2014 по 31.12.2016.

З реєстру порушень, виявлених у страхувальника публічного акціонерного товариства "Юніон Стандард Банк", які привели до неправомірних витрат за рахунок коштів Фонду при розрахунку допомоги по тимчасовій непрацездатності та по вагітності та пологах за період з 29.01.2014 по 31.12.2016, судом встановлено, що порушення, про які йдеться у акті №114 від 17.03.2017 виникли при здійсненні виплат по листкам непрацездатності у період з 17.02.2015 по 15.12.2015.

Рішенням Одеської міської виконавчої дирекції Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №64/60 від 28.03.2017 до позивача застосовані фінансові санкції у розмірах: неправомірно витрачених коштів Фонду в сумі 7179,37 грн. та штраф за неправомірно витрачені кошти Фонду в сумі 3589,69грн.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням позивач звернувся до суду з цим позовом.

Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходи з того, що рішення відповідача є протиправним в частині нарахування позивачу штрафу за неправомірно витрачені кошти Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності у розмірі 3589,69 грн., оскільки такий штраф нарахований під час здійснення процедури ліквідації банку, що суперечить Закону України "Про гарантування вкладів фізичних осіб".

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.

Правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов`язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві, визначено Законом № 1105-XIV.

Згідно з ч.1 ст.2 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" законодавство про соціальне страхування складається із Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, Кодексу законів про працю України, цього Закону, інших законодавчих актів та прийнятих відповідно до них інших нормативно-правових актів.

Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим

................
Перейти до повного тексту