1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 червня 2021 року

м. Київ

справа № 809/891/17

адміністративне провадження № К/9901/4181/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Івано-Франківського обласного військового комісаріату на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року (суддя Біньковська Н.В.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2017 року (колегія суддів: Обрізко І.М., Іщук Л.П., Онишкевич Т.В.) у справі № 809/891/17 за позовом ОСОБА_1 до Івано-Франківського обласного військового комісаріату про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ

В червні 2017 року ОСОБА_1 (далі й позивач) звернувся з адміністративним позовом про визнання протиправним та скасування рішення від 12 грудня 2016 року із зобов`язанням відповідача повторно розглянути матеріали про визнання учасником бойових дій у Збройних Силах України і надати йому статус учасника бойових дій.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач при винесенні рішення щодо відмови у наданні статусу учасника бойових дій не врахував усі документи, які містять інформацію про перебування позивача в зоні АТО.

Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2017 року, позов задоволено частково.

Визнано протиправним і скасовано рішення комісії Івано-Франківського обласного військового комісаріату з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Збройних Силах України, викладене в протоколі №21 від 12.12.2016, в частині відмови в наданні статусу учасника бойових дій ОСОБА_1 .

Зобов`язано Івано-Франківський обласний військовий комісаріат в особі комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Збройних Силах України повторно розглянути та прийняти рішення щодо визначення ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій за його заявою від 06.12.2016 з урахуванням обставин, встановлених у цій адміністративній справі.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить її скасувати та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що на момент звернення позивача до Комісії при Івано-Франківського ОВК вступили в силу зміни до Порядку №413, відповідно до яких статус учасника бойових дій надається особам, зазначеним у пункті 2 цього Порядку, в разі залучення їх до проведення антитерористичної операції на строк не менше ніж 30 календарних днів, у тому числі за сукупністю днів перебування в районах її проведення. Оскільки позивач перебував у зоні проведення антитерористичної операції менше 30 днів, відсутні підстави для надання позивачу статусу учасника бойових дій. Документи позивача, які були подані на розгляд Комісії при Івано-Франківському ОВК, були розглянуті відповідно до вищезазначеного Порядку та в межах чинного законодавства.

Ухвалою Верховного Суду від 13.02.2018 відкрито касаційне провадження.

У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами встановлено, що відповідно до указу Президента України "Про часткову мобілізацію" №303/2014 від 07.03.2014, ОСОБА_1 16.05.2014 призваний до лав Збройних Сил України Калусько-Рожнятівським військовим комісаріатом Івано-Франківської області із присвоєнням військового звання "молодший сержант".

Згідно наказу командира в/ч пп В0120 по стройовій частині №8 від 16.05.2014 позивач зарахований до списків особового складу та на всі види забезпечення і вважався таким, що прийняв та приступив до виконання службових обов`язків на посаді старшого водія відділення охорони взводу.

Відповідно до наказу командира в/ч пп В0120 №73 від 05.07.2014 ОСОБА_1, який прибув в пункт призначення згідно наказу Командувача військами ОК "Північ", приступив до виконання бойового завдання та йому призначена виплата грошової винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції.

Згідно наказу командира в/ч пп В0120 №83 від 14.07.2014 позивач вибув у відпустку за сімейними обставинами на 10 діб з 15.07.2014 по 25.07.2014 в с.Копанки Калуського району Івано-Франківської області з військової частини польова пошта В 0120.

На підставі наказу керівника сектору "Д" (по стройовій частині) №15 від 03.08.2014, визначено військовослужбовців, які з 05.07.2014 входять до складу підрозділів які залучаються до антитерористичної операції в розпорядженні керівника сектора "Д" в Донецькій області військової частини польова пошта В0120, однак серед списку молодший сержант ОСОБА_1 не значиться.

Наказом командира в/ч пп В0120 №99 від 04.08.2014 ОСОБА_1 у зв`язку з неприбуттям з відпустки за сімейними обставинами з 05.08.2014 знято з котлового забезпечення та припинено виплату грошового забезпечення.

29.10.2014 командиром в/ч пп В0120 видано ОСОБА_1 довідку про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України №435 про те, що позивач дійсно в період з 05.07.2014 по 17.07.2014 безпосередньо брав участь в антитерористичній операції на території Донецької області (Сектор "Д").

Відповідно до наказу військового комісара Івано-Франківського обласного військового комісаріату (по стройовій частині) Міністерства оборони України №128 від 22.06.2015 звільненого наказом командувача військ оперативного командування "Захід" з військової служби у запас ОСОБА_1 направлено для зарахування на військовий облік до Калусько-Рожнятівського ОРВК Івано-Франківської області.

06.12.2016 ОСОБА_1 звернувся із заявою про надання йому статусу учасника бойових дій.

12.12.2016 комісію Івано-Франківського обласного військового комісаріату з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Збройних Силах України ОСОБА_1 відмовлено у наданні статусу учасника бойових дій, документи повернуто.

Як слідує із змісту протоколу засідання комісії Івано-Франківського обласного військового комісаріату з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Збройних Силах України №21 від 12.12.2016 та встановлено судом, підставою для відмови у наданні позивачу статусу учасника бойових дій фактично стало:

- висновок комісії про недійсність довідки, виданої колишнім командиром військової частини-польова пошта В0120 №435 від 29.10.2014 у зв`язку із зазначенням у ній періоду перебування в зоні АТО з 05.07.2014 року по 17.07.2014 року;

- не зазначення у списках особового складу військовослужбовців сержанта ОСОБА_1 як такого, що з 05.07.2014 року входить до складу підрозділів які залучаються до антитерористичної операції в розпорядженні керівника сектору "Д" (по стройовій службі) №15 від 03.08.2014 року;

- висновок комісії щодо залучення до проведення антитерористичної операції позивача на строк менше ніж 30 календарних днів (згідно постанови КМ України №60 від 08.09.2016 "Про внесення змін до Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення").

Вважаючи рішення протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що направлення позивача в зону проведення АТО для виконання бойового завдання, його перебування в зоні АТО, під час якого позивач брав безпосередню участь в антитерористичній операції, підтверджується належними доказами, а тому відмова у наданні ОСОБА_1 статус учасника бойових дій є протиправною. Також суди зазначили, що на момент проходження служби законодавством не було встановлено вимоги, що перебування в зоні АТО має тривати не менше 30 днів для отримання статусу учасника бойових дій, а тому судами застосовано дію закону в часі та трактовано на користь позивача.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.

Положення статті 4 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" закріплюють, що ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав. До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, інваліди війни, учасники війни.

Відповідно до пункту 19 статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", учасниками бойових дій визнаються: військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані) та працівники Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції це

................
Перейти до повного тексту