ПОСТАНОВА
Іменем України
08 червня 2021 року
Київ
справа №2340/3517/18
адміністративне провадження №К/9901/10695/19; К/9901/12405/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Тацій Л.В.,
суддів: Стеценка С.Г., Чиркіна С.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами касаційні скарги Міністерства внутрішніх справ України та Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 березня 2019 року (головуючий суддя - Шурка О.І., судді: Василенка Я.М., Кузьменка В.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України, Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання здійснити дії,-
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У вересні 2018 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області (далі- відповідач-1, УМВС України в Черкаській області), Міністерства внутрішніх справ України (далі- відповідач-2, МВС України), Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (далі-відповідач-3, ГУ ПФУ в Черкаській області), у якому просив:
- визнати протиправною відмову МВС України у призначенні позивачу одноразової грошової допомоги відповідно до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №850 від 21 жовтня 2015 року;
- зобов`язати УМВС України в Черкаській області повторно надіслати до МВС України документи для призначення позивачу одноразової грошової допомоги відповідно до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №850 від 21 жовтня 2015 року;
- зобов`язати МВС України прийняти рішення про призначення та виплату позивачу одноразової грошової допомоги в розмірі 250-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на дату встановлення І групи інвалідності 05 квітня 2016 року відповідно до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №850 від 21 жовтня 2015 року;
- зобов`язати ГУ ПФУ в Черкаській області надати УМВС України в Черкаській області оригінал виписки з акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії ААА №259510 про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги, яка видається страхувальнику, для призначення та виплати позивачу одноразової грошової допомоги.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, ОСОБА_1 покликався на те, що відповідачі протиправно відмовили йому в призначенні та виплаті одноразової грошової допомоги відповідно до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №850 від 21 жовтня 2015 року (далі - Порядок № 850).
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 26 листопада 2018 року у задоволенні позову відмовлено.
Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, виходив з того, що позивач має спеціальне звання особи начальницького складу державної пожежної охорони, що належить до складу служби цивільного захисту, суд дійшов висновку, що на нього не поширюються положення статті 23 Закону України "Про міліцію" (далі-Закон №565-XII) та Порядку № 850, які регулюють питання виплати одноразової грошової допомоги у разі встановлення інвалідності виключно працівникам міліції.
Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 12 березня 2019 року рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 26 листопада 2018 року скасував, прийняв нове рішення, яким позов задоволено повністю.
Визнано протиправною відмову МВС України у призначенні позивачу одноразової грошової допомоги відповідно до Порядку №850. Зобов`язано УМВС України в Черкаській області повторно надіслати до МВС України документи для призначення позивачу одноразової грошової допомоги відповідно до Порядку №850. Зобов`язано МВС України прийняти рішення про призначення та виплату позивачу одноразової грошової допомоги в розмірі 250-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на дату встановлення І групи інвалідності 05 квітня 2016 року відповідно до Порядку №850. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області надати Міністерству внутрішніх справ України оригінал виписки з акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії ААА №259510 про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги, яка видається страхувальнику, для призначення та виплати позивачу одноразової грошової допомоги.
Шостий апеляційний адміністративний суд, задовольняючи позов, виходив з того, що за результатами розгляду поданих ОСОБА_1 документів відповідач зобов`язаний був прийняти одне із двох рішень: (1) про призначення грошової допомоги, або (2) про відмову у призначення цієї допомоги. Проте, жодного із цих рішень МВС України прийнято не було.
Крім того, суд апеляційної інстанції зазначив, що позивач на час звільнення відносився до працівників міліції, а Державна служба України з надзвичайних ситуацій не здійснює розгляд питань щодо виплати грошової допомоги позивачу який проходив службу та відносився до працівників внутрішньої служби.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У квітні 2019 року УМВС України в Черкаській області та МВС України в травні 2019 року звернулися до Верховного Суду із касаційними скаргами на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 березня 2019 року, у яких, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, порушення норм процесуального права, просять скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції про відмову в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування касаційних скарг заявники зазначили, що при прийнятті оскаржуваного рішення Шостий апеляційний адміністративний суд не врахував, що ОСОБА_1 не має права на отримання одноразової грошової допомоги, оскільки відповідно до Закону України "Про міліцію" таке право мають лише особи, які проходили службу в підрозділах міліції. Проте, позивач проходив службу та був звільнений з державної пожежної частини з охорони ЧВО "Азот" у спеціальному званні "прапорщик внутрішньої служби". Отже, питання виплати грошової допомоги позивачу врегульоване Кодексом цивільного захисту та відповідним порядком.
Позивач подав відзив на касаційну скаргу МВС України, в якому заперечує проти задоволення касаційної скарги та просить рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Верховний Суд (у складі: головуючого судді- Гриціва М.І., суддів: Берназюка Я.О., Коваленко Н.В.) ухвалою 23 квітня 2019 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою УМВС України в Черкаській області та ухвалою від 15 травня 2019 року - за касаційною скаргою МВС України.
У зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Гриціва М.І., що унеможливлює його участь у розгляді касаційних скарг, по справі призначено повторний автоматизований розподіл.
Згідно протоколів повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17 липня 2019 року визначено новий склад суду для розгляду касаційних скарг: головуючий суддя - Тацій Л.В., судді: Стеценко С.Г., Чиркін С.М.
Ухвалою від 7 червня 2021 року справу призначено до розгляду у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач з 27 липня 1979 року проходив службу в органах внутрішніх справ.
В період з 6 по 25 червня 1986 року позивач виконував службові обов`язки по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, має статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії.
28 серпня 1997 року позивач звільнений з державної пожежної частини з охорони Черкаського виробничого об`єднання "Азот" у званні "прапорщик внутрішньої служби".
Згідно з довідкою до акту огляду МСЕК серії 12 ААА №200544 позивачу з 05 квітня 2016 року встановлена І група інвалідності, пов`язана з виконанням службових обов`язків з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
ОСОБА_1 звернувся до Ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області із заявою про виплату одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України "Про міліцію" та Порядку №850.
УМВС України в Черкаській області підготовлено висновок про призначення одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України "Про міліцію" та разом з документами передбаченими пунктом 7 Порядку № 850 направлено до Міністерства внутрішніх справ України для прийняття рішення.
МВС України повідомило Ліквідаційну комісію УМВС України в Черкаській області про те, що підстави для призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 відсутні, оскільки Порядок № 850 до останнього не застосовується.
17 серпня 2018 року УМВС України в Черкаській області повідомило позивача про відсутність підстав для призначення одноразової грошової допомоги.
Крім того, судами встановлено, що позивач звертався до ГУ ПФУ в Черкаській області із заявою про надання оригіналу виписки з акту огляду медико-соціальної експертної комісії серії ААА №259510 про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках.
Листом від 14 червня 2018 року ГУ ПФУ в Черкаській області повідомило ОСОБА_1 про відсутність можливості надати оригінали довідок, виданих органами МСЕК, на підставі яких проводиться виплата пенсії.
На звернення позивача щодо виплати йому одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням І групи інвалідності УМВС України в Черкаській області листом від 17 серпня 2018 року за №А-693 повідомив позивача про відсутність підстав для виплати одноразової грошової допомоги, мотивуючи відмову тим, що позивач не відноситься до категорії працівників міліції у зв`язку з тим, що має спеціальне звання внутрішньої служби.
Не погоджуючись з вказаними діями відповідачів, позивач звернувся до суду з цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.
Частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
До набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію", тобто до 07 листопада 2015 року, порядок виплати одноразової грошової допомоги було врегульовано нормами статті 23 Закону України "Про міліцію" від 20.12.1990 № 565-ХІІ (далі- Закон № 565-ХІІ) та Порядком № 850.
Так, відповідно до статті 23 Закону № 565-ХІІ у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного працівнику міліції під час виконання ним службових обов`язків, яке призвело до встановлення йому інвалідності, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 250-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності I групи, 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності II групи, 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності III групи в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України. Визначення ступеня втрати працездатності працівником міліції у період проходження служби в органах внутрішніх справ у кожному випадку ушкодження здоров`я здійснюється в індивідуальному порядку відповідно до законодавства.
При цьому, на виконання наведеної норми постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850 затверджено Порядок та умови призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції.
Згідно з підпунктом 2 пункту 3 Порядку № 850 грошова допомога призначається і виплачується у разі установлення працівникові міліції інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час виконання ним службових обов`язків, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення із служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, у розмірі: 250-кратного прожиткового мінімуму, установленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, - у разі встановлення інвалідності I групи; 200-кратного прожиткового мінімуму, установленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, - у разі встановлення інвалідності II групи; 150-кратного прожиткового мінімуму, установленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, - у разі встановлення інвалідності III групи.
Відповідно до пунктів 7-8 Порядку № 850 працівник міліції, якому призначається грошова допомога у разі встановлення інвалідності чи часткової втрати працездатності без установлення інвалідності, подає за місцем служби такі документи: заяву (рапорт) про виплату грошової допомоги у зв`язку з установленням інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності за формою згідно з додатком до цих Порядку та умов; довідку медико-соціальної експертної комісії про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності (у відсотках).