ПОСТАНОВА
Іменем України
07 червня 2021 року
Київ
справа №160/2922/19
адміністративне провадження №К/9901/31115/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стеценка С.Г.,
суддів: Мороз Л.Л., Тацій Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №160/2922/19
за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1
до Відділу реклами Кам`янської міської ради, Виконавчого комітету Кам`янської міської ради
про визнання протиправними рішень та зобов`язання вчинити певні дії
за касаційною скаргою Відділу реклами Кам`янської міської ради на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 12.09.2019 (колегія у складі: головуючого судді Баранник Н.П., суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,),-
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У квітні 2019 року Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Відділу реклами Кам`янської міської ради (далі також відповідач 1), Виконавчого комітету Кам`янської міської ради (далі також відповідач 2), в якому просив:
- визнати рішення відділу реклами Кам`янської міської ради від 14.02.2019 № 01-14/73 про відмову в продовженні терміну дії дозволів № 145; 147; 148; 149 від 25.01.2008 на розміщення зовнішньої реклами в місті Кам`янське (колишнє Дніпродзержинськ) протиправним і його скасувати;
- зобов`язати відділ реклами Кам`янської міської ради повторно розглянути заяву фізичної особи підприємця ОСОБА_1 від 04.01.2019 щодо продовження строку дії дозволів № № 145; 147; 148; 149 від 25.01.2008 до 25.01.2024;
- визнати рішення виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 27.02.2019 №58 "Про проведення демонтажу рекламних засобів у м. Кам`янському" в частині демонтажу окремо розташованих рекламних засобів ФОП ОСОБА_1 (дозволи від 25.01.2008 № № 145; 147; 148; 149) протиправним і в цій частині його скасувати.
2. Позов обґрунтовано тим, що 04.01.2019 ФОП ОСОБА_1 звернувся із заявою до відділу реклами Кам`янської міської ради з метою продовжити строк дії дозволів на 5 років, однак рішенням органу відділу реклами, який було оформлено у вигляді листа від 14.02.2019 № 01-14/73, йому було відмовлено в продовженні строку дії дозволів із посиланням на те, що порушено процедуру подання документів, відносно дозволів № № 148, 149 щодо недодержання зазначених у них місця розташування рекламних засобів, про що направлено попередження про усунення порушень Порядку, не вжито жодних дій щодо усунення виявлених порушень, розташування рекламного засобу не відповідає вимогам до оформлення міського середовища засобами зовнішньої реклами та вимогам до засобів зовнішньої реклами. 27.02.2019 на офіційному сайті Кам`янської міської ради оприлюднено рішення № 58 щодо проведення демонтажу рекламних засобів у м. Кам`янському як самовільно розташованих. При цьому, позивач вказує на те, що відсутність порушень останнім щодо розташування за визначеним та узгодженим у встановленому порядку місцем розташування рекламного засобу підтверджується самими дозволами № 148, 149, а саме: погоджувальною частиною дозволів; фотокарткою місця після розташування на ньому рекламного засобу (арк. № 2; № 3 дозволів) підписаною керівником робочого органу ОСОБА_2 із відбитком печатки уповноваженого органу. Розміщення рекламних засобів погоджено з Дніпродзержинським управлінням земельних ресурсів, органом з містобудування та архітектури, Державтоінспекцією, місцевим органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини, утримувачем інженерних комунікацій, про що зазначено в самих дозволах. Жодні зауваження до цих документів щодо місця розташування рекламних засобів з боку робочого органу або інших відсутні. А відтак, відмова у продовженні строку дії дозволів з мотиву самовільної зміни позивачем місця розташування рекламних засобів безпідставна та не підтверджена документально, спростовується самими дозволами № 148, № 149. Враховуючи протиправність рішення відділу реклами Кам`янської міської ради викладеного у формі листа від 14.02.2019 № 01-14/73 про відмову у продовженні строку дії дозволів, яке підлягає скасуванню, відсутні і підстави для демонтажу окремо розташованих рекламних засобів за дозволами №145; 147; 148; 149. Тому рішення виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 27.02.2019 № 58 в частині проведення демонтажу рекламних засобів ФОП ОСОБА_1 (дозволи № 145; 147; 148; 149) також підлягає скасуванню через відсутність підстав для демонтажу.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.07.2019 в задоволенні позову відмовлено.
4. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що заява позивача про продовження строку дії дозволів надійшла до робочого органу з порушенням встановлених строків її подачі. Крім того, робочим органом під час перевірки було виявлено порушення п. 8.1.1. Порядку розміщення зовнішньої реклами в м. Кам`янському №206, зафіксовано, що елементи рекламних конструкцій потребують ремонту, містять корозійні пошкодження та мають незадовільний технічний та естетичний стан. Попередження про усунення виявлених порушень направлялися позивачу, проте він на них жодним чином не відреагував. За таких обставин суд вважав, що відповідач-1 правомірно та обґрунтовано відмовив позивачу в продовженні строку дії чотирьох дозволів на розміщення зовнішньої реклами, а отже, й рішення виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 27.02.2019 за №58 в оскарженій частині також є законним.
5. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 12.09.2019 рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.07.2019 скасовано та прийнято нове рішення. Позовні вимоги фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Відділу реклами Кам`янської міської ради № 01-14/73 від 14.02.2019 про відмову фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 в продовженні терміну дії дозволів №№ 145, 147, 148, 149 від 25.01.2008 на розміщення зовнішньої реклами в місті Кам`янське. Зобов`язано Відділ реклами Кам`янської міської ради повторно розглянути заяву фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 від 04.01.2019 щодо продовження строку дії до 25.01.2024 дозволів № № 145, 147, 148, 149 від 25.01.2008 на розміщення зовнішньої реклами в місті Кам`янське. Визнано протиправним рішення Виконавчого комітету Кам`янської міської ради № 58 "Про проведення демонтажу рекламних засобів у м. Кам`янському" від 27.02.2019 в частині демонтажу окремо розташованих рекламних засобів фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (дозволи від 25.01.2008 № № 145, 147, 148, 149) і в цій частині його скасовано.
6. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позов, апеляційний суд зазначив, що сама по собі та обставина подачі позивачем заяви про продовження дії дозволів № 145, №147, № 148, №149 з пропущенням місячного терміну, не може бути підставою для відмови у продовженні дії таких дозволів, оскільки в п.4.3 Порядку №206 визначено для цього лише дві підстави: 1) наявність у розповсюджувача зовнішньої реклами заборгованості з оплати за тимчасове користування цим або іншим місцями розташування рекламних засобів, які перебувають у комунальній власності (чого не наведено у відповіді від 14.02.2019, адресованій позивачу) та 2) невідповідність подальшого розташування рекламного засобу на цьому місці вимогам до зовнішньої реклами. У зв`язку з вказаним. рішення про відмову в продовженні строку дії дозволів №145, 147,148,149, виданих ФОП ОСОБА_1 на розміщення реклами не відповідає критеріям законності та обґрунтованості, а тому підлягає скасуванню із зобов`язанням відповідача-1 повторно розглянути питання щодо продовження строку дії таких дозволів.
Крім того, в основу рішення про відмову у продовженні дії дозволів, як стверджує представник відповідача-1, покладено доповідну записку головного спеціаліста відділу реклами міської ради Кручініна О.С. (т.1 а.с. 133), в якій зазначено про результати перевірки відповідності розташування рекламних засобів, за адресами, наведеними у дозволах №№ НОМЕР_1 та 149, виданих ФОП ОСОБА_1 . Так, за інформацією перевіряючого розташування рекламних засобів не відповідає топогеодезичному знімку місцевості з прив`язкою місця розташування рекламного засобу. Вказане є порушенням п. 8.1.1 Порядку розміщення зовнішньої реклами в м.Кам`янському. Крім того, виявлено, що елементи рекламної конструкції потребують ремонту, містять корозійні пошкодження та мають незадовільний технічний та естетичний стан.
В свою чергу, апеляційний суд звернув увагу, що жодних доказів на підтвердження виявлених порушень під час перевірки, до доповідної записки не додано. Не надано таких доказів суду і відповідачами. Представник відповідача-1 не зміг пояснити яким чином перевірялася відповідність розташування рекламних засобів за адресами, наведеними у дозволах №№ НОМЕР_1 та 149, виданих ФОП ОСОБА_1, за допомогою яких засобів і чи фіксувалися виявлені порушення взагалі, окрім направлення попередження.
З урахуванням встановлених у справі обставин, що передували прийняттю оскарженого позивачем рішення Виконкому про демонтаж рекламних засобів №58 "Про проведення демонтажу рекламних засобів у м. Кам`янському" від 27.02.2019 в частині демонтажу окремо розташованих рекламних засобів ФОП ОСОБА_1 (дозволи від 25.01.2008 № № 145, 147, 148, 149), колегія суддів апеляційного суду прийшла до висновку, що таке рішення в оскарженій частині також має бути скасоване.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. У листопаді 2019 року Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 12.09.2019, в якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.
8. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначає, що з аналізу норм чинного законодавства можна дійти висновку про те, що для продовження дії вже виданого дозволу на рекламу зацікавлена особа має з дотриманням певного строку (не пізніше, ніж за один місяць до закінчення строку дії дозволу) подати державному адміністратору певний перелік документів. Заява позивача про продовження строку дії дозволу надійшла до робочого органу з порушенням встановлених строків її подачі. Більш того, сам позивач у своїх позовній заяві не заперечує, що заява ним скерована з порушенням встановленого місячного терміну, а саме 04.01.2019, у зв`язку з чим листом від 14.02.2019 за № 01-14/73 відділом реклами Кам`янської міської ради повідомлено позивачу про те, що останнім порушено процедуру подання документів. Таким чином, оскільки строк дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами № 145, № 147, № 148, № 149 закінчився 25.01.2018, то після закінчення строків дії зазначених дозволів рекламні засоби встановлені на підставі таких дозволів вважаються самовільно встановленими та підлягають демонтажу. У зв`язку з цим виконавчим комітетом міської рад правомірно прийнято оскаржуване рішення від 27.02.2019 № 58 "Про проведення демонтажу рекламних засобів у м.Кам`янському".
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. 11.11.2019 у автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстрована вказана касаційна скарга.
10. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.11.2019, визначено склад колегії суддів: Головуючий суддя (суддя-доповідач) Стеценко С.Г., судді Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.
11. Ухвалою Верховного Суду від 12.11.2019 вказану касаційну скаргу залишено без руху та встановлено десятиденний строк з дня отримання копії цієї ухвали для усунення недоліків шляхом надання документа про сплату судового збору.
12. На підставі службової записки судді-доповідача Стеценка С.Г. від 03.12.2019 №3605/0/64-19 щодо настання обставин, які унеможливлюють розгляд судових справ, у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді ОСОБА_3, яка входить до складу постійної колегії суддів, на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду №2046/0/78-19 від 03.12.2019, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.12.2019 визначено склад колегії суддів: Головуючий суддя (суддя-доповідач) Стеценко С.Г., судді Мороз Л.Л., Тацій Л.В.
13. Скаржником вимоги ухвали суду про залишення касаційної скарги без руху виконано та усунуто зазначені в ній недоліки, у зв`язку з чим ухвалою Верховного Суду від 04.12.2019 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Відділу реклами Кам`янської міської ради на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 12.09.2019.
14. Ухвалою Верховного Суду від 07.06.2021 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
15. Як встановлено судами попередніх інстанцій, відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця (серія В00 за № 387564) - позивач ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер фізичної особи-платника податків та інших обов`язкових платежів - НОМЕР_2 ) зареєстрований як фізична особа-підприємець виконавчим комітетом Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області 28.04.2005 (2 223 000 0000 002995).
16. Відповідно до інформації із з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch) -видом діяльності позивача є: Код КВЕД 16.10 Лісопильне та стругальне виробництво; Код КВЕД 16.21 Виробництво фанери, дерев`яних плит і панелей, шпону; Код КВЕД 16.22 Виробництво щитового паркету; Код КВЕД 16.23 Виробництво інших дерев`яних будівельних конструкцій і столярних виробів; Код КВЕД 16.24 Виробництво дерев`яної тари; Код КВЕД 16.29 Виробництво інших виробів з деревини; виготовлення виробів з корка, соломки та рослинних матеріалів для плетіння; Код КВЕД 43.32 Установлення столярних виробів; Код КВЕД 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах (основний); Код КВЕД 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами; Код КВЕД 55.20 Діяльність засобів розміщування на період відпустки та іншого тимчасового проживання.
17. 25.01.2008 на підставі рішення Виконкому міської ради від 23.01.2008 № 20 ФОП ОСОБА_1 було видано дозвіл № 145 на розміщення зовнішньої реклами та розташування рекламного засобу за адресою: АДРЕСА_1, перехр. з АДРЕСА_2 (т.1 а.с.17-18, 140-141).
18. Строк дії дозволу продовжувався у такі періоди: з 25.02.2008 по 25.02.2013, з 25.01.2013 по 25.01.2016, з 25.01.2016 по 25.01.2019.
19. 25.01.2008 згідно рішення виконкому міської ради від 23.01.2008 № 20 ФОП ОСОБА_1 видано дозвіл на розміщення зовнішньої реклами № 147 та розташування рекламного засобу за адресою: АДРЕСА_1, (розділова смуга при в`їзді на мостовий перехід через р. Дніпро) (т.1 а.с. 19-20,142-143).
20. Строк дії дозволу продовжувався у такі періоди: з 25.02.2008 по 25.02.2013, з 25.01.2013 по 25.01.2016, з 25.01.2016 по 25.01.2019.
21. 25.01.2008 відповідно до рішення виконкому міської ради від 23.01.2008 № 20 ФОП ОСОБА_1 видано дозвіл № 148 на розміщення зовнішньої реклами та розташування рекламного засобу за адресою: АДРЕСА_1 (т.1 а.с.21-22, 135-136).
22. Строк дії дозволу продовжувався у такі періоди: 25.02.2008 по 25.02.2013, з 25.01.2013 по 25.01.2016, з 25.01.2016 по 25.01.2019.
23. 25.01.2008 відповідно до рішення виконкому міської ради від 23.01.2008 № 20 ФОП ОСОБА_1 видано дозвіл №149 на розміщення зовнішньої реклами та розташування рекламного засобу за адресою: АДРЕСА_1 (т.1 а.с.23-24, 137-138).
24. Строк дії дозволу продовжувався: з 25.02.2008 по 25.02.2013, з 25.01.2013 по 25.01.2016, з 25.01.2016 по 25.01.2019.
25. 02.01.2018 між Відділом реклами Кам`янської міської ради та ФОП ОСОБА_1 укладено договір № 24/2018 на тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Кам`янського. Предметом вказаного договору є надання в тимчасове користування місця для розташуванні рекламних засобів, які перебувають у комунальній власності територіальної громади міста Кам`янське для розташування рекламних засобів згідно з виданими дозволами (т.1 а.с.25-30).
26. 04.01.2019 позивач засобами поштового зв`язку направив до відділу реклами Кам`янської міської ради заяву щодо продовження терміну дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами (т.1 а.с.32), а саме:
1. Бігборд за адресою АДРЕСА_2 від 25.01.2008.
2. Бігборд за адресою АДРЕСА_1, розділова смуга при в`їзді на мостовий перехід, дозвіл № 147 від 25.01.2008.
3. Бігборд за адресою Мостовий перехід через р.Дніпро, р-н з`їзду на л/б, дозвіл № 148 від 25.01.2008.
4. Бігборд за адресою АДРЕСА_2 від 25.01.2008.
27. Листом від 14.02.2019 за № 01-14/73 Відділом реклами Кам`янської міської ради повідомлено позивачу про те, що ним порушено процедуру подання документів, що є порушенням вимог Порядку№206, затвердженого рішенням Виконавчого комітету міської ради від 26.07.2017. Робочим органом під час перевірки рекламних засобів було виявлено, що рекламні конструкції, що належать ФОП ОСОБА_1 та знаходяться за адресами: АДРЕСА_3, мостовий перехід через р. Дніпро (район з`їзду на л/б) (дозвіл № 148 ); розташовані з порушенням Порядку розміщення зовнішньої реклами в АДРЕСА_4, а саме: не відповідно до дозволу (без додержання зазначених у дозволі на розміщення зовнішньої реклами місця розташування рекламного засобу та/або конструкції рекламного засобу). Про виявлені порушення робочим органом на адресу ФОП ОСОБА_1 було направлено попередження про усунення порушень Порядку, проте, останнім не було вжито жодних дій щодо усунення виявлених порушень. Продовження строку дії зазначених дозволів не є можливим (т.1 а.с. 34-35).
28. Оскільки, відділом реклами Кам`янської міської ради були виявлені порушення ФОП ОСОБА_1 вимог Порядку розміщення зовнішньої реклами у м.Кам`янському, виконавчим комітетом Кам`янської міської ради відповідно до Закону України "Про рекламу", постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 №2067 "Про затвердження Типових правил розміщення зовнішньої реклами" (зі змінами та доповненнями), п.1.4. Положення про порядок демонтажу та зберігання рекламних засобів у м. Кам`янському, затвердженого рішенням виконавчого комітету міської ради від 26.07.2017 №206, керуючись ч.6 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" 27.02.2019 за №58, прийнято рішення "Про проведення демонтажу рекламних засобів у м. Кам`янському". Цим рішенням зобов`язано Комунальне підприємство Кам`янської міської ради "Благоустрій" (Жилко) забезпечити протягом 10 календарних днів проведення демонтажу рекламних засобів (спеціальних конструкцій), розташованих з порушенням порядку розміщення зовнішньої реклами, згідно з переліком, що додається.
29. Відповідно до пунктів 9-12 додатку до рішення № 58 від 27.02.2019 (т.1 а.с. 13-15) підлягають демонтажу рекламні засоби (спеціальні конструкції), що розташовані з порушенням Порядку розміщення зовнішньої реклами, як самовільно розташовані за наступними адресами:
- п. 9: Заводський район, просп . Аношкіна (перехр. з АДРЕСА_2, ФОП ОСОБА_1 (дозвіл №145);
- п. 10: Заводський район, просп. Аношкіна (розділова смуга при в`їзді на мостовий перехід через р.Дніпро), ФОП ОСОБА_1 (дозвіл №147);
- п. 11: Дніпровський район, мостовий перехід через р.Дніпро (район з`їзду на л/б), ФОП ОСОБА_1 (дозвіл №148);
- п. 12: Дніпровський район, мостовий перехід через р.Дніпро, ФОП ОСОБА_1 (дозвіл №149).
30. Вважаючи дії відповідачів незаконними, а рішення протиправними, позивач звернувся до суду із даним позовом.