ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 червня 2021 року
м.Київ
справа № 808/352/18
адміністративне провадження № К/9901/57091/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Пасічник С.С.,
суддів: Васильєвої І.А., Юрченко В.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Запорізької митниці ДФС на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06 березня 2018 року (суддя Лазаренко М.С.) та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року (головуючий суддя Ясенова Т.І., судді: Суховаров А.В., Головко О.В.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-Виробниче підприємство Агрінол" до Запорізької митниці ДФС про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В :
В січні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-Виробниче підприємство Агрінол" (далі - Товариство, позивач) звернулось до суду з позовом до Запорізької митниці ДФС (далі - Митниця, відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення про визначення коду товару 29 листопада 2017 року №КТ-UА112040-0006-2017.
В обґрунтування позову Товариство зазначало про протиправність прийнятого Митницею рішення, оскільки товар, що ним завозився, - "Присадка НІТЕС 631" - при митному оформлені був правильно задекларований із кодом згідно УКТ ЗЕД 3811 21 00 00, адже до митної декларації надані усі належним чином оформлені документи, які підтверджують обрану товарну позицію та заявлений код товару.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 06 березня 2018 року, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року, позов задоволено.
Приймаючи такі рішення, суди, дослідивши обставини справи та наявні у ній докази, прийшли до висновку, що позивачем подано всі необхідні документи в підтвердження правильності застосованого при митному оформленні товару коду УКТ ЗЕД, а отже, як наслідок, відсутність у відповідача підстав для його зміни.
Не погоджуючись з прийнятими судами рішеннями, Митниця звернулась до суду з касаційною скаргою, в якій просила їх скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позову, зазначаючи, що код УКТ ЗЕД імпортованого позивачем товару був нею визначений саме як 3811 90 00 00 з огляду на його склад та властивості.
Позивач своїм правом на подання письмового відзиву на касаційну скаргу не скористався.
Переглянувши судові рішення та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши правильність застосування норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд вказує на таке.
Судами встановлено, що 11 квітня 2016 року між Товариством та Компанією "Afton Chemical Limited" укладено контракт №11042016, відповідно до пункту 1.1 якого продавець - "Afton Chemical Limited" продає, а покупець - Товариство купує присадки, виготовлені продавцем, пойменовані в подальшому "Продукт" відповідно до найменування, кількості та пакування, наведених в додаткових умовах, які є невід`ємною частиною контракту.
24 серпня 2017 року між позивачем та "Afton Chemical Limited" укладено додаткову угоду №10 до договору №11042016 від 11 квітня 2016 року, відповідно до якої позивачем придбано присадку "HІTEC 631".
14 листопада 2017 року декларантом Товариства подано до митного оформлення митну декларацію №112040/2017/003816 на товар: "HІTEC 631 - присадка до мастильних матеріалів - 17 440,00 кг, у 80 металевих бочках. Вміст аліфатичних вуглеводів (мінеральної оливи) 25 мас.%. Основа присадки синтетичний довголанцюговий алкілбензоловий сульфонат барію. Використовується в якості інгібітору корозії при виготовленні антикорозійних канатних, консерваційних, калібрувальних мастильних матеріалів. Без вмісту дисульфіду молібдену. Основні показники: партія №1016SA004 - в`язкість при 100 гр.С - (61 сСТ), барій 14,3%, сірка 3,1%.; партія №0617SA002 - в`язкість при 100 гр.С - (73 сСт), барій (14,2%), сірка (3,3%); партія №0916SA003 - в`язкість при 100 гр.С - (65 сСт), барій (14,0 %), сірка (2,8 %); Виробник: Afton Chemical Limited. Торговельна марка - HІTEC. Країна виробництва невідома".
За результатами розгляду поданих позивачем документів 29 листопада 2017 року митним органом прийнято рішення про визначення коду товару №КТ-UA112040-0006-2017, яким для "HІTEC 631" визначено код за УКТ ЗЕД 3811 90 00 00, замість визначеного декларантом - 3811 21 00 00.
Не погодившись із визначеним Митницею кодом товару, Товариство звернулось до суду з позовом у даній справі.
В частині 2 статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із пунктами 23 та 24 частини 1 статті 4 Митного кодексу України (далі - МК України) митне оформлення - виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення; митний контроль - сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку.
Статтею 246 МК України встановлено, що метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.
Митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України. Митний контроль здійснюється виключно органами доходів і зборів відповідно до цього Кодексу та інших законів України. Митний контроль передбачає виконання органами доходів і зборів мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань державної митної справи (частини 1 - 3 статті 318 МК України).
Митне оформлення розпочинається з моменту подання органу доходів і зборів декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання органом доходів і зборів від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію (частина 1 статті 248 МК України).
Митне оформлення вважається завершеним після виконання всіх митних формальностей, визначених цим Кодексом відповідно до заявленого митного режиму, що засвідчується органом доходів і зборів шляхом проставлення відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товарно-транспортних документах у разі їх подання на паперовому носії (частина 5 статті 255 МК України).
Разом з тим, за змістом статті 67 МК України Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України. В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду. Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).
Відповідно до частин 1 - 4, 7 статті 69 МК України товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД. Органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД. На вимогу посадової особи органу доходів і зборів декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них. У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів орган доходів і зборів має право самостійно класифікувати такі товари. Рішення органів доходів і зборів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими.
Для цілей митного оформлення класифікація товарів здійснюється згідно з вимогами УКТ ЗЕД, що є товарною номенклатурою Митного тарифу України, затвердженого Законом України "Про Митний тариф України" від 19 вересня 2013 року №584-VII, з урахуванням Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, відповідних приміток до розділів та груп, текстового опису товарних позицій та тих характеристик товару, які є визначальними для класифікації.
Пунктами 1, 2, 3, 4, 6 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД передбачено, що класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється за такими правилами:
1. Назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил:
2. (a) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного;
(b) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3.
3. У разі коли згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prima facie) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином:
(a) перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару;
(b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (a), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови, що цей критерій можна застосувати;
(c) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3 (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.
4. Товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується в товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються.
6. Для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatis mutandis), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.
Отже, зазначеними правилами передбачено, що при віднесенні товару до тієї чи іншої позиції слід виходити з більш конкретного опису товару, тобто саме характеристики товару є визначальними для класифікації товару відповідно до УКТ ЗЕД.
Як вже вказувалось в цій постанові, оскаржуваним рішенням відповідач змінив код за УКТ ЗЕД імпортованого позивачем товару ("Присадка НІТЕС 631") з " 3811 21 00 00" Розділу VI "Продукція хімічної та пов`язаних з нею галузей промисловості" групи 38 "Різноманітна хімічна продукція" (Антидетонатори, антиоксиданти, інгібітори смолоутворення, загусники, антикорозійні препарати та інші готові присадки, добавки для нафтопродуктів (включаючи бензин) або для інших рідин, які використовують з тією самою метою, що і нафтопродукти: - присадки до мастил: - - із вмістом нафти або нафтопродуктів, одержаних з бітумінозних мінералів) на " 3811 90 00 00" (Антидетонатори, антиоксиданти, інгібітори смолоутворення, загусники, антикорозійні препарати та інші готові присадки, добавки для нафтопродуктів (включаючи бензин) або для інших рідин, які використовують з тією самою метою, що і нафтопродукти: - присадки до мастил: - інші).
Разом з тим, згідно інтерпретацією товарної позиції 38 11 90 до неї не відносяться препарати - інгібітори корозії, а переважно відносяться препарати, в яких тетраметилсвинець або етилметилсвинець або суміш тетраетилсвинцю і тетраметилсвинцю є одним або головним антидетонаторним компонентом.
Судами встановлено, що позивачем імпортувався товар - "Присадка НІТЕС 631", хімічна основа якої складається з синтетичного довголанцюгового алкілбензолового сульфонату барію.
За інформацією постачальника "НІТЕС 631" є присадкою, яка застосовується як інгібітор корозії для виробництва антикорозійних канатних, консерваційних, калібровочних мастильних матеріалів.
Також суди з`ясували, що "Присадка НІТЕС 631" використовувалась позивачем для виробництва моторних танкових олив.
Водночас, в описах до товару імпортованого позивачем, який наданий постачальником, відсутні відомості, що даний товар є паливом на основі спиртів та/або є синтетичним мастилом.
Отже, суди визначили, що "Присадка НІТЕС 631", виходячи з її хімічного складу та властивостей, є присадкою до мастил із вмістом нафти або нафтопродуктів, одержаних з бітумінозних мінералів, й відноситься виключно до товарної позиції 3811 21 00 00 УКТ ЗЕД.
Подібна правова позиція щодо класифікації товару "Присадка НІТЕС 631" викладена і в постанові Верховного Суду від 26 листопада 2020 року у справі №280/2571/19 (адміністративне провадження №К/9901/33419/19).
Враховуючи викладене вище в сукупності, суди попередніх інстанцій у справі, що розглядається, прийшли до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.
Доводи ж касаційної скарги як такі не спростовують мотивів, покладених судами в основу оскаржуваних рішень, й не свідчать про неправильність прийнятих ними рішень по суті спору, а фактично зводяться лише до переоцінки встановлених судами обставин справи, що, в свою чергу, не відноситься до повноважень суду касаційної інстанції.
Відповідно до частин 1 та 4 статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Згідно з частиною 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 327, 341, 345, 349, 350, 355 КАС України, Суд