1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 червня 2021 року

м. Київ

справа № 1.380.2019.001429

адміністративне провадження № К/9901/7144/20, К/9901/7426/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді: Білоуса О.В.,

суддів: Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,

секретар судового засідання - Носенко Л.О.,

за участю: представника позивача - Яремко В.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 06 серпня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року, додаткове рішення Львівського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Софас" до Головного управління ДФС у Львівській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування наказів,

У С Т А Н О В И В:

У березні 2019 року ТОВ "Софас" (далі - Товариство) звернулося до суду з адміністративним позовом до ГУ ДФС у Львівській області, ДФС України про визнання протиправним та скасування наказу ДФС України від 21.03.2019 року №201 "Про проведення документальної позапланової перевірки ТОВ "Софас", визнання протиправним та скасування наказу ГУ ДФС у Львівській області від 22.03.2019 року №1801 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ГУ ДФС ТОВ "Софас".

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 06 серпня 2019 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року, позов задоволено.

Додатковим рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2019 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року, заяву Товариства про ухвалення додаткового судового рішення задоволено. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань з ГУ ДФС у Львівській області та ДФС України по 5000 грн з кожного судових витрат на професійну правничу допомогу.

Не погодившись з ухваленими у справі судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ДПС України та ГУ ДПС у Львівській області звернулися до Верховного Суду з касаційними скаргами, в яких, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просили рішення судів скасувати, а в задоволенні позову та заяви про ухвалення додаткового судового рішення відмовити.

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційних скарг та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про залишення касаційних скарг без задоволення.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ГУ ДФС у Львівській області проведено документальну планову виїзну перевірку ТОВ "Софас" з дотримання податкового, валютного законодавства та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2015 року по 31.03.2018 року.

За результатами перевірки складено акт від 11.06.2018 року №1462/13-01-14-18/32704124, яким встановлено наступні порушення: п.286.4 ст.286 ПК України, яке полягає у несвоєчасному поданні Декларації з земельного податку за 2016 рік, пп.14.1.27 п.14.1 ст.14, пп.134.1.1 п.134.1 ст.134 ПК України, в результаті чого занижено податок на прибуток в періоді, що перевірявся на загальну суму 9 720 грн, у тому числі за 2016 рік на суму 9 720 грн, п.188.1 ст.188, п.198.6 ст.198 ПК України за період з 01.01.2015 року по 31.03.2018 року, внаслідок чого завищено суму податку на додану вартість, що підлягала бюджетному відшкодуванню у сумі 44 385 грн та знижено податок на додану вартість що підлягає сплаті до бюджету у сумі 14 232 грн, пп.164.1.2 п.164.1, пп.164.2.17 п.164.2, пп.164 ст.164, пп.168.1.2 п.168.1 ст.168 ПК України, в результаті чого донараховано податок на доходи фізичних осіб в сумі 2 305,80 грн, пп.1.6 п.16-1 підрозділу 10 Розділу XX, пп.168.1.1 п.168.1 ст.168, ст.171, п.176.1 ст.176 ПК України, в результаті чого занижено військовий збір в сумі 192,15 грн, п.51.1 ст.51, п.176.2 "б" ст.176 ПК України, яке полягає у не відображенні, поданні не у повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками податкової звітності про суми доходів, нарахованих ( сплачених) на користь платників податків у II та III кварталах 2016 року.

15.06.2018 року Товариством за №671 подано до ГУ ДФС у Львівській області заперечення на висновки акта планової перевірки від 11.06.2018 року №1462/13-01-14-18/32704124.

За результатами розгляду даного заперечення ГУ ДФС у Львівській області вирішено провести документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Софас" з 10.08.2018 року тривалістю 5 робочих днів, у зв`язку з чим винесено наказ від 09.08.2018 року №4586.

Мета перевірки: дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства в частині питань, що стали предметом оскарження висновків акта документальної планової виїзної перевірки від 11.06.2018 року №1462/13-01-14-18/32704124 відповідно до пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, пп.78.1.5 п.78.1 ст.78 ПК України.

Отже, документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ "Софас" призначена в частині питань, що стали предметом оскарження висновків акта документальної планової виїзної перевірки від 11.06.2018 року №1462/13-01-14-18/32704124.

За результати позапланової документальної виїзної перевірки ТОВ "Софас" складено акт від 28.08.2018 року №2083/13-01-14-18/32704124, яким спростовано порушення встановлені у акті планової перевірки позивача від 11.06.2018 року №1462/13-01-14-18/32704124 щодо заниження податку на прибуток за 2016 рік в сумі 9 720 грн, щодо завищення бюджетного відшкодування у сумі 44 385 грн та заниження податку на додану вартість, що підлягає сплаті до бюджету у сумі 14 232 грн.

Разом з тим, вказаною перевіркою встановлено нові порушення ТОВ "Софас", які не було виявлено посадовими особами ГУ ДФС у Львівській області при проведенні планової перевірки за той самий період, а саме: пп.134.1.1. п.134.1 ст.134; п.135.1 ст.135; п.137.1 ст.137 ПК України, в результаті чого занижено податок на прибуток за 2017 рік у сумі 684 000 грн, п.188.1 ст.188; п.198.5 ст.198; п.200.1, п.200.2 ст.200 ПК України, в результаті чого занижено податок на додану вартість, що підлягає сплаті до Державного бюджету України, всього на суму 240 602 грн, в т.ч. за листопад 2015 року - на суму 10 602 грн, за лютий 2016 року - на суму 64 245 грн, за травень 2016 року - на суму 5118 грн, за липень 2016 року - на суму 102 408 грн, за вересень 2016 року - на суму 58 229 грн.

На підставі висновків акта перевірки від 28.08.2018 року №2083/13-01-14-18/32704124 ГУ ДФС у Львівській області винесено податкові повідомлення-рішення від 17.09.2018 року №0015201418 та № 0015211418.

Вказані податкові повідомлення-рішення оскаржено позивачем в адміністративному порядку.

Рішенням ДФС України від 30.11.2018 року №38864/6/99-99-11-04-01-25 про результати розгляду скарги ТОВ "Софас" податкові повідомлення-рішення від 17.09.2018 року №0015201418 та №0015211418 скасовано.

Вказаним рішенням ДФС України зобов`язало ГУ ДФС у Львівській області вжити заходи відповідно до пп.78.1.12 п.78.1 ст.78 ПК України.

Підставою для вжиття визначених пп.78.1.12 п.78.1 ст.78 ПК України заходів стало встановлення позаплановою перевіркою ТОВ "Софас" за один і той самий період інших, ніж встановлені плановою перевіркою, порушень.

На підставі рішення ДФС України від 30.11.2018 року №38864/6/99-99-11-04-01-25 ГУ ДФС у Львівській області наказом від 14.02.2019 року №992 "Про проведення службового розслідування" встановлено проведення з 19.02.2019 року по 19.03.2019 року службового розслідування стосовно державного ревізова-інспектора сектору аудиту платників Сокальського, Жовківського, Камянко-Бузького, Радехівського районів та міста Червонограда ГУ ДФС у Львівській області Бабяк І.І. з питань об`єктивності та повноти висновків документальної планової виїзної перевірки, викладених у акті від 28.08.2018 року №2083/13-01-14-18/32704124, на підставі якого ГУ ДФС у Львівській області винесено податкові повідомлення-рішення від 17.09.2018 року №0015201418 та № 0015211418, та які скасовано рішенням ДФС України від 30.11.2018 року №3864/99-99-11-04-01-25.

Наказом ГУ ДФС у Львівській області від 14.03.2019 року №1572 "Про внесення змін до наказу ГУ ДФС у Львівській області від 14.02.2019 року №992" продовжено термін службового розслідування до 18.04.2019 року.

За результатами службового розслідування наказом ГУ ДФС у Львівській області від 26.04.2019 року №20дс державного ревізора-інспектора сектору аудиту платників Сокальського, Жовківського, Камянко-Бузького, Радехівського районів та міста Червонограда ГУ ДФС у Львівській області Бабяк І.І. притягнуто до дисциплінарної відповідальності за неналежне виконання посадових обов`язків при проведенні та оформленні результатів документальних перевірок ТОВ "Софас".

З метою виконання вимог пп.78.1.12 п.78.1 ст.78 ПК України, у зв`язку з проведенням службового розслідування стосовно посадових осіб, які здійснювали перевірку, ДФС України 21.03.2019 року винесено наказ №201 "Про проведення документальної позапланової перевірки ТОВ "Софас".

Відповідно до вказаного наказу, документальну позапланову перевірку ТОВ "Софас" з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2015 року по 31.03.2018 року, валютного за період 01.01.2015 року по 31.03.2018 року вирішено провести терміном 5 робочих днів з 25.03.2019 року.

22.03.2019 року ГУ ДФС у Львівській області винесено наказ №1801 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ГУ ДФС ТОВ "Софас".

Наказом від 22.03.2019 року №1801 вирішено провести документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з 25.03.2019 року тривалістю 5 робочих днів за період діяльності з 01.01.2015 року по 31.03.2018 року.

Наказ від 22.03.2019 року №1801 винесено на підставі пп.78.1.12 п.78.1 ст.78 ПК України, наказу ДФС України від 21.03.2019 року №201 та з метою дотримання вимог податкового, валютного законодавства.

На виконання наказу від 22.03.2019 року №1801 ГУ ДФС у Львівській області видано направлення на перевірку від 25.03.2019 року №3088 та №3089.

Товариством не допущено посадових осіб ГУ ДФС у Львівській області до проведення позапланової перевірки, у зв`язку з чим складено акти від 25.03.2019 року №262/32704124 та №263/32704124.

Не погодившись із наказами ДФС України від 21.03.2019 року №201 та ГУ ДФС у Львівській області від 22.03.2019 року №1801, Товариство звернулося до суду за захистом своїх порушених прав.

Задовольнивши позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що в оскаржуваному наказі ДФС України від 21.03.2019 року №201 не зазначено: конкретної підстави для перевірки, на підставі чого прийнято рішення про проведення документальної позапланової перевірки ТОВ "Софас", які питання не з`ясовано чи з`ясовано неповно попередньою перевіркою.

Щодо оскаржуваного наказу ГУ ДФС у Львівській області від 22.03.2019 року №1801, то судами попередніх інстанцій встановлено, що приймаючи такий наказ відповідачем фактично перебрано на себе повноваження контролюючого органу вищого рівня - ДФС України.

Колегія суддів погоджується з такими висновками судів попередніх інстанцій з огляду на таке.

Згідно із п.75.1 ст.75 ПК України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до пп.75.1.2 п.75.1 ст.75 ПК України, документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.

П.78.4 ст.78 ПК України встановлено, що про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.

Згідно із п.81.1 ст.81 ПК України, посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів: направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу; копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу; службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки. Непред`явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення

................
Перейти до повного тексту