ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 червня 2021 року
м. Київ
справа №822/1660/18
адміністративне провадження №К/9901/14427/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянув в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Хмельницькій області на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 17 квітня 2019 року (судді: Полотнянко Ю.П. (головуючий), Драчук Т.О., Загороднюк А.Г.) у справі №822/1660/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Подільський рай" до Головного управління ДФС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
У С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Подільський рай" (далі - позивач, Товариство) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у Хмельницькій області (далі - відповідач, контролюючий орган) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 14.12.2017 №0011031406, прийняте на підставі акта документальної позапланової невиїзної перевірки Товариства №2287/22-01-14-06/39617940 від 18.10.2017.
2. Позовні вимоги обґрунтовані безпідставністю прийняття контролюючим органом оскаржуваного податкового повідомлення - рішення.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 21 вересня 2018 року позов Товариства задоволено, визнано протиправним та скасовано оскаржуване податкове повідомлення - рішення.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив, що наявні в матеріалах справи первинні документи, в сукупності з іншими доказами в повній мірі підтверджують реальність виконання укладених між позивачем та його контрагентами угод та правомірність формування Товариством даних податкового обліку.
4. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 17 квітня 2019 року рішення суду першої інстанції скасовано, позов Товариства задоволено, визнано протиправним та скасовано оскаржуване податкове повідомлення - рішення.
Підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення слугувало невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи.
Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що відсутність законних підстав для проведення документальної позапланової невиїзної перевірки, а тому правовим наслідком скасування у судовому порядку наказу на проведення такої перевірки є визнання протиправним податкового повідомлення-рішення, прийнятого за результатами такої перевірки.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішенням суду апеляційної інстанції, відповідач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 17 квітня 2019 року та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог Товариства.
6. Касаційний розгляд справи проведено в попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до наказу ГУ ДФС у Хмельницькій області від 03.10.2017 № 3090 проведена документальна позапланова невиїзна перевірка Товариства з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку за лютий, березень та квітень 2016 року,
За результатами перевірки складено акт від 18.10.2017 № 2287/22-01-14-06/39617940, в якому зроблено висновок про порушення позивачем: абзацу "б" п.200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, що призвело до завищення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість за лютий 2016 року у розмірі 36200 грн, за березень 2016 року - 500 грн, за квітень 2016 року - 333 994 грн; наказу Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21 "Про затвердження форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за №159/28289, оскільки не заповнено графу 6 Додатка 2 до податкової декларації з податку на додану вартість "довідка про суму від`ємного значення звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (Д2)" за січень 2016 року.
На підставі акту перевірки, 14.12.2017 контролюючим органом прийнято податкове повідомлення - рішення №0011031406, яким зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у розмірі 370694 грн, та застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 92674 грн.
Також судом апеляційної інстанції встановлено, що рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 24.01.2019 у справі №н/822/2769/17, яке залишено без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12.03.2019, заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Подільський рай" про перегляд за нововиявленими обставинами судового рішення ухваленого 04.12.2017 по справі №822/2769/17 задоволено. Постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 04.12.2017 у справі №822/2769/17 скасовано. Прийнято нове рішення, яким позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Подільський рай" до Головного управління ДФС у Хмельницькій області про скасування наказу задоволено. Визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління ДФС у Хмельницькій області №3090 від 03.10.2017 "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Подільський рай".
Під час прийняття вказаного рішення, Хмельницький окружний адміністративний суд встановив, що для прийняття оскаржуваного наказу №3090 від 03 жовтня 2017 року існували підстави, визначенні пп. 78.1.12 п.78.1. ст. 78 Податкового кодексу України, а саме ГУ ДФС у Хмельницькій області в порядку контролю за діями або бездіяльністю посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня здійснено перевірку документів обов`язкової звітності платників податків, а також матеріалів документальних перевірок, проведених ДПІ у м. Хмельницькому, в т.ч. і щодо ТОВ "Подільський рай" (акт документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Подільський рай" від 16 листопада 2016 року № 3492/14-02/39617940) та виявлено неповне з`ясування під час перевірки питань, що повинні бути з`ясовані під час перевірок для винесення об`єктивних висновків щодо дотримання платниками податків вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Однак, акт документальної позапланової невиїзної перевірки №3492/14-01/39617940 від 16 листопада 2016 року на думку суду не є допустимим доказом у справі, а податкова перевірка на підставі ухвали слідчого судді Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 13.10.2016 у справі №686/20145/16-к, вважається такою, що не відбулась de jure оскільки на підставі рішення Верховного Суду від 19.09.2018 справа №822/573/17 визнано протиправним та скасовано наказ №1239 від 21.10.2016 "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Подільський рай", який є первинним, а наказ №3090 від 03.10.2017 в свою чергу був похідним за результатами проведення перевірки за первинним (скасованим) наказом №1239.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. У доводах касаційної скарги відповідач вказує на неправомірність рішення суду апеляційної інстанції та порушення судом норм матеріального та процесуального права при їх прийнятті, зазначає, що судом апеляційної інстанції не надано оцінки обставинам за яких скасовано наказ Головного управління ДФС у Хмельницькій області №3090 від 03.10.2017 на підставі якого і було проведено перевірку та прийнято оскаржуване у цій справі податкове повідомлення - рішення.
9. Позивачем надіслано відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права та просить залишити скаргу без задоволення.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
10.1. Частина друга статті 19.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
11. Податковий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
11.1. Підпункт 20.1.4 пункту 20.1 статті 20.
Контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
11.2. Пункт 75.1 статті 75.
Контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
10.3. Підпункт 75.1.2 пункту 75.1 статті 75.
Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з обставин, визначених цим Кодексом.
Документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу.
11.4. Підпункт 78.1.12 пункту 78.1 статті 78.
Документальна позапланова перевірка здійснюється, якщо контролюючим органом вищого рівня в порядк