1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2021 року

м. Київ

справа № 344/7971/16-а

адміністративне провадження № К/9901/20710/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Стародуба О.П.,

суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області на постанову Івано-Франківського міського суду від 19.10.2016 (суддя - Домбровська Г.В.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 24.01.2017 (судді - Качмар В.Я., Гінда О.М., Ніколін В.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, третя особа - Міністерство внутрішніх справ України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в :

У червні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив (з урахуванням уточнених позовних вимог, а.с. 58 - 60):

визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не проведення перерахунку призначеної йому пенсії з 01.01.2016 відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" від 23.12.2015 №900, ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанов Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11.11.2015 №988, "Про оплату праці на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери" від 30.08.2002 №1298, "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 №268" від 18.11.2015 №947;

зобов`язати відповідача вжити усіх необхідних заходів і провести перерахунок та виплату йому пенсії відповідно до положень постанов Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11.11.2015 №988 та "Про оплату праці на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери" від 30.08.2002 №1298, з урахуванням наступних розмірів грошового забезпечення: посадовий оклад 4053 грн; оклад за спеціальним званням 2200 грн; надбавка за вислугу років 2501,20 грн; розміри усіх інших виплат (за науковий ступінь, вчене звання, премія), так як вони не збільшувалися, використати відповідно до відомостей, які наявні у його пенсійній справі;

зобов`язати відповідача перерахувати та виплатити йому пенсію з 01.01.2016, тобто з дати виникнення права на перерахунок.

Судами встановлено, що позивач протягом 2011 - 2014 років проходив службу в органах внутрішніх справ на посаді доцента кафедри адміністративних та цивільно-правових дисциплін Прикарпатського університету.

Наказом від 18.08.2014 №524о/с позивача звільнено з органів внутрішніх справ та із займаної посади в запас за статтею 64 п. "г" (через скорочення штатів) Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органом внутрішніх справ України. (а.с. 4)

З серпня 2014 року позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та отримує пенсію за вислугою років.

07.06.2016 позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії відповідно до Закону України "Про Національну поліцію", Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" від 23.12.2015 №900, постанови Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11.11.2015 №988 та наказу МВС України "Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання" від 06.02.2016 №260 на підставі довідки Львівського державного університету внутрішніх справ. (а.с. 12 - 13)

Листом від 10.06.2016 №494/Г-15 відповідач повідомив позивача про відсутність підстав для перерахунку пенсії, оскільки постанови про зміну окремих видів грошового забезпечення, з яких здійснюється перерахунок пенсій, протягом 2015 - 2016 років Урядом не приймалося, а тому підстав для перегляду розміру грошового забезпечення, з якого обчислюється його пенсія, в тому числі на підставі довідки Львівського державного університету внутрішніх справ немає підстав. (а.с. 14)

При цьому відповідачем зазначено, що підставою для здійснення перерахунку пенсії, пов`язаного з уточненням розміру грошового забезпечення та його окремих видів, може бути тільки офіційне подання таких документів з необхідним поясненням уповноваженим структурним підрозділом, у даному випадку не Львівським державним університетом внутрішніх справ, а Головним управлінням Національної поліції України в Івано-Франківській області, куди позивачу необхідно звернутись для перевірки правильності визначення грошового забезпечення, з якого обчислюється його пенсія.

Вважаючи таку бездіяльність відповідача щодо нездійснення перерахунку пенсії протиправною, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що призначена йому пенсія підлягає перерахунку у зв`язку із зміною розміру грошового забезпечення, однак відповідач безпідставно відмовив в перерахунку пенсії, чим порушив його право на отримання пенсії у розмірі визначеному законом.

Постановою Івано-Франківського міського суду від 19.10.2016, яка залишена без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 24.01.2017, в задоволенні позову відмовлено.

Ухвалюючи рішення про відмову в задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що підставою для перерахунку пенсії є, зокрема, надходження від визначеного пунктом 2 Порядку №45 державного органу повідомлення Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям і подальше повідомлення Пенсійним Фондом України своїм головним управлінням Пенсійному фонду України про підстави для проведення перерахунку пенсій. Лише після надходження Пенсійному фонду України від визначеного пунктом 2 Порядку державного органу відповідного повідомлення (інформації) про підстави перерахунку пенсій, органи Пенсійного Фонду України розпочинають визначену Порядком процедуру перерахунку пенсії. Водночас до органів Пенсійного Фонду України не надходили відповідні повідомлення про підстави перерахунку пенсій, а тому відповідач не мав передбачених законодавством підстав для перерахунку пенсії позивача.

Крім того, суди виходили з того, що відповідно до чинного станом на час розгляду даної справи законодавства, органи Пенсійного фонду України не наділені повноваженнями самостійно визначати розмір пенсії, а здійснюють її нарахування на підставі наданих їм відповідними органами довідок про розмір грошового забезпечення, і розмір пенсійних виплат залежить від розміру складових грошового забезпечення зазначених у довідках.

При цьому, суди виходили з того, що належні докази на підтвердження факту подання відповідачу відповідної довідки уповноваженим органом або самостійно позивачем в матеріалах справи відсутні, а наданий позивачем відповідачу лист Львівського державного університету внутрішніх справ від 07.06.2016 №4/1067 за своєю формою та змістом не може вважатися довідкою, яка передбачена Порядком №45, оскільки такий лист є виключно відповіддю на звернення позивача та має виключно інформаційний характер.

З ухваленими у справі рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій не погодився позивач, подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просив скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій і прийняти нове про задоволення позову.

В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що підставою для перерахунку раніше призначеної пенсії може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи повідомляють орган Пенсійного фонду України. Ним було подано заяву про перерахунок пенсії та додаткові документи до відповідача, проте відповідач безпідставно відмовив в перерахунку пенсії.

При цьому позивач посилається на те, що відповідач, вважаючи, що довідка Львівського державного університету внутрішніх справ від 07.06.2016 №4/1067 не відповідає встановленим вимогам, повинно було діяти згідно Порядку №45 і витребувати з університету довідку про розмір грошового забезпечення встановленої форми.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Так, відповідно до частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", тут і далі в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" від 23.12.2015 №900-VIII статтю 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб,

................
Перейти до повного тексту