ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 травня 2021 року
м. Київ
справа № 607/13337/16-а
адміністративне провадження № К/9901/20077/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Стародуба О.П.,
суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 07.06.2017 (судді - Коваль Р.Й., Гуляк В.В., Судова-Хомюк Н.М.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в :
У листопаді 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:
визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо відмови в перерахунку його пенсії з 01.01.2016;
зобов`язати відповідача провести перерахунок та виплату призначеної йому пенсії відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ та членів їх сімей" від 23.12.2015 №900, ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", постанов Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11.11.2015 №988, "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України №268 від 09.03.2006 року" від 18.11.2015 №947, з 01.01.2016 із врахуванням посадового окладу 3250 грн, окладу за спеціальне звання 2200 грн та попередньо встановлених надбавок.
Судами встановлено, що позивач у 2007 році був звільнений з посади заступника начальника відділу в званні підполковника міліції.
З 2007 року перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Тернопільській області та отримує пенсію за вислугу років у відповідності до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".
05.07.2016 звернувся до ГУ НП в Тернопільській області із інформаційним запитом, в якому просив повідомити його про те, з яких видів складається в даний час грошове забезпечення офіцера поліції, який проходить службу на аналогічній колишній його посаді заступника начальника відділу у званні підполковника міліції, а також надати йому належним чином оформлену роздруківку всіх видів грошового забезпечення для підполковника поліції, який в даний час працює на посаді заступника начальника відділу із зазначеною вислугою років. (а.с. 10)
Листом від 13.07.2016 №402/05/3-2016 ГУ НП в Тернопільській області надало інформацію щодо грошового забезпечення поліцейського, який проходить службу на посаді заступника начальника відділу в спеціальному званні підполковника поліції. А також повідомлено про те, що ГУ НП в Тернопільській області немає повноважень щодо видачі довідок про розмір грошового забезпечення пенсіонерам з числа колишніх працівників ОВС. (а.с. 11)
22.08.2016 позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії на підставі Закону України "Про Національну поліцію", Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" від 23.12.2015 №900, постанови Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11.11.2015 №988 та наказу МВС України "Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання" від 06.02.2016 №260 на підставі довідки ГУ НП в Тернопільській області від 13.07.2016 №402/05/3-2016. (а.с. 12 - 13)
Листом від 31.08.2016 №509/К-11 відповідач повідомив позивача про те, що перерахунок пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", проводиться в порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 13.092.2008 №45, згідно якого уповноважені структурні підрозділи повідомляють Пенсійний фонд України про підстави для перерахунку пенсій. Проте повідомлення про перерахунок пенсій від ПФУ не надходило, а тому підстав для перерахунку пенсії немає. (а.с. 14)
Вважаючи, що відповідачем по відношенню до нього допущено протиправну бездіяльність, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що призначена йому пенсія підлягає перерахунку у зв`язку із зміною розміру грошового забезпечення, однак відповідач безпідставно відмовив в перерахунку пенсії, чим порушив його право на отримання пенсії у розмірі визначеному законом.
Постановою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 02.03.2017 позов задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області щодо відмови у перерахунку пенсії позивачу.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області здійснити перерахунок та виплату призначеної позивачу пенсії за вислугу років відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ та членів їх сімей" від 23.12.2015 №900, ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", постанов Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11.11.2015 №988, "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України №268 від 09.03.2006 року" від 18.11.2015 №947, з 01.01.2016 із врахуванням посадового окладу 3250 грн, окладу за спеціальне звання 2200 грн та попередньо встановлених надбавок.
Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 07.06.2017 скасовано постанову суду першої інстанції, в задоволенні позову відмовлено.
Ухвалюючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичним складовим грошового забезпечення колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсій особам, яким пенсії призначені у відповідності до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", а тому позивач, як колишній працівник міліції та пенсіонер органів внутрішніх справ, має право на здійснення перерахунку розміру пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988.
При цьому суд виходив з того, що підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком проведення перерахунку, повідомляють орган ПФУ, так і відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи.
Скасовуючи постанову суду першої інстанції та приймаючи нову про відмову в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивач має право на перерахунок раніше призначеної пенсії відповідно до Закону №900-VIII, статті 63 Закону №2262-XII та постанови Кабінету Міністрів України №988, проте для здійснення перерахунку пенсії позивача Головному управлінню ПФУ у Львівській області необхідно мати довідку про розмір грошового забезпечення відповідно до пункту 3 Порядку від 30.01.2007 №3-1.
При цьому суд апеляційної інстанції виходив з того, що форма довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії визначена Додатком №2 Порядку проведення перерахунку пенсій, у примітці якого зазначено про те, яку інформацію повинна містити ця довідка. Однак на час розгляду справи така довідка у відповідача була відсутня, а тому задоволення судом першої інстанції позову шляхом зобов`язання відповідача провести позивачу перерахунок та виплату пенсії є передчасним. Крім того, відповідь ГУ НП в Тернопільській області від 13.07.2016 №402/05/3-2016 на інформаційний запит позивача не є такою довідкою за формою та змістом.
З ухваленим у справі рішенням суду апеляційної інстанції не погодився позивач, подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій і прийняти нове про відмову в задоволенні позову.
В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що на підставі поданого ним запиту від 05.07.2016 до ГУ НП в Тернопільській області про надання довідки встановленої форми про розмір грошового забезпечення працівника Національної поліції аналогічним його посадовим критеріям на момент його звільнення на пенсію для подальшого подання до ГУ ПФУ в Тернопільській області для перерахунку пенсії він отримав офіційну довідку ГУ ПФУ в Тернопільській області від 13.07.2016 №402/05/3-2016, проте відповідач протиправно не здійснив на підставі зазначеної довідки відповідний перерахунок пенсії.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Так, відповідно до частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", тут і далі в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.