1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 травня 2021 року

м. Київ

справа № 803/30/17

адміністративне провадження № К/9901/1395/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу № 803/30/17

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "РВПГ МІТ" до Управління Держгеокадастру у Володимир-Волинському районі Волинської області, Володимир-Волинської районної ради Волинської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Державне підприємство "Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" про визнання протиправними дій та витягу, за участю Заступника прокурора Волинської області, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "РВПГ МІТ" на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2017 року у складі колегії суддів: головуючого - Гудима Л.Я., суддів: Довгополова О.М., Святецького В.В.,

в с т а н о в и в :

В січні 2017 року ТОВ "РВПГ МІТ" звернулося в суд з позовом до Управління Держгеокадастру у Володимир-Волинському районі Волинської області, Володимир-Волинської районної ради Волинської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Державне підприємство "Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", в якому просило визнати протиправними дії щодо визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що перебуває в оренді ТОВ "РВПГ МІТ", площею 6,4350 га для обслуговування складських приміщень за межами населених пунктів Зимнівської сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області, та витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 01.03.2016 року № 0-28-0.3-486/2-16.

В обґрунтування своїх позовних вимог посилалось на те, що на підставі договору оренди землі від 27.08.2008 року позивач орендує земельну ділянку (кадастровий номер - 0720582000:00:001:0607), розташовану за адресою: Волинська область, Володимир-Волинський район, Зимнівська сільська рада за межами населених пунктів, площею 6,435 га. Згідно витягу Управління Держгеокадастру у Володимир-Волинському районі Волинської області від 01.03.2016 року №0-28-0.3-486/2-16 з технічної документації про нормативну грошову оцінку вказаної земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки визначена у розмірі 6 145 024,86 грн. Вважав, що при визначенні нормативної грошової оцінки обов`язково має враховуватися функціональне використання земель, стан земельної ділянки та фактор можливості отримання прибутку. Однак, відповідачем-1 не було враховано зміну основного виду діяльності позивача, стан орендованої земельної ділянки, частина якої зруйнована, а також те, що через вказану ділянку проходить високовольтна лінія електропередач, тому нормативну грошову оцінку земельної ділянки визначено неправомірно.

Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 04 липня 2017 року позов задоволено частково; визнано протиправним та скасовано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 01 березня 2016 року № 0-28-0.3-486/2-16, виданий Управлінням Держгеокадастру у Володимир-Волинському районі Волинської області; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2017 року скасовано постанову суду першої інстанції та прийнято нову постанову, якою відмовлено у задоволенні позову.

Як встановлено, у листопаді 2015 року на замовлення Володимир-Волинської районної державної адміністрації ДП "Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" розроблено технічну документацію по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, що перебуває в оренді ТОВ "РВПГ МІТ", площею 6,4350 га (кадастровий номер 0720582000:00:001:0607) для обслуговування складських приміщень за межами населених пунктів на території Зимнівської сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області, в якій (розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки - складова документації) зазначено, що нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки станом на 30.11.2015 року становить 4 288 223,91 грн.

Рішенням Володимир-Волинської районної ради Волинської області від 24 грудня 2015 року № 2/18 затверджено вищезазначену технічну документацію по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки.

01 березня 2016 року Управлінням Держгеокадастру у Володимир-Волинському районі Волинської області видано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 0-28-0.3-486/2-16, в якому визначено нормативну грошову оцінку земельної ділянки у розмірі 6 145 024,86 грн.

Задовольняючи частково адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 01 березня 2016 року № 0-28-0.3-486/2-16 було використано нормативно грошову оцінку земельної ділянки, встановлену у технічній документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, що перебуває в оренді ТОВ "РВПГ МІТ", площею 6,4350 га для обслуговування складських приміщень за межами населених пунктів на території Зимнівської сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області, складену третьою особою, яка у свою чергу не відповідає встановленим вимогам.

Суд апеляційної інстанції, відмовляючи у позові, обґрунтував своє рішення тим, що нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що передана у користування згідно договору оренди землі, укладеного між Володимир-Волинською райдержадміністрацією та ТзОВ "РВПГ МІТ" 01.07.2008 року, та встановлено її розмір в сумі 4 288 223,91 грн. затверджено рішенням Володимир-Волинської районної ради Волинської від 24.12.2015 року№2/18 "Про затвердження технічних документацій з нормативно грошової оцінки земельних ділянок за межами населених пунктів на території Володимир-Волинського району".

Зазначене рішення є чинним й у встановленому законом порядку незаконним не визнавалося, тому воно є обов`язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

З огляду на викладене та, посилаючись на наявність у відповідача компетенції щодо вирішення питань регулювання земельних відносин, апеляційний суд дійшов висновку, що приймаючи спірне рішення відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У касаційній скарзі позивач заявив вимогу про скасування рішення суду апеляційної інстанції та залишення в силі рішення суду першої інстанції.

В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та порушення норм процесуального права.

Суд, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про задоволення касаційної скарги.

Відповідно до статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень (частина перша статті 20 Земельного кодексу України).

Як вбачається з матеріалів справи, земельна ділянка за кадастровим номером - 0720582000:00:001:0607, площею 6,4350 га, місцем розташування якої є: Волинська область, Володимир-Волинський район, Зимнівська сільська рада (за межами населених пунктів) та яку орендує позивач на підставі договору оренди землі від 27 серпня 2008 року, віднесена до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільовим призначенням якої є - для обслуговування складських приміщень та оптової торгівлі, що підтверджується копіями витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 29 жовтня 2015 року № НВ-0701717232015, договору оренди землі від 27 серпня 2008 року.

Відповідно до статті 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення, грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Закон України "Про оцінку земель" визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

Згідно із частинами першою, четвертою статті 5 Закону України "Про оцінку земель" залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів; економічна оцінка земель; грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (частина п`ята статті 5 Закону України "Про оцінку земель").

Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Згідно із статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Як передбачено частинами другою та третьою статті 23 цього Закону, технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до пункту 8 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1278, за результатами проведення нормативної грошової оцінки земель в межах району складається технічна документація з нормативної грошової оцінки земель району, що затверджується районними радами. Результати нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки оформляються і видаються територіальним органом Держгеокадастру як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель району протягом трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

З системного аналізу вищенаведених норм слідує, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, проводиться (складається) юридичними особами, які є її розробниками відповідно до Закону України "Про землеустрій", та затверджується районною радою, а витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель видає відповідний територіальний орган Держгеокадастру.

У письмових поясненнях відповідач-1 зазначив, що в оскаржуваному витязі відповідачем використано виключно вартість земельної ділянки, встановленої у технічній документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, розробником якої є третя особа, у розмірі 4 288 223,91 грн., а також відповідно до статті 289 Податкового кодексу України застосовано коефіцієнт індексації нормативно грошової оцінки земельної ділянки, розрахований на 2016 рік Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру, у розмірі 1,433. Отже, нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки визначена в оскаржуваному витязі у розмірі 6 145 024,86 грн. (4 288 223,91 грн.х1,433).

Так, пунктами 289.1, 289.2 статті 289 Податкового кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І : 100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 100 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 100. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Листом від 11 січня 2016 року № 28-0.22-201/2-16 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру повідомила Головні управління Держгеокадастру в областях і м. Києві, що коефіцієнт індексації нормативно грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, розрахований відповідно до пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу, станом на 01 січня 2016 року становить 1,433.

Згідно з частиною першою статті 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Отже, грошова оцінка земельної ділянки залежить від доходу, який може бути отриманий від передбаченого цільового використання конкретної земельної ділянки.

Нормативна грошова оцінка земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1278 (далі - Методика № 1278), та Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22 серпня 2013 року № 508 (далі - Порядок № 508).

Згідно з пунктом 2.1 Порядку № 508 та пунктом 4 Методика № 1278 нормативна грошова оцінка земельної ділянки (Цн) визначається за формулою:

Цн = Пд ґ Рд ґ Ск ґ Км ґ Кв ґ Кмц ґ Кі,

де Пд - площа земельної ділянки, що приймається за даними Державного земельного кадастру або документації із землеустрою, кв. м;

Рд - рентний дохід на один кв. м площі для відповідної категорії земель, що визначається за нормативами рентного доходу для відповідної категорії земель згідно з додатком 1 до цього Порядку, гривень на рік;

Ск - строк капіталізації, що визначається згідно з пунктом 2.2 цього розділу, років;

Км - коефіцієнт, який враховує місце розташування земель, що визначається згідно з пунктом 2.3 цього розділу;

Кв - коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки, що визначається згідно з пунктом 2.7 цього розділу;

Кмц - коефіцієнт, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення, що визначається згідно з пунктом 2.12 цього розділу;

Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, що визначається згідно із статтею 289 розділу XIII Податкового кодексу України.

Як передбачено пунктом 2.7 Порядку № 508 коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки (Кв), визначається за формулою:

Кв = Кв1 ґ Кв2 ґ Кв3 ґ Кв4,

де Кв1 - коефіцієнт, який враховує склад угідь земельної ділянки, визначається згідно з додатком 7 до цього Порядку відповідно до даних Державного земельного кадастру;

Кв2 - коефіцієнт, який враховує регіональні відмінності у формуванні рентного доходу та визначається для земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення згідно з додатком 8 до цього Порядку, а для земельних ділянок інших категорій прирівнюється до одиниці;

Кв3 - коефіцієнт, що враховує продуктивність лісових насаджень та визначається для земель, вкритих лісовою (деревною та чагарниковою) рослинністю, згідно з пунктами 2.8, 2.9 та 2.10 цього розділу, а для інших земельних угідь прирівнюється до одиниці;

Кв4 - коефіцієнт, що враховує продуктивність водних об`єктів та визначається для земель із цими об`єктами: природні водотоки (річки та струмки), штучні водотоки (канали), озера, ставки, водосховища та інші водні об`єкти, згідно з пунктом 2.11 цього розділу, а для інших земельних угідь прирівнюється до одиниці.

Додатком 7 до Порядку № 508 визначено значення коефіцієнта Кв1, які враховують склад угідь земельної ділянки, з якого вбачається, що значення коефіцієнта Кв1 є різним (коливається від 0,5 до 2,5), оскільки залежить від назви угідь.

Як вбачається з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, що перебуває в оренді ТОВ "РВПГ МІТ", площею 6,4350 га для обслуговування складських приміщень за межами населених пунктів на території Зимнівської сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області, зокрема, з розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, ДП "Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" визначено коефіцієнт Кв1 як 1.2 - назва угіддя відповідно до додатку 7 до Порядку № 508 - "землі під промисловою забудовою (крім торфорозробок, які експлуатують, та відпрацьованих розробок та кар`єрів, закритих шахт, відвалів, териконів, які не експлуатують)".

Перелік угідь згідно з Класифікацією видів земельних угідь (КВЗУ) визначено Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051.

Так, згідно додатку 4 до вказаного Порядку група "землі під промисловою забудовою" включає в себе підгрупи, зокрема, 1) землі, на яких провадяться головним чином промислові види діяльності, з усіма допоміжними територіями, зокрема очисні споруди, стоянки, складські площадки, території закладів управління тощо. Включаються також землі будівельних організацій та підприємств, землі з господарськими дворами та будівлями, окремо розташованими, які не входять в межі населених пунктів, а також під господарськими дворами держлісгоспів (склади лісоматеріалів, пилорами тощо). Група не включає території портів і їх складських приміщень, навіть якщо вони є частинами промислових об`єктів, а також землі, які використовуються для відкритих розробок, шахт, кар`єрів і відповідних споруд та інфраструктури; 2) землі під будівлями та спорудами промислових підприємств.

Отже, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції відносно того, що "землі під промисловою забудовою" - це землі, на яких провадяться промислові види діяльності.

Згідно з умовами договору оренди землі від 27 серпня 2008 року земельна ділянка, площею 6,4350 га, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Зимнівської сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області, була надана позивачу в оренду для обслуговування складських приміщень та оптової торгівлі.

Однак, з 2012 року позивачем змінено основний вид діяльності з "оптова торгівля" на "вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур", що також підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

У проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "РВПГ МІТ" для обслуговування складських приміщень та оптової торгівлі біля с. Зимне, Зимнівська сільська рада, Володимир-Волинський район, Волинська область, визначено, що загальна площа орендованої позивачем ділянки - 6,435 га., з яких під господарськими будівлями і дворами: капітальна забудова (зруйнована), загальна площа 0,3788; капітальна забудова, площею 0,3811; під спорудами - 0,0212; під проїздами проходами, площадками - 5,6549. Вищезазначене також підтверджується актом погодження меж з суміжними землекористувачами (технічна документація із землеустрою щодо складання документів до договору оренди земельної ділянки від 27 серпня 2008 року), з якого, крім того, вбачається, що із загальної площі земельної ділянки - 6,435 га, в зоні дії обмежень: (7) використання земельної ділянки для ремонту ліній електропередач - 0, 418 га.

З вищенаведеного слідує, що із загальної площі спірної земельної ділянки - 6,435 га., 0,3788 га - капітальна забудова зруйнована; 0,418 га - перебуває в зоні дії обмежень (на ній розташовані опори ліній електропередач), а тому позивач не може вести на ній власну господарську діяльність, що не було враховано при визначенні нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки.

Оскільки ДП "Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" при складанні технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, що перебуває в оренді ТзОВ "РВПГ МІТ", площею 6,4350 га для обслуговування складських приміщень за межами населених пунктів на території Зимнівської сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області не було враховано зміну виду діяльності позивача та площі земельної ділянки, яка знаходиться в зоні дії обмежень, тому суд погоджується з доводами позивача, що визначена нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки не відповідає вимогам, визначеним Порядком № 508.

Враховуючи те, що відповідачем-1 у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 01 березня 2016 року № 0-28-0.3-486/2-16 було використано нормативно грошову оцінку земельної ділянки, яка не відповідає встановленим вимогам, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку щодо протиправності оскаржуваного витягу.

Враховуючи встановлені у цій справі обставини та з огляду на правове регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими.

Суд апеляційної інстанції скасував судове рішення, яке не відповідає закону, а тому колегія суддів дійшла висновку про скасування постанови суду апеляційної інстанції повністю та залишення в силі судового рішення суду першої інстанції.

Керуючись статтями 345, 349, 352, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, суд


................
Перейти до повного тексту