ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 травня 2021 року
м. Київ
справа № 826/15616/18
адміністративне провадження № К/9901/26863/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Бевзенка В.М., Стародуба О.П.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 30.05.2019 (головуючий суддя: Клименчук Н.М., судді: Каракашьян С.К., Шрамко Ю.Т.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.08.2019 (головуючий суддя: Парінов А.Б., судді: Лічевецький І.О., Степанюк А.Г.) у справі №826/15616/18 за позовом ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України, третя особа: Пенсійний фонд України про визнання протиправною та скасування постанови №649 від 22.08.2018,
В С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
У жовтні 2018 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач) звернувся до суду з позовом до Кабінету Міністрів України (далі - відповідач), третя особа: Пенсійний фонд України, в якому просив визнати незаконною та скасувати постанову Кабінету Міністрів України №649 від 22.08.2018 "Питання погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду".
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 30.05.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.08.2019, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погоджуючись із зазначеними судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, у якій з посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права просить суд касаційної інстанції скасувати зазначені рішення та ухвалити нове про задоволення позову.
IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Верховного Суду від 30.10.2019 відкрито касаційне провадження у справі.
За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначений новий склад суду.
Ухвалою Верховного Суду від 25.05.2021 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 22.08.2018 Урядом прийнята постанова № 649 "Питання погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду", якою затверджено Порядок погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду та установлено, що для виконання судових рішень, якими на органи Пенсійного фонду України покладені зобов`язання з нарахування (перерахунку) пенсійних виплат, що фінансуються з державного бюджету, виплата коштів, нарахованих за період до набрання судовим рішенням законної сили, здійснюється відповідно до вищенаведеного Порядку. Цією постановою внесено зміни до бюджету Пенсійного фонду України на 2018 рік, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2018 №8 (Офіційний вісник України, 2018 р., № 8, ст. 310).
Вважаючи, що зазначена постанова суперечить Конституційному принципу обов`язковості судового рішення та вимогам Законів України від 05.06.2012 №4901-VI "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" (далі - Закон №4901-VI), від 02.06.2016 №1404-VIII "Про виконавче провадження" (далі - Закон №1404-VIII), позивач звернувся із цим позовом до суду.
ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувана постанова Уряду не відповідає Основному Закону України, Законам №4901-VI та №1404-VIII, а також прийнята з перевищенням меж повноважень. На переконання позивача цим нормативним документом органам пенсійного фонду надано можливість уникнути виконання судового рішення, яке набрало законної сили, оскільки останньому делеговано право перевірки суми, яка підлягає до виплати на підставі рішення суду.
Заперечуючи проти позову відповідач у відзиві насамперед послався на те, що оскаржувана постанова спрямована на визначення механізму для належного виконання судових рішень щодо пенсійних виплат, які фінансуються за рахунок коштів державного бюджету і є частиною бюджетного законодавства. Така, на переконання відповідача, видана у межах компетенції та у відповідності до Конституції та законів України. Окрім цього, на думку відповідача, позивачем не доведено, що він є учасником правовідносин, які регулює вказаний нормативний документ.
Третя особа у поданому відзиві на позовну заяву підтримала правову позицію відповідача щодо затвердження Урядом нормативного документу в межах визначених законодавцем. За позицією пенсійного органу, прийняття відповідачем постанови №649 є дієвим механізмом для погашення заборгованості за рішеннями суду, згідно якої Пенсійному фонду України виділені кошти на її погашення, тому постанова прийнята з урахуванням балансу між інтересами всього суспільства й інтересами окремої людини та не позбавляє позивача права на отримання коштів, а лише визначає механізм їх виплати.
V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскаржувана постанова спрямована на визначення механізму для належного виконання судових рішень щодо пенсійних виплат, які фінансуються за рахунок коштів державного бюджету і є частиною бюджетного законодавства. При цьому, надавши оцінку її змісту суди дійшли висновку, що вона видана Урядом в межах компетенції та у відповідності до Конституції та законів України. Окрім цього, судами констатовано відсутність належних, достовірних та достатніх доказів того, що оскаржуваною постановою порушено законні права та інтереси позивача.
VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами першої та апеляційної інстанцій неповно з`ясовані обставини справи, що мають значення для правильного її вирішення. Скаржник наполягає, що оскаржувана постанова Уряду прийнята всупереч Конституційного принципу обов`язковості судового рішення та вимогам Закону №4901-VI, наділяючи при цьому посадових осіб Пенсійного фонду України повноваженнями щодо виконання судових рішень на власний розсуд.
Відповідач та третя особа процесуальним правом на подачу відзиву на касаційну скаргу ОСОБА_1 не скористалися.