1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 травня 2021 року

м. Київ

справа № 0940/1971/18

адміністративне провадження № К/9901/13737/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДФС в Івано-Франківській області на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2019 року (судді: Пліш М.А. (головуючий), Судова-Хомюк Н.М., Шинкар Т.І.) у справі №0940/1971/18 за позовом Головного управління ДФС в Івано-Франківській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу в сумі 88204,73 грн,

У С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Головне управління ДФС в Івано-Франківській області (далі - позивач, контролюючий орган) звернулось до суду з позовом до ОСОБА_1 (далі - відповідач, ОСОБА_1 ) про стягнення податкового боргу в розмірі 88 204,73 грн.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що наявна сума заборгованості відповідача з є узгодженою, у встановлені строки до бюджету не сплачена, а вжиті контролюючим органом заходи не призвели до погашення податкового боргу.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року (суддя Кафарський В.В.) позов задоволено, стягнуто з ОСОБА_1 в дохід бюджету податковий борг в розмірі 88 204,73 грн.

Задовольняючи позовні вимоги суд виходив з того, що за відповідачем рахується податковий борг, який в добровільному порядку ним не сплачений, а позивач дотримався процедури її стягнення, що є підставою для задоволення позовних вимог.

4. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2019 року рішення суду першої інстанції скасовано, в задоволенні позовних вимог контролюючого органу відмовлено.

Рішення суду обґрунтовано тим, що податкові повідомлення - рішення не є узгодженими, оскільки податкові повідомлення - рішення фактично відповідачем не отримувались. Крім того, вимога також направлялась не за адресою реєстрації відповідача.

Також суд апеляційної інстанції вказав, що Івано-Франківським окружним адміністративним судом при постановлені рішення від 11.12.2018 у цій справі фактично не враховано, що головним управлінням ДФС в Івано-Франківській області при прийнятті податкових повідомлень - рішень та податкової вимоги, які наявні в матеріалах справи, фактично в односторонньому порядку змінено умови Договору оренди земельної ділянки № 040730200025 від 01.08.2007 в частині визначення (збільшення) розміру орендної плати, чим самим позивач втручається у відносини між орендодавцем та орендарем, що в свою чергу є порушенням умов договору оренди та норм матеріального права, зокрема ст. 651 Цивільного кодексу України та ст. 23 Закону України "Про оренду землі".

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись із рішенням суду апеляційної інстанції позивач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2019 року та залишити в силі рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року.

6. Касаційний розгляд справи проведено в порядку письмового провадження, відповідно до ст. 345 Кодексу адміністративного судочинства України.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 є платником податків та зборів, передбачених законодавством, в тому числі орендної плати з фізичних осіб.

Судом встановлено, що відповідач є користувачем земельної ділянки для обслуговування худобозабійного пункту та котельні, яка знаходиться по АДРЕСА_1 на підставі договору оренди землі, укладеного 01.08.2007 між ОСОБА_1 (орендар) та Городенківською міською радою (орендодавець) строком на 25 років. Вказаний договір зареєстрований у Державному реєстрі земель 02 серпня 2007 року під номером 040730200025.

У січні 2012 року орендодавець та орендар земельної ділянки, додатковою угодою внесли зміни до договору оренди землі № 040730200025 від 01.08.2007. Відповідно до додаткової угоди, розмір річної орендної плати за користування земельною ділянкою орендарем складає 5500,58 грн, що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Контролюючим органом прийнято податкові повідомлення-рішення, якими відповідачу визначено орендну плату з фізичних осіб:

- податкове повідомлення-рішення №30451-17 від 30.06.2016 на суму податкового зобов`язання в розмірі 28 270,75 грн.;

- податкове повідомлення-рішення №1963-13 від 13.05.2017 на суму податкового зобов`язання в розмірі 29 966,99 грн.;

- податкове повідомлення-рішення №2487604-5402-0913 від 16.04.2018 на суму податкового зобов`язань в розмірі 29 966,99 грн.

Відповідачем допущено утворення податкового боргу в розмірі 88 204,73 грн, що виник в результаті несплати грошових зобов`язань з орендної плати з фізичних осіб, визначених вищевказаними податковими повідомленнями - рішеннями.

Суми заборгованості із орендної плати з фізичних осіб підтверджуються довідкою про борг за платежами по ОСОБА_1 (реєстраційний номер НОМЕР_1 ) від 08.10.2018 та обліковою карткою платника податку по ОСОБА_1, що наявні в матеріалах справи.

Судами також встановлено, що позивачем на виконання вимог ст. 59 Податкового кодексу України сформовано податкову вимогу форми "Ф" за №20549-17/904 від 20.10.2017 про обов`язок відповідача сплатити податковий борг у розмірі 65 134,07 грн.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. У доводах касаційної скарги позивач вказує на помилковість рішення суду апеляційної інстанції, оскільки відповідач має борг перед бюджетом, який він в добровільному порядку не сплатив, а контролюючим органом дотримано порядок стягнення такого боргу, зокрема відповідачу надіслано податкову вимогу, яка була отримана. Вказує, що висновок суду апеляційної інстанції, що податкові повідомлення - рішення відповідачем не отримувались, а грошові зобов`язання неузгоджені, є помилковим, оскільки податкові повідомлення - рішення платнику направлені на адресу, яка зазначена в реєстраційному обліку платників податків, та фактично отримані.

9. ОСОБА_1 надано відзив на касаційну скаргу, в кому відповідач вказує на те, що податкові повідомлення - рішення та податкову вимогу він не отримував, оскільки такі направлені не за його податковою адресою, а відтак висновки суду апеляційної інстанції є правильними, у зв`язку з чим просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції просить залишити без змін.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

10. Конституція України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):

10.1. Стаття 19.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

11. Податковий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):

11.1. Підпункт 14.1.39 пункту 14.1 статті 14.

Грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

11.2. Підпункт 14.1.175 пункту 14.1 статті 14

Податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.

11.3. Підпункт 16.1.4 пункту 16.1 статті 16.

Платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

11.4. Пункт 42.2 статті 42.

Документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

11.5. Пункт 42.3 статті 42.

Якщо платник податків у порядку та у строки, визначені статтею 66 цього Кодексу, повідомив контролюючий орган про зміну податкової адреси, він на період з дня державної реєстрації зміни податкової адреси до дня внесення змін до облікових даних такого платника податків звільняється від виконання вимог документів, надісланих йому контролюючим органом за попередньою податковою адресою та в подальшому повернених як таких, що не знайшли адресата.

11.5. Пункт 45.1 статті 45.

Платник податків - фізична особа зобов`язаний визначити свою податкову адресу.

Податковою адресою платника податків - фізичної особи визнається місце її проживання, за яким вона береться на облік як платник податків у контролюючому органі.

Платник податків - фізична особа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси.

11.6. Пункт 57.3 статті 57.

У разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.

11.7. Пункт 58.3 статті 58.

Податкове повідомлення-рішення вважається належним чином врученим платнику податків (крім фізичних осіб), якщо його надіслано у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.

Податкове повідомлення-рішення вважається надісланим (врученим) фізичній особі, якщо його вручено їй особисто чи її представникові, надіслано на адресу за місцем проживання або останнього відомого місцезнаходження фізичної особи з повідомленням про вручення або у порядку, визначеному пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу. У такому самому порядку надсилаються податкові вимоги та рішення про результати розгляду скарг.

У разі коли пошта не може вручити платнику податків податкове повідомлення-рішення або податкові вимоги, або рішення про результати розгляду скарги через відсутність за місцезнаходженням посадових осіб, їх відмову прийняти податкове повідомлення-рішення або податкову вимогу, або рішення про результати розгляду скарги, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, податкове повідомлення-рішення або податкова вимога, або рішення про результати розгляду скарги вважаються врученими платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причин невручення.

11.8. Пункт 59.1 статті 59.

У разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомленн

................
Перейти до повного тексту