1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 травня 2021 року

м. Київ

справа № 1840/2595/18

адміністративне провадження № К/9901/13234/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І.В.,

суддів: Желтобрюх І.Л., Шишова О.О.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Сумської митниці ДФС на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 19.03.2019, ухвалену у складі колегії суддів: Бегунца А.О., Лях О.П., Яковенка М.М. у справі №1840/2595/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротрейд НД" до Сумської митниці ДФС про скасування рішень та зобов`язання вчинити дії,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. У липні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Агротрейд НД" звернулось до адміністративного суду з позовом до Сумської митниці ДФС про скасування рішення про визначення коду товару №КТ-UA805150-0001-2018 від 23.04.2018, скасування рішення Сумської митниці ДФС про визначення коду товару №КТ-UA805000-0005-2018 від 12.06.2018, зобов`язання Сумської митниці ДФС здійснити митне оформлення товару за кодом товару Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності - 3105 60 00 00 в митних деклараціях № UA805150/2018/001223 від 30.05.2018, №UA805150/2018/001280 від 12.06.2018, №UA805150/2018/001300 від 14.06.2018, №UA805150/2018/001283 від 13.06.2018, №UA805150/2018/001285 від 13.06.2018, №UA805150/2018/001290 від 13.06.2018, №UA805150/2018/001292 від 13.06.2018, №UA805150/2018/001281 від 13.06.2018, №UA805150/2018/001293 від 13.06.2018, №UA805150/2018/001296 від 14.06.2018, №UA805150/2018/001421 від 05.07.2018, №UA805150/2018/001436 від 09.07.2018, №UA805150/2018/001454 від 11.07.2018, №UA805150/2018/001479 від 16.07.2018.

2. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2018 року у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "Агротрейд НД" до Сумської митниці ДФС про скасування рішень та зобов`язання вчинити дії - відмовлено.

3. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2019 року апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротрейд НД" задоволено.

3.1. Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 16.10.2018 скасовано.

3.2. Прийнято постанову, якою адміністративний позов ТОВ "Агротрейд НД задоволено.

3.3. Скасовано рішення Сумської митниці ДФС про визначення коду товару №КТ-UA805150-0001-2018 від 23.04.2018.

3.4. Скасовано рішення Сумської митниці ДФС про визначення коду товару №КТ-UA805000-0005-2018 від 12.06.2018.

3.5. Зобов`язано Сумську митницю ДФС здійснити митне оформлення товару за кодом товару Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності - 3105 60 00 00 в митних деклараціях № UA805150/2018/001223 від 30.05.2018, №UA805150/2018/001280 від 12.06.2018, №UA805150/2018/001300 від 14.06.2018, №UA805150/2018/001283 від 13.06.2018, №UA805150/2018/001285 від 13.06.2018, №UA805150/2018/001290 від 13.06.2018, №UA805150/2018/001292 від 13.06.2018, №UA805150/2018/001281 від 13.06.2018, №UA805150/2018/001293 від 13.06.2018, №UA805150/2018/001296 від 14.06.2018, №UA805150/2018/001421 від 05.07.2018, №UA805150/2018/001436 від 09.07.2018, №UA805150/2018/001454 від 11.07.2018, №UA805150/2018/001479 від 16.07.2018.

4. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи установлено:

4.1. ТОВ "Агротрейд НД" 16.04.2018 до митного оформлення подано МД №UА805150/2018/000880. У зв`язку із спрацюванням профілів ризику 107-3, 108-3, 905-3 та з метою визначення характеристик товару, що впливає на класифікацію "вміст сумарної масової частки нітратного і амонійного азоту у перерахунку на азот у сухій речовині" прийнято Рішення про проведення досліджень у Дніпровському відділі з питань експертиз та досліджень ДПМЕ ДФС (реєстраційний № 15/15/67 від 16.04.2018, а.с. 117, том 2). Цього ж дня проведено відбір проб, підготовлено копії документів та запит № 13 від 17.04.2018 направлено до митної лабораторії. Товари були випущені у вільний обіг 16.04.2018 за тимчасовою декларацією № UА805150/2018/000885.

4.2. У зв`язку із виявленням азоту митною лабораторією, на підставі та керуючись ст. 69 Митного кодексу України, Законом України "Про Митний тариф України", Порядком роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №650, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 02.07.2012 за №1085/21397, поясненнями до товарної позиції 3105 УКТЗЕД, затверджених наказом ДФС від 09.06.2015 №401, висновком Дніпропетровського відділу з питань експертиз та досліджень ДПМЕ ДФС від 20.04.2018 №142008200-0362, відповідачем 23.04.2018 прийнято класифікаційне рішення КТ-UА805150-0001-2018 .

4.3. У подальшому 15.05.2018 у митному оформленні було відмовлено зі складанням картки відмови №UА805150/2018/00008.

4.4. 30.05.2018 було подано та оформлено митну декларацію, додаткову до тимчасової №UА805150/2018/001223 з урахуванням прийнятого класифікаційного рішення.

4.5. Позивачем 04.05.2018 до митного оформлення подано МД №UА805150/2018/001076. У зв`язку із спрацюванням профілів ризику 000, 111-5 та з метою визначення характеристик товару, що впливає на класифікацію "вміст сумарної масової частки нітратного і амонійного азоту у перерахунку на азот у сухій речовині" прийнято Рішення про проведення досліджень в Управлінні експертиз та досліджень хімічної та промислової продукції ДПМЕ ДФС (реєстраційний № 16/16/67 від 04.05.2018, (а.с.118, том 2). Цього ж дня проведено відбір проб, підготовлено копії документів та запит № 14 від 05.05.2018 і направлено до митної лабораторії. Товари були випущені у вільний обіг 04.05.2018 за тимчасовою декларацією № UА805150/2018/001087.

4.6. У зв`язку із виявленням азоту, митною лабораторією 07.06.2018 направлено запит до спеціалізованого підрозділу Сумської митниці ДФС, яким, на підставі та керуючись Законом України від 05.04.2001 № 2371-ІІІ "Про Митний тариф України", ст. 69 МК України, наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 650, Поясненнями до товарних позицій 3105, висновком Управління експертиз та досліджень хімічної та промислової продукції ДПТЕ ДФС від 06.06.2018 №142005702-0415. ТУ 2186-154-05015182-2015, 12.06.2018 прийнято класифікаційне рішення КТ-UА805000-0005-2018. Того ж дня 12.06.2018 у митному оформленні було відмовлено зі складанням картки відмови №UА805150/2018/00009, а також подано та оформлено митну декларацію, додаткову до тимчасової № UА805150/2018/001280 з урахуванням прийнятого класифікаційного рішення.

4.7. Не погоджуючись із прийнятими Сумською митницею ДФС класифікаційними рішеннями від 23.04.2018 та 12.06.2018, ТОВ "Агротрейд НД" звернулось із даним позовом до суду.

5. Суд першої інстанції при прийнятті рішення у справі зазначив, що через те, що при поданні позивачем до митного оформлення митних декларацій спрацювали профілі ризику, з метою визначення характеристик товару, що впливає на класифікацію вміст сумарної масової частки нітратного і амонійного азоту у перерахунку на азот у сухій речовині відповідачем були прийняті Рішення про відібрання проб (зразків) для проведення досліджень у відповідних експертних установах.

5.1. Дослідження мінеральних добрив експертами ДРМЕ ДФС було здійснено за методом згідно із національним стандартом ДСТУ ІБО 5315:2003 "Добрива. Визначення загального вмісту азоту. Тетрометричний метод після дистилювання (ISO 5315:1984, IDT)". Зазначений національний стандарт є прямим впровадженням міжнародного стандарту ISO 5315:1984. Таким чином, використання цього стандарту, на думку суду, відповідає чинним вимогам щодо заміщення стандартів колишнього СРСР міжнародними нормативно-правовими документами (а.с.119).

5.2. Суд першої інстанції врахував обов`язковість рішень органів доходів і зборів щодо класифікації товарів для митних цілей та вказав, що такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку, а у разі незгоди з рішенням органу доходів і зборів щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення до органу вищого рівня відповідно до глави 4 цього Кодексу або до суду. При цьому висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер. Більш того, висновок ДП "Сумський державний науково-дослідний інститут мінеральних добрив і пігментів" складений 27.06.2018, а тому при винесенні оскаржуваних рішень про визначення коду товару від 23.04.2018 та 12.06.2018 взагалі не міг бути врахований митним органом.

5.3. Щодо висновку наукової експертизи Національного наукового центру "Інституту ґрунтознавства та агрохімії імені О.Н. Соколовського", то суд зазначив, що він також не спростовує наявність азоту у мінеральному добриві поданому до митного оформлення (а.с.165-168, том 2).

5.4. Щодо прийнятого Сумською митницею ДФС рішення про визначення коду товару від 23.04.2018 № КТ-UА805150-0001-2018 на товар "Добриво фосфорно-калійне РК 5:55. ТУ 2186-154-05015182-2015...", країна походження товару - Росія, то суд зазначив, що беручи до уваги висновок Дніпропетровського відділу з питань експертиз та досліджень Департаменту податкових та митних експертиз ДФС від 20.04.2018 №142008200-0362, відповідач дійшов обґрунтованого висновку про те, що товар "Добриво фосфорно-калійне РК 5:55..." відповідає найменуванню товарної підпозиції 310520 "добрива мінеральні або хімічні із вмістом трьох поживних елементів: азоту, фосфору та калію" і класифікується у товарній підкатегорії 3105209000 УКТ ЗЕД.

5.5. Суд зауважив, що Закон України від 19.09.2013 № 584-VІІ "Митний тариф України" передбачає, що до товарної підпозиції 310520 відносяться добрива мінеральні або хімічні із вмістом трьох поживних елементів: азоту, фосфору та калію. У даному товарному угрупуванню, в залежності від вмісту азоту, добрива класифікуються у наступних товарних підкатегоріях: 3105201000 - із вмістом азоту більш як 10 мас.% у перерахунку на сухий безводний продукт; 3105209000-інші. Даним законом не встановлено вимоги до мінімального вмісту азоту для товарної позиції 3105.

5.6. Таким чином, враховуючи висновок Управління експертиз та досліджень хімічної та промислової продукції Департаменту податкових та митних експертиз ДФС від 06.06.2018 №142005702-0415, суд указав, що відповідач при визначенні коду товару дійшов обгрунтованого висновку про те, що товар "Добриво фосфорно-калійне РК 5:55..." відповідає найменуванню товарної підпозиції 310520 "добрива мінеральні або хімічні із вмістом трьох поживних елементів: азоту, фосфору та калію" і класифікується у товарній підкатегорії 3105209000 УКТ ЗЕД. Отже, визначений у класифікаційному рішенні від 12.06.2018 КТ-UА805000-0005-2018 код товару відповідає положенням УКТ ЗЕД.

5.7. Посилання позивача у позовній заяві на частину 2 статті 7 Митного кодексу України в частині, "що за відсутності національних визначень товару необхідно керуватися міжнародними документами", суд визнав необгрунтованим, адже у частині 2 статті 7 Митного кодексу України зазначено: "Державна митна справа здійснюється з додержанням прийнятих у міжнародній практиці форм декларування товарів, методів визначення митної вартості товарів, систем класифікації та кодування товарів та системи митної статистики, інших загальновизнаних у світі норм і стандартів".

6. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи постанову суду першої інстанції, зазначив, що Законом України "Про Митний тариф України" від 19.09.2013 №584-VІІ передбачено, що добрива мінеральні або хімічні із вмістом двох поживних елементів: фосфору та калію - класифікуються за кодом 3105600000.

6.1. Згідно з Наказом ДФС України №401 від 09.06.2015 "Про затвердження Пояснень до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності" встановлено, що до товарної категорії 3105209000 "Добриво фосфорно-калійне РК 5:55 із вмістом трьох поживних елементів" вираз "із вмістом трьох поживних елементів: азоту, фосфору та калію" означає, що зазначені елементи присутні у достатній кількості, щоб виконувати реальну удобрювальну дію, а не бути просто домішками. Азот може бути присутній у вигляді нітратів, солей амонію, сечовини, ціанаміду кальцію або інших органічних сполук.

6.2. Отже, ключовою ознакою для визначення правильності коду товару у даному випадку є саме встановлення реальної удобрювальної дії хімічного елемента - азоту у мінеральному добриві, а не визначення наявності азоту лише як домішки.

6.3. Таким чином, колегія суддів відхилила доводи Сумської митниці ДФС про відсутність законодавчого встановлення мінімального рівня азоту у добриві для визначення коду УКТ ЗЕД, оскільки визначальним фактором є встановлення реальної удобрювальної дії поживного елементу.

6.4. Колегією суддів установлено та не заперечується відповідачем, що вказані обставини про встановлення реальної удобрювальної дії поживного елементу - азоту під час лабораторних досліджень Дніпропетровським відділом з питань експертиз та досліджень ДПМЕ ДФС в рамках митного контролю не встановлювались, а отже відповідачем не обґрунтовано, яким чином хімічний склад товару свідчить про його невідповідність товарній позиції 3105600000, адже ані УКТЗЕД, ані пояснення до неї не містять заборони щодо включення до цієї товарної позиції Добрива фосфорно-калійного РК 5:55 із вмістом саме двох поживних елементів - фосфору та калію.

6.5. Колегією суддів встановлено, що відповідачем надано експертні висновки Дніпропетровського відділу з питань експертиз та досліджень ДПМЕ ДФС від 20.04.2018 № 142008200-0362 та від 06.06.2018 № 142005702-0415, у яких товар класифікований за кодом УКТ ЗЕД 3105209000 (як Добриво фосфорно-калійне РК 5:55 із вмістом трьох поживних елементів), проте наведеними дослідженнями не встановлено однієї з основних ознак добрива, а саме наявності достатньої кількості азоту, щоб виконувати реальну удобрювальну дію, що є суттєвою для класифікації товару в товарній категорії 3105209000.

6.6. Отже, суд дійшов висновку, що в контексті спірних правовідносин зазначені висновки свідчать про наявність різних підходів державних органів управління і контролю до вирішення питання з приводу класифікації спірного товару за УКТ ЗЕД. Крім того, в ході судового розгляду встановлено, що під час попередніх митних оформлень імпорту аналогічного товару позивачем, він класифікувався за кодом 3105600000 (як Добриво фосфорно-калійне РК 5:55 із вмістом двох поживних елементів - фосфору та калію), що було прийнято митним органом без заперечень.

6.7. Колегія суддів за результатами розгляду справи вказала, що класифікацію товарів за УКТ ЗЕД здійснює особа, яка подає декларацію. Орган доходів і зборів здійснює контроль за такою класифікацією і може самостійно визначити код задекларованого товару лише у тому разі, коли виявить порушення правил класифікації з боку декларанта. Повноваження митного органу щодо самостійного визначення коду товару не є дискреційними та обумовлені виключно наявністю порушення правил класифікації з боку декларанта.

6.8. Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що в порушення вимог закону митним органом було безпідставно змінено код мінерального добрива з 3105600000 УКТ ЗЕД на код 3105209000 УКТ ЗЕД, що призвело до додаткових митних нарахувань позивачу за деклараціями №UA805150/2018/001223 від 30.05.2018, №UA805150/2018/001280 від 12.06.2018, №UA805150/2018/001300 від 14.06.2018, №UA805150/2018/001283 від 13.06.2018, №UA805150/2018/001285 від 13.06.2018, №UA805150/2018/001290 від 13.06.2018, №UA805150/2018/001292 від 13.06.2018, №UA805150/2018/001281 від 13.06.2018, №UA805150/2018/001293 від 13.06.2018, №UA805150/2018/001296 від 14.06.2018, №UA805150/2018/001421 від 05.07.2018, №UA805150/2018/001436 від 09.07.2018, №UA805150/2018/001454 від 11.07.2018, №UA805150/2018/001479 від 16.07.2018.


................
Перейти до повного тексту