1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

20 травня 2021 року

м. Київ

справа №638/11773/17

адміністративне провадження №К/9901/35855/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.

розглянувши у письмовому провадженні

касаційну скаргу ОСОБА_1

на постанову Дзержинського районного суду м. Харкова від 30.10.2017 (суддя Штих Т.В.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 29.01.2018 (колегія у складі суддів Старостіна В.В., Бегунца А.О., Рєзнікової С.С.)

у справі № 638/11773/17

за позовом ОСОБА_1

до Шевченківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Харкова

про зобов`язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. 04.08.2017 ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі м. Харкова, в якому просила зобов`язати відповідача здійснити перерахунок пенсії державного службовця з моменту її призначення на виконання вимог ст. 37 Закону України "Про державну службу" від 16.12.1993 №3723-ХІІ, ст. 66 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 №1788-ХІІ і додатково включити до заробітку для обчислення пенсії позивача суми матеріальної допомоги, грошової винагороди та індексації.

2. Постановою Дзержинського районного суду м. Харкова від 30.10.2017, залишеною без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 29.01.2018 у задоволенні позову відмовлено.

3. 12.03.2018 надійшла касаційна скарга позивача на зазначені судові рішення. У касаційній скарзі позивач просить скасувати оскаржувані рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.

4. Ухвалою Верховного Суду від 04.04.2018 відкрито касаційне провадження.

5. Ухвалою Верховного Суду від 19.05.2021 Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі м. Харкова замінено його правонаступником - Шевченківським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України м. Харкова.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач з 30.11.2013 перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Шевченківському районі м. Харкова.

7. Пенсію позивачу призначено на підставі Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" у порядку, визначеному Законом України "Про державну службу" від 16.12.1993 №3723-ХІІ.

8. Згідно довідки про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" №07-40\88 від 18.07.2017, виданої Харківською обласною державною адміністрацією, зазначено, що на всі виплати включені в довідку, нараховано внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а з 01.01.2011 - єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

9. 20.11.2017 позивач звернулась до Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі м. Харкова із заявою про перерахунок пенсії державного службовця, з урахуванням фактично нарахованих та сплачених усіх витрат, з яких сплачено страхові внески, в тому числі: сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати та грошової винагороди за сумлінну безперервну працю, з яких сплачено страхові внески з урахуванням фактично отриманих сум з дати призначення пенсії.

10. Листом від 04.12.2017 Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі м. Харкова повідомило позивача про те, що у зв`язку із набранням чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсії" № 2148-VІІІ від 03.10.2017, з 01.10.2017 проведено автоматичне переведення на пенсію за віком на умовах, передбачених цим Законом, за матеріалами пенсійної справи. Зазначено, що пенсію призначено вірно, згідно діючого законодавства.

11. Позивач з відмовою не погодилася і звернулася до суду.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

12. В обґрунтування позовних вимог позивач покликалася на наявність підстав для врахування до заробітку для обчислення її пенсії сум матеріальної допомоги, грошової винагороди та сум індексації заробітної плати, на які нараховувалися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та єдиний соціальний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

13. Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог з підстав, наведених у листі від 04.12.2017 .

ІV. ОЦІНКИ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що відповідно до вимог законодавства, які регулюють спірні правовідносини, відсутні підстави для перерахунку пенсії державним службовцям.

15. Також, за висновком суду апеляційної інстанції, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань, допомогу на оздоровлення, надбавки, суми індексації заробітної плати не можна віднести до надбавок, передбачених ст. 33 Закону України "Про державну службу" до заробітної плати, оскільки дані виплати носять разовий характер та не є складовою частиною заробітної плати, а сам факт утримання із суми допомоги збору на обов`язкове державне пенсійне страхування не є підставою для включення її до складу заробітної плати державного службовця та врахування при обчисленні розміру пенсії державного службовця.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

16. У касаційній скарзі позивач посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, та зазначає, що отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) для обчислення пенсії.

17. 23.04.2018 надійшов відзив на касаційну скаргу позивача, в якому відповідач посилаючись на правомірність та обґрунтованість оскаржуваних рішень, просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

18. Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права та дійшов таких висновків.

19. Ключовим питанням у справі є право на виплату пенсії, обчислену з урахуванням всіх складових заробітної плати, на які було нараховано страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, та на врахування яких позивачка мала право під час призначення пенсії згідно Закону України "Про державну службу" від 16.12.1993 №3723-ХІІ.

20. Відповідно до частини другої статті 37 Закону України від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ "Про державну службу" (далі Закон №3723-ХІІ; чинного на час призначення пенсії позивачу) пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, без обмеження граничного розміру пенсії, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 80 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі.

21. Згідно з частиною першою статті 1 Закону України "Про оплату праці" заробітна плата це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

22. Статтею 2 цього Закону визначено структуру заробітної плати, до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати.

23. Частинами другою та шостою статті 33 Закону №3723-ХІІ передбачено, що заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок. Державним службовцям можуть установлюватися надбавки за високі досягнення у праці і виконання особливо важливої роботи, доплати за виконання обов`язків тимчасово відсутніх працівників та інші надбавки і доплати, а також надаватися матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань.

24. Згідно із ст. 1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03 липня 1991 року №1282-XII індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

25. Відповідно до абзацу 3 ч. 1 ст. 2 Закону № 1282-XII, індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, в тому числі оплата праці (грошове забезпечення).

26. Підпунктом 2.2.7 п. 2.2 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13 січня 2004 року № 5, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27 січня 2004 року за № 114/8713, суми виплат, пов`язаних з індексацією заробітної плати працівників, входять до фонду додаткової заробітної плати.

27. Крім того, Верховний Суд вже розглядав справи з таким предметом спору. Зокрема, у постановах від 02.04.2019 у справі № 570/4196/16-а, від 09.04.2020 у справі № 534/2349/16-а, обставини яких є подібними, Верховний Суд зазначив:

"Частиною 1 статті 66 Закону України від 05.11.1991 № 1788-ХІІ "Про пенсійне забезпечення" зазначено, що до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" нараховується збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподаткованого доходу (прибутку), сукупного оподаткованого доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).

Стаття 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" визначає виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. Так, зокрема, до такого доходу (заробітної плати) враховуються: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що отримані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, включаються до складу заробітної плати державного службовця та враховуються при обчисленні розміру його пенсії.

Таким чином, матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань, надурочні, грошова винагорода, індексація заробітної плати з яких сплачені страхові внески <…> включаються до складу заробітної плати державного службовця та враховуються при обчисленні розміру його пенсії".

28. Суд не знаходить підстав для відступу від цього правового висновку у справі, що розглядається.

29. Як вбачається з матеріалів справи, а саме, наданих довідок від 29.11.2013 № 0677/17 та від 18.07.2017 № 07-40/88 про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу", вбачається включення "інших виплат" (індексація заробітної плати, грошова винагорода за сумлінну працю, матеріальна допомога), на які були нараховані страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а з 01.01.2011 - єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а тому вони повинні були враховуватися при розрахунку пенсії позивача.

30. Отже, на час набуття позивачем права на пенсійне забезпечення згідно Закону України "Про державну службу" від 16.12.1993 №3723-ХІІ, було передбачено право на включення до заробітної плати, що враховується при визначенні розміру пенсії державного службовця, сум матеріальної допомоги, грошової винагороди та індексації заробітної плати.

31. Висновки судів попередніх інстанцій про те, що з 01.06.2015 скасовано норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії призначаються відповідно до Закону України "Про державну службу", а з 01.05.2016 набрав чинності Закон України від 10 грудня 2015 року № 889-VІІІ "Про державну службу", відповідно до якого призначені пенсії державного службовця не перераховуються, колегія суддів вважає неправомірними, оскільки предметом позову у даній справі є право на виплату пенсії, обчислену з урахуванням всіх складових заробітної плати, на які було нараховано страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, та на врахування яких позивачка мала право під час призначення пенсії, тобто до набрання чинності Законом № 889-VІІІ.

32. Щодо дати, з якої має здійснюватися перерахунок пенсії позивача, Суд зазначає наступне.

33. Згідно зі ст. 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п`ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки, зокрема, у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа.

34. Враховуючи те, що позивач із заявою про перерахунок пенсії звернулася 20.11.2017, то задоволенню підлягає зобов`язання відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії державного службовця з урахуванням у складі заробітної плати для обчислення пенсії сум матеріальної допомоги, грошової винагороди та індексації заробітної плати, саме з 01.12.2017.

35. Відповідно до ч.1 ст. 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

36. За таких обставин, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування рішень судів попередніх інстанцій із прийняттям нового рішення про задоволення позовних вимог.

37. Оскільки колегія суддів скасовує рішення судів попередніх інстанцій та приймає нове рішення, не повертаючи справу на новий судовий розгляд, то відповідно до статті 139 КАС України касаційний суд має вирішити питання про розподіл судових витрат у вигляді судового збору.

38. Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

39. Відповідно до квитанції № 36 від 02.08.2017 ОСОБА_1 сплатила судовий збір за подання адміністративного позову у розмірі суми 640,00 грн.; квитанції від 13.11.2017 б/н сплатила судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі суми 704,00 грн.; квитанції № 0.0.978500568.1 від 02.03.2018 сплатила судовий збір за подання касаційної скарги у сумі 1409,60 грн, що в цілому складає 2753,60 грн.

40. Отже, ця сума судових витрат (судового збору) підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Шевченківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Харкова.

Керуючись статтями 139, 341, 345, 351, 356 України, Суд -


................
Перейти до повного тексту