1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 травня 2021 року

м. Київ

справа №808/3839/16

адміністративне провадження №К/9901/16478/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Чиркіна С.М., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Весна-1" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про скасування у повному обсязі розпорядження №57-КФ-В від 11.11.2016 та зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Добродняк І.Ю., Бишевської Н.А., Семененка Я.В. від 27.06.2017,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У лютому 2017 року Приватне акціонерне товариство "Весна-1" (далі по тексту також ПрАТ"Весна-1", Товариство, позивач) звернулося з позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі по тексту також Національна комісія, НКЦПФР, відповідач), у якому просило:

- скасувати у повному обсязі розпорядження Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку №57-КФ-В від 11.11.2016 (далі - спірне розпорядження);

- зобов`язати відповідача зупинити обіг акцій ПрАТ "Весна-1".

2. У позові наводились аргументи про те, що оскаржуване розпорядження не відповідає вимогам законодавства, оскільки рішенням загальних зборів товариства передбачено проведення обміну акцій на письмові зобов`язання на першому етапі, а на другому етапі, після реєстрації виробничого кооперативу, буде відбуватися обмін письмових зобов`язань на паї в коефіцієнті акцій в паї 1:1. Здійснення обміну акцій на паї в два етапи не суперечить вимогам чинного законодавства й жодним чином не порушує права і законні інтереси акціонерів.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 13.04.2017 у задоволенні позову відмовлено.

4. Приймаючи таку постанову, суд першої інстанції виходив з того, що для проведення державної реєстрації створення юридичної особи (у тому числі в результаті перетворення) подається, окрім іншого, й установчий документ юридичної особи, який у випадку створення виробничого кооперативу має містити відомості щодо складу його засновників. Проте в даному випадку протоколом позачергових загальних зборів акціонерів ПрАТ "Весна-1" №5 від 20.11.2013 передбачено провести другий етап обміну акцій на паї шляхом обміну письмових зобов`язань на паї кооперативу в необмежений термін з дня державної реєстрації виробничого кооперативу, правонаступника ПрАТ "Весна-1", що суперечить вищенаведеним приписам чинного законодавства, адже державна реєстрація правонаступника ПрАТ "Весна-1" має відбутися, в тому числі й на підставі установчих документів - статуту в випадку з виробничим кооперативом, в якому мають бути зазначені всі його засновники.

5. Суд першої інстанції дійшов висновку, що подані позивачем до реєструвального органу документи не відповідали вимогам Порядку скасування реєстрації випусків акцій, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку 23.04.2013 №737, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.05.2013 за №822/23354.

6. Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 27.06.2017 прийняту судом першої інстанції постанову скасовано та прийнято нове судове рішення, яким позов задоволено частково і скасовано спірне розпорядження.

7. Свої висновки, в частині задоволених позовних вимог, суд апеляційної інстанції мотивував тим, що зупинення обігу акцій, відновлення обігу акцій, скасування реєстрації випуску акцій є окремими діями, для вчинення яких до Нацкомісії подаються різні заяви, форми яких наведені у Додатках до Порядку №737, і за результатами розгляду цих заяв Нацкомісія приймає рішення у формі розпорядження про зупиненні обігу акцій, відновленні обігу акцій, скасуванні реєстрації випуску акцій або про відмову у вчиненні заявленої дії, форми яких також наведені у Додатках до Порядку №737.

8. Суд апеляційної інстанції зауважував, що позивачем з супровідним листом від №100 від 17.10.2016 подавалась заява про зупинення обігу акцій, а не про скасування реєстрації випуску акцій.

9. Отже, згідно з позицією апеляційного суду, саме пунктом 1 розділу III Порядку №737 має регулюватися спірні правовідносини, що, в свою чергу, свідчить про неправомірність застосування Нацкомісією та судом першої інстанції у спірних правовідносинах положень пункту 3 розділу ІІІ Порядку №737 з встановленням невідповідності поданих заявником документів вимогам цього пункту, який стосується не зупинення обігу акцій, а скасування реєстрації випуску акцій.

10. При цьому, колегія суддів апеляційного суду наголошувала, що докази наявності з боку відповідача зауважень, докази встановлення останнім у спірному розпорядженні №57-КФ-В від 11.11.2016 невідповідності наданого позивачем пакету документів приписам чинного законодавства, яке регулює порядок зупинення обігу акцій, в матеріалах справи відсутні.

11. На переконання суду апеляційної інстанції Нацкомісія має винести розпорядження про відмову в зупиненні обігу акцій на підставі пункту 5 розділу І Порядку №737 у разі невідповідності вимогам цього Порядку документів, поданих для вчинення цієї дії - зупиненні обігу акцій, і перелік таких документів наведений саме у пункті 1 розділу ІІІ Порядку №737.

12. Враховуючи відсутність у спірному розпорядженні зауважень стосовно повноти поданих документів, передбачених у пункті 1 розділу ІІІ Порядку №737, колегія суддів дійшла висновку про відсутність у відповідача законних підстав для такої відмови у відповідності до пункту 5 розділу І цього ж Порядку.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

13. Не погоджуючись із вищевказаною постановою апеляційного суду в частині задоволених позовних вимог, відповідачем подано касаційну скаргу в якій він, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить її скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Відповідно до встановлених судами попередніх інстанцій обставин справи, ПрАТ "Весна-1" зареєстровано як юридична особа із присвоєнням ідентифікаційного коду 20486306, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

15. Згідно з протоколом позачергових загальних зборів його акціонерів №5 від 20.11.2013, акціонерами вирішено: припинити діяльність ПрАТ "Весна-1" шляхом перетворення в виробничий кооператив "Весна 1"; затверджено порядок та умови (План) перетворення (додаток); затверджено наступний порядок і умови обміну акцій у статутному капіталі ПрАТ "Весна-1" на частки (паї) товариства, що створюється шляхом перетворення: 1. обмін акцій на паї правонаступника здійснювати у два етапи; 2. на першому етапі, який починається з 21.11.2013 та закінчується 20.12.2013, в обмін на акції ПрАТ "Весна-1" акціонери отримують письмове зобов`язання про видачу паїв в пайовому фонді правонаступника. Для здійснення обміну акцій на письмові зобов`язання про видачу паїв акціонерами ПрАТ "Весна-1" подається письмова заява в комісію з припинення ПрАТ "Весна-1". У день одержання заяви комісія з припинення ПрАТ "Весна-1" зобов`язана видати заявнику письмове зобов`язання про видачу паю у пайовому фонді правонаступника; 3. на другому етапі, який розпочинається з дня державної реєстрації виробничого кооперативу, правонаступника ПрАТ "Весна-1", відбувається обмін письмових зобов`язань на паї виробничого кооперативу і видача документів, що підтверджують право власності на паї у пайовому фонді виробничого кооперативу - правонаступника ПрАТ "Весна-1". Термін обміну паїв виробничого кооперативу на письмові зобов`язання не обмежувати. Розмір частки власника акцій у статутному капіталі ПрАТ "Весна-1", що перетворюється, дорівнює розміру його паю у пайовому фонді виробничого кооперативу, що утворюється під час перетворення.

16. Листом, вих. №100 від 17.10.2016, ПрАТ "Весна-1" звернулося до Нацкомісії з проханням зупинити обіг акцій товариства, зазначивши, що 20.11.2013 загальними зборами акціонерів ПрАТ "Весна-1" прийнято рішення про припинення діяльності ПрАТ "Весна-1" шляхом перетворення у виробничій кооператив.

17. Товариством неодноразово надавалися документи, необхідні для зупинення обігу акцій, до НКЦПФР, однак, відповідно до розпоряджень Національної комісії, у зупиненні обігу акцій товариству було відмовлено. До цього листа додавалися: а) заява про зупинення обігу акцій; б) копія рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення і призначення комісії з припинення (копія протоколу загальних зборів акціонерів); в) копія опублікованого згідно з вимогами законодавства повідомлення про проведення загальних зборів акціонерів, на яких прийнято рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення (бюлетень "Відомості НКЦПФР" №190(1694) від 09.10.2013); г) довідка про персональне повідомлення акціонерів про проведення загальних зборів акціонерів (у спосіб, передбачений статутом товариства), на яких прийнято рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення; ґ) копія реєстру власників іменних цінних паперів, складеного станом на 24 годину за три робочих дні до дня прийняття рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення і призначення комісії з припинення; д) копію постанови Запорізького окружного адміністративного суду від 19.11.2014; е) копію ухвали Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 19.10.2015.

18. Також у цьому листі зазначено, що, відповідно до розпорядження НКЦПФР №3-КФ-В від 21.01.2016, товариству відмовлено в зупиненні обігу акцій на підставі підпункту "а" пункту 5 розділу І Порядку №737 - у відповідь на це повідомляємо, що зазначений у протоколі позачергових загальних зборів акціонерів ПрАТ "Весна-1" №5 від 20.11.2013 порядок обміну акцій на паї правонаступника не виключає те, що перелік засновників (учасників) правонаступника включає усіх акціонерів товариства, що припиняється, станом на день затвердження установчих документів правонаступника. Навпаки, учасники правонаступника можуть отримати підтвердження права власності на свій пай в будь-який необмежений термін.

19. 11.11.2016 уповноваженою особою реєструвального органу - директором департаменту корпоративних фінансів НКЦПФР Папаікою А.В. винесено розпорядження №57-КФ-В, яким відмовлено ПрАТ "Весна-1" у зупиненні обігу акцій.

20. Зі змісту оскаржуваного розпорядження вбачається, що підставою для відмови у зупиненні обігу акцій стало те, що в протоколі позачергових загальних зборів акціонерів ПрАТ "Весна-1" №5 від 20.11.2013 зазначено, що обмін акцій на паї правонаступника здійснюється, зокрема, на першому етапі шляхом подання письмової заяви в комісію з припинення ПрАТ за відповідною адресою та у день одержання заяви комісія з припинення зобов`язана видати заявнику письмові зобов`язання про видачу паю у пайовому фонді правонаступника. На другому етапі, зокрема, відбувається обмін письмових зобов`язань на паї виробничого кооперативу та видача документів, що підтверджують право власника на паї у пайовому фонді виробничого кооперативу - правонаступника ПрАТ. Термін обміну паїв виробничого кооперативу на письмові зобов`язання не обмежений. Вищезазначене, на думку НКЦПФР, не відповідає вимогам підпункту "ж" пункту 3 розділу ІІІ Порядку №737, а саме: перелік засновників (учасників) створеного товариства-правонаступника, зазначений у його установчих документах, має включати усіх акціонерів товариства, що припиняється, станом на день затвердження установчих документів створеного товариства-правонаступника.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

21. У касаційній скарзі наводяться аргументи про те, що висновки суду апеляційної інстанції не відповідають приписам законодавства, яким урегульовано спірні правовідносини і не узгоджуються з фактичними обставинами справи, оскільки, на думку Національної комісії, з поданих Товариством документів вбачалося порушення встановленого законодавством порядку припинення акціонерних товариств, що є підставою для відмови у зупиненні обігу акцій згідно з пунктом 5 розділу І Порядку скасування реєстрації випусків акцій.

22. Не погоджується відповідач і з висновками суду першої інстанції про те, що у спірному розпорядженні відсутні зауваження стосовно повноти поданих документів, передбачених у пункті 1 розділу ІІІ вищевказаного Порядку, оскільки Національна комісія, відмовляючи Товариству у зупиненні обігу акцій, вказувала саме на невідповідність прийнятих позивачем рішень вимогам щодо порядку перетворення ПрАТ "Весна-1", які встановлені Порядком скасування реєстрації випусків акцій, зокрема, його підпункту "ж" пункту 3 розділу ІІІ.

23. На переконання скаржника, визначений у протоколі позачергових загальних зборів акціонерів ПрАТ "Весна-1" №5 від 20.11.2013 порядок та умови обміну акцій Товариства, що припиняється шляхом перетворення, на частки (паї) товариства (виробничого кооперативу), що створюється шляхом перетворення, не відповідає приписам абзацу третього частини другої статті 80 Закону України від 17.09.2008 №514-VI "Про акціонерні товариства" і статті 8 Закону України від 10.07.2003 №1087-IV "Про кооперацію", підпункту "ж" пункту 3 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій, в тому числі стосовно того, що установчі документи створюваного товариства-правонаступника повинні містити відомості про склад засновників (учасників) із зазначенням розміру частки (паю) кожного засновника (учасника) станом на день затвердження таких документів.

24. Скаржник наголошує, що виходячи з визначеного протоколом позачергових загальних зборів акціонерів ПрАТ "Весна-1" способу обміну акцій, учасниками товариства - правонаступника стають лише ті акціонери, які отримали письмові зобов`язання, а тому спірне розпорядження видано на законних підставах з метою захисту прав акціонерів Товариства і, на думку Національної комісії, скасоване апеляційним судом помилково.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

25. Так, згідно з частиною першою статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

26. Відповідно до частини першої статті 106 Цивільного кодексу України, злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.

27. За приписами статті 108 Цивільного кодексу України, перетворенням юридичної особи є зміна її організаційно-правової форми. У разі перетворення до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права та обов`язки попередньої юридичної особи.

28. Порядок створення, діяльності, припинення, виділу акціонерних товариств, їх правовий статус, права та обов`язки акціонерів визначає Закон України від 17.09.2008 № 514-VI "Про акціонерні товариства", за правилами частини першої, абзацу першого частини третьої статті 87 якого, перетворенням акціонерного товариства визнається зміна організаційно-правової форми акціонерного товариства з його припиненням та передачею всього майна, прав і обов`язків підприємницькому товариству - правонаступнику згідно з передавальним актом. Акціонерне товариство може перетворитися лише на інше господарське товариство або виробничий кооператив.

Загальні збори акціонерів товариства, що перетворюється, ухвалюють рішення про перетворення товариства, про порядок і умови здійснення перетворення, порядок обміну акцій товариства на частки (паї) підприємницького товариства-правонаступника.

29. За змістом частин першої, другої статті 32 Закону України "Про акціонерні товариства" загальні збори є вищим органом акціонерного товариства. Акціонерне товариство зобов`язане щороку скликати загальні збори (річні загальні збори). Усі інші загальні збори, крім річних, вважаються позачерговими.

30. Частиною першою, пунктами 4, 23, 26, 27 частини другої статті 33 Закону України "Про акціонерні товариства" визначено, що загальні збори можуть вирішувати будь-які питання діяльності акціонерного товариства. До виключної компетенції загальних зборів належить, зокрема, прийняття рішення про зміну типу товариства; прийняття рішення про виділ та припинення товариства, крім випадку, передбаченого частиною четвертою статті 84 цього Закону, про ліквідацію товариства, обрання ліквідаційної комісії, затвердження порядку та строків ліквідації, порядку розподілу між акціонерами майна, що залишається після задоволення вимог кредиторів, і затвердження ліквідаційного балансу; обрання комісії з припинення акціонерного товариства; вирішення інших питань, що належать до виключної компетенції загальних зборів згідно із статутом товариства.

31. Рішення загальних зборів акціонерного товариства з питання, винесеного на голосування, приймається простою більшістю голосів акціонерів, які зареєструвалися для участі у загальних зборах та є власниками голосуючих з цього питання акцій, крім випадків, встановлених цим Законом (частина третя статті 42 Закону України "Про акціонерні товариства").

32. Частиною першою статті 45 Закону України "Про акціонерні товариства" передбачено, що за підсумками голосування складається протокол, що підписується всіма членами лічильної комісії акціонерного товариства, які брали участь у підрахунку голосів.

33. Протокол загальних зборів акціонерного товариства складається протягом 10 днів з моменту закриття загальних зборів та підписується головуючим і секретарем загальних зборів. До протоколу загальних зборів акціонерного товариства заносяться відомості про: 1) дату, час і місце проведення загальних зборів; 2) дату складення переліку акціонерів, які мають право на участь у загальних зборах; 3) загальну кількість осіб, включених до переліку акціонерів, які мають право на участь у загальних зборах; 4) загальну кількість голосів акціонерів - власників голосуючих акцій товариства, які зареєструвалися для участі у загальних зборах (якщо певні акції є голосуючими не з усіх питань порядку денного - зазначається кількість голосуючих акцій з кожного питання); 5) кворум загальних зборів (якщо певні акції є голосуючими не з усіх питань порядку денного - зазначається кворум загальних зборів з кожного питання); 6) головуючого та секретаря загальних зборів; 7) склад лічильної комісії; 8) порядок денний загальних зборів; 9) основні тези виступів; 10) порядок голосування на загальних зборах (відкрите, бюлетенями тощо); 11) підсумки голосування із зазначенням результатів голосування з кожного питання порядку денного загальних зборів та рішення, прийняті загальними зборами. Протокол загальних зборів, підписаний головою та секретарем загальних зборів, підшивається, скріплюється підписом голови виконавчого органу товариства (у разі колегіального виконавчого органу) або одноособового виконавчого органу (стаття 46 Закону України "Про акціонерні товариства").

34. Згідно з частиною першою статті 6 Закону України від 30.10.1996 №448/96-ВР "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України, підзвітним Верховній Раді України. Частиною 25 цієї ж статті визначено, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку розробляє і затверджує нормативно-правові акти з питань, що належать до її компетенції, обов`язкові до виконання центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, учасниками ринку цінних паперів, їх об`єднаннями, контролює їх виконання.

35. Механізм вчинення дій з метою скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва (тимчасового свідоцтва) про реєстрацію випуску акцій у разі припинення акціонерного товариства шляхом ліквідації або перетворення, або приєднання до акціонерного товариства, яке є власником акцій товариства, що припиняється, або власником яких є інше товариство, що приєднується (зокрема порядок зупинення обігу акцій; порядок відновлення обігу акцій; порядок скасування реєстрації випусків акцій) встановлює Порядок скасування реєстрації випусків акцій.

36. Пунктами 2, 3 розділу І вищезгаданого Порядку встановлено, що зупинення обігу акцій, відновлення обігу акцій, скасування реєстрації випусків акцій здійснюються відповідно до цього Порядку Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку (далі - реєструвальний орган) відповідно до делегованих повноважень, у тому числі в разі, якщо випуск акцій зареєстровано Міністерством фінансів України, Міністерством фінансів Автономної Республіки Крим або обласним фінансовим управлінням.

У разі зупинення обігу акцій, відновлення обігу акцій, скасування реєстрації випуску акцій та у разі відмови у зупиненні обігу акцій, відновленні обігу акцій, скасуванні реєстрації випуску акцій оформлюються відповідні розпорядження (додатки 1 - 6, 10).

Реєструвальний орган:

а) протягом п`ятнадцяти робочих днів з дати надходження до реєструвального органу відповідних документів, зазначених у розділах II - IV цього Порядку, видає розпорядження про зупинення обігу акцій, відновлення обігу акцій, скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва (тимчасового свідоцтва) про реєстрацію випуску акцій або про відмову в зупиненні обігу акцій, відновленні обігу акцій, скасуванні реєстрації випуску акцій та анулюванні свідоцтва (тимчасового свідоцтва) про реєстрацію випуску акцій;

б) повертає у передбачений підпунктом "а" цього пункту строк документи акціонерному товариству без розгляду.

37. Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій протягом десяти робочих днів після прийняття рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення комісія з припинення має подати до реєструвального органу такі документи для зупинення обігу акцій:

а) заяву про зупинення обігу акцій (додаток 7);

б) копію рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення і призначення комісії з припинення, засвідчену підписом голови комісії з припинення і печаткою товариства, при цьому:

у разі прийняття відповідного рішення загальними зборами акціонерів подається копія протоколу загальних зборів акціонерів, оформленого відповідно до статті 46 Закону України "Про акціонерні товариства";

у разі прийняття відповідного рішення єдиним акціонером товариства подається копія рішення акціонера, оформленого відповідно до статті 49 Закону України "Про акціонерні товариства".

Зазначене рішення має містити, зокрема:

інформацію про товариство, що створюється шляхом перетворення акціонерного товариства (організаційно-правова форма, найменування, місцезнаходження);

порядок та умови обміну акцій товариства, що припиняється шляхом перетворення, на частки (паї) товариства, що створюється шляхом перетворення;

в) копію опублікованого згідно з вимогами законодавства повідомлення про проведення загальних зборів акціонерів, на яких прийнято рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства (подається у разі прийняття відповідного рішення загальними зборами акціонерів);

г) довідку про персональне повідомлення акціонерів про проведення загальних зборів акціонерів (у спосіб, передбачений статутом товариства), на яких прийнято рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що містить дані про дату (або дати початку та закінчення) і спосіб надсилання повідомлення акціонерам, дату складення переліку акціонерів, які мають бути повідомлені про проведення загальних зборів (подається у разі прийняття відповідного рішення загальними зборами акціонерів);

ґ) копію реєстру власників іменних цінних паперів, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально, складеного станом на 24 годину за три робочих дні до дня прийняття рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення і призначення комісії з припинення.

38. Пунктом 5 розділу І Порядку скасування реєстрації випусків акцій передбачено, що відмова в зупиненні обігу акцій, відновленні обігу акцій, скасуванні реєстрації випуску акцій складається у разі:

а) невідповідності поданих документів вимогам цього Порядку;

б) внесення недостовірних відомостей до документів, подання яких передбачено цим Порядком;

в) порушення встановленого законодавством порядку припинення акціонерного товариства;

г) виявлення порушення порядку скликання та/або проведення загальних зборів акціонерів, на яких прийнято рішення про припинення акціонерного товариства або рішення про затвердження ліквідаційного балансу чи передавального акта.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій

39. Системний аналіз наведених вище правових норм дає підстави стверджувати, що cкасування реєстрації випусків акцій у зв`язку з припиненням акціонерного товариства шляхом перетворення здійснюється у два етапи. На першому етапі комісія з припинення протягом десяти робочих днів після прийняття рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення має подати до реєструвального органу документи для зупинення обігу акцій, які наведені за вичерпним і остаточним переліком у пункті 1 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій. На другому етапі комісія з припинення протягом десяти робочих днів з дати затвердження передавального акта подає до реєструвального органу документи для скасування реєстрації випуску акцій, передбачені пунктом 3 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій, перелік яких також є вичерпним і остаточним.

40. При цьому, колегія суддів звертає увагу на те, що на етапі вирішення питання про зупинення обігу акцій не передбачено подання засвідченої підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально копії затверджених установчих документів створюваного товариства-правонаступника, підписаних всіма засновниками (учасниками) товариства-правонаступника або їхніми уповноваженими особами, які повинні містити відомості про склад засновників (учасників) із зазначенням розміру частки (паю) кожного засновника (учасника) станом на день затвердження таких документів

41. Такі документи, як вже зазначено вище, повинні подаватись комісією з припинення до реєструвального органу протягом десяти робочих днів з дати затвердження передавального акта для скасування реєстрації випуску акцій, а не для зупинення їх обігу, і передбачені підпунктом "ж" пункту 3 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій.

42. У даному ж випадку комісія з припинення Товариства не зверталась до Національної комісії щодо питання скасування реєстрації випуску акцій, а тому посилання відповідача на те, що визначені у протоколі порядок та умови обміну акцій товариства, що припиняється шляхом перетворення, на частки (паї) товариства, що створюється шляхом перетворення, не відповідає вимогам підпункту "ж" пункту 3 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій, є безпідставним і має передчасний характер, оскільки передбачені вищевказаним пунктом цього Порядку вимоги стосуються установчих документів створюваного товариства-правонаступника, подання яких для вирішення питання про зупинення обігу акцій не вимагається.

43. Колегія суддів наголошує, що як встановлено судом апеляційної інстанції, у спірному розпорядженні відсутні посилання на невідповідність поданих Товариством документів іншим вимогам Порядку скасування реєстрації випусків акцій, а отже, за таких обставин, відмова Товариству у зупиненні обігу акцій відповідно до підпункту "а" пункту 5 розділу І цього ж Порядку не ґрунтується на вимогах закону, на що правильно вказав і апеляційний суд, здійснюючи перегляд цієї справи.

44. Верховний Суд, виходячи з аналізу підпункту "б" пункту 1 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій, констатує, що цим Порядком до копії рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення і призначення комісії з припинення, у разі прийняття відповідного рішення загальними зборами акціонерів, встановлені такі вимоги:

копія цього рішення повинна бути засвідчена підписом голови комісії з припинення і печаткою товариства та оформлене відповідно до статті 46 Закону України "Про акціонерні товариства";

має містити, зокрема, інформацію про товариство, що створюється шляхом перетворення акціонерного товариства (організаційно-правова форма, найменування, місцезнаходження);

порядок та умови обміну акцій товариства, що припиняється шляхом перетворення, на частки (паї) товариства, що створюється шляхом перетворення.

Інших вимог до копії рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення і призначення комісії з припинення (протоколу загальних зборів акціонерів) Порядком скасування реєстрації випусків акцій не встановлено.

45. В свою чергу, Національна комісія має право відмовити, окрім іншого, в зупиненні обігу акцій, у разі, в тому числі, невідповідності поданих документів вимогам цього Порядку (підпункт "а" пункту 5 розділу І Порядку скасування реєстрації випусків акцій).

46. Однак, у спірному випадку, відповідач, відмовляючи на підставі вищевказаного підпункту Порядку скасування реєстрації випусків акцій, не навів у оскаржуваному розпорядженні достатніх, переконливих та належним чином обґрунтованих мотивів, які б свідчили про невідповідність поданих Товариством документів, зокрема, й копії протоколу загальних зборів акціонерів ПрАТ "Весна-1", вимогам цього Порядку.

47. Поряд із цим варто зауважити, що судовим розглядом цієї справи у суді апеляційної інстанції підтверджено, що копія вказаного вище протоколу, як й інші документи, подані позивачем до реєструвального органу для зупинення обігу акцій, у повній мірі відповідали вимогам Порядку скасування реєстрації випусків акцій, і це не спростовано відповідачем.

48. Не спростовують таких висновків апеляційного суду й аргументи, наведені Національною комісією у касаційній скарзі, оскільки така не містять належних, вагомих і достатньо обґрунтованих міркувань, переконливих доводів, які б давали підстави вважати інакше.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

49. За правилами частини першої статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

50. Зважаючи на вищезазначене, Верховний Суд, провівши касаційний розгляд справи у межах вимог і доводів касаційної скарги та повноважень, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, не виявив неправильного застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та/або порушень норм процесуального права, а тому не вбачає підстав для скасування оскаржуваного судового рішення, яке ухвалене відповідно до закону.

51. Керуючись статтями 340, 341, 344, 349, 350, 355, 356, підпунктом 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" КАС України, пунктом 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15.01.2020 №460-IX,


................
Перейти до повного тексту