1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 травня 2021 року

м. Київ

справа № 651/71/17

адміністративне провадження № К/9901/45173/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.

розглянувши у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Каховського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Херсонської області

на постанову Верхньорогачицького районного суду Херсонської області від 24.02.2017 (суддя Загрунний В.Г.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 20.04.2017 (колегія у складі суддів Осіпова Ю.В., Золотнікова О.С., Скрипченка В.О.)

у справі №651/71/17

за позовом ОСОБА_1

до Каховського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Херсонської області

про стягнення недоплаченої щомісячної державної пенсії.

І. РУХ СПРАВИ

1. 13.02.2017 ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Великолепетиського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Херсонської області, в якому просила:

- визнати протиправними дії відповідача щодо не включення в розрахунок її пенсії сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та сум індексації заробітної плати, на які нараховувалися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та єдиний соціальний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування;

- зобов`язати відповідача здійснити їй перерахунок та виплату пенсії державного службовця з урахуванням у складі заробітної плати для обчислення пенсії сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та сум індексації заробітної плати, на які нараховувались страхові внески та єдиний соціальний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та зберегти загальний відсоток розрахунку пенсії від заробітку на момент призначення їй пенсії тобто з 04.02.2009, та різницю недоплаченої пенсії виплатити починаючи з дня прийняття постанови правління Пенсійного Фонду України від 14.02.2011 №5-1, згідно якої затверджено нову форму довідки про складові заробітної плати, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону №3723-XII.

2. Постановою Верхньорогачицького районного суду Херсонської області від 24.02.2017, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 20.04.2017, позов задоволено.

3. 16.06.2017 до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Каховського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Херсонської області на зазначені судові рішення. У касаційній скарзі відповідач просить скасувати оскаржувані рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову.

4. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 19.06.2017 відкрито провадження у справі.

5. У зв`язку з ліквідацією Вищого адміністративного суду України справу було передано для розгляду до Верховного Суду.

6. Ухвалою Верховного Суду від 13.05.2021 Великолепетиське об`єднане управління Пенсійного фонду України Херсонської області замінено його правонаступником - Каховським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Херсонської області.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач перебуває на обліку в Великолепетиському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Херсонської області (пенсійна справа № 111145 ) та отримує пенсію, призначену згідно ст. 37 Закону України "Про державну службу" з 04.02.2009.

8. Пенсія, як державному службовцю, була призначена їй у розмірі 90% від суми заробітної плати за останні два роки перед виходом на пенсію, на яку нараховувався єдиний соціальний внесок. Структура її заробітної плати була встановлена згідно з ст. 33 Закону України "Про державну службу" і складалась із посадового окладу, надбавки за ранг, надбавки за вислугу років та надбавки за високі досягнення у праці, а також поточних премій, премій до державних свят і ювілейних дат, зазначених у довідці про складові заробітної плати за останні 24 календарних місяці роботи перед зверненням за пенсією. Для призначення пенсії довідка подається відповідно до Закону України "Про державну службу".

9. 08.12.2016 позивач звернулася до Великолепетиського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Херсонської області із заявою про перерахунок пенсії.

10. Великолепетиське об`єднане управління Пенсійного фонду України Херсонської області листом № 1315/01 повідомило про відмову в проведенні перерахунку призначеної їй пенсії з урахуванням інших виплат, посилаючись на ст. 33 Закону України "Про державну службу".

11. Не погоджуючись з відмовою відповідача, позивач звернулася до суду.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

12. В обґрунтування позовних вимог позивач покликалася на необхідність включення до заробітної плати, з якої розраховується розмір пенсії, сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та сум індексації заробітної плати, на які нараховувалися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та єдиний соціальний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

13. Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на правомірність його дій.

ІV. ОЦІНКИ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про те, що отримані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.

15. За висновками судів, матеріальні допомоги на оздоровлення, для вирішення соціально-побутових питань та індексація заробітної плати повинні бути включені до заробітку, що враховується при призначенні пенсії позивача.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

16. У касаційній скарзі відповідач посилається на порушення судами норм матеріального права та зазначає, що відповідно до ст. 33 Закону України "Про державну службу" заробітна плата державних службовців складається із посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.

17. Постановою правління Пенсійного фонду України від 14.02.2011 №5-1 затверджено нову форму довідки про складові заробітної плати, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону № 3723-ХІІ.

18. В нову форму введено додаткову колонку "інші виплати", при цьому, установа, яка видає довідку для призначення (перерахунку) пенсії, при заповненні цієї колонки має надавати розшифровку цих виплат і несе відповідальність за достовірність та обґрунтованість видачі довідки.

19. Матеріальна допомога на оздоровлення та матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань не можуть бути враховані для розрахунку пенсії державним службовцям, оскільки ці виплати є одноразовими та не передбачені в переліку складових заробітної плати частини другої статті 33 Закону № 3723-ХІІ.

20. Крім того, скаржник зазначає, що з 01.06.2015 пенсії в порядку та на умовах, визначених, зокрема Законом України "Про державну службу", не призначаються, раніше призначені пенсії не перераховуються.

21. Постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 № 1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів" внесено зміни з 01.12.2015 до постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 № 865 "Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії", а саме виключений пункт 4, яким був визначений механізм здійснення перерахунків пенсій державним службовцям.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

22. Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права та дійшов таких висновків.

23. Спірним питанням у даній справі є право на виплату пенсії, обчислену з урахуванням всіх складових заробітної плати, на які було нараховано страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, та на врахування яких позивачка мала право під час призначення їй пенсії.

24. Верховний Суд вже розглядав справи з таким предметом спору. Зокрема, у постановах від 02.04.2019 у справі № 570/4196/16-а, від 09.04.2020 у справі № 534/2349/16-а, обставини яких є подібними, Верховний Суд зазначив:

"Частиною 1 статті 66 Закону України від 05.11.1991 № 1788-ХІІ "Про пенсійне забезпечення" зазначено, що до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" нараховується збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподаткованого доходу (прибутку), сукупного оподаткованого доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).

Стаття 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" визначає виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. Так, зокрема, до такого доходу (заробітної плати) враховуються: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що отримані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, включаються до складу заробітної плати державного службовця та враховуються при обчисленні розміру його пенсії.

Таким чином, матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань, надурочні, грошова винагорода, індексація заробітної плати з яких сплачені страхові внески <…> включаються до складу заробітної плати державного службовця та враховуються при обчисленні розміру його пенсії".

25. Суд не знаходить підстав для відступу від цього правового висновку.

26. У справі, що розглядається, суди дійшли висновку про наявність підстав для включення до заробітку, з якого визначається пенсія позивача, сум матеріальної допомоги на оздоровлення, допомоги на вирішення соціально-побутових питань та індексації заробітної плати, оскільки матеріальна допомога має систематичний характер, надана всім або більшості працівників, належить до інших заохочувальних і компенсаційних виплат, а індексація є складовою частиною заробітної плати, а саме додатковою заробітною платою в розумінні ч. 2 ст. 2 Закону України "Про оплату праці".

27. Посилання відповідача в обґрунтування касаційної скарги на те, що з 01.06.2015 пенсії в порядку та на умовах, визначених, зокрема Законом України "Про державну службу", не призначаються, раніше призначені пенсії не перераховуються є безпідставним, оскільки такий перерахунок позивач пов`язувала з неврахуванням зазначених вище видів виплат під час призначення їй пенсії, з яких утримано внесок на державне соціальне страхування, на які остання мала право до набрання чинності Законом № 889-VІІІ, відповідно до якого призначені пенсії державного службовця не перераховуються.

28. Відповідно до ст. 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

29. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

30. Судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 356, 359 КАС України, Суд -


................
Перейти до повного тексту