1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 травня 2021 року

м. Київ

справа № 1.380.2019.002606

адміністративне провадження № К/9901/31563/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Желєзного І. В.,

суддів: Берназюка Я. О., Коваленко Н. В.

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу ОСОБА_1

на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Затолочного В. С., суддів: Бруновської Н. В., Шавеля Р. М. від 09.10.2019

у справі №1.380.2019.002606

за позовом ОСОБА_2

до Адміністрації Державної прикордонної служби України

про зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. У травні 2019 року ОСОБА_2 (далі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Адміністрації Державної прикордонної служби України (далі - також відповідач, Адміністрація ДПСУ), в якому просив: зобов`язати відповідача виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі також - ГУ ПФУ у Львівській області) для проведення перерахунку пенсії з 01.01.2018 нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_2 з урахуванням змін в грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2018 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", включивши в таку посадовий оклад у розмірі 6200,00 грн, оклад за військовим званням підполковник у розмірі 1410,00 грн, надбавку за вислугу років у розмірі 50%, надбавку за службу в умовах режимних обмежень у розмірі 10%, надбавку за кваліфікацією "майстер" у розмірі 7%, надбавку за особливості проходження служби та премію, визначені у середніх розмірах, що фактично виплачені у січні місяці 2018 року за посадою начальника служби пожежної безпеки регіонального управління Державної прикордонної служби України, для проведення перерахунку пенсії з 01.01.2018.

2. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 11.07.2019 позов задоволено частково: зобов`язано Адміністрацію Державної прикордонної служби України виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області для проведення перерахунку пенсії з 01.03.2018 нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_2 з урахуванням змін в грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" № 704 від 30.08.2018, включивши в таку посадовий оклад, оклад за військовим званням полковник, надбавку за вислугу років у розмірі 50%, надбавку за службу в умовах режимних обмежень, надбавку за кваліфікацією "майстер", надбавку за особливості проходження служби та премію, визначені у середніх розмірах, що фактично виплачені у січні місяці 2018 року за посадою начальника служби пожежної безпеки регіонального управління Державної прикордонної служби України, для проведення перерахунку пенсії з 01.03.2018; у решті позовних вимог відмовлено. Стягнуто з Адміністрації Державної прикордонної служби України на користь ОСОБА_2 судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 512,27 грн.

3. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09.10.2019 апеляційну скаргу Адміністрації Державної прикордонної служби України задоволено частково: рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11.07.2019 у справі № 1.380.2019.002606 скасовано та провадження у справі закрито.

4. У листопаді 2019 року ОСОБА_1 подала до Верховного Суду касаційну скаргу на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09.10.2019, в якій просить її скасувати та залишити в силі рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11.07.2019.

5. Ухвалою Верховного Суду від 03.03.2020 відкрито касаційне провадження у справі.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Як встановлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_2 проходив військову службу у Державній прикордонній службі України на посаді начальника служби пожежної безпеки Північно-Західного напряму та був звільнений і виключений зі списків особового складу 22.10.2001.

7. Позивач відповідно до Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі також - Закон № 2262-ХІІ, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) з 23.10.2001 перебував на обліку у ГУ ПФУ у Львівській області та отримував пенсію за вислугу років.

8. ГУ ПФУ у Львівській області призначено пенсію позивачу із розрахунку грошового забезпечення, до складу якого входить посадовий оклад, оклад за військове звання, процентна надбавка за вислугу років 40%.

9. На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі також - Постанова № 103) та пункту 3 Порядку № 45 Адміністрацією ДПСУ оформлено і подано до ГУ ПФУ у Львівській області довідку від 31.03.2018 № 11/4790 за формою згідно з додатком 2 до Порядку № 45 про розміри грошового забезпечення, визначені у пункті 1 Постанови № 103.

10. Відповідно до цієї довідки розмір грошового забезпечення ОСОБА_2 станом на 31.03.2018 становить 11415,00 грн, в тому числі: посадовий оклад - 6200,00 грн, оклад за військовим званням полковник - 1410,00 грн та надбавка за вислугу років 50% - 3805,00 грн.

11. Не погоджуючись із тим, що Адміністрацією ДПСУ включено в довідку від 31.03.2018 № 11/4790 тільки оклад за посадою, оклад за військовим званням, відсоткову надбавку за вислугу років, позивач звернувся із заявою до відповідача про оформлення та направлення до органу Пенсійного фонду нової довідки.

12. Листом від 15.04.2019 № 11/Г-4230 відповідачем відмовлено в задоволенні заяви ОСОБА_2 про направлення до ГУ ПФУ у Львівській області нової довідки про розмір його грошового забезпечення із включенням в неї, окрім посадового окладу, окладу за військовим званням та відсоткової надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, які виплачувались станом на 01.01.2018 за посадою, з якої його звільнено зі служби.

13. Вважаючи, що відповідач протиправно відмовив у виготовленні нової довідки, позивач звернувся із цим позовом до суду.

14. Під час розгляду справи у суді апеляційної інстанції судом встановлено, що ОСОБА_2 помер.

ІІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

15. Позивач в обґрунтування своєї позиції посилався на те, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.02.2018, яке набрало законної сили 05.03.2019, у справі №826/3858/18 визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". ОСОБА_2 звернувся із заявою до відповідача про виготовлення і подання до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області нової довідки для перерахунку пенсії, оскільки у виготовлену довідку відповідачем протиправно не включені додаткові щомісячні види грошового забезпечення та премія.

16. Відповідач, заперечуючи щодо задоволення позову, посилався на те, що у межах спірних правовідносин діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством. Довідка, яка була надана Адміністрацією Державної прикордонної служби України до Головного Управління Пенсійного фонду України в Львівській області, складена та оформлена відповідно до чинного законодавства, яке діяло на момент виникнення спірних правовідносин, а саме Порядку №45. Адміністрація Державної прикордонної служби України лише виконує дію, яка полягає у оформленні та направленні відповідної довідки, форму якої визначено у додатку 2 до Порядку №45 до органів пенсійного фонду і не має повноважень щодо здійснення перерахунку пенсії. Підстав для включення в довідку надбавки за службу в умовах режимних обмежень у розмірі 10%, надбавки за кваліфікацією "майстер" у розмірі 7%, надбавки за особливості проходження служби та премії у посадових осіб Адміністрації Державної прикордонної служби України не було.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

17. Суд першої інстанції, частково задовольняючи позов, виходив з того, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, в адміністративній справі № 826/3858/18 визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку, що перерахунок пенсій, призначених згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", здійснюється за правилами, що були передбачені до внесення змін Постановою №103, а саме з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, зокрема: щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України; інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію. На момент відмови відповідача в оформленні та скеруванні нової довідки ОСОБА_2 був чинним пункт 5 та додаток 2 Порядку № 45, який діяв в редакції до 24.02.2018 (дати набрання чинності постановою Кабінету Міністрів від 21.02.2018 № 103, якою внесено відповідні зміни до зазначеного Порядку). Щодо дати, з якої необхідно здійснити перерахунок пенсії, суд дійшов висновку, що право на перерахунок пенсії у позивача виникло з дня набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704, а саме з 01.03.2018, а не з 01.01.2018, як помилково вважає позивач.

18. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та закриваючи провадження у справі, виходив з того, що скасування пунктів 1, 2 Постанови №103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45 не дає відповідачу на вимогу позивача додаткових або нових підстав для складення нової довідки про розмір грошового забезпечення та направлення її до пенсійного органу, оскільки відповідач на момент надання довідки від 31.03.2019 № 11/4790 керувався чинними приписами Постанови № 103 та Порядку № 45. Визнання нечинними в подальшому пунктів 1, 2 Постанови № 103 не може мати наслідком зобов`язання відповідача до вчинення певних дій за період до 05.03.2019, оскільки цей факт не розповсюджує свою дію на правовідносини, що склались між позивачем та відповідачем до набрання відповідним судовим рішенням законної сили. Оскільки Порядком № 45 (додаток 2 до Постанови) не унормовано порядок видачі довідки про грошове забезпечення з урахуванням всіх видів грошового забезпечення (премії, надбавки за особливі умови служби), відмова у видачі такого документа не може визнаватися протиправною, оскільки в даному випадку право на перерахунок пенсії залежить від механізму його реалізації - прийняття відповідного рішення Кабінетом Міністрів України про перерахунок пенсії відповідним категоріям військовослужбовців з урахуванням всіх видів грошового забезпечення за посадою. Відповідачем видано довідку про грошове забезпечення позивача відповідно до норм законодавства та права позивача жодним чином порушено не було. Оскільки судом першої інстанції прийнято рішення, яке за наслідками апеляційного перегляду підлягає скасуванню, то відповідно до положень статті 319 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України), а також пункту 5 частини першої статті 238 КАС України, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про наявність підстав для закриття провадження у справі.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

19. ОСОБА_1 у касаційній скарзі не погоджується з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на те, що судом не враховано, що вона має право на пенсію у зв`язку із втратою годувальника відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", однак суд вирішив питання щодо надання довідки про розмір грошового забезпечення її чоловікові ОСОБА_2, який помер, з порушенням норм матеріального права, чим порушив її права щодо розміру пенсії як дружини померлого. Судом апеляційної інстанції не враховано, що на день звернення позивача до відповідача із заявою про надання нової довідки для перерахунку пенсії (19.03.2019) пункт 5 Порядку №45 діяв в редакції від 21.02.2018. Невключення відповідачем у довідку спірних надбавок та премій, а також зменшення розмірів посадового окладу та надбавки за вислугу років призвело до протиправного зменшення розміру пенсії ОСОБА_2 . Суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку, що спірні правовідносини не допускають правонаступництва.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

20. Перевіривши доводи касаційної скарги, правильність застосування норм матеріального та процесуального права, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

21. Щодо доводів позивача про помилковість висновків суду апеляційної інстанції про наявність підстав для закриття провадження у справі у зв`язку із смертю позивача колегія суддів зазначає наступне.

22. Згідно з приписами пункту 5 частини першої статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі у разі смерті або оголошення в установленому законом порядку померлою фізичної особи або припинення юридичної особи, за винятком суб`єкта владних повноважень, які були однією із сторін у справі, якщо спірні правовідносини не допускають правонаступництва.

23. Частиною першою статті 319 КАС України передбачено, що судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку і позовна заява залишається без розгляду або провадження у справі закривається у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно статтями 238, 240 цього Кодексу. Якщо судом першої інстанції ухвалено законне і обґрунтоване рішення, смерть фізичної особи - сторони у спорі чи припинення юридичної особи - сторони у спорі, що не допускає правонаступництва, після ухвалення такого рішення не може бути підставою для застосування вимог частини першої цієї статті.

24. Відповідно до вимог статей 1218, 1219 Цивільного кодексу України до складу спадщини входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті. Не входять до складу спадщини права та обов`язки, що нерозривно пов`язані з особою спадкодавця, зокрема: особисті немайнові права; право на участь у товариствах та право членства в об`єднаннях громадян, якщо інше не встановлено законом або їх установчими документами; право на відшкодування шкоди, завданої каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; права на аліменти, пенсію, допомогу або інші виплати, встановлені законом; права та обов`язки особи як кредитора або боржника, передбачені статтею 608 цього Кодексу.

25. Згідно з положеннями статті 1227 Цивільного кодексу України суми заробітної плати, пенсії, стипендії, аліментів, допомог у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю, відшкодувань у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, інших соціальних виплат, які належали спадкодавцеві, але не були ним одержані за життя, передаються членам його сім`ї, а у разі їх відсутності - входять до складу спадщини.

26. Системний аналіз вищезазначених правових норм дає змогу дійти висновку, що предметом спадкування можуть бути лише конкретні суми виплат, які належали спадкодавцеві за життя і залишилися недоотриманими у зв`язку з його смертю.

27. Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 13.03.2019 у справі № 484/3648/16-а.

28. Натомість колегія суддів зауважує, що спірні правовідносини у справі, що розглядається, не допускають правонаступництва, оскільки право на отримання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії не підлягає успадкуванню, так як нерозривно пов`язане саме з особою позивача. Будь-яких прав, які можуть бути успадковані, безпосередньо видача такої довідки не надає. У випадку успадкування права на отримання пенсії позивача його спадкоємці можуть звернутися з відповідними документами, необхідними для перерахунку такої. У цьому ж випадку перерахунок пенсії чи виплата неправильно обрахованої пенсії не є предметом позову, а відтак колегія суддів відхиляє відповідні доводи ОСОБА_1, викладені у касаційній скарзі.

29. Подібного висновку щодо недопущення правонаступництва у справах, спірні правовідносини у яких виникли у зв`язку із незгодою позивача із відомостями, викладеними у довідці про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, та вимогою зобов`язати суб`єкта владних повноважень внести зміни у таку дійшов Верховний Суд у постанові від 04.03.2021 у справі №2340/4824/18.

30. Зважаючи на викладене, суд апеляційної інстанції дійшов правильного висновку, що ця справа підлягає закриттю у зв`язку із смертю позивача лише у разі постановлення судом першої інстанції незаконного та необґрунтованого рішення.

31. У даному контексті колегія суддів зазначає наступне.

32. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

33. Згідно з положеннями частини другої статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

34. Норми матеріального права у цій справі суд застосовує в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, які регулюються, зокрема, Законом №2262-ХІІ та Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 №2011-XII (далі також - Закон №2011-XII).

35. Відповідно до статті 9 Закону №2011-XII держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

36. Згідно з приписами статті 43 Закону № 2262-ХІІ пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01.01.2011 -страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

37. Вказана норма статті 43 Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій.

38. Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону № 2262-XII, згідно із якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

39. Зважаючи на викладене, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

40. Постановою від 13.02.2008 № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393" Кабінет Міністрів України затвердив Порядок № 45 (тут і далі також - в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

41. 21.02.2018 Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову № 103, пунктами 1, 2 якої постановлено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" до 01.03.2018 (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01.03.2018 відповідно до постанови № 704.

42. Визначено виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постанови підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) проводити з 01.01.2018 у таких розмірах: з 01.01.2018 - 50 відсотків; з 01.01.2019 по 31.12.2019 - 75 відсотків; з 01.01.2020 - 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018.

43. Пунктом 1 Порядку №45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

44. Згідно з абзацом 1 пункту 5 Порядку № 45 в редакції Постанови № 103 під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

45. Водночас Додаток 2 до Порядку № 45 передбачає форму довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, яку Постановою № 103 викладено в новій редакції, в якій відсутні такі складові грошового забезпечення як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення).

46. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, в адміністративній справі № 826/3858/18 визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45.

47. Колегія суддів звертає увагу, що в компетенцію Кабінету Міністрів України входить прийняття, зміна чи припинення дії Порядку № 45. Водночас зміни, внесені Постановою №103, зокрема до додатка 2 до Порядку № 45, в якому визначено форму довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, визнані судом протиправними та нечинними з 05.03.2019 - з дня набрання законної сили рішенням у справі № 826/3858/18 та саме з цього часу діє редакція додатку 2 до Порядку № 45, яка діяла до зазначених змін.

48. Зважаючи на викладене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції помилково не враховано, що оскільки з 01.03.2018 (дата, яку суд першої інстанції визначив як таку, з якої позивач має право на перерахунок пенсії, а відповідач повинен для цього видати нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_2 ) по 04.03.2019 відповідні норми Постанови № 103 та Порядку № 45 були чинними; скасування з 05.03.2019 в судовому порядку цих положень не впливає на результат розгляду цієї справи по суті за період з 01.03.2018 по 04.03.2019 та у цій частині правильним є висновок суду апеляційної інстанції щодо незаконності рішення суду першої інстанції та наявності підстав для закриття провадження у справі.

49. Водночас колегія суддів зауважує, що алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема ГУ ПФУ та відповідач у зв`язку із втратою чинності положеннями пунктів 1, 2 постанови № 103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45 не змінився.

50. Як встановлено судом першої інстанції, на момент відмови відповідача в оформленні та скеруванні нової довідки ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (15.04.2019) був чинним пункт 5 та додаток 2 Порядку № 45, який діяв в редакції до 24.02.2018 (дати набрання чинності постановою Кабінету Міністрів від 21.02.2018 № 103, якою внесено відповідні зміни до зазначеного Порядку).

51. На час звернення позивача до відповідача із заявою про видачу довідки про розміри його грошового забезпечення пункт 3 Порядку № 45 передбачав, що на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

52. На відповідача покладено функції щодо складання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством після надходження від територіального пенсійного органу списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку за формою згідно із додатком 1 до Порядку № 45.

53. Водночас колегія суддів зазначає, що питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затверджений Постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1 (далі також - Порядок №3-1).

54. Відповідно до пункту 23 Порядку №3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону № 2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

55. Згідно з пунктом 24 Порядку №3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

56. Зважаючи на викладене, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком № 45, повідомляють орган ПФУ.

57. Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 10.10.2019 у справі № 553/3619/16-а.

58. 30.08.2017 Кабінет Міністрів України прийняв постанову №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі також - Постанова №704), яка набрала чинності 01.03.2018 та якою затверджено тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років.

59. Пунктом 2 цієї постанови установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

60. Зокрема, постановою №704 установлено такі додаткові види грошового забезпечення

- надбавка за особливості проходження служби в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років, порядок та умови виплати якої визначається керівниками державних органів залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою (абзац четвертий підпункту 1 пункту 5 Постанови № 704);

- надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу (підпункт 6 пункту 6 Постанови № 704);

- надбавка за кваліфікацію (додаток №15 до Постанови №704).

61. Окрім цього постановою № 704 передбачено здійснення преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення (підпункт 2 пункту 5 постанови № 704).

62. Зважаючи на викладене, з 05.03.2019 - з дня набрання чинності судовим рішенням у справі №826/3858/18 виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення. Саме з цієї дати позивач має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою № 704 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ та статті 9 Закону №2011-ХІІ.

63. Колегія суддів вважає, що дії відповідача щодо відмови позивачу у підготовці та наданні до ГУ ПФУ у Львівській області оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 05.03.2019 є неправомірними, а тому відповідача необхідно зобов`язати скласти та подати до ГУ ПФУ у Львівській області нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача станом на 05.03.2019 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ, статті 9 Закону №2011-XII та з врахуванням положень постанови №704, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок та премії), для проведення з 01.04.2019 (першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії) перерахунку основного розміру пенсії позивача, а тому рішення суду першої інстанцій підлягає зміні в частині шляхом викладення абзацу другого його резолютивної частині у новій редакції.

64. Такий висновок відповідає правовій позиції, викладеній у рішенні Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 17.12.2019, ухваленому у зразковій справі №160/8324/19, залишеному без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 24.06.2020.

65. Зважаючи на те, що, як встановлено під час касаційного розгляду справи, суд першої інстанції ухвалив у вищезазначеній частині законне і обґрунтоване рішення, підстави для закриття провадження у справі в цій частині позовних вимог у такому випадку відсутні. В іншій частині суд апеляційної інстанції дійшов правильного висновку щодо наявності підстав для закриття провадження у справі, а тому оскаржувану постанову в цій частині відповідно до положень статті 350 КАС України необхідно залишити без змін.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 351, 356, 359 КАС України, Верховний Суд


................
Перейти до повного тексту