1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Ухвала суду


УХВАЛА

28 квітня 2021 року

м. Київ

Справа № 9901/8/21

Провадження № 11-75заі21

Велика Палата Верховного Суду у складі:

судді-доповідача Гриціва М. І.,

суддів Анцупової Т. О., Британчука В. В., Григор`євої І. В., Гудими Д. А., Данішевської В. І., Золотнікова О. С., Катеринчук Л. Й., Князєва В. С., Лобойка Л. М., Пількова К. М., Прокопенка О. Б., Пророка В. В., Ситнік О. М., Сімоненко В. М., Ткача І. В., Штелик С. П.

перевірила апеляційну скаргу ОСОБА_1 про перегляд ухвали Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 15 лютого 2021 року в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Президента України Зеленського Володимира Олександровича, третя особа - Міністерство закордонних справ України, про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, і

ВСТАНОВИЛА:

У січні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції з позовними вимогами до Президента України Зеленського Володимира Олександровича, третя особа - Міністерство закордонних справ України, про:

- визнання протиправною бездіяльності Президента України Зеленського Володимира Олександровича стосовно неналежного виконання своїх повноважень, встановлених статтею 102 та підпунктами 1, 26 статті 106 Конституції України в частині, що стосується забезпечення державної незалежності та національної безпеки України шляхом видання указів про припинення громадянства України особам, які окрім громадянства України набули громадянства інших іноземних держав на підставі власних поданих заяв;

- зобов`язання Міністерства закордонних справ України у найкоротший час подати Президенту України відомості про осіб (поіменно), які, маючи громадянство України, набули за власним бажанням громадянство іншої іноземної держави, відмінної від України;

- зобов`язання Президента України Зеленського Володимира Олександровича видати укази про припинення громадянства України особам, які, маючи громадянство України, набули в добровільному порядку громадянство іншої іноземної держави, відмінної від України, виходячи з інформації, отриманої від Міністерства закордонних справ України в разі, якщо особи, які мають інше громадянство іноземних держав, відмінного від громадянства України, не відмовляться в добровільному порядку від громадянства іншої іноземної держави.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 15 лютого 2021 року позовну заяву повернув позивачу на підставі пункту 1 частини четвертої статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

ОСОБА_1 не погодився із цим рішенням суду і подав до Великої Палати Верховного Суду апеляційну скаргу.

Суддя Великої Палати Верховного Суду ухвалою від 03 березня 2021 року залишив без руху апеляційну скаргу позивача на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 15 лютого 2021 року у зв`язку з ненаданням до суду документа про сплату судового збору за подання апеляційної скарги.

В ухвалі звернута увага скаржника на те, що пунктом 13 частини першої статті 5 Закону України від 8 липня 2011 року № 3674-VI "Про судовий збір" (далі - Закон № 3674-VI) звільнення від сплати судового збору осіб, які мають, зокрема, статус ветеранів війни - учасників бойових дій, обмежено справами, пов`язаними з порушенням їхніх прав. Тобто встановлені цим Законом положення стосуються випадків звернення до адміністративного суду за захистом прав, пов`язаних винятково зі статусом учасника бойових дій, і не поширюються на подання позовних заяв до суду із вимогами, що виходять за межі таких спірних правовідносин.

Правовий статус ветеранів війни, забезпечення створення належних умов для їх життєзабезпечення та членів їх сімей, встановлені Законом України від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". У статті 22 цього ж Закону передбачено, що особи, на яких поширюється дія цього нормативного акту, отримують безоплатну правову допомогу щодо питань, пов`язаних з їх соціальним захистом, а також звільняються від судових витрат, пов`язаних з розглядом цих питань.

Перелік пільг учасникам бойових дій та особам, прирівняним до них, визначені у статті 12 цього Закону. Серед них немає права на звернення до суду зі звільненням від сплати судового збору з вимогами, подібними до тих, з якими ОСОБА_1 звернувся у цій справі.

Суддя Великої Палати Верховного Суду ухвалою від 03 березня 2021 року роз`яснив також, що в разі якщо ОСОБА_1 не усуне названі недоліки апеляційної скарги протягом установленого строку йому повернуть скаргу.

На усунення недоліків ОСОБА_1 не надіслав суду документ про сплату судового збору за подання апеляційної скарги, натомість надіслав клопотання, в якому просить звільнити його від сплати судового збору, оскільки запровадження жорсткого карантинного режиму через інфекційну хворобу Covid-19 суттєво знизило дохід від підприємницької діяльності, що не дає можливості скаржнику отримати гідну заробітну плату та сплатити судовий збір.

Суддя Великої Палати Верховного Суду ухвалою від 06 квітня 2021 року продовжив ОСОБА_1 строк для усунення зазначених недоліків скарги, установивши для цього десятиденний строк з дня вручення йому копії цієї ухвали.

Цією ухвалою роз`яснено позивачу, що відповідно до частини другої статті 8 Закону № 3674-VI суд може зменшити розмір судового збору або звільнити від його сплати у разі, коли розмір судового збору перевищує 5 відсотків розміру річного доходу позивача - фізичної особи за попередній календарний рік.

Без пред`явлення документа, з якого можна буде визначити сукупний розмір річного доходу, розглянути заявлене клопотання неможливо. Для його вирішення скаржник має додати відповідні документи або сплатити судовий збір. До подання цих документів подальший розгляд апеляційної скарги неможливий.

26 квітня 2021 року на адресу Великої Палати Верховного Суду від ОСОБА_1 надійшла заява, у якій скаржник повідомляє, що має встановлені законом пільги для ветеранів війни та учасників бойових дій, що передбачають звільнення від сплати судового збору. Підтвердженням цього називає додану ним до позовної заяви копію відповідного посвідчення.

З цього приводу суддя Великої Палати Верховного Суду в ухвалі від 03 березня 2021 року роз`яснив позивачу, що пунктом 13 частини першої статті 5 Закону № 3674?VI звільнення від сплати судового збору осіб, які мають, зокрема, статус ветеранів війни - учасників бойових дій, обмежено справами, пов`язаними з порушенням їхніх прав. Тобто встановлені цим Законом положення стосуються випадків звернення до адміністративного суду за захистом прав, пов`язаних винятково зі статусом учасника бойових дій, і не поширюються на подання позовних заяв до суду із вимогами, що виходять за межі таких спірних правовідносин.

Зі змісту скарги та предмету спору видно, що позивач звертається до суду з позовними вимогами, розгляд яких передбачає сплату судового збору. У разі подання такого позову позивач на підставі закону зобов`язаний додати до позовної заяви документ про його сплату або документи, що підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.

Якщо скаржник не дотримується вимог процесуального закону щодо форми та порядку подання апеляційної скарги, то настають наслідки передбачені законом.

Відповідно до частини п`ятої статті 298 КАС України питання про повернення апеляційної скарги суд апеляційної інстанції вирішує протягом п`яти днів з дня надходження апеляційної скарги або з дня закінчення строку на усунення недоліків.

Оскільки ОСОБА_1 в установлений судом строк не усунув недоліків апеляційної скарги, тому апеляційна скарга відповідно до частини другої статті 298 та пункту 1 частини четвертої статті 169 КАС України підлягає поверненню скаржнику.

Керуючись статтями 169, 298 Кодексу адміністративного судочинства України, Велика Палата Верховного Суду


................
Перейти до повного тексту