1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 квітня 2021 року

м. Київ

справа №160/9283/18

провадження №К/9901/28538/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Коваленко Н.В.,

суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В.,

при секретарі Буденку В.В.,

за участю представника позивача Халимон С.В., представника відповідача Мкртчян В.Х.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду у складі судді Кучми К.С. від 11 квітня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Божко Л.А., Баранник Н.П., Дурасової Ю.В. від 28 серпня 2019 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі" звернулось до суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, у якому просило:

- визнати протиправною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо ненадання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновку про перерахування на поточний рахунок Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" грошових коштів у сумі 850000,00 грн, що були сплачені на виконання пункту 1 постанови від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП", що визнана протиправною та скасована постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 804/7661/17;

- зобов`язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, з дня набрання судовим рішенням законної сили, подати до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок про перерахування на поточний рахунок Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" грошових коштів у сумі 850000,00 грн, на виконання пункту 1 постанови від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП", що визнана протиправною та скасована постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 804/7661/17;

- зобов`язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, з дня набрання судовим рішенням законної сили, при найближчому перегляді структури та рівнів тарифів на розподіл електричної енергії Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" включити до структури тарифів Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" вилучені з тарифу суми по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік (передбачено у розмірі 29520,69 тис. грн (без ПДВ), що були вилучені на виконання пункту 2 постанови від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП", що визнана протиправною та скасована постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 804/7661/17.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2019 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року, позовні вимоги Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" було задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо ненадання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновку про перерахування на поточний рахунок Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" грошових коштів у сумі 850000,00 грн, що були сплачені на виконання пункту 1 постанови від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП", що визнана протиправною та скасована постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 804/7661/17.

Зобов`язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, з дня набрання судовим рішенням законної сили, подати до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок про перерахування на поточний рахунок Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" грошових коштів у сумі 850000,00 грн, що були сплачені на виконання пункту 1 постанови від 1 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП", що визнана протиправною та скасована постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 804/7661/17.

Зобов`язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, з дня набрання судовим рішенням законної сили, при найближчому перегляді структури та рівнів тарифів на розподіл електричної енергії Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" включити до структури тарифів позивача вилучені з тарифу суми по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік (передбачено у розмірі 29520,69 тис. грн (без ПДВ), що були вилучені на виконання пункту 2 постанови від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП", що визнана протиправною та скасована постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року по справі № 804/7661/17.

3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що станом на час розгляду справи постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 серпня 2018 року по справі № 804/7661/17 є чинною та такою, що судовим рішенням Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду не скасована, отже є обов`язковою до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

4. Враховуючи скасування Дніпропетровським апеляційним адміністративним судом постановою від 04 червня 2018 року по справі № 804/7661/17 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 734 від 01 червня 2017 року, відповідач зобов`язаний подати до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок про перерахування на поточний рахунок позивача сплачених на підставі скасованої постанови грошових коштів у сумі 850000,00 грн, а також при найближчому перегляді структури та рівнів тарифів на розподіл електричної енергії АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" включити до структури тарифів АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" вилучені з тарифу суми у розмірі 29520,69 тис. грн (без ПДВ).

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг звернулась із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити Акціонерному товариству "ДТЕК Дніпровські електромережі" у задоволенні позовних вимог.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. З 14 березня 2017 року по 3 квітня 2017 року Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг було проведено перевірку діяльності позивача, результати якої оформлено актом планової перевірки дотримання умов та правил здійснення підприємницької діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і умов та правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом від 03 квітня 2017 року № 28.

7. На підставі акту перевірки від 03 квітня 2017 року № 28 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийнято постанову від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП", пунктом 1 якої постановлено: накласти штраф у розмірі 850000,00 грн на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" та пунктом 2 якої, зокрема, постановлено: НКРЕКП при найближчому перегляді структури та рівнів тарифів на розподіл електричної енергії (передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) та постачання електричної енергії за регульованим тарифом розглянути питання щодо вилучення зі структури тарифів ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" кошти в сумі 116248,03 тис.грн (без ПДВ), де: сума невиконання по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік у розмірі 29520,69 тис.грн (без ПДВ).

8. 20 липня 2017 року платіжним дорученням № 371656 ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" було сплачено штраф у розмірі 850000,00 грн, визначений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП".

9. Не погодившись із постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 01 червня 2017 року № 734, позивач оскаржив її до суду та рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 січня 2018 року у справі № 804/7661/17 було в задоволенні позовної заяви ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" - відмовлено.

10. Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року, яка набрала законної сили, рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 січня 2018 року по справі № 804/7661/17 скасовано та прийнято нову постанову, якою позовні вимоги ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано пункт 1 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 734 від 01 червня 2017 року "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі та постачання електричної енергії, ухилення від виконання рішень Комісії та необхідність усунення порушень Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та Ліцензійних умов з передачі електричної енергії".

Визнано протиправним та скасовано пункт 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП" в частині прийняття рішення про вилучення із структури тарифів на розподіл електричної енергії (передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) та постачання електричної енергії за регульованим тарифом ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" коштів в сумі невиконання об`єктів заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150", включеного до розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" схваленої Інвестиційної програми на 2016 рік у розмірі 29520,69 тис. грн (без ПДВ).

Визнано протиправною та скасовано постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 29 серпня 2017 року № 1045 "Застереження щодо недопущення надалі ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" порушень Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії". В задоволенні іншої частини позовних вимог ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" було відмовлено.

11. Листом від 27 червня 2018 року № 43095/1001 Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі" звернулось до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, у якому просило виконати постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 806/7661/17 щодо визнання протиправним та скасування пункту 2 постанови НКРЕКП від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП" у частині прийняття рішення про вилучення із структури тарифів на розподіл електричної енергії (передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) та постачання електричної енергії за регульованим тарифом ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" коштів в сумі невиконання об`єктів заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150", включеного до розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" схваленої Інвестиційної програми на 2016 рік у розмірі 29520,69 тис. грн. (без ПДВ).

На виконання постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 806/7661/17, при найближчому перегляді структури та рівнів тарифів на розподіл електричної енергії (передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) та постачання електричної енергії за регульованим тарифом включити до структури тарифів АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" компенсацію вилученої з тарифу суми по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік (передбачено у розмірі 29520,69 тис. грн (без ПДВ).

12. Листом від 21 вересня 2018 року № 8572/14/7-18 "Щодо виконання постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду" НКРЕКП було повідомлено позивача, що відповідачем було подано касаційну скаргу до Верховного суду у складі Касаційного адміністративного суду на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року, як таку, що прийнята з грубим порушенням норм матеріального права, однак, остаточного рішення у справі № 804/7661/17 Верховним Судом не прийнято. Одночасно повідомлено, що порушене питання щодо включення до структури тарифів АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" компенсації вилученої з тарифу суми по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік, буде розглянуто з урахуванням всіх об`єктивних обставин, зокрема, остаточного рішення суду у справі № 804/7661/17.

13. 25 липня 2018 року Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі" звернулось до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг із листом № 48958/1001, у якому просив: виконати постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 806/7661/17 щодо визнання протиправним та скасування пункту 1 постанови НКРЕКП № 734 від 01 червня 2017 року. На виконання постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 806/7661/17, повернути грошові кошти у розмірі 850000,00 грн, сплачені ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за платіжним дорученням № 371656. Підготувати та направити на адресу АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" подання на повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджету за встановленою формою.

14. Листом від 16 серпня 2018 року № 7387/14/7-18 "Про надання інформації" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг повідомила позивача, що до компетенції НКРЕКП, визначеної Законом України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", не належить здійснення повернення сум коштів із Державного бюджету України. Порядком повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 3 вересня 2013 року № 787 (далі - Порядок), визначено процедуру повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та, місцевих бюджетів, а саме: податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджету, коштів від повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою (місцевими бюджетами) або під державні (місцеві) гарантії, яким п.5 Порядку передбачено, що повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили. В редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 року №106 "Деякі питання ведення обліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету", що діяла на дату прийняття постанови НКРЕКП від 01 червня 2017 року №734 та сплати ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" штрафу було визначено, що здійснення контролю за надходженням сплати за кодом бюджетної класифікації 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції" належало до повноважень Державної фіскальної служби України.

Таким чином, з метою дотримання положень чинного законодавства, НКРЕКП вважає, що порушені у листі АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" питання мають бути врегульовані шляхом звернення заявника до Державної казначейської служби України, як розпорядника інформації щодо фактичного надходження коштів до Державного бюджету України, та Державної фіскальної служби України, як органу, що здійснював контроль за надходженням сплати за кодом бюджетної класифікації 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції", у тому числі, щодо сплати штрафу за постановою НКРЕКП від 01 червня 2017 року № 734.

15. Листом від 17 серпня 2018 року № 54500/1001 АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" звернулось до відповідача та просив повторно виконати вимоги, зазначені у листі від 27 червня 2018 року № 43095/1001.

16. АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" листом від 12 вересня 2018 року № 60494/1001 звернулось до Державної фіскальної служби України, у якому просило підготувати та направити на адресу АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" подання на повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджету за встановленою формою.

17. Державна фіскальна служба України (далі - також ДФС) листом від 08 жовтня 2018 року № 32725/6/99-99-12-03-03-15 "Про розгляд листа" повідомила позивача, що згідно з постановою НКРЕКП від 01 червня 2017 року №734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП", відповідно до статей 19, 22 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" та статті 27 Закону України "Про електроенергетику" штраф у розмірі 850000,00 грн на позивача накладено саме НКРЕКП, а не ДФС.

НКРЕКП визначено серед органів, що контролюють справляння надходжень до бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції" відповідно до Переліку кодів бюджетної класифікації в розрізі органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 року № 106 "Деякі питання ведення обліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету", тому з огляду на викладене вище та враховуючи, що органи ДФС здійснюють облік та контроль надходжень за кодом 21081100 виключно в частині тих адміністративних штрафів та інших санкцій, що застосовані саме органами ДФС, питання щодо повернення з бюджету адміністративних штрафів, застосованих Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг згідно з постановою НКРЕКП № 734, не належить до компетенції ДФС.

18. Листом від 01 листопада 2018 року № 73346/1001 "Про перегляд тарифів на підставі рішення суду" позивач звернувся до НКРЕКП, у якому просив з метою поновлення порушеного права та на виконання рішення суду та з метою уникнення подальших негативних наслідків для сторін, здійснити всі необхідні заходи для коригування суми витрат, шляхом повернення позивачу надлишково знятої суми коригування, в розмірі 29520,69 тис. грн (без ПДВ), вилучених на підставі скасованої судовим рішенням постанови № 734 та повернення суми штрафу.

19. НКРЕКП листом від 13 грудня 2018 року № 11982/14/7 "Щодо перегляду тарифів" повідомила позивача про те, що відповідачем подано касаційну скаргу до Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року, але остаточного рішення у справі № 804/7661/17 Верховним Судом не прийнято. Також, додатково проінформовано, що НКРЕКП було надано до Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду клопотання про зупинення виконання постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 804/7661/17, питання щодо якого наразі не вирішено.

Порушене питання щодо включення до структури тарифів AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" компенсації вилученої з тарифу суми по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік, буде розглянуто з урахуванням всіх об`єктивних обставин, зокрема, остаточного рішення суду у справі № 804/7661/17.

Щодо повернення суми штрафу сплаченого до Державного бюджету України звернуто увагу, що Порядком повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 03 вересня 2013 року № 787 визначено процедуру повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, а саме: податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджету, коштів від повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою (місцевими бюджетами) або під державні (місцеві) гарантії (далі - платежі), п.5 якого передбачено, що повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили.

З метою дотримання положень чинного законодавства, відповідач вважає, що порушені у листі АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" питання мають бути врегульовані шляхом звернення заявника до Державної казначейської служби України, як розпорядника інформації щодо фактичного надходження коштів до Державного бюджету України, та Державної фіскальної служби України, як органу, що здійснював контроль за надходженням сплати за кодом бюджетної класифікації 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції", у тому числі, щодо сплати штрафу за постановою НКРЕКП від 1 червня 2017 року № 734.

20. уважаючи бездіяльність відповідача неправомірною, Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі" звернулось до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

21. Касаційна скарга обґрунтована тим, що у постанові Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 у справі № 804/7661/17, не передбачено зобов`язань НКРЕКП щодо вчинення будь-яких дій чи прийняття будь-яких рішень за результатами розгляду справи № 804/7661/17, тому висновки суду про необхідність включення до структури тарифів АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" вилучені з тарифу суми у розмірі 29520,69 тис. грн (без ПДВ), не відповідає дійсним обставинам справи, а тому є необгрунтованими.

22. Порядком повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 3 вересня 2013 року № 787, визначено процедуру повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, а саме: податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджету, коштів від повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою (місцевими бюджетами) або під державні (місцеві) гарантії.

23. Пунктом 5 Порядку № 787 передбачено, що повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили.

24. Відповідно до пункту 39 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України, органи, що контролюють справляння надходжень бюджету - органи державної влади, а також органи місцевого самоврядування, уповноважені здійснювати контроль за правильністю та своєчасністю справляння податків і зборів, інших надходжень бюджету.

25. Законом України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" НКРЕКП не віднесено до органів, що контролюють справляння надходжень бюджету.

26. В редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 року № 106 "Деякі питання ведення обліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету", що діяла на дату винесення НКРЕКП постанови про накладення штрафу та сплати ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" штрафу було визначено, що контроль за надходженням сплати за кодом бюджетної класифікації 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції" належало до повноважень Державної фіскальної служби України.

27. Одночасно, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 року № 106, що набрала чинності 14 липня 2018 року, НКРЕКП визначено органом, що здійснює контроль за надходженням за кодом бюджетної класифікації 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції".

28. Відповідно до положень статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

29. Отже, з метою дотримання положень чинного законодавства, та з урахуванням набрання чинності з 14 липня 2018 року нової редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 року № 106, якою НКРЕКП віднесено до органів, що здійснюють контроль за надходженням за кодом бюджетної класифікації 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції", з приводу порушених у листах АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" питань, НКРЕКП вважає, що АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" необхідно було звернутися до Державної казначейської служби України (як розпорядника інформації щодо фактичного надходження коштів до державного бюджету України) та Державної фіскальної служби України (як органу, що до 14 липня 2018 року здійснював контроль за надходженням сплати за кодом бюджетної класифікації 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції", у тому числі, щодо сплати штрафів за постановами НКРЕКП).

30. Скаржник вважає, що зобов`язання перегляду структури та рівнів тарифів на розподіл електричної енергії Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" включити до структури тарифів позивача вилучені з тарифу суми по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік (передбачено у розмірі 29520,69 грн (без ПДВ), що були вилучені на виконання пункту 2 постанови від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП", що визнана протиправною та скасована постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року по справі № 804/7661/17, на переконання НКРЕКП є передчасними, необґрунтованими та такими, що втручаються у дискреційні повноваження Регулятора.

31. Акціонерним товариством "ДТЕК Дніпровські електромережі" подано відзив на касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року, у якому воно просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

32. Правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення врегульовано Законом України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг".

33. Відповідно до статті 1 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

34. Згідно із статтею 23 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" збитки, завдані суб`єкту господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, внаслідок прийняття Регулятором неправомірного рішення, дій чи бездіяльності Регулятора, підлягають відшкодуванню в порядку, передбаченому законом.

35. Процедуру повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, а саме: податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджету, коштів від повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою (місцевими бюджетами) або під державні (місцеві) гарантії визначено Порядком повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 3 вересня 2013 року № 787.

36. Пунктом 5 Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів передбачено, що повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили.

37. На дату прийняття НКРЕКП постанови від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП", постановою Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 року № 106 "Деякі питання ведення обліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету", було встановлено, що контроль за надходженням сплати за кодом бюджетної класифікації 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції" належить до повноважень Державної фіскальної служби України.

38. Постановою Кабінету Міністрів України "Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 року № 106" від 11 липня 2017 року, яка набрала чинності 14 липня 2017 року, НКРЕКП визначено органом, що здійснює контроль за надходженням за кодом бюджетної класифікації 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції".

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій

39. Як установлено судом, Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийнято постанову від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП", якою:

пунктом 1 на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" накладено штраф у розмірі 850000,00 грн;

пунктом 2 НКРЕКП при найближчому перегляді структури та рівнів тарифів на розподіл електричної енергії (передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) та постачання електричної енергії за регульованим тарифом розглянути питання щодо вилучення зі структури тарифів ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" кошти в сумі 116248,03 тис грн (без ПДВ), де: сума невиконання по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік у розмірі 29520,69 тис грн (без ПДВ).

40. 20 липня 2017 року ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" було сплачено штраф у розмірі 850000,00 грн, визначений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП".

41. Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 804/7661/17 визнано протиправним та скасовано пункт 1 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 734 від 01 червня 2017 року "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі та постачання електричної енергії, ухилення від виконання рішень Комісії та необхідність усунення порушень Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та Ліцензійних умов з передачі електричної енергії".

Визнано протиправним та скасовано пункт 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП" в частині прийняття рішення про вилучення із структури тарифів на розподіл електричної енергії (передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) та постачання електричної енергії за регульованим тарифом ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" коштів в сумі невиконання об`єктів заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150", включеного до розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" схваленої Інвестиційної програми на 2016 рік у розмірі 29520,69 тис. грн (без ПДВ).

Визнано протиправною та скасовано постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 29 серпня 2017 року № 1045 "Застереження щодо недопущення надалі ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" порушень Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії".

42. Відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

43. Подання касаційної скарги не зупиняє набрання рішенням законної сили.

44. Крім того, як установлено судом першої інстанції, ухвалою від 19 березня 2019 року Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду було відмовлено у задоволенні клопотання Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про зупинення виконання постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 804/7661/17.

45. Отже, постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 804/7661/17 набрала законної сили та є обов`язковою для виконання.

46. Повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету.

47. На час звернення до НКРЕКП із заявою від 25 липня 2018 року № 48958/1001, Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі" просило: виконати постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 806/7661/17 щодо визнання протиправним та скасування пункту 1 постанови НКРЕКП № 734 від 01 червня 2017 року; підготувати та направити на адресу АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" подання на повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджету за встановленою формою, діяла редакція постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 року № 106 "Деякі питання ведення обліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету", згідно якої НКРЕКП визначено органом, що здійснює контроль за надходженням за кодом бюджетної класифікації 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції".

48. Зважаючи на вищезазначене, у спірних правовідносинах, саме НКРЕКП є тим органом, який зобов`язаний підготувати та направити подання на повернення помилково зарахованих до бюджету коштів.

49. З огляду на встановлені фактичні обставини справи, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов правильного висновку, визнавши протиправною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо ненадання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновку про перерахування на поточний рахунок Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" грошових коштів у сумі 850000,00 грн, що були сплачені на виконання пункту 1 постанови від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП", що визнана протиправною та скасована постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 804/7661/17;

зобов`язавши Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, з дня набрання судовим рішенням законної сили, подати до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок про перерахування на поточний рахунок Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" грошових коштів у сумі 850000,00 грн, що були сплачені на виконання пункту 1 постанови від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП", що визнана протиправною та скасована постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 804/7661/17.

50. Щодо зобов`язання Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, при найближчому перегляді структури та рівнів тарифів на розподіл електричної енергії Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" включити до структури тарифів позивача вилучені з тарифу суми по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік (передбачено у розмірі 29520,69 грн. (без ПДВ), що були вилучені на виконання пункту 2 постанови від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" колегія суддів зазначає наступне.

51. Зобов`язуючи відповідача включити до структури тарифів позивача вилучені з тарифу суми по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік (передбачено у розмірі 29520,69 тис. грн (без ПДВ), що були вилучені на виконання пункту 2 постанови від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго", суди попередніх інстанцій виходили з того, що станом на час розгляду справи постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 серпня 2018 року у справі № 804/7661/17 є чинною та такою, що судовим рішенням Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду не скасована, отже є обов`язковою до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

52. З постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 серпня 2018 року у справі № 804/7661/17 убачається, що цією постановою, зокрема, визнано протиправним та скасовано пункт 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП" в частині зобов`язання НКРЕКП при найближчому перегляді структури та рівнів тарифів на розподіл електричної енергії (передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) та постачання електричної енергії за регульованим тарифом розглянути питання щодо вилучення зі структури тарифів ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" кошти в сумі 116248,03 тис. грн (без ПДВ), де: сума невиконання по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік у розмірі 29520,69 тис. грн (без ПДВ).

53. Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 01 грудня 2004 року № 18-рп/2004 поняття "порушене право", за захистом якого особа може звертатися до суду і яке вживається в низці законів України, має той самий зміст, що й поняття "охоронюваний законом інтерес". Щодо останнього, то в цьому ж Рішенні Конституційний Суд України зазначив, що "поняття "охоронюваний законом інтерес" означає правовий феномен, який: а) виходить за межі змісту суб`єктивного права; б) є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони; в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб; г) не може суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права; д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування у межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом; є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом. Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб`єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним.

54. Згідно із частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

55. Гарантоване статтею 55 Конституції України та Кодексом адміністративного судочинства України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

56. Відповідно до частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.

57. Як установлено судом, постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 24 січня 2018 року № 78 "Про встановлення тарифів на розподіл електричної енергії та тарифів на постачання електричної енергії ПАТ "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО" установлено АТ "ДТЕК ДНІПРОВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ" тарифи на розподіл електричної енергії та структуру тарифів на розподіл та постачання електричної енергії АТ "ДТЕК ДНІПРОВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ", якою вилучено із структури тарифів на розподіл електричної енергії (передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) та постачання електричної енергії за регульованим тарифом ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" коштів в сумі невиконання об`єктів заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150", включеного до розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" схваленої Інвестиційної програми на 2016 рік у розмірі 29520,69 тис. грн (без ПДВ).

58. З огляду на те, що постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 24 січня 2018 року № 78 "Про встановлення тарифів на розподіл електричної енергії та тарифів на постачання електричної енергії ПАТ "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО", якою АТ "ДТЕК ДНІПРОВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ" установлено тарифи на розподіл електричної енергії та структуру тарифів на розподіл та постачання електричної енергії АТ "ДТЕК ДНІПРОВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ" не була скасована у встановленому законом порядку, позовна вимога позивача про зобов`язання НКРЕКП при найближчому перегляді структури та рівнів тарифів на розподіл електричної енергії АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" включити до структури тарифів АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" вилучені з тарифу суми по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік (передбачено у розмірі 29520,69 тис грн (без ПДВ), що були вилучені на виконання пункту 2 постанови від 01 червня 2017 року № 734 не підлягає задоволенню.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

59. Відповідно до частин першої та четвертої статті 351 Кодексу адміністративного судочинства України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права.

60. Оскільки суди першої та апеляційної інстанцій (в частині задоволення позовної вимоги про зобов`язання НКРЕКП при найближчому перегляді структури та рівнів тарифів на розподіл електричної енергії АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" включити до структури тарифів АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі", вилучені з тарифу суми по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік (передбачено у розмірі 29520,69 тис грн (без ПДВ), що були вилучені на виконання пункту 2 постанови від 01 червня 2017 року № 734) неправильно застосували норми матеріального права щодо спірних правовідносин, постановлені у справі рішення підлягають скасуванню у зазначеній частині, з прийняттям нового рішення - про відмову в задоволенні позову.

Керуючись статтями 341, 344, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,


................
Перейти до повного тексту