1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

28 квітня 2021 року

Київ

справа №806/2594/16

адміністративне провадження №К/9901/32635/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу № 806/2594/16

за позовом ОСОБА_1 до голови Житомирської обласної державної адміністрації Гундича Ігоря Петровича про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 04 січня 2017 року

(ухвалену у складі головуючого судді Попової О.Г.)

та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 14 лютого 2017 року

(постановлену у складі колегії суддів: головуючий суддя Шевчук С.М., судді: Бучик А.Ю., Майора Г.І.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до голови Житомирської обласної державної адміністрації Гундича Ігоря Петровича, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Гундича Ігоря Петровича, голови Житомирської обласної державної адміністрації щодо відмови у заміні посвідчення 4-ої категорії на посвідчення 1-ої категорії;

- зобов`язати Гундича Ігоря Петровича, голову Житомирської обласної державної адміністрації видати ОСОБА_1 посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи, віднесеного до категорії І, щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою;

- встановити судом строк для подання суб`єктом владних повноважень - відповідачем до суду звіту про виконання постанови.

2. Позовні вимоги мотивовані тим, що ОСОБА_1 є потерпілим внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС 4 категорії. Згідно довідки до акту огляду медико-соціальної експертної комісії від 16 липня 2015 позивачу з 14 липня 2015 була встановлена перша група інвалідності, у зв`язку з наявністю захворювання, пов`язаного із впливом аварії на ЧАЕС, а тому у відповідності до вимог законодавства, він має право на отримання посвідчення постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи І категорії. На виконання постанови Житомирського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2016 по справі 806/1397/16 виконавчий комітет Малинської міської ради надіслав до Житомирської обласної державної адміністрації подання про заміну посвідчення ОСОБА_1 зазначає, що листом Житомирської обласної державної адміністрації від 22 листопада 2016 №5636/36/2-16 було повідомлено виконком Малинської міської ради Житомирської області про відсутність правових підстав заміни посвідчення, оскільки згідно Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2014 № 76-VIII визначення зони посиленого радіоекологічного контролю виключено. Вважає таку бездіяльність протиправною.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3.04 січня 2017 року Житомирський окружний адміністративний суд вирішив:

У задоволенні позову відмовити.

4. Рішення суду першої інстанції обґрунтоване відсутністю правових підстави у відповідача для видачі позивачу посвідчення потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи І категорії.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. 14 лютого 2017 року Житомирський апеляційний адміністративний суд вирішив:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 04 січня 2017 р. - без змін.

6. Суд апеляційної інстанції погодився з правовою позицією суду першої інстанції та зазначив, що з огляду на проходження позивачем огляду в Житомирській обласній МСЕК 16 липня 2016 року, після набуття чинності Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність деяких законодавчих актів України" від 28.12.2014 №76-VIII., на момент огляду та видачі довідки МСЕК, ОСОБА_1 вже не мав статусу потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи. Отож, інвалідність настала після набуття чинності вказаного Закону.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. 27 лютого 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 .

8. У касаційній скарзі скаржник просить постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 04 січня 2017 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 14 лютого 2017 року у справі № 806/2594/16 скасувати та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення судів першої та апеляційної інстанції винесенні з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягають скасуванню.

У касаційній скарзі позивач вказує на ту обставину, що не може визнаватись недійсним посвідчення 4 категорії, оскільки постанова № 1 є діючою, крім того, закон не має зворотної сили в часі. Перелік категорій осіб визначений у статті 14 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", де міститься словосполучення "території зони посиленого радіоекологічного контролю" та "категорія 4".

На думку скаржника ніхто не може ставити під сумнів рішення МСЕК, яким позивачу встановлено першу А групу інвалідності, захворювання пов`язане з впливом аварії на ЧАЄС.

9. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 27 лютого 2017 року відкрито касаційне провадження за скаргою позивача на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 04 січня 2017 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 14 лютого 2017 року у справі № 806/2594/16.

10. 02 березня 2018 року справу передано до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду.

11. Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02 березня 2018 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Гімона М.М., суддів Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.

12. 20 березня до Верховного Суду надійшли заперечення відповідача на касаційну скаргу.

13. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 18 червня 2019 року, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої палати судді-доповідача Гімона М.М., було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, унаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценко С.Г., Тацій Л.В.

13. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 27 квітня 2021 року прийнято до провадження касаційну скаргу позивача.

II. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, відповідно до акту огляду медико-соціальною експертною комісією від 16 липня 2015 серія ААА № 213348 ОСОБА_1 було встановлено першу групу інвалідності з 14 липня 2015 року.

Постановою Житомирського окружного адміністративного суду по справі №806/1397/16 від 26 жовтня 2016 року визнано протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Малинської міської ради щодо відмови в оформленні подання до Житомирської обласної державної адміністрації для вирішення питання про видачу ОСОБА_1 посвідчення особи постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії та було зобов`язано Виконавчий комітет Малинської міської ради оформити та направити вказане подання відповідно до вимог Постанови КМ України № 51 від 20.01.1997 року.

На виконання вищезазначеної постанови суду виконавчим комітетом Малинської міської ради було оформлено та направлено до Житомирської обласної державної адміністрації подання для вирішення питання про видачу ОСОБА_1 посвідчення особи постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії.

Житомирська обласна державна адміністрація листом від 22 листопада 2016 № 5636/36/2-16 повідомила Виконком Малинської міської ради Житомирської області про те, що подання щодо оформлення посвідчення особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії громадянину ОСОБА_1 було розглянуто.

Зокрема, зазначається, що ні на момент огляду в Житомирській обласній МСЕК (16.07.2015), ні на даний час ОСОБА_1 не має статусу потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи, і, як наслідок, до нього неможливо застосувати норми Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Не погоджуючись із даним рішенням, позивач звернувся із позовом до суду.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

16. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення визначає Закон № 796-XII.

Відповідно до статті 11 Закону № 796-XII до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать, зокрема, особи, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 01.01.1993 прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у цій зоні не менше чотирьох років (пункт 4 частини першої).

Згідно із пунктом 1 частини першої статті 14 цього Закону для встановлення пільг і компенсацій визначаються категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема інваліди з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи (статті 10, 11 і частина третя статті 12), щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, - категорія 1.

Таким чином, для отримання постраждалими статусу особи, потерпілої від Чорнобильської катастрофи, категорії 1, необхідні три умови:1) інвалідність; 2) статус потерпілого від Чорнобильської катастрофи; 3) причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою.

Статтею 65 Закону № 796-XII визначено, що учасникам ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України. При зміні категорії, а також у випадках, передбачених статтею 17 цього Закону, посвідчення підлягає заміні. Посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи" є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом.

На реалізації наведеної вище норми Закону № 796-XII постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 № 51 "Про затвердження Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" затверджено Порядок № 51.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 51 інвалідам з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілим від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, посвідчення видаються на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з наслідками Чорнобильської катастрофи.

Посвідчення видаються особам, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 01.01.1993 прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у цій зоні не менше чотирьох років, - на підставі довідки встановленого зразка (додаток № 7).

Рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний термін з дня надходження необхідних документів до органу, що видає посвідчення.

З аналізу вищезазначених норм видно, що підставою для надання особі статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 4

................
Перейти до повного тексту