ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 квітня 2021 року
м. Київ
справа № 480/2004/19
адміністративне провадження № К/9901/34600/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Олендера І.Я.,
суддів: Васильєвої І.А., Юрченко В.П.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 18 липня 2019 року (суддя Глазько С.М.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2019 року (судді: Бершов Г.Є. (головуючий), Катунов В.В., Ральченко І.М.) у справі №480/2004/19 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправним та скасування наказу,
У С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Сумській області (далі - відповідач, контролюючий орган) про визнання протиправним та скасування наказу Головного управління ДФС у Сумській області від 17.01.2019 № 112 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки платника податків ОСОБА_1".
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуваний наказ прийнятий безпідставно, оскільки у контролюючого органу не було передбачених законодавством підстав для прийняття рішення про проведення перевірки позивача, оскільки підприємницька діяльність ОСОБА_1 як фізичної особи-підприємця була припинена 18.12.2017.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 18 липня 2019 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2019 року, у задоволенні позову відмовлено.
4. Суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку, що контролюючого органу були підстави для призначення документальної позапланової виїзної перевірки, а наказ від 17.01.2019 № 112 є правомірним та таким, що винесений у відповідності до вимог діючого законодавства, оскільки норми Податкового кодексу України не містять обмежень щодо призначення перевірку фізичної особи-підприємця після проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального права, просить скасувати рішення Сумського окружного адміністративного суду від 18 липня 2019 року, постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2019 року та ухвалити нове рішення про задоволення позову ОСОБА_1 .
6. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 18.12.2017 проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1
17.01.2019 контролюючим органом у зв`язку із припиненням підприємницької діяльності ФОП ОСОБА_1 та керуючись пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78, ст. 82 Податкового кодексу України прийняно наказ № 112 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки платника податків ОСОБА_1".
Вказаним наказом відповідач призначив проведення документальної позапланової виїзної перевірки фізичної особи - платника податків ОСОБА_1, який отримував дохід від провадження підприємницької діяльності, з 25 січня 2019 року тривалістю 5 робочих днів.
Перевірку призначено з метою дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 11.08.2017 по 18.12.2017.
Також було встановлено, що 29.03.2018 ОСОБА_1 до Шосткінської ОДПІ ГУ ДФС у Сумській області була подана заява з проханням здійснення перевірки у зв`язку з закриттям підприємницької діяльності.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. У доводах касаційної скарги позивач вказує на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, оскільки не врахували, що відповідач не мав повноважень призначати проведення перевірки на підставі пп.78.1.7 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України з огляду на те, що підприємницька діяльність ОСОБА_1 як фізичної особи-підприємця була припинена 18.12.2017, перевірка призначена на пп.78.1.7 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України можлива лише щодо фізичних осіб - підприємців, вказує, що подання ним заяви про проведення перевірки не звільняє відповідача діяти виключно в межах та у спосіб передбачений законодавством, крім того, в оскаржуваному наказі відсутня будь - яка згадка про відповідну заяву .
Доводи касаційної скарги є аналогічними доводам, які були наведені позивачем в апеляційній скарзі.
9. Контролюючим органом надано відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на необґрунтованість доводів касаційної скарги та просить залишити таку без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій просить залишити без змін.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
10. Податковий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
10.1. Підпункт 20.1.4 пункту 20.1 статті 20.
Контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
10.2.Пункт 75.1 статті 75.
Контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
10.3. Підпункт 75.1.2 пункту 75.1 статті 75.
Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.
Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
10.4. Підпункт 78.1.7 пункту 78.1 статті 78.
Документальна позапланова перевірка здійснюється у разі якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.
10.5. Пункт 78.2 статті 78.
Обмеження у підставах проведення перевірок платників податків, визначені цим Кодексом, не поширюються на перевірки, що проводяться на звернення такого платника податків, або перевірки, що проводяться у межах кримінального провадження.
10.6. Пункт 78.4 статті 78.
Про проведення документальної позапланової перевірки керівник контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.
10.7. Пункт 88.2 статті 82.
Документальна позапланова перевірка з підстав, визначених у підпункті 78.1.7 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, для фізичних осіб - підприємців, які не мають найманих працівників, проводиться у строк, визначений абзацом першим цього пункту, за наявності за два останні календарні роки одночасно таких умов:
платником податку подано податкову декларацію про відсутність доходів від провадження господарської діяльності;
платник податку не зареєстрований як платник податку на додану вартість;
в контролюючих органах відсутня податкова інформація щодо: використання платником податку найманої праці фізичних осіб; відкритих платником податку рахунків у